Gå til innhold

Slankeoperasjon fungerte ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette overspising mener su?

Måltid 1: 1 knekkebrød med skinke
Måltid 2: 1 sukkerfri skyr med havregryn i
Måltid 3: en brøskive med makrell i tomat
måltid 4: 1,5 Gilde kjøttkake. Ca en halv gulrot og 1/3 potet . Kastet opp ettepå ig hadde mageknip og farique
måltid 5: 1 skyr. Litt etterpå et knekkebrød med tubeost 
Ellers: 4 ritz kjeks fordelt på kvelden.

drakk vann hele dagen og et glass cola zero 

Anonymkode: c8cf3...db0

Nei, dette er ikke overspising, men du trodde da vel ikke at jobben i forbindelse med en slankeoperasjon var ferdig etter 4 uker slik at du kan konkludere? 1-2 kg svingning i vekt er da fullstendig normalt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss si du veier 100 kg..å bli operert vil jo ikke bety at kroppen mister 20-30 kg på 4 uker. Du får jo en stopper i magen...ikke plastisk kirurgi 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spøke? Ingen er vel så korttenkt at de tror at kiloene skal ramle av i massevis løpet av få uker? Du er noen å nitti kg. Overvektig ja, men langt fra ekstrem (regner med du ikke er 140 cm Høy) dvs at du er operert mtp at du sakte men sikkert skal ned i vekt. Du hadde jo ekstremt raskt blitt undervektig og direkte syk om kiloene skulle ramlet av i fleng i turbofart. 

Anonymkode: 8ab9d...b6d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/overvekt-og-kosthold/gastrisk-sleeve?page=2

Ok, bare her lærte jeg at alt det du "klager" på i hovedinnlegget er fullstendig normale bivirkninger etter operasjonen. Det står også noe om hva slags type mat du MÅ spise i ukene etter operasjonen, og jeg ser blant annet knekkebrød på lista di. Jeg tror du må sette deg mer inn i hva du selv skal gjøre, i stedet for å dømme operasjonen som mislykket.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, 4 uker er ingen ting! og gå litt opp innimellom er som regle bare vann eller syklusrelatert.

Jeg ble selv slankeoperert for 15 år siden. Var såååå klar for rask vektnedgang etter denne. Hold meg nøye til matplanen fra sykehuset og gjore alt riktig. Men jeg gikk ikke ned noe som helst.... Var så lei meg, sint og frustrert og lurte på hva som var galt med meg, siden ikke en gang en slankeoperasjon virka på meg.

På 3 mnd kontrollen hadde jeg fortsatt ikke gått ned noe som hels, og kirurgen ble veldig overasket og hadde ikke noe lurt svar på hvorfor... Det ente med at han ville kalle meg inn på en ekstra kontroll etter sommeren, og hadde jeg ikke gått ned til da, skulle de reoperere og ta mer tarm... Da fikk jeg meg en knekk, kutta ut alle lettprodukter og trøstespiste litt is/sjokolade igjen. Ga egentlig litt opp, men pga operasjonen var det jo begrenset hvor mye jeg fikk i meg.

Så over den sommeren gikk jeg plutslig ned 30 kg! slapp reoperasjon, og gikk totalt ned 70 kg på under 1 år, når det først løsnet.

Fortsatt ingen som kan fortelle meg hvorfor jeg ikke gikk ned i starten, men gi det litt tid er rådet mitt:)

Anonymkode: 60f4f...839

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig godt poeng, har ikke TS satt seg inn i noe som helst eller bedt om informasjon på forhånd? 

Er det bare sånn at VEKTNEDGANG har blinket i enden av en lang lyskorridor, og alt info fra lege og helsevesen har vært støy?

Anonymkode: acc7a...d32

Jeg ga deg medalje for svaret ditt, fordi jeg tror du peker på det som er helt sentralt. Jeg er nemlig ikke så sikker på at pasientene får god informasjon. For hadde de fått det, hadde de ikke gått til det skritt å la seg operere, eller for den saks skyld, tatt sprøyter eller piller. For da hadde de fått tilstrekkelig, nøytral og nyansert informasjon om mat, vekt, kropp og helse. De hadde fått nok informasjon til å ta selvstendige og rasjonelle valg, istedenfor å være drevet utelukkende av følelser. De hadde lært å gjennomskue reklame, skremselspropaganda, løgner og bedrag, også selvbedrag. De hadde blitt forklart hvordan appetitt kjennes ut og fungerer. Fått tenkehjelp til hvordan de kan handle og lage mat uten så mye stress. Ikke noe av dette kan helsevesenet bruke tid på. For det dreier seg mer om profitt og prestisje, enn om helse. 

Anonymkode: 4c42e...00e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

måltid 4: 1,5 Gilde kjøttkake. Ca en halv gulrot og 1/3 potet . Kastet opp ettepå ig hadde mageknip og farique

Whaaaaat???????? Dette er laaaaangt over hva du skal spise, samt at du spiser "normale" ting så tidlig??? 

Har du ikke fått info om flytende, most mat osv?? Ikke rart du ikke går ned?! 

• Liker 8
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overspising er det ikke, og jeg er ikke operert selv, men begge kusinene mine opererte for noen år siden.

Første tiden etter operasjonen var dietten flytende, og da de begynte å spise igjen hadde de kun plass til et halvt knekkebrød av gangen, og da uten drikke til måltidet.

Om du spiser mye eller lite for å være relativt nyoperert vet jeg ikke, men det må du ha fått noe info om før operasjonen?

Vektnedgangen din er heller ikke dårlig. Man kan variere med en kilo eller mer fra dag til dag, selv om man spiser det samme. Kroppen kan dermed være i forandring selv om du ikke ser det på vekten fra uke til uke, det ser du hvis du bruker målebånd f.eks. Du bør heller ikke veie deg ukentlig nettopp fordi det ikke er unormalt med svingninger i vekten, selv om man er på vei nedover.

Du fikk mange forklaringer og tips i denne tråden:

Anonymkode: 18723...f27

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

4 uker siden gastric sleeve nå. Fra jeg gikk ned fra 91/92 til 87/88 fra operasjonsdato uke 1. Fra uke 1 til uke 2 gikk jeg ned 1 kg ca. Fra uke 2 til uke 3 gikk jeg ned  200g/ . Og nå gra uke 3 uke 4 er vekta 200 g mer enn uke 3. altså null nedgang, kanskje litt opp faktisk 

Fikk du gastric sleeve med en kroppsvekt på 92 kg? Er du ganske lav?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Subjektivt svar, men jeg synes det er litt i overkant. 

Jeg spiser 3 måltider pr dag. Større porsjoner, men færre måltider. Da jeg spiste mindre og oftere, ble jeg jo bare mer sulten mellom måltidene. Nå spiser jeg meg mett. Jeg veier rundt 69 kg, og holder meg ganske bra på vekta.

Anonymkode: d3add...911

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du ikke går ned så spiser du mer enn du bør. Så enkelt er det faktisk.

Anonymkode: 4f56a...260

Nei, så enkelt er det faktisk ikke. Platåer er svært vanlig etter slankeoperasjon. Kroppen får sjokk pga ekstremt lavt næringsinntak, og tviholder på både fett og vann. Noen ganger i uker før det slipper og man dropper 2-3 kg plutselig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 3 måltider pr dag. Større porsjoner, men færre måltider. Da jeg spiste mindre og oftere, ble jeg jo bare mer sulten mellom måltidene. Nå spiser jeg meg mett. Jeg veier rundt 69 kg, og holder meg ganske bra på vekta.

Om du hadde lest hovedinnlegget hadde du sett at vedkommende er slankeoperert. Hun skal derfor spise 6-7 SMÅ måltider daglig.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I den første tiden etter operasjonen må du legge om kosten drastisk. Du begynner med flytende kost, går over til moset konsistens og kan etter hvert spise små mengder av mange ulike typer sunn mat.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ga deg medalje for svaret ditt, fordi jeg tror du peker på det som er helt sentralt. Jeg er nemlig ikke så sikker på at pasientene får god informasjon. For hadde de fått det, hadde de ikke gått til det skritt å la seg operere, eller for den saks skyld, tatt sprøyter eller piller. For da hadde de fått tilstrekkelig, nøytral og nyansert informasjon om mat, vekt, kropp og helse. De hadde fått nok informasjon til å ta selvstendige og rasjonelle valg, istedenfor å være drevet utelukkende av følelser. De hadde lært å gjennomskue reklame, skremselspropaganda, løgner og bedrag, også selvbedrag. De hadde blitt forklart hvordan appetitt kjennes ut og fungerer. Fått tenkehjelp til hvordan de kan handle og lage mat uten så mye stress. Ikke noe av dette kan helsevesenet bruke tid på. For det dreier seg mer om profitt og prestisje, enn om helse. 

Jeg skal gjøre det samme.. Jeg har holdt på med min avgjørelse nå i lang tid, men det går ett år omtrent fra man blir henvist til man blir operert. Av og til før, for meg har det gått 4 år. ( lang historie) 

Når man går via offentlige, får man først en samtale med :

-Lege 

-Fysioterapeut 

-Ernæringsfysiolog 

-Psykolog 

Dette dersom henvisning fra lege sier at du har forsøkt alt. 

Så må man gjennom start-kurs, et kurs på ca 10 uker med alle de fagfolk listet over her.. En dag i uka, ca 5 timer hver. Man testes iht kondis og puls første og siste dag. 

Så skal man snakke med dem igjen. 

Deretter gir de rapport om hva de tenker til legen som skal avgjøre dette. Dersom du viser du har lært noe osv... Så får du kanskje godkjent. 

Da må du snakke med kirurg og få en dag med kurs igjen, hvor man hører fra kirurg og sykepleier hva som skal skje, man går litt fort gjennom alt på nytt.. 

Så får man Knekkebrød - kur for å slanke lever, da 2-3-4 uker før operasjon.. 

Deretter opereres man. Og påfølgende oppfølging. 

Dette er bra!!! 

Man skal ha lært disse elementære tingene iløpet av denne tiden. Har man ikke det.... Er det snodig at man slipper gjennom! At ingen plukker det opp. 

I tillegg skal man fakrisk ikke trene hardt i starten. ( man er operert og dessuten trenger man mer mat/energi jo mer man trener. Men man skal gå, bevege seg) 

🤷‍♀️

Endret av Perfume
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig.

Jeg går ned i vekt nå, uten operasjon, og spiser ikke så mange måltider. Spiser en enkel frokost da jeg ikke er så glad i det, lunsj og middag. Etter middag spiser jeg ingenting før frokost neste dag, og er ikke sulten. Det jeg får i meg på de tre måltidene virker å være mindre enn det TS beskrev i innlegget sitt også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Får du virkelig i deg såpass mengder fire uker etter sleeve? Operert i det offentlige da, sikkert?

Knekkebrød er fint (og lov på most, som mange her tydeligvis ikke skjønner).

Styr unna Ritzkjeks, det er kun tomme kalorier og null næring. Velg rene proteinkilder. En hel Skyr OG et knekkebrød, har du virkelig plass til alt det på ett måltid? Drikker du til måltidene? Tygger du godt nok og spiser sakte?

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et perfekt eksempel på at "det sitter i hodet". 

Anonymkode: 65434...c54

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

IMG_1288.thumb.jpeg.a451b4b274bb07503884a69522bc4ff1.jpeg

jeg aner ikke hva dere reagerer på men jeg akkurat det jeg fikk beskjed om og har fulgt et 2 år langt opplegg på sykehuset og er godt informert og har kunnskaper . 

ingen INGEN på noen av kursene eller infomøtene har sagt at vektnedgangen skal/kan stoppe opp tidlig 

mer ønsket heller ikke operere meg med bypass fordi de mente det var unødvendig og at jeg ville få et godt liv med sleeve 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (4 minutter siden):

Om du hadde lest hovedinnlegget hadde du sett at vedkommende er slankeoperert. Hun skal derfor spise 6-7 SMÅ måltider daglig.

Forstår at det er annerledes da, men stikkordet her er vel "små", og en brødskive er vel et ganske stort måltid så kort tid etter en operasjon?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...