Gå til innhold

Slankeoperasjon fungerte ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

IMG_1289.thumb.jpeg.29223db12ca0ce4e9bbdbba33a476769.jpegIMG_1290.thumb.jpeg.660b212c9d3cc97037483dc9a81ae3b7.jpeg

flere kostråd til dere som mener jeg ikke gjør det jeg har fått beskjed om! Har fulgt kostrådene og matrådene jeg hat fått. Ikke alle får beskjed om å ha flytende kost 1 mnd

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er dette overspising mener su?

Måltid 1: 1 knekkebrød med skinke
Måltid 2: 1 sukkerfri skyr med havregryn i
Måltid 3: en brøskive med makrell i tomat
måltid 4: 1,5 Gilde kjøttkake. Ca en halv gulrot og 1/3 potet . Kastet opp ettepå ig hadde mageknip og farique
måltid 5: 1 skyr. Litt etterpå et knekkebrød med tubeost 
Ellers: 4 ritz kjeks fordelt på kvelden.


drakk vann hele dagen og et glass cola zero 

Anonymkode: c8cf3...db0

Jeg er gastric sleeve operert. Jeg synes noen av porsjonene dine virker litt for store til å være så nylig etter operasjonen. En skyr burde holde til et måltid uten å tilsette havregryn eller lignende. Brød inneholder veldig mange kalorier, det samme gjør makrell i tomat men den har viktige næringsstoffer.

Ferdige kjøttkaker inneholder mange kalorier, og du bør holde deg unna blandingsmat med lav kjøttprosent fordi proteininnholdet blir for lavt. 

Måltid 5: både skyr og så knekkebrød med tubeost etter en stund er for mye.

Ritz-kjeks hører ikke hjemme i kosten til en som er så nylig slankeoperert i det hele tatt. Kjeksen er full av fett, raske karbohydrater og har minimalt med protein. 

 

 

Anonymkode: bca0a...57c

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår at det er annerledes da, men stikkordet her er vel "små", og en brødskive er vel et ganske stort måltid så kort tid etter en operasjon?

Anonymkode: 18723...f27

Ja. Jeg hadde aldri klart en hel brødskive fire uker etter min sleeveoperasjon. Nå er jeg dog operert privat (Aleris) og der fjerner de 85 % av magesekken, på offentlige sykehus fjerner de bare ca 60 %, og hvis magesekken da er stor i utgangspunktet får man plass til ganske greie mengder til tross for sleeve…

Jeg gikk ned 55 kg på 10 mnd og ble litt for tynn, deretter gikk jeg opp ca 10 kg og stabiliserte meg der. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for kort tid, men at slankeoperasjoner ikke fungerer er vel tilfellet i majoriteten av tilfellene siden folkene som får dem ikke legger om livsstilen sin.

Anonymkode: 2994a...1b5

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Her er den ufiltrerte sannhet om slankeoperasjoner. De funker ikke! La være.


4 uker siden gastric sleeve nå. Fra jeg gikk ned fra 91/92 til 87/88 fra operasjonsdato uke 1. Fra uke 1 til uke 2 gikk jeg ned 1 kg ca. Fra uke 2 til uke 3 gikk jeg ned  200g/ . Og nå gra uke 3 uke 4 er vekta 200 g mer enn uke 3. altså null nedgang, kanskje litt opp faktisk 

så så tidlig mistet jeg effekten av operasjon. Samtidig er jeg utslitt og sliten og kaster opp hver dag. Jeg har ikke krefter til hardtrening, men trener det jeg klarer . Har ikke overspist eller spist usunne ting. Bare helt vanlige ting og magen har ikke plass til mye uansett. Likevel vises det ikke på vekta. 

jeg er så skuffet over det hele . Jeg trodde slankeoperasjon skulle være veien ut av overvekthelvete, noe det ikke var. 
 

 

Anonymkode: c8cf3...db0

 

Hei jeg harbogså strevd mye har bare noen få råd. Har du ikke gått kurs først? Alle får platåer, noen kan vare lenge. Du må ikke være så utålmodig jeg gikk litt og litt ned i mange år.

Du bør loggføre det du spiser og når du kaster opp. Jeg gjorde det og det hjalp meg litt til hva jeg tålte. Jeg vet ikke hvor sent du spiser men man skal tygge mye og lenge. Kanskje du burde gå tilbake til flytende et par dager og starte fast mat på nytt.

Det beste er å gå ned slik som du gjør litt og litt, da følger huden mer etter.

Ps hud korigeringsoperasjon når vekta har stabilisert seg  er mye verre så den er kanskje ikke noe for deg. 

Jeg håper det er en trolletråd siden du er skuffet etter 4 uker

Anonymkode: 6f023...c39

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire uker er veldig kort tid etter operasjon. Du er nødt til å gi det litt bedre tid - at vekta kan svinge litt, er ikke helt unormalt, men hvis du føler det har stagnert, så tar du kontakt med sykehuset som opererte deg og ber om en konsultasjon. De er de eneste som kan veilede deg og gi deg gode og sunne råd på veien videre. 

Jeg er selv slankeoperert, blir to år siden i august. 5-6 måltider per dag er det som fungerer for at jeg ikke blir dårlig. Fortsett med det, men spesielt brød kan være ganske hardt for en slankeoperert mage. Prøv å bytt det ut med f.eks knekkebrød. Spiser jeg brød, blir jeg ofte uvel og kvalm. 
Vær tålmodig. Varig vektnedgang tar tid, også som slankeoperert. 

Anonymkode: fc8c8...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

IMG_1288.thumb.jpeg.a451b4b274bb07503884a69522bc4ff1.jpeg
 

jeg aner ikke hva dere reagerer på men jeg akkurat det jeg fikk beskjed om og har fulgt et 2 år langt opplegg på sykehuset og er godt informert og har kunnskaper . 

ingen INGEN på noen av kursene eller infomøtene har sagt at vektnedgangen skal/kan stoppe opp tidlig 

mer ønsket heller ikke operere meg med bypass fordi de mente det var unødvendig og at jeg ville få et godt liv med sleeve 

Anonymkode: c8cf3...db0

Du har fått masse informasjon. Problemet er at informasjonen ikke er god nok. Helsedirektoratets kostråd gir deg ikke verktøyene du trenger til å håndtere et virkelig liv som et virkelig menneske i en virkelig, "moderne", hverdag. De gjør det faktisk kanskje vanskeligere.

Her viser du instruksene du har fått for hva du skal gjøre etter operasjonen. Men god informasjon ville gjort operasjon overflødig. 

Ikke engang at vekta svinger, ofte mer i løpet av en uke enn du kan miste i form av fett i løpet av en uke, har du fått informasjon om. 

Dette er en skandale som "ingen" snakker om.

Anonymkode: 4c42e...00e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er gastric sleeve operert. Jeg synes noen av porsjonene dine virker litt for store til å være så nylig etter operasjonen. En skyr burde holde til et måltid uten å tilsette havregryn eller lignende. Brød inneholder veldig mange kalorier, det samme gjør makrell i tomat men den har viktige næringsstoffer.

Ferdige kjøttkaker inneholder mange kalorier, og du bør holde deg unna blandingsmat med lav kjøttprosent fordi proteininnholdet blir for lavt. 

Måltid 5: både skyr og så knekkebrød med tubeost etter en stund er for mye.

Ritz-kjeks hører ikke hjemme i kosten til en som er så nylig slankeoperert i det hele tatt. Kjeksen er full av fett, raske karbohydrater og har minimalt med protein. 

 

 

Anonymkode: bca0a...57c

Men er dette noe du spiste disse 4 ukene eller nå siste uke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er gastric sleeve operert. Jeg synes noen av porsjonene dine virker litt for store til å være så nylig etter operasjonen. En skyr burde holde til et måltid uten å tilsette havregryn eller lignende. Brød inneholder veldig mange kalorier, det samme gjør makrell i tomat men den har viktige næringsstoffer.

Ferdige kjøttkaker inneholder mange kalorier, og du bør holde deg unna blandingsmat med lav kjøttprosent fordi proteininnholdet blir for lavt. 

Måltid 5: både skyr og så knekkebrød med tubeost etter en stund er for mye.

Ritz-kjeks hører ikke hjemme i kosten til en som er så nylig slankeoperert i det hele tatt. Kjeksen er full av fett, raske karbohydrater og har minimalt med protein. 

 

 

Anonymkode: bca0a...57c

Jeg spyr av kylling, egg laks, torsk, kjøttdeig. Jeg tåler det ikke. Får umiddelbart dumping og spyr og skjelver Blir tappet for energi resten av dagen. Kaster opp ALT. Kroppen gir seg ikke før alt er er tømt. Forferdelig følelse . Skulle gjerne heller spist kylling eller mager fisk, men kroppen klarer det ikke ennå. Elsker torsk og kylling . Men det går ikke.

Kjøttklake fungerte jo heller ikke som jeg skrev, ble bare spying det også. . Som regel dropper jeg middag fordi det bare blir spying og styr og ikke verd det.  

havregryn  i skyr er for å motvirke forstoppelse etter råd fra lege 

Anonymkode: c8cf3...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Måltid 1: 1 knekkebrød med skinke
Måltid 2: 1 sukkerfri skyr med havregryn i
Måltid 3: en brøskive med makrell i tomat
måltid 4: 1,5 Gilde kjøttkake. Ca en halv gulrot og 1/3 potet . Kastet opp ettepå ig hadde mageknip og farique
måltid 5: 1 skyr. Litt etterpå et knekkebrød med tubeost 
Ellers: 4 ritz kjeks fordelt på kvelden.


drakk vann hele dagen og et glass cola zero 

Er dette noe du spiste disse 4 ukene? Eller nå siste uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er gastric sleeve operert. Jeg synes noen av porsjonene dine virker litt for store til å være så nylig etter operasjonen. En skyr burde holde til et måltid uten å tilsette havregryn eller lignende. Brød inneholder veldig mange kalorier, det samme gjør makrell i tomat men den har viktige næringsstoffer.

Ferdige kjøttkaker inneholder mange kalorier, og du bør holde deg unna blandingsmat med lav kjøttprosent fordi proteininnholdet blir for lavt. 

Måltid 5: både skyr og så knekkebrød med tubeost etter en stund er for mye.

Ritz-kjeks hører ikke hjemme i kosten til en som er så nylig slankeoperert i det hele tatt. Kjeksen er full av fett, raske karbohydrater og har minimalt med protein. 

 

 

Anonymkode: bca0a...57c

Gilde kjøttkake kan være for "fett" lag selv og putt i frysa♡

Anonymkode: 6f023...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den jeg siterte over. Siterte feil innlegg. Beklager.

Anonymkode: 6f023...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye forventet du egentlig å gå ned i løpet av 4 uker?

Anonymkode: 33d97...ba0

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Her er den ufiltrerte sannhet om slankeoperasjoner. De funker ikke! La være.


4 uker siden gastric sleeve nå. Fra jeg gikk ned fra 91/92 til 87/88 fra operasjonsdato uke 1. Fra uke 1 til uke 2 gikk jeg ned 1 kg ca. Fra uke 2 til uke 3 gikk jeg ned  200g/ . Og nå gra uke 3 uke 4 er vekta 200 g mer enn uke 3. altså null nedgang, kanskje litt opp faktisk 

så så tidlig mistet jeg effekten av operasjon. Samtidig er jeg utslitt og sliten og kaster opp hver dag. Jeg har ikke krefter til hardtrening, men trener det jeg klarer . Har ikke overspist eller spist usunne ting. Bare helt vanlige ting og magen har ikke plass til mye uansett. Likevel vises det ikke på vekta. 

jeg er så skuffet over det hele . Jeg trodde slankeoperasjon skulle være veien ut av overvekthelvete, noe det ikke var. 
 

 

Anonymkode: c8cf3...db0

Uavhengig av operasjon eller ikke.. Det er gått 4 uker! Det er ingenting.. Operasjon er ikke noe mirakelkur. Det vet alle. Det krever fremdeles hardt arbeid og tid. 

Ved slankeoperasjon er fremdeles bare en vektnedgang på 1-2 kg i uken regnet som normalt gjennomsnitt, men vil variere fra person til person. 

Det er ganske små mengder mat du skal innta de første 4 ukene.. Fra flytende mat til puré typ mat, gradvis fastere føde.. 

Her er nok ikke operasjonen som er problemet, men levesettet etter operasjonen. 

 

 

Anonymkode: ccb2d...37a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å motvirke forstoppelse, ville jeg heller prøvd visiblin eller movicol. Havregryn i skyr høres mye ut for en som er slankeoperert. Jeg blir fortsatt ganske mett av min skyr, 1,5 år etter gbp. 

Anonymkode: fc8c8...2cd

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig tidlig ennå da. 

Anonymkode: 40f13...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg spyr av kylling, egg laks, torsk, kjøttdeig. Jeg tåler det ikke. Får umiddelbart dumping og spyr og skjelver Blir tappet for energi resten av dagen. Kaster opp ALT. Kroppen gir seg ikke før alt er er tømt. Forferdelig følelse . Skulle gjerne heller spist kylling eller mager fisk, men kroppen klarer det ikke ennå. Elsker torsk og kylling . Men det går ikke.

Kjøttklake fungerte jo heller ikke som jeg skrev, ble bare spying det også. . Som regel dropper jeg middag fordi det bare blir spying og styr og ikke verd det.  

havregryn  i skyr er for å motvirke forstoppelse etter råd fra lege 

Anonymkode: c8cf3...db0

Prøv deg med suppe heller. Masse gode og næringsrike supper du kan lage.

Anonymkode: 283f5...3fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sleeve operert, og hadde ikke sjans til å få ned så mye mat i løpet av en dag de første ukene etter flytende kost. De tre første ukene skulle være kun flytende.. jeg kunne fordele en skyr klemmepose på to måltider i lang tid etter det. Eller jeg ble stappa av en fiskebolle liksom. 
 

De kostholdsrådene du har lagt ut bilde av er jo det du skal leve på når du kommer lengre ut i forløpet. Ja, det står fra uke 4, men sjelden man klarer å trykke i seg alt det det før etter lang tid. 

Det sagt, du er bare 4uker inn i løpet. Det tar tid. 0,5-1kg i uka er bra. Du var dessuten ikke så tung så da vil det gå saktere.
 

Anonymkode: 9c623...ec2

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er dette overspising mener su?

Måltid 1: 1 knekkebrød med skinke
Måltid 2: 1 sukkerfri skyr med havregryn i
Måltid 3: en brøskive med makrell i tomat
måltid 4: 1,5 Gilde kjøttkake. Ca en halv gulrot og 1/3 potet . Kastet opp ettepå ig hadde mageknip og farique
måltid 5: 1 skyr. Litt etterpå et knekkebrød med tubeost 
Ellers: 4 ritz kjeks fordelt på kvelden.


drakk vann hele dagen og et glass cola zero 

Anonymkode: c8cf3...db0

Dette er ikke langt unna hva jeg kunne spist i løpet av en dag jeg er ikke slankeoperert, men normalvektig.

Du spiser for mye.

Kutt ut brød og lag kjøttkakene selv av karbonadedeig.

Spis skyr ELLER knekkebrød, Ikke Skyr og knekkebrød litt etterpå.

Ritz??? Finn iallfall en sund kjeks

Anonymkode: cefcc...82c

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg spyr av kylling, egg laks, torsk, kjøttdeig. Jeg tåler det ikke. Får umiddelbart dumping og spyr og skjelver Blir tappet for energi resten av dagen. Kaster opp ALT. Kroppen gir seg ikke før alt er er tømt. Forferdelig følelse . Skulle gjerne heller spist kylling eller mager fisk, men kroppen klarer det ikke ennå. Elsker torsk og kylling . Men det går ikke.

Kjøttklake fungerte jo heller ikke som jeg skrev, ble bare spying det også. . Som regel dropper jeg middag fordi det bare blir spying og styr og ikke verd det.  

havregryn  i skyr er for å motvirke forstoppelse etter råd fra lege 

Anonymkode: c8cf3...db0

Om det vedvarer at du kaster opp av rene proteinkilder bør du kontakte lege. Det er veldig viktig at du får i deg nok protein. Skyr som du allerede spiser er bra, det samme med rent kjøttpålegg.
 

Jeg spiser mye proteinrundstykker som er laget av:

400 gr cottage cheese

5 egg

400 gr store havregryn

3 ss chiafrø

1 ss bakepulver

ekstra lettmelk. Tilsettes til røren er passelig konsistens.

Bruk en stavmikser og miks alt sammen, la røren svelle i kjøleskap over natten. Lag ca 24 rundstykker, fryses når de er helt avkjølte. De smaker best når de er nytinte.

 

Dette er en fin måte å få i seg både protein og fiber, og om du bruker kjøttpålegg eller cottage cheese på er bra.

 

Anonymkode: bca0a...57c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...