Gå til innhold

Slankeoperasjon fungerte ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er slankeoperert og jeg kan spise like mye som før. Skjønner ikke hvorfor.

Kunne ikke det rett etterpå men nå ett år etter spiser jeg like mye som før.

Vekta har gått opp like mye som før.

Anonymkode: 9e93d...5c1

Magesekken utvider seg igjen om du ikke endrer kosthold og livsstil.

Dette er dessverre en realitet for mange slankeopererte da de fortsetter i samme livvstils- og/eller kostholds mønster som før operasjonen. Noen velger kanskje andre typer produkter og bytter ut til sunnere alternativer, men inntaket av energi (kcal) er det samme.  

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg klarer ikke å kaste opp i det hele tatt etter slankeoperasjonen. Hvordan er det mulig at du klarer å kaste opp? Trodde det ikke var mulig.

Anonymkode: 9e93d...5c1

Det er fullt mulig, og forskjellig fra person til person. De fleste mister muligheten til å kaste opp, men ikke alle. Dessuten så kommer det an på om du har hatt en sleeve eller en bypass. Bypass-opererte, slik jeg har skjønt det, mister oftere evnen til å kaste opp enn de som er sleeve-opererte. Jeg er bypass, og kaster ikke opp lenger. Brekker meg til den store gullmedaljen, men det kommer aldri noe. 

Anonymkode: fc8c8...2cd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er slankeoperert og jeg kan spise like mye som før. Skjønner ikke hvorfor.

Kunne ikke det rett etterpå men nå ett år etter spiser jeg like mye som før.

Vekta har gått opp like mye som før.

Anonymkode: 9e93d...5c1

Altså... Du har ødelagt effekten av operasjonen ved å presse i deg mer enn anbefalt. Så den er så og si bortkastet. Det er en grunn at at operasjon er en del av en livstilsendring. Du burde vel aldri ha fått operasjon om du ikke hadde tenkt å endre deg ellers.

Anonymkode: 81e18...f8d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så utrolig bra at noen får det da! Sykt spør du meg da folk på 180 Kg+ må betale selv.

Anonymkode: 16e59...b73

ts
Folk på 180 kg får også også operasjon dekket offentlig OM de følger opplegget og reglene til sykehuset .
- man må gå ned i vekt av seg selv over tid for å i det hele tatt bli vurdert til operasjon
- du MÅ starte sunne vaner som å trene et eller annet eller gå tur om det ikke går å trene. Er man ikke i stand til å gå må man trene fra senga slik jeg har skjønt det
- du må møte på masse obligatoriske gruppetimer og individuelle timer. Du blir alltid veid og går du mye opp eller ikke klarer å gå ned kommer di heller ikke fremover i forløpet 
- man må vise vilje til å endre seg og usunne vaner for
- måneden før operasjon må du gå på en slavisk milkshake diett eller slavisk knekkebrøddiett uten aksept for at noen måltid kan være annet.
 

hele denne prosessen er tøff . Både for de på 100 kg og de på 180 kg.  Uansett vekten din får du ikke operasjon om du ikke følger reglene og opplegget til overvektsavdelingen. Det er en lang vei å gå og mange gir opp underveis å går privat


Jeg har ikke stjålet operasjon fra noen på 180 kg. Jeg har gjort det jeg skulle og fikk da til slutt operasjon via det offentlige . Det samme gjorde «Ole» på 180 kg fordi han klarte det samme. Men «Per» på 180 kg klarte ikke følge opplegget og fikk ikke operasjon  

konklusjon: vekt bestemmer ikke om du får operasjon vis det offentlige eller ikke. Men om du klarer kravene, reglene  og opplegget til klinikken.  ingen på 100 kg stjeler operasjon fra noen på 180 kg

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

da var vekta bært i boden for noen uker. Men før jeg gjorde det tok jeg en ny vekt. I dag var vekta enn helt annen enn i går. Det betyr at jeg faktisk har gått ned 800 g i vekt denne uka likevel.

men står likevel på mitt og skal ikke veie meg på noen uker fordi alle tallene gjør mer skade enn nytte for hodet og psyken. Skal heller dyrke god mental helse og fortsette med gode valg og prøve å øke treningsmengden

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av at folk tar slankeoperasjoner… og legger på seg igjen! Det er hodet som skulle vært operert🤯

Anonymkode: ec44f...e8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 13.20):

Det sagt, du er bare 4uker inn i løpet. Det tar tid. 0,5-1kg i uka er bra. Du var dessuten ikke så tung så da vil det gå saktere.

 

Anonymkode: 9c623...ec2

Dette. Jo mindre man veier, jo lengre tid tar det å gå ned.

Tran09 skrev (På 27.2.2024 den 17.05):

Bare jeg som syntes ts har litt vel lav vekt til at dette er en realistisk tråd? 

Jeg tenkte det samme. Nå er jeg riktignok ganske høy (177 cm), men da jeg veide 101 kg hadde jeg BMI på 30 og var såvidt innafor fedmeområdet. Man skal være ganske lav og ha helseutfordringer for å få slankeoperasjon betalt av det offentlige når man knapt har bikket over 30 i BMI. PCOS er plagsomt men ikke farlig i seg selv, så det høres rart ut at det er en grunn til å få slankeoperasjon ved BMI på rundt 30. Har man diabetes, høyt blodtrykk o.l. er saken en annen, men selv da er vel grensen 35 i BMI.

Jeg brukte et år på å gå ned 15 kg (på egen hånd, ikke operasjon), selv med stigende stoffskifte (visste ikke da at jeg var syk). Å gå ned når man har en startvekt på rundt 100 kg tar tid. Mye lengre tid enn om man veier 150+

 

Anonymkode: 4502f...b60

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er så lei av at folk tar slankeoperasjoner… og legger på seg igjen! Det er hodet som skulle vært operert🤯

Anonymkode: ec44f...e8e

Er du så lei at folk får hjelp? Samt bedre livskvalitet og bedre helse?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det litt tid. Og fortsett og spis mye grønnsaker. 

Anonymkode: 15cd5...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette. Jo mindre man veier, jo lengre tid tar det å gå ned.

Jeg tenkte det samme. Nå er jeg riktignok ganske høy (177 cm), men da jeg veide 101 kg hadde jeg BMI på 30 og var såvidt innafor fedmeområdet. Man skal være ganske lav og ha helseutfordringer for å få slankeoperasjon betalt av det offentlige når man knapt har bikket over 30 i BMI. PCOS er plagsomt men ikke farlig i seg selv, så det høres rart ut at det er en grunn til å få slankeoperasjon ved BMI på rundt 30. Har man diabetes, høyt blodtrykk o.l. er saken en annen, men selv da er vel grensen 35 i BMI.

Jeg brukte et år på å gå ned 15 kg (på egen hånd, ikke operasjon), selv med stigende stoffskifte (visste ikke da at jeg var syk). Å gå ned når man har en startvekt på rundt 100 kg tar tid. Mye lengre tid enn om man veier 150+

 

Anonymkode: 4502f...b60


da får du ringe legene på overvektsklinikken og si ar du vet mer enn dem. Du er vel en av de som tror pcos bar er en fertilitetsykdom? det er ikke sjangs 

du har mye Høyre sjangs å få diabetes, insulinresistens eller hjerte kar sykdom om du er overvektig med pcos . PCOS vanskeliggjør også vekttap . Pcos er ikke bare ubahelase i fertilitethormoner, men andre hormoner også og metanolisme . Lett å gå opp i vekt, sabla vanskelig å gå ned.

jeg som «bare» vare 105-107 kg og 164 cm da jeg ble henvist fikk vite av lege på klinikken at jeg måtte forte met å ta vekta på alvor fordi det var veldig uheldig å ha en slik overvekt med PCOS. 
 

Pcos hadde ikke vært på priolista deres hadde det ikke vært en grunn for det, pcos må tas på alvor det også

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette. Jo mindre man veier, jo lengre tid tar det å gå ned.

Jeg tenkte det samme. Nå er jeg riktignok ganske høy (177 cm), men da jeg veide 101 kg hadde jeg BMI på 30 og var såvidt innafor fedmeområdet. Man skal være ganske lav og ha helseutfordringer for å få slankeoperasjon betalt av det offentlige når man knapt har bikket over 30 i BMI. PCOS er plagsomt men ikke farlig i seg selv, så det høres rart ut at det er en grunn til å få slankeoperasjon ved BMI på rundt 30. Har man diabetes, høyt blodtrykk o.l. er saken en annen, men selv da er vel grensen 35 i BMI.

Jeg brukte et år på å gå ned 15 kg (på egen hånd, ikke operasjon), selv med stigende stoffskifte (visste ikke da at jeg var syk). Å gå ned når man har en startvekt på rundt 100 kg tar tid. Mye lengre tid enn om man veier 150+

 

Anonymkode: 4502f...b60

IMG_1324.thumb.jpeg.bcce75c79f3f3d5bb09aaddb6bcc1ae4.jpeg

Anonymkode: c8cf3...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

da var vekta bært i boden for noen uker. Men før jeg gjorde det tok jeg en ny vekt. I dag var vekta enn helt annen enn i går. Det betyr at jeg faktisk har gått ned 800 g i vekt denne uka likevel.

men står likevel på mitt og skal ikke veie meg på noen uker fordi alle tallene gjør mer skade enn nytte for hodet og psyken. Skal heller dyrke god mental helse og fortsette med gode valg og prøve å øke treningsmengden

Anonymkode: c8cf3...db0

Tror dette er lurt, TS😊

Jeg er ikke operert, men startet på 90 kg før min livsstilsendring. Det var jo mye, men ikke så mye at jeg kan sammenligne meg med naboen på 120 kg som raser ned i rekordfart. Mulig andre hadde mer vannvekt fra start enn det jeg hadde osv. Jeg går i snitt ned 1 kg i uken, og det er jo helt innenfor anbefalingene. Dette er snittet, for jeg veier meg ikke ukentlig lenger, det er bare demotiverende.

Min motivasjon er å se at kroppen krymper i cm, og at jeg får på meg bukser jeg ikke har brukt på flere år. Eller at jeg kan kjøpe nye uten å føle meg fæl. 13 kg ned, ikke halvveis til målet, men likevel utgjør det så stor forskjell på kroppen.

Fortsett med de gode valgene, så vil du merke det samme😊 

 

Anonymkode: 18723...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ts her

Fant igjen den gamle tråden min. Ville bare oppdatere om at nå har jeg gått masse ned i vekt og ikke er missfornøyd med operasjon . Jeg føler met som en ny person. Jeg veier nå 70,5 kg. Da jeg ble operert var det 92-93kg 😊 supert 

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra du er fornøyd ts. Håper energinivået har økt og kvalmen stilnet, og at du får trent og spist det du skal. Lykke til videre🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 0.11):


da får du ringe legene på overvektsklinikken og si ar du vet mer enn dem. Du er vel en av de som tror pcos bar er en fertilitetsykdom? det er ikke sjangs 

du har mye Høyre sjangs å få diabetes, insulinresistens eller hjerte kar sykdom om du er overvektig med pcos . PCOS vanskeliggjør også vekttap . Pcos er ikke bare ubahelase i fertilitethormoner, men andre hormoner også og metanolisme . Lett å gå opp i vekt, sabla vanskelig å gå ned.

jeg som «bare» vare 105-107 kg og 164 cm da jeg ble henvist fikk vite av lege på klinikken at jeg måtte forte met å ta vekta på alvor fordi det var veldig uheldig å ha en slik overvekt med PCOS. 
 

Pcos hadde ikke vært på priolista deres hadde det ikke vært en grunn for det, pcos må tas på alvor det også

Anonymkode: c8cf3...db0

 

AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 0.12):


 

IMG_1324.thumb.jpeg.bcce75c79f3f3d5bb09aaddb6bcc1ae4.jpeg

Anonymkode: c8cf3...db0

Farlig i seg selv skrev jeg.
Hvis man bare har fått påvist pcos er det ikke i seg selv en risikofaktor. Hvis man på grunn av pcos utvikler andre problemer som dere skriver her, så er selvsagt saken noe annet. Som jeg jo også skrev i innlegget mitt: Har man diabetes, høyt blodtrykk o.l. er saken en annen.
Det er forskjell på å ha pcos og å ha pcos med følgesykdommer.

Anonymkode: 4502f...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 27.2.2024 den 12.50):

Ja. Jeg hadde aldri klart en hel brødskive fire uker etter min sleeveoperasjon. Nå er jeg dog operert privat (Aleris) og der fjerner de 85 % av magesekken, på offentlige sykehus fjerner de bare ca 60 %, og hvis magesekken da er stor i utgangspunktet får man plass til ganske greie mengder til tross for sleeve…

Jeg gikk ned 55 kg på 10 mnd og ble litt for tynn, deretter gikk jeg opp ca 10 kg og stabiliserte meg der. 

Fjerner de bare 60 %? 

Jeg følger fedmeeksperten Dr Now gjennom serien my 600 lb life, og der fjernes 80-90 % av magesekken ved en sleeve. De har også veldig stort vekttap første måned (men mulig fordi de ofte er over 250kg når de opereres?)

60 % høres for lite ut? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samfunnsengasjert skrev (1 time siden):

Fjerner de bare 60 %? 

Jeg følger fedmeeksperten Dr Now gjennom serien my 600 lb life, og der fjernes 80-90 % av magesekken ved en sleeve. De har også veldig stort vekttap første måned (men mulig fordi de ofte er over 250kg når de opereres?)

60 % høres for lite ut? 

Som jeg sa: Private aktører fjerner 85 %. Offentlige sykehus i Norge fjerner ca 60 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

Som jeg sa: Private aktører fjerner 85 %. Offentlige sykehus i Norge fjerner ca 60 %.

Dette er bare tull, de fjerne ca 80% på offentlige sykehus med mindre særlig medisinske grunner taler for annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (10 timer siden):

Dette er bare tull, de fjerne ca 80% på offentlige sykehus med mindre særlig medisinske grunner taler for annet. 

Da er det i så fall noe de har begynt med nylig. Jeg var til offentlig utredning ved Nordlandssykehuset før jeg ble operert, og valgte da å betale for privat operasjon nettopp fordi de kun fjernet ca 60 % av magesekken i det offentlige, og 85 % på Aleris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ts her

Fant igjen den gamle tråden min. Ville bare oppdatere om at nå har jeg gått masse ned i vekt og ikke er missfornøyd med operasjon . Jeg føler met som en ny person. Jeg veier nå 70,5 kg. Da jeg ble operert var det 92-93kg 😊 supert 

Anonymkode: c8cf3...db0

Så bra. Gratulerer ❤️

Anonymkode: 1a8a4...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...