Gå til innhold

Nå sett på CV for første gang. Har førerkort på manuell girkasse :-)

Commander

Anbefalte innlegg

Kult at søkeren faktisk tenkte på dette poenget! 

Jeg tror flere arbeidsgivere også må huske det når de utlyser stillinger. Det står jo ofte at søker må ha førerkort kl B, men heretter kan det faktisk være behov for de også tilføyer at førerkortet må gjelde manuelt gir. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om 10 år finns det vel knapt en eneste bil som ikke er veteran som krever manuell gir for å kjøre. Klart kult at noen ungdommer fortsatt tar manuell lappen men med mindre du har foreldre med manuell gir bil er det vel bare bortkastede penger. Har en svoger som jobber på kjøreskole, han sier de som kjører opp manuelt fort bruker 10-15k mer enn de som tar på autmat.

Anonymkode: 4de26...e52

Svogerforskning🙂

svogerforskning - Det Norske Akademis ordbok (naob.no)

Syntes det høres veldig høyt ut. Selvfølgelig hjelper det mye å ha foreldre som kan øvelseskjøre med manuell girkasse. . Førerkortet koster 40.000 uansett hvor dyktig man er . Kommer ikke unna alle disse obligatoriske trinntestene og krav timer. 

Alle på 45år har manuellappen og ingen brukte mer en 25 timer. De siste åren har man pakket på en masse og begynt problematisering. Og dermed skapt en utfordring som ikke fantes før. Selv mora min på 70 klarer dette utmerket.

Er først de siste 10-15 årene at dette er blitt et problem. Samtidig kan jeg forstå hvorfor kjørelærere har pushet dette lenge. Kjørelærere ønsker å tilbringe dagen i en Mercedes/BMW/Audi fremfor Suzuki ignis. Og de vil gjerne selge bilen i ettertid. Og av økonomiske årsaker helst ikke ha 2 sett med biler. En Mercedes med manuell girkasse har vært svært tungsolgt lenge, så de har egeninteresse av å problematisere kløtsj så mye som mulig. De skremmer jo ungdommen med hvor vanskelig det er og dyrt dette vil bli.

Anonymkode: 43fce...63a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt så mye penger på service som på automatbilen jeg har nå. 7000 for å skifte olje forrige gang, skal vel gjøres igjen nå…

På mine tidligere manuelle biler har jeg tilgode å bytte clutch eller fikse girkasse. 

Hilsen kjærring som kan kjøre manuell lastebil

Anonymkode: d7843...584

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men de blir teknisk mye bedre sjåfører framfor de som tar lappen på automat akkurat som at en person som tar lappen på mope eller lett mc og ikke scooter blir en teknisk mye bedre sjåfør fordi det krever mer teknisk kunnskap og kjøreferdigheter.

Anonymkode: 5b40f...f52

Hva i all verden er det du snakker om, det stilles akkurat samme krav om man skal kjøre scooter som moped eller motorsykkel, en scooter under 50 cc og toppfart på maks 45 km/t er definert som moped og krever førerkort klasse AM, har den toppfart over 45 km/t eller volum over 50 cc og under 125 cc og har en maks effekt på 11 kW er det lett motorsykkel klasse A, det er ikke reduserte krav for å kjøre scooter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hatt flere arbeidsplasser hvor det er helt nødvendig å kunne kjøre manuelt. Nåværende arbeidsplass har flere traktorer blant annet. Mange unge håpefulle som ikke får jobb her fordi de kun kan kjøre automat... 

Anonymkode: 83005...0eb

Ungdom bør øvelseskjøre MYE hjemme fra de er 16. Realiteten er at mange foreldrene ikke har noe annet enn automat. De færreste er intr i å kjøpe ny bil kun pga øvelseskjøring, men har man mulighet til det så for all del.

Selvsagt kan de øve med trafikklærer, men det koster jo penger så det blir naturlig nok lite øving på å kjøre manuell ift en situasjon der foreldre har manuell bil å øvelseskjøre med. 

Men si de gjør det da, kjører opp på manuell men kun har automat hjemme. Etter at lappen er i boks vil de mest sannsynlig kjøre mamma og pappas automat noen år før de kjøper egen bil (mest sannsynlig automat). Hvor "skikket" er dette unge mennesket da til å kjøre manuell, når det begynner å bli tre fire år siden de øvelseskjørte litt med en kjørelærer en time her og der? 

Anonymkode: 2884f...511

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

Det er det mange firmaer som har.

Sønnen her fikk spørsmål da han var til intervju til lærlingjobb: har du billapp for Manuel. Årsak de hadde ikke bil, traktor osv uten clutch.  Flere av firmabilene innen bygg og anlegg, elektro osv er faktisk manuell. Og da risikerer en hvis en ikke har kjørt opp med det, risikere å må kjøre opp på nytt for å kjøre firmabilen

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Commander skrev (11 timer siden):

Jepp, nå har det faktisk skjedd. Kunne bruke clutch er nå CV materiale.

Leste igjennom jobbsøknader om sommerjobb i forrige uke og for første gang var det en ungdom som ikke bare hadde lappen, men poengterte at hun kunne kjøre bil med manuell girkasse. Og i vår bedrift er faktisk det et stort pluss siden vi har  nyttekjøretøy hvor det kreves.

For vår del betyr det at hun i dette tilfellet kan brukes til flere oppgaver en den andre kandidatene om de ellers står likt. Ny måte å skille seg ut i mengden jeg ikke hadde sett før.

Ikke noe spørsmål, syntes det var litt morsomt og hadde lyst å dele.🙂

Morsomt men det varer ikke lenge. Under 0,2% av nybiler hadde manuellt gir og jeg tror tallene er fra -22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (30 minutter siden):

Morsomt men det varer ikke lenge. Under 0,2% av nybiler hadde manuellt gir og jeg tror tallene er fra -22.

Og minst like morsomt med slike nolduser, som ikke evner å forstå at det finnes mange firmabiler som enda har manuell girkasse, men som på død og liv må henvise til sin totalt kunnskapsløshet om hva en arbeidsgiver virkelig setter pris på mår ungdommen søker jobb.

Anonymkode: 51b1e...85b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og minst like morsomt med slike nolduser, som ikke evner å forstå at det finnes mange firmabiler som enda har manuell girkasse, men som på død og liv må henvise til sin totalt kunnskapsløshet om hva en arbeidsgiver virkelig setter pris på mår ungdommen søker jobb.

Anonymkode: 51b1e...85b

Jo men at du synser endrer ikke på matematikken i det hele. Biler med manuellt gir er snart bare et dårlig minne.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ungdom bør øvelseskjøre MYE hjemme fra de er 16. Realiteten er at mange foreldrene ikke har noe annet enn automat. De færreste er intr i å kjøpe ny bil kun pga øvelseskjøring, men har man mulighet til det så for all del.

Selvsagt kan de øve med trafikklærer, men det koster jo penger så det blir naturlig nok lite øving på å kjøre manuell ift en situasjon der foreldre har manuell bil å øvelseskjøre med. 

Men si de gjør det da, kjører opp på manuell men kun har automat hjemme. Etter at lappen er i boks vil de mest sannsynlig kjøre mamma og pappas automat noen år før de kjøper egen bil (mest sannsynlig automat). Hvor "skikket" er dette unge mennesket da til å kjøre manuell, når det begynner å bli tre fire år siden de øvelseskjørte litt med en kjørelærer en time her og der? 

Anonymkode: 2884f...511

Her får nå ikke unga kjørt noe annet en manuell. Alle bilene her er manuell. Og bilen eldste kjøpte var manuell, og bilen yngste kjøpte i sommer er også manuell.

Ser og de fleste her vi bor har biler som manuell som første bil. Så mye har nok med hvor en bor. Kjøreskole sa og hos dem så kjørte 85% opp med manuell

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har en profesjonsutdannelse. Det er veldig nyttig i yrket mitt :) Samboeren min har fagbrev, det er også bra å ha i hans yrke. Det er faktisk påbudt. Heldigvis trenger ikke alle den samme utdannelsen. Vi er alle forskjellige. 

Anonymkode: 4c945...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (27 minutter siden):

Her får nå ikke unga kjørt noe annet en manuell. Alle bilene her er manuell. Og bilen eldste kjøpte var manuell, og bilen yngste kjøpte i sommer er også manuell.

Ser og de fleste her vi bor har biler som manuell som første bil. Så mye har nok med hvor en bor. Kjøreskole sa og hos dem så kjørte 85% opp med manuell

Sånn var det også på bygda der jeg vokste opp (og kjørte opp)🙂

Nå har jeg bodd i Oslo noen år, og her er vel tallene snudd. Tror nok minst 85% her i byen tar oppkjøring på automat🤔

Anonymkode: 055ef...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, jegerrinne said:

Det er det mange firmaer som har.

Sønnen her fikk spørsmål da han var til intervju til lærlingjobb: har du billapp for Manuel. Årsak de hadde ikke bil, traktor osv uten clutch.  Flere av firmabilene innen bygg og anlegg, elektro osv er faktisk manuell. Og da risikerer en hvis en ikke har kjørt opp med det, risikere å må kjøre opp på nytt for å kjøre firmabilen

Det er da ikke unormalt å ta utdannelse eller kurs for å bli vurdert til en jobb. Hvis jeg vil søke på en jobb der jeg må kjøre snøscooter, så må jeg ha lappen for snøscooter. Hvis jeg vil søke på en jobb hvor man må dykke,må jeg ta kurs for det. Hvis jeg vil bli sykepleier,må jeg ta utdannelse innen det. Vil jeg jobbe i en bedrift hvor man må kjøre manuelle kjøretøy, så må jeg ta oppkjøring med manuell. Sånn er det, i ALLE jobber der det kreves en viss spesialkompetanse. De som ønsker å jobbe som sjåfør og kjøre manuell må ta oppkjøring med det. De kan ta automat først, og oppkjøring på manuell senere hvis de vil det. Det er aldri for sent. Mange tar ny utdannelse eller skifter yrke etter noen år, og det er helt greit. Det gjelder for de som ønsker seg en jobb innen transport også, men kanskje ikke har kompetansen i den enda. Da er det bare å begynne å øve, og ta oppkjøring. En jeg kjenner fikk betalt for å ta førerkort for lastebil fordi de var så desperate etter sjåfører, så er man heldig så kan man få sponsa oppkjøring også.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smart 🙂. Denne må du ansette.

For meg var det to bokstaver som avgjorde. I og T

Anonymkode: 5bcfd...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er da ikke unormalt å ta utdannelse eller kurs for å bli vurdert til en jobb. Hvis jeg vil søke på en jobb der jeg må kjøre snøscooter, så må jeg ha lappen for snøscooter. Hvis jeg vil søke på en jobb hvor man må dykke,må jeg ta kurs for det. Hvis jeg vil bli sykepleier,må jeg ta utdannelse innen det. Vil jeg jobbe i en bedrift hvor man må kjøre manuelle kjøretøy, så må jeg ta oppkjøring med manuell. Sånn er det, i ALLE jobber der det kreves en viss spesialkompetanse. De som ønsker å jobbe som sjåfør og kjøre manuell må ta oppkjøring med det. De kan ta automat først, og oppkjøring på manuell senere hvis de vil det. Det er aldri for sent. Mange tar ny utdannelse eller skifter yrke etter noen år, og det er helt greit. Det gjelder for de som ønsker seg en jobb innen transport også, men kanskje ikke har kompetansen i den enda. Da er det bare å begynne å øve, og ta oppkjøring. En jeg kjenner fikk betalt for å ta førerkort for lastebil fordi de var så desperate etter sjåfører, så er man heldig så kan man få sponsa oppkjøring også.

Men veldig kjedelig å ikke få lærlingplass fordi en tok feil valg ved å ta førerkort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Om 10 år finns det vel knapt en eneste bil som ikke er veteran som krever manuell gir for å kjøre. Klart kult at noen ungdommer fortsatt tar manuell lappen men med mindre du har foreldre med manuell gir bil er det vel bare bortkastede penger. Har en svoger som jobber på kjøreskole, han sier de som kjører opp manuelt fort bruker 10-15k mer enn de som tar på autmat.

Anonymkode: 4de26...e52

Ah, så da blir det litt sånn «vestkant greie» også da. At vi har råd til å ta manuell lappen, og er smarte og har evner nok til å klare å ta lappen på manuelt 😃😎

Anonymkode: 36945...7af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 hours ago, jegerrinne said:

Men veldig kjedelig å ikke få lærlingplass fordi en tok feil valg ved å ta førerkort.

Det er man vel klar over før man får lærlingplass, forhåpentligvis. Det må være ens eget ansvar å sørge for sånt. Eller så må man ta oppkjøring på nytt og ta opp lærlingetiden senere. Da min søster studerte, måtte hun ta igjen praksis senere da hun ikke besto den første. Sånn er det på vgs også. Samboeren min er håndverker, og de har hatt lærlinger som ikke har fått bestått. Da må man ta til seg tilbakemeldingen og gjøre noe med det om man vil bestå. Det gjelder jo ikke bare bilkjøring og obligatoriske kurs, det gjelder mye annet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er jeg veldig klar over, min forrige bil varte nesten 30 år. Men før eller siden ryker de jo, skal bedriften da belage seg på å kjøpe inn brukte gamle biler for å tviholde på at de må være manuelle...? Eller hva gjør de på det tidspunktet bilene må byttes ut?

Anonymkode: ec4e8...5db

Før eller siden forsvinner de sikkert ja, men det er noen år igjen før det skjer.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Svogerforskning🙂

svogerforskning - Det Norske Akademis ordbok (naob.no)

Syntes det høres veldig høyt ut. Selvfølgelig hjelper det mye å ha foreldre som kan øvelseskjøre med manuell girkasse. . Førerkortet koster 40.000 uansett hvor dyktig man er . Kommer ikke unna alle disse obligatoriske trinntestene og krav timer. 

Alle på 45år har manuellappen og ingen brukte mer en 25 timer. De siste åren har man pakket på en masse og begynt problematisering. Og dermed skapt en utfordring som ikke fantes før. Selv mora min på 70 klarer dette utmerket.

Er først de siste 10-15 årene at dette er blitt et problem. Samtidig kan jeg forstå hvorfor kjørelærere har pushet dette lenge. Kjørelærere ønsker å tilbringe dagen i en Mercedes/BMW/Audi fremfor Suzuki ignis. Og de vil gjerne selge bilen i ettertid. Og av økonomiske årsaker helst ikke ha 2 sett med biler. En Mercedes med manuell girkasse har vært svært tungsolgt lenge, så de har egeninteresse av å problematisere kløtsj så mye som mulig. De skremmer jo ungdommen med hvor vanskelig det er og dyrt dette vil bli.

Anonymkode: 43fce...63a

40000? Det var mye. Mine to barn kjørte opp i 2020 og nå nylig. For nr 1 ble det totalt 28000 kr, inkl. gebyr til vegvesenet. For nr 2 ble det 32000 kr. Begge kjørte selvfølgelig opp med manuelt gir. De skal/skulle jo kjøre russebil. Og de har sommerjobber der de har manellbiler.

Begge øvelseskjørte aller mest med automat, siden det er det vi foreldre har, men vi lånte bestefarens bil av og til for å øve med manuell. Eldste kjøpte seg manell bil, som lillebroren også har lånt litt for øvelseskjøring. 

På vår kjøreskole kjører de fleste manuell, kun 5 %  kjører opp på automat. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ah, så da blir det litt sånn «vestkant greie» også da. At vi har råd til å ta manuell lappen, og er smarte og har evner nok til å klare å ta lappen på manuelt 😃😎

Anonymkode: 36945...7af

Heller motsatt vil jeg si.
Flere av de med lavere inntekt har foreldre med eldre biler med manelt gir, så de får faktisk øvelseskjørt med manuelt. 😉 Da blir det ikke dyrere å kjøre opp med manuelt gir, for prisen er den samme.

Anonymkode: 4dde0...49e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow jeg må skrive det i min cv og at jeg har lappen på manuell gir og. 

Anonymkode: ca221...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...