Gå til innhold

Slankeoperasjon fungerte ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud... Du brukte vel ikke 4 uker på å gå opp til overvekt/fedme? Da kan du ikke forvente å miste tilsvarende på 4 uker. Har folk i familien som har tatt op, en fir 3 år siden, og en for 2,5 år siden. Ingen av dem ble normalvektig på 4 uker, og de har begge et stykke igjen dit enda. 

Anonymkode: 81e18...f8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min ble gbp operert for noen få måneder siden. Nå er vel det litt annerledes enn sleeve,  men han har fortsatt ikke sjans til å spise så store porsjoner som du gjør. Han spiser nok halve mengden til et måltid. For eksempel en halv yoghurt, halv kjøttkake, halvt knekkebrød osv. Spiser han for mye på en gang, for eksempel en hel skive, får han dumping. Så at du blir dårlig, eventuelt kaster opp kan være typen mat selvfølgelig , men også størrelsen på porsjonen. Han kan heller ikke drikke ved måltider og absolutt ikke noe med kullsyre i det hele tatt.

Så er selvfølgelig fire uker ikke lang tid, kan være du må være tålmodig. Men jeg ville redusert porsjonene. 

Anonymkode: 11d5f...936

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sleeveoperert i 2013 og husker ikke lengre alle detaljene for hva og hvor mye jeg spiste til enhver tid. Men de to første ukene var i allefall bare flytende og youplait yoghurt. Så ble det most middag de neste to ukene. Pga dette fikk jeg forstoppelse og måtte ty til dufalac. Det var altså unntakstilstand deluxe. Pga smerter klarte jeg heller nesten ikke å røre meg, var nok å gå gjennom huset og trappen og ut og hente posten 😄 

Vekten  sto ganske stille den første måneden til tross for kalori på rundt 600 om dagen. Jeg tror det var pga sjokket kroppen hadde fått, og forstoppelsen og manglende evne til å røre meg. 

Fordi etter den fjerde uka så skjedde det magiske, kroppen taklet plutselig ting bedre, slik at jeg klarte både å røre meg mer, spise knekkebrød og middag i mer ordnet system, fikk kustus på forstoppelsen og sov bedre. Jeg klarte da å ut og gå lengre tur og sakte men sikkert ble alt bra og DA begynte vekten å gå nedover. Så ts, bare vær tålmodig 🤩🥰 

Etter fire uker med gåturer hadde jeg en så god form og følte meg lettere og så energisk at nå prøvde jeg meg på å jogge litt. Opparbeidet meg løpeform ila de neste ukene og månedene, og ble med på kk-mila i september, operasjonen var i mars. Da hadde jeg gått ned ca 30 kilo allerede. 

Så igjen, ts, du er bare utålmodig, den perioden du har bak deg nå er unntakstiden. Det er NÅ det kan starte ordentlig. Dersom du kaster opp av maten kan det være fordi du har stresset for fort med å spise vanlig mat for tidlig. Dette vil nå gå seg til. Du skal som hovedregel ALDRI spise mer enn 2.5-3 dl mengde mat. Så når du moser middagen din så putt det oppi et litermål for å se hvor mye det faktisk er. Likevel må du stoppe dersom du ikke klarer alt. For kanskje husker jeg feil, 2.5 dl var kanskje et par måneder uti prosessen. 

Kiloene dine vil rase ned snart nå, kan love det fungerer så lenge du gjør som du skal. Er du usikker må du ikke nøle med å kontakte sykehuset/ernæringsfysiologen. 

Anonymkode: 5daf3...9d1

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble sleeveoperert i 2013 og husker ikke lengre alle detaljene for hva og hvor mye jeg spiste til enhver tid. Men de to første ukene var i allefall bare flytende og youplait yoghurt. Så ble det most middag de neste to ukene. Pga dette fikk jeg forstoppelse og måtte ty til dufalac. Det var altså unntakstilstand deluxe. Pga smerter klarte jeg heller nesten ikke å røre meg, var nok å gå gjennom huset og trappen og ut og hente posten 😄 

Vekten  sto ganske stille den første måneden til tross for kalori på rundt 600 om dagen. Jeg tror det var pga sjokket kroppen hadde fått, og forstoppelsen og manglende evne til å røre meg. 

Fordi etter den fjerde uka så skjedde det magiske, kroppen taklet plutselig ting bedre, slik at jeg klarte både å røre meg mer, spise knekkebrød og middag i mer ordnet system, fikk kustus på forstoppelsen og sov bedre. Jeg klarte da å ut og gå lengre tur og sakte men sikkert ble alt bra og DA begynte vekten å gå nedover. Så ts, bare vær tålmodig 🤩🥰 

Etter fire uker med gåturer hadde jeg en så god form og følte meg lettere og så energisk at nå prøvde jeg meg på å jogge litt. Opparbeidet meg løpeform ila de neste ukene og månedene, og ble med på kk-mila i september, operasjonen var i mars. Da hadde jeg gått ned ca 30 kilo allerede. 

Så igjen, ts, du er bare utålmodig, den perioden du har bak deg nå er unntakstiden. Det er NÅ det kan starte ordentlig. Dersom du kaster opp av maten kan det være fordi du har stresset for fort med å spise vanlig mat for tidlig. Dette vil nå gå seg til. Du skal som hovedregel ALDRI spise mer enn 2.5-3 dl mengde mat. Så når du moser middagen din så putt det oppi et litermål for å se hvor mye det faktisk er. Likevel må du stoppe dersom du ikke klarer alt. For kanskje husker jeg feil, 2.5 dl var kanskje et par måneder uti prosessen. 

Kiloene dine vil rase ned snart nå, kan love det fungerer så lenge du gjør som du skal. Er du usikker må du ikke nøle med å kontakte sykehuset/ernæringsfysiologen. 

Anonymkode: 5daf3...9d1

Jeg fikk beskjed om maks 2 dl mat per måltid.

 

Anonymkode: bca0a...57c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk beskjed om maks 2 dl mat per måltid.

 

Anonymkode: bca0a...57c

Ja, er med på det, starten. Så etter flere måneder kan man klare 3 dl. 

Anonymkode: 5daf3...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus skal du ikke drikke. Selv om det er sukkerfri. Ingenting med kullsyre da det utvider magesekken… 

Anonymkode: 0c6d1...c3d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

imagineme skrev (1 time siden):

MEN HVA SA LEGEN I FORKANT AV OPERASJONEN OM HVA DU KUNNE FORVENTE AV VEKTNEDGANG I LØPET AV DE 4 FØRSTE UKENE DA???????

Hvorfor skriker du??

Anonymkode: ae89f...39a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, er med på det, starten. Så etter flere måneder kan man klare 3 dl. 

Anonymkode: 5daf3...9d1

Vil rette på meg selv en gang til. 3 dl må være minst eg halvt år etter operasjonen. 2 dl er også for mye i starten. Ila den første måneden er det jo bare noen t-skjeer man klarer, dvs uke 3 og fire, siden most middag ikke skal inntas før uke 3.

Anonymkode: 5daf3...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

Får du virkelig i deg såpass mengder fire uker etter sleeve? Operert i det offentlige da, sikkert?

Knekkebrød er fint (og lov på most, som mange her tydeligvis ikke skjønner).

Styr unna Ritzkjeks, det er kun tomme kalorier og null næring. Velg rene proteinkilder. En hel Skyr OG et knekkebrød, har du virkelig plass til alt det på ett måltid? Drikker du til måltidene? Tygger du godt nok og spiser sakte?

Man skal ikke drikke til måltidene 

Anonymkode: ae89f...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo gi det tid og passe på hva du spiser. Slankeoperasjon har ikke en magisk virkning. Det kan være at vekten står litt still i perioder og kanskje til og med går opp.

Er du redd og fortvilt bør du kanskje snakke med legen som opererte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skriker du??

Anonymkode: ae89f...39a

Fordi TS ikke svarer på hva legen har fortalt henne - og det virker om om hun komplett ignorerer denne type spørsmål fordi hun er så fryktelig skuffet over at hun ikke hadde gått ned 20 kilo fra den ene dagen til den andre.

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster har også blitt slankeoperert. Hun har gått ned vanvittig mange kilo og er bare skinn og bein. Hun spiser alt hun klarer, men klarer ikke å beholde vekten. Hun har sonde i nesen for å få i seg ekstra mat, og drikker næringsdrikker på resept. Hun har blødende magesår. Hun har hatt tarmslyng. Og de vurdere å operere inn PEG (knapp) i magen. Hun har gått fra å være overvektig og frisk i full jobb, til undervektig og går på AAP. Vi er så bekymret for henne💔

Vær glad for at operasjonen din gikk bra og ta tiden til hjelp. En rask vektnedgang er ikke viktig. Litt og litt er bra, du kommer i mål til slutt. 

Anonymkode: cdee8...6f1

  • Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Brus skal du ikke drikke. Selv om det er sukkerfri. Ingenting med kullsyre da det utvider magesekken… 

Anonymkode: 0c6d1...c3d

Det er bare en myte. Hvordan skal kullsyre utvide mener du? 

Er slankeoperert på 12.året og tok nettopp dette opp på timer hos lege og ernæringsfysiolog på sykehuset. Sistnevnte tok dette også opp på seminar. Er bare bullshit 

Anonymkode: f975b...9b9

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Brus skal du ikke drikke. Selv om det er sukkerfri. Ingenting med kullsyre da det utvider magesekken… 

Anonymkode: 0c6d1...c3d

Tull og tøys!

Anonymkode: 9c623...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold, avsporinger og svar til dette. 

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man skal ikke drikke til måltidene 

Anonymkode: ae89f...39a

Nei nettopp, det er derfor jeg spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du spyr daglig og har magesmerter bør du kontakte lege, Ts.

I DAG!

Anonymkode: ef87f...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi det tid, TS. Men ettersom du forventet så mye mer vektnedgang, hva sa de på forhånd? For de måtte jo ha gitt deg noen voldsomt store forventninger? 

Anonymkode: 21f1a...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting Tar Tid, eller de kan gå i rykk og napp. Meld deg inn i en av forumene for vektopererte, så finner du alle typer erfaringer, likesinnede og gode råd.  Jeg kjenner ikke til de beste forumene nå lenger, men her er et av dem. https://www.facebook.com/groups/1467351563524198/
 

 

Anonymkode: c0378...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du rett da? 

Anonymkode: 10632...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...