Gå til innhold

Slankeoperasjon fungerte ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner godt ei som fikk slankeoperasjon. Hun fikk ikke i seg noe i nærheten av det TS spiser det første året. Selv er jeg normalvektig, skal ikke ned i vekt, og spiser omtrent like mye som TS. Så for meg ser det ut som om det er for mye mat, men jeg er ikke lege. Som jeg skrev over her, så ville jeg ha byttet ut noen av måltidene med en kopp hjemmelaget suppe. Lettere for magen å fordøye. 

TS, er du fortsatt sykemeldt etter operasjon? Da har du tid til å lage hjemmelaget mat. Kan du spise salater, eller blir det for tøft for magen?

Anonymkode: 283f5...3fd

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her er den ufiltrerte sannhet om slankeoperasjoner. De funker ikke! La være.


4 uker siden gastric sleeve nå. Fra jeg gikk ned fra 91/92 til 87/88 fra operasjonsdato uke 1. Fra uke 1 til uke 2 gikk jeg ned 1 kg ca. Fra uke 2 til uke 3 gikk jeg ned  200g/ . Og nå gra uke 3 uke 4 er vekta 200 g mer enn uke 3. altså null nedgang, kanskje litt opp faktisk 

så så tidlig mistet jeg effekten av operasjon. Samtidig er jeg utslitt og sliten og kaster opp hver dag. Jeg har ikke krefter til hardtrening, men trener det jeg klarer . Har ikke overspist eller spist usunne ting. Bare helt vanlige ting og magen har ikke plass til mye uansett. Likevel vises det ikke på vekta. 

jeg er så skuffet over det hele . Jeg trodde slankeoperasjon skulle være veien ut av overvekthelvete, noe det ikke var. 
 

 

Anonymkode: c8cf3...db0

Har du seriøst betalt en drøss med penger for en operasjon da du ikke veide mer enn knappe 90 KG???

Hallo!

Anonymkode: 16e59...b73

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du seriøst betalt en drøss med penger for en operasjon da du ikke veide mer enn knappe 90 KG???

Hallo!

Anonymkode: 16e59...b73

Ts 

Har betalt 0 kr. Jeg var 105-107 kg på mitt meste.

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lav forbrenning. Men jeg hadde gått opp i vekt av det du spiser nå. Jeg spiser ca like store måltider som deg, men bare 3-4 om dagen. Og jeg går ikke ned i vekt av å spise det.

Anonymkode: b5de2...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som syntes ts har litt vel lav vekt til at dette er en realistisk tråd? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her
takk for svar.

jeg har «presset» i meg alle måltidene jeg skrev fordi jeg har fulgt der slavisk at man skulle få i seg 5-6 måltid hver dag. Lite og ofte, for ekesempel et knekkebrød sa de. Så da har jeg gjort det . men etter dere påpekte hvor mye det var har jeg stresset mer ned i dag og bare spist når jeg er sulten.

flere hang seg opp i at jeg klarte å spise en hel skyr. Som regel klarer jeg ikke det, bare halve ca.  Jeg kaster også mye opp hver dag . så ofte kommer maten i retur , det bare er slik 
 

flere sier «hva sier legene da?» . Helt ærlig dete har man snakket svært lite med leger i dette forløpet . Legene er de man har sett minst . Vært mange andre.  Ernæringsfysiologer, er de mab har hatt de fleste timene og gruppetimene med. Og på legevisitten på sykehuset rørte ikkenoeten meg engang og var innom 1,5 minutt . Å få tak i leger skal bra mye til.
vi har møtt legene og kirurgene på gruppetimer 

MEN jeg har bestemt meg for å legge vekta bort noen uker. Fordi det er ikke bra for psyken min. Blir helt nedbrutt og vrak av tallene.  Så nå skal folus vekk fra selve vekta og heller fokusere på å bli kjent med denne nye kroppen, prøve å få til mer intens trening og ikke minst holde maten nede slik at man slipper all denne spyinga . Sunne valg, sunn i hodet. Prøve å drite i hva vekta på badet sier  

At jet spyr har jeg tatt opp med fastlegen. Det er helt normalt etter en sånn operasjon . 

 

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tran09 skrev (4 minutter siden):

Bare jeg som syntes ts har litt vel lav vekt til at dette er en realistisk tråd? 

Jeg har PCOS. Personer med PCOS kan få slankeoperasjon via der offentlige fra BMI 35 .  Min max bmi var 38-39 på mitt tyngste .  

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts her
takk for svar.

jeg har «presset» i meg alle måltidene jeg skrev fordi jeg har fulgt der slavisk at man skulle få i seg 5-6 måltid hver dag. Lite og ofte, for ekesempel et knekkebrød sa de. Så da har jeg gjort det . men etter dere påpekte hvor mye det var har jeg stresset mer ned i dag og bare spist når jeg er sulten.

flere hang seg opp i at jeg klarte å spise en hel skyr. Som regel klarer jeg ikke det, bare halve ca.  Jeg kaster også mye opp hver dag . så ofte kommer maten i retur , det bare er slik 
 

flere sier «hva sier legene da?» . Helt ærlig dete har man snakket svært lite med leger i dette forløpet . Legene er de man har sett minst . Vært mange andre.  Ernæringsfysiologer, er de mab har hatt de fleste timene og gruppetimene med. Og på legevisitten på sykehuset rørte ikkenoeten meg engang og var innom 1,5 minutt . Å få tak i leger skal bra mye til.
vi har møtt legene og kirurgene på gruppetimer 

MEN jeg har bestemt meg for å legge vekta bort noen uker. Fordi det er ikke bra for psyken min. Blir helt nedbrutt og vrak av tallene.  Så nå skal folus vekk fra selve vekta og heller fokusere på å bli kjent med denne nye kroppen, prøve å få til mer intens trening og ikke minst holde maten nede slik at man slipper all denne spyinga . Sunne valg, sunn i hodet. Prøve å drite i hva vekta på badet sier  

At jet spyr har jeg tatt opp med fastlegen. Det er helt normalt etter en sånn operasjon . 

 

Anonymkode: c8cf3...db0

Bare ikke bli helt koko med trening og vekt..som mange sier kan det ta opptil 2 år før du merker noen . Dette må ikke gå over til spiseforstyrrelsen 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er den ufiltrerte sannhet om slankeoperasjoner. De funker ikke! La være.


4 uker siden gastric sleeve nå. Fra jeg gikk ned fra 91/92 til 87/88 fra operasjonsdato uke 1. Fra uke 1 til uke 2 gikk jeg ned 1 kg ca. Fra uke 2 til uke 3 gikk jeg ned  200g/ . Og nå gra uke 3 uke 4 er vekta 200 g mer enn uke 3. altså null nedgang, kanskje litt opp faktisk 

så så tidlig mistet jeg effekten av operasjon. Samtidig er jeg utslitt og sliten og kaster opp hver dag. Jeg har ikke krefter til hardtrening, men trener det jeg klarer . Har ikke overspist eller spist usunne ting. Bare helt vanlige ting og magen har ikke plass til mye uansett. Likevel vises det ikke på vekta. 

jeg er så skuffet over det hele . Jeg trodde slankeoperasjon skulle være veien ut av overvekthelvete, noe det ikke var. 
 

 

Anonymkode: c8cf3...db0

Du har gått ned hele veien og så veier du usle 200g mer ei uke, og konkluderer med at slankeoperasjon ikke virker. Det er det dummeste jeg har hørt! 200 g er så lite at det kan være forskjellen på å ha gått på do eller ikke, vannmengde i kroppen osv. Men hvis du har en overspisingslidelse og overspiser av psykologiske årsaker, vil ikke en slankeoperasjon endre på det. Den jobben må du gjøre selv. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ts her
takk for svar.

jeg har «presset» i meg alle måltidene jeg skrev fordi jeg har fulgt der slavisk at man skulle få i seg 5-6 måltid hver dag. Lite og ofte, for ekesempel et knekkebrød sa de. Så da har jeg gjort det . men etter dere påpekte hvor mye det var har jeg stresset mer ned i dag og bare spist når jeg er sulten.

flere hang seg opp i at jeg klarte å spise en hel skyr. Som regel klarer jeg ikke det, bare halve ca.  Jeg kaster også mye opp hver dag . så ofte kommer maten i retur , det bare er slik 
 

flere sier «hva sier legene da?» . Helt ærlig dete har man snakket svært lite med leger i dette forløpet . Legene er de man har sett minst . Vært mange andre.  Ernæringsfysiologer, er de mab har hatt de fleste timene og gruppetimene med. Og på legevisitten på sykehuset rørte ikkenoeten meg engang og var innom 1,5 minutt . Å få tak i leger skal bra mye til.
vi har møtt legene og kirurgene på gruppetimer 

MEN jeg har bestemt meg for å legge vekta bort noen uker. Fordi det er ikke bra for psyken min. Blir helt nedbrutt og vrak av tallene.  Så nå skal folus vekk fra selve vekta og heller fokusere på å bli kjent med denne nye kroppen, prøve å få til mer intens trening og ikke minst holde maten nede slik at man slipper all denne spyinga . Sunne valg, sunn i hodet. Prøve å drite i hva vekta på badet sier  

At jet spyr har jeg tatt opp med fastlegen. Det er helt normalt etter en sånn operasjon . 

 

Anonymkode: c8cf3...db0

Jeg tenkte ikke på leger, men om noen har snakket med deg på forhånd hva du kunne forvente av vektnedgang? For om du ble forespeilet mye på få uker så forstår jeg at du er fortvilt. Men tror absolutt at dette kommer til å gå bra om du er tålmodig 😊

Anonymkode: 21f1a...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ts her
takk for svar.

jeg har «presset» i meg alle måltidene jeg skrev fordi jeg har fulgt der slavisk at man skulle få i seg 5-6 måltid hver dag. Lite og ofte, for ekesempel et knekkebrød sa de. Så da har jeg gjort det . men etter dere påpekte hvor mye det var har jeg stresset mer ned i dag og bare spist når jeg er sulten.

flere hang seg opp i at jeg klarte å spise en hel skyr. Som regel klarer jeg ikke det, bare halve ca.  Jeg kaster også mye opp hver dag . så ofte kommer maten i retur , det bare er slik 
 

flere sier «hva sier legene da?» . Helt ærlig dete har man snakket svært lite med leger i dette forløpet . Legene er de man har sett minst . Vært mange andre.  Ernæringsfysiologer, er de mab har hatt de fleste timene og gruppetimene med. Og på legevisitten på sykehuset rørte ikkenoeten meg engang og var innom 1,5 minutt . Å få tak i leger skal bra mye til.
vi har møtt legene og kirurgene på gruppetimer 

MEN jeg har bestemt meg for å legge vekta bort noen uker. Fordi det er ikke bra for psyken min. Blir helt nedbrutt og vrak av tallene.  Så nå skal folus vekk fra selve vekta og heller fokusere på å bli kjent med denne nye kroppen, prøve å få til mer intens trening og ikke minst holde maten nede slik at man slipper all denne spyinga . Sunne valg, sunn i hodet. Prøve å drite i hva vekta på badet sier  

At jet spyr har jeg tatt opp med fastlegen. Det er helt normalt etter en sånn operasjon . 

 

Anonymkode: c8cf3...db0

Ikke helt normalt å spy ofte etter en slankeoperasjon.. kun hvis man spiser for mye og/eller for fort. Og hvis du slutter å presse i deg mat vil du slutte å spy og tenker jeg. 

Anonymkode: 9c623...ec2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke helt normalt å spy ofte etter en slankeoperasjon.. kun hvis man spiser for mye og/eller for fort. Og hvis du slutter å presse i deg mat vil du slutte å spy og tenker jeg. 

Anonymkode: 9c623...ec2

Ts her

det er konsistenser jeg sliter med virker det som. Feks yohurt går fint som regel. Middagsmat spyr jeg såsi alltid av. Selv etter lite. Stavmikset hjemmelaget fiskegrateng. Tok 1 ss på talerken. Men selv den «trygge» mengden holdt seg ikke nede, kom halvveis i «opsjonen» før kvalmen kom og alt  åtte opp 

Grovbrød med tubeost gikk, men prøvde jeg samme brødet med leverpostei gikk det ikke . 

er mye prøving og feiling. Jeg rekker ikke å spise mye før jeg merker «dette går ikke» . Tar små biter/skjeer og kjenner etter hvordan det føles og prøver å unngå å overanstrengte systemet 

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tenkte ikke på leger, men om noen har snakket med deg på forhånd hva du kunne forvente av vektnedgang? For om du ble forespeilet mye på få uker så forstår jeg at du er fortvilt. Men tror absolutt at dette kommer til å gå bra om du er tålmodig 😊

Anonymkode: 21f1a...71b

På en av gruppemøtene ikke lenge før operasjon sa de at det var normalt å oppleve vektplatåer «etterhvert». Ingen sa at det kunne oppstå tidlig. 

hva så jeg for meg selv? Jo tydelig vektnedgang i starten, og at da etter mange måneder kunne stoppe litt opp. At jeg skulle oppleve det rett etter operasjon er både trist og flaut . Jeg var ikke forberedt på det.

jeg sliter med eneginivået. Er konstant sliten. Blodprøvene mine har normale så ingenting der som kunne forklare mangelen på energi. Jeg var ikke så energiløs før operasjonen 

Anonymkode: c8cf3...db0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du helt seriøst det er lett å få tak i leger på sykehuset? Du kommer aldri igjennom til noe lege som privatperson men bare mase kontordamer eller kanskje en sykepleiere om du er heldig 

Anonymkode: c8cf3...db0

Ja, det er lett å få tak i leger på sykehuset om det er noe. Ikke som privatperson, men som lege på jobb. 

Jeg ble nylig operert (annen type operasjon i magen). Samtale med kirurg flere ganger før operasjon. Kirurgen var innom meg hver dag de 12 dagene jeg lå på sykehuset. Kirurgen skrev til meg på helsenorge etter hjemreise og ba meg ta kontakt om det skulle være noe. 

Dette på offentlig norsk sykehus. 

Anonymkode: a7b52...c2a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk du det ikke offentlig?

 

Anonymkode: 6f023...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du ikke går ned så spiser du mer enn du bør. Så enkelt er det faktisk.

Anonymkode: 4f56a...260

Samme som før operasjon altså

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er dette overspising mener su?

Måltid 1: 1 knekkebrød med skinke
Måltid 2: 1 sukkerfri skyr med havregryn i
Måltid 3: en brøskive med makrell i tomat
måltid 4: 1,5 Gilde kjøttkake. Ca en halv gulrot og 1/3 potet . Kastet opp ettepå ig hadde mageknip og farique
måltid 5: 1 skyr. Litt etterpå et knekkebrød med tubeost 
Ellers: 4 ritz kjeks fordelt på kvelden.


drakk vann hele dagen og et glass cola zero 

Anonymkode: c8cf3...db0

Etter både gastric sleeve og gastric bypass må man endre kostholdet fra tidligere. Inntaket skal være høyere i protein, men lavere i fett. Utifra det jeg leser over kan jeg se at du spiser både makrell i tomat og kjøttkake. Selv om mengdene er i det mindre slaget, er likevel fettinnholdet i disse nokså store for en nyoperert. Dette kan være grunnen til at det kastes opp. Jeg hadde heller laget hjemmelaget kjøttkake med karbonadedeig, da dette inneholder mye mindre fett. Eventuelt kjøttkaker av kyllingkjøttdeig eller lignende, med mindre fett.

Riz hører ikke hjemme i noe kosthold, men jeg skjønner at du ønsket et par fordi de er tørre og salte, og går lett ned når man akkurat har kastet opp. Håper du føler deg bedre etterhvert. Men at maten kommer i retur over tid, er jo noe som bør bli tatt opp med lege/sykehus ganske kjapt, for det er tegn på at kroppen responderer negativt på noe etter operasjonen, eller at man selv må gjøre korrigeringer i hverdagen 🙂

 

Hvor mye får du beveget deg i hverdagen? 

Endret av Marvels
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Her er den ufiltrerte sannhet om slankeoperasjoner. De funker ikke! La være.


4 uker siden gastric sleeve nå. Fra jeg gikk ned fra 91/92 til 87/88 fra operasjonsdato uke 1. Fra uke 1 til uke 2 gikk jeg ned 1 kg ca. Fra uke 2 til uke 3 gikk jeg ned  200g/ . Og nå gra uke 3 uke 4 er vekta 200 g mer enn uke 3. altså null nedgang, kanskje litt opp faktisk 

så så tidlig mistet jeg effekten av operasjon. Samtidig er jeg utslitt og sliten og kaster opp hver dag. Jeg har ikke krefter til hardtrening, men trener det jeg klarer . Har ikke overspist eller spist usunne ting. Bare helt vanlige ting og magen har ikke plass til mye uansett. Likevel vises det ikke på vekta. 

jeg er så skuffet over det hele . Jeg trodde slankeoperasjon skulle være veien ut av overvekthelvete, noe det ikke var. 
 

 

Anonymkode: c8cf3...db0

Enten er du ett troll, stokk dum eller opererte deg i et gamelt nedlagt varehus. Hvis ikke så Tror jeg nok lege gav deg litt relevant informasjon her. Om tid det tar osv. Kanskje lese noen papirer? 

Anonymkode: 05481...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte med GBP for flere år siden. Første måneden gikk jeg ikke ned ett gram, enda så mye mindre jeg spiste. Jeg gjorde dette privat og ringte til Volvat en gang i uken og klaget min nød. Ble beroliget hver gang at vekten vil snart begynne å røre på seg. Jeg gikk ned fra 105 til 52 i løpet av 1.5 år. Har gått opp i vekt igjen, jeg trivdes ikke under 60 kilo.

Anonymkode: a11fa...c50

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ts her

det er konsistenser jeg sliter med virker det som. Feks yohurt går fint som regel. Middagsmat spyr jeg såsi alltid av. Selv etter lite. Stavmikset hjemmelaget fiskegrateng. Tok 1 ss på talerken. Men selv den «trygge» mengden holdt seg ikke nede, kom halvveis i «opsjonen» før kvalmen kom og alt  åtte opp 

Grovbrød med tubeost gikk, men prøvde jeg samme brødet med leverpostei gikk det ikke . 

er mye prøving og feiling. Jeg rekker ikke å spise mye før jeg merker «dette går ikke» . Tar små biter/skjeer og kjenner etter hvordan det føles og prøver å unngå å overanstrengte systemet 

Anonymkode: c8cf3...db0

Veit om flere slankeopererte som sliter med middag. Noen av dem får i seg middag hvis de spiser maten kald eller lunken, da de reagerer på varmen fra maten. Du kan jo evt prøve det, hvis det ikke allerede er prøvd. Det er ikke uvanlig å brekke seg/spy etter en slankeoperasjon, men det er ikke vanlig å kaste opp så mye du som beskriver, så jeg ville fulgt med på det og tatt kontakt med sykehuset som opererte deg hvis det vedvarer. 
Du trenger ikke å følge den kostholdsplanen slavisk, det er bare eksempler. Du må finne ut av hva som fungerer best for deg, og hva du er komfortabel med. Jeg kan f.eks ikke spise brød, iallfall ikke daglig og jeg klarer ikke mer enn ei kvart skive de gangene jeg prøver - for magen tåler det ikke. Har derfor byttet ut alt av brød med knekkebrød, og det fungerer veldig fint. Har også funnet ut at pasta ikke er en veldig god ting for magen, men der har jeg selv valgt å få litt vondt. Altfor glad i pasta til at jeg klarer å la være, men det blir jo da små mengder. Jeg kan heller ikke spise mat på helt tom mage, da får jeg vondt og blir dårlig nesten uansett hva jeg spiser. Har det gått mer enn 3 timer fra forrige måltid, passer jeg på å få i meg f.eks en kjeks før jeg spiser, for da er ikke magen helt tom.
Så du må rett og slett bare lære deg å spise på nytt, finne ut hva som fungerer og ikke fungerer. Og du må gi det lenger tid enn 4 uker. 

Anonymkode: fc8c8...2cd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...