Gå til innhold

Er det greit å tigge på t-banen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den siste tiden har det vært (rumenske) tiggere på banen nesten daglig. De vifter rundt med koppen som har noen mynter oppi, det høres på lang avstand. Noen har vært litt pågående, men de fleste bare går forbi dersom ingen gjør antydning til å gi penger. Har forøvrig ikke sett noen gi penger. 

Er dette egentlig greit? Jeg synes faktisk ikke det. 

Anonymkode: e449c...6d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det. Men de driter jo i hva andre synes om dem og gjør som de vil.

Anonymkode: 2ccf9...1c4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit.

Hvis det er snakk om skremmende eller plagende atferd, ville jeg ha meldt ifra til politiet. Så de får de bortvist.

Anonymkode: dffbd...215

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de gyldig billett? Nei, jeg tenkte meg det. Det er ingen politisk vilje til å tak i dette, heller.

Anonymkode: b649b...57a

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke steder hadde det vært greit at de tigget da? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Hvilke steder hadde det vært greit at de tigget da? 

Ingen steder, eller hjemme i sitt eget land.

Anonymkode: 2ccf9...1c4

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke greit, nei.

Jeg er ikke interessert i å betale 900 kroner måneden for å bli forstyrret på transportmiddelet som frakter meg til og fra jobb. I tillegg til tigging året rundt er det på sommerstid noen rumenere som sikkert er lei av gatemusikant-livet og derfor vandrer gjennom t-banevognene mens de spiller trekkspill, i håp om å få slengt noen mynter til seg. Det er selvsagt ordensforstyrrelse på høyt nivå.

Som en annen i tråden skrev: Ingen politisk vilje til å ta tak i dette problemet.

Anonymkode: 2629a...73b

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen steder, eller hjemme i sitt eget land.

Anonymkode: 2ccf9...1c4

De tigger fordi de er fattige og desperate. De har ikke mulighet til å leve på trygd slik vi nordmenn kan. Skjønner at det ikke er gøy å se på tiggere, men å nekte noen å tigge for å overleve er for strengt. Om du ikke ønsker at de skal tigge så kan du gi dem en jobb. 

Anonymkode: ccf5a...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Hvilke steder hadde det vært greit at de tigget da? 

Egentlig er jeg i mot generelt at det kommer andre lands borgere til Norge for å tigge. 

Men på steder hvor man er «stuck» som tog/bane/buss ol synes jeg enda mindre om. Dersom de sitter på gaten, går jeg fort forbi. Men jeg er på vei til jobb og må være på den banen. Det varierer som sagt hvor pågående de er, men jeg ønsker ikke å bli oppsøkt. Og man vet at dette er organisert. 

Anonymkode: e449c...6d0

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De tigger fordi de er fattige og desperate. De har ikke mulighet til å leve på trygd slik vi nordmenn kan. Skjønner at det ikke er gøy å se på tiggere, men å nekte noen å tigge for å overleve er for strengt. Om du ikke ønsker at de skal tigge så kan du gi dem en jobb. 

Anonymkode: ccf5a...8b1

Dette er organisert. De som trenger det mest får ikke pengene.

Og de tar jo Vipps!! Vet ikke om man skal le eller gråte av det. 

Anonymkode: e449c...6d0

  • Liker 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du melder fra til Sporveien, så kan de sende vektere for å bortvise. 
Utfordringen er at tiggerne gjerne går av igjen før vekterne når frem. 

Anonymkode: 4e701...de6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De tigger fordi de er fattige og desperate. De har ikke mulighet til å leve på trygd slik vi nordmenn kan. Skjønner at det ikke er gøy å se på tiggere, men å nekte noen å tigge for å overleve er for strengt. Om du ikke ønsker at de skal tigge så kan du gi dem en jobb. 

Anonymkode: ccf5a...8b1

Ikke meg du siterer, men det er jo faktisk ikke lov til å oppholde seg på t-bane eller t-banestasjoner uten gyldig billett, i tillegg er det ikke lov med ordensforstyrrelser på offentlige transportmidler, så jo, de kan nektes å tigge i tilfellet som beskrives av trådstarter.

Anonymkode: 2629a...73b

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tigging er en uting, uansett tid og sted. Her jeg bor er det ikke veldig mange, men noen av dem er skikkelig intense. Dytter koppen i ansiktet mitt og rasler med myntene, og de står så nærme at jeg kjenner lukta fra dem. Ofte lukter de nydusja og rene faktisk, og så har de ofte kaffeånde. 

Jeg har ikke så vondt av dem når jeg ser dem i nye sko og hullfrie dunjakker (selv ikke jeg har det, jeg er godt under fattigdomsgrensa her til lands), og foretrekker de som selger ting, f.eks strikkeplagg. Vel, jeg kjøper aldri noe, ikke om jeg hadde hatt penger heller, men de er ikke intense. De gjør ikke stort ut av seg.

Anonymkode: 1e43d...c45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De tigger fordi de er fattige og desperate. De har ikke mulighet til å leve på trygd slik vi nordmenn kan. Skjønner at det ikke er gøy å se på tiggere, men å nekte noen å tigge for å overleve er for strengt. Om du ikke ønsker at de skal tigge så kan du gi dem en jobb. 

Anonymkode: ccf5a...8b1

Bodd under en sten de siste åerene?

Romfolk er organisert tigging. De samler ikke sammen kronene de får etter endt dag og kjøper mat til barna sine. De tar fram den nyeste utgaven av iPhone og ringer sjåføren sin som plukker de opp på et avtalt sted. Så drar de hjem til huset sitt og spiser godt før de kler seg ut som fattig dagen etter. En gang i mnd sender de penger hjem som går til å bygge opp et palass av et hus.

Tigging er en av flere businesser de driver med, og tilsammen lever de godt. Jobbet for noen år siden på et sender som slet med romfolk. De lærer opp barna sine til å stjele og er selv "kunder" som avleder ansatte i butikker. 

Så nei det burde ikke vært lov for dem å tigge i Norge overhode.

Anonymkode: 2ccf9...1c4

  • Liker 5
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men det er jo faktisk ikke lov til å oppholde seg på t-bane eller t-banestasjoner uten gyldig billett, i tillegg er det ikke lov med ordensforstyrrelser på offentlige transportmidler, så jo, de kan nektes å tigge i tilfellet som beskrives av trådstarter.

Anonymkode: 2629a...73b

Jeg vet det ikke er lov å oppholde seg på t-banestasjonen uten gyldig billett. Men tror du de rumenske tiggerne betaler gebyrene de får for å ikke ha gyldig billett? Det gjør de ikke og det er ikke.

Anonymkode: ccf5a...8b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de oppfører seg er det helt greit for meg. Min dag blir ikke ødelagt av å se et fattig menneske, selv om jeg vet mange føler det sånn.

Anonymkode: 60bab...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At de er rom-folk (les: sigøynere) er ikke det samme som at de er fra Romania.

Anonymkode: a5781...d84

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (32 minutter siden):

Hvilke steder hadde det vært greit at de tigget da? 

Ingen steder.

Anonymkode: a5781...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De tigger fordi de er fattige og desperate. De har ikke mulighet til å leve på trygd slik vi nordmenn kan. Skjønner at det ikke er gøy å se på tiggere, men å nekte noen å tigge for å overleve er for strengt. Om du ikke ønsker at de skal tigge så kan du gi dem en jobb. 

Anonymkode: ccf5a...8b1

Fattige? Den var god. De er ikke fattige når de har råd til å reise gjennom halve Europa for å tigge.

Anonymkode: a5781...d84

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet det ikke er lov å oppholde seg på t-banestasjonen uten gyldig billett. Men tror du de rumenske tiggerne betaler gebyrene de får for å ikke ha gyldig billett? Det gjør de ikke og det er ikke.

Anonymkode: ccf5a...8b1

T-baneselskapet kunne selvsagt hatt vektere på alle t-banestasjonene som passet på at ingen tigget. Men det har de valgt å ikke gjøre.  Om det er av økonomiske årsaker, menneskelige årsaker eller PR-årsaker vet jeg ikke.  Det hadde vel heller ikke løst problemet. Tiggerne kunne jo bare satt seg rett utenfor billettsonen slik at de slapp å ha gyldig billett. Eller de kunne begynt å kjøpe månedskort. 

Anonymkode: ccf5a...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...