Gå til innhold

Krimforfattere med godt språk og persongalleri?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Eystein Hanssen skriver fengende.

Når jeg trenger noe som ikke er så mørkt der forfatteren ikke dreper hovedkarakterer (Anne Holt), så liker jeg Jørgen Jæger.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 14.41):

De tre nye bøkene hennes er veldig bra! Hun har skrevet dem sammen med en annen. Sånne samarbeid går vanligvis ikke helt bra, men dette er enestående. Mentalisten, Sekten, og Mirage. Et annet persongalleri enn de andre bøkene hennes, men samme i disse tre. 

Anonymkode: 976c1...008

Hvem skriver hun sammen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (11 timer siden):

Hvem skriver hun sammen med?

Henrik Fexeus 

Anonymkode: dc5d6...17a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på side 180 i "Skyggedalen" av Viveca Sten. Klarer ikke å komme lengre i boka, fordi at alt er skrevet på en barnslig og forutsigbar måte. Har også lånt bok 3 i samme serie, men den har ikke jeg begynt på enda. Har samtidig reservert meg for bok 4 i samme serie.

Bør jeg fortsette å lese resten av boka (og serien)?

Jeg trodde at serien skulle være mer spennende og uforutsigbar, men der tok jeg feil. 

Anonymkode: f4c56...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernvognen av Stein Riverton (Sven Elvestad) fra 1909. ❤️

Anonymkode: 7b66d...ecf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 11.09):

Camilla læckberg, serien om fjellbæck og Erika. Fin serie, samme hovedpersoner igjennom bøkene. 

Anonymkode: 60006...f63

Hvis man ikke ønsker samme plot så hadde jeg ikke giddet å kaste tid bort på Läckberg, hun skriver rett og slett kjedelig, syns jeg.

AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 0.43):

Ahnhem skriver veldig bra og spennende!

Anonymkode: 5b86e...ae9

Jeg liker også Anhem veldig godt, det samme med Adler-Olsen, og så er jeg nesten litt overrasket over at ingen nevner Henning Mankell selv om bøkene hans begynner å bli noen år gamle.

Kristina Ohlsson, Lars Kepler (som forøvrig er et ektepar som skriver sammen) og Katrine Engberg er gode forfattere, de to første nok noe bedre enn den tredje.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

M.J. Arlidge

Samuel Bjørk

Tina Frennstedt

Bernard Minier

 

Anonymkode: 9d05a...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte AI / Chat GPT  også. 

Det er flott å høre at du har en interesse for krimlitteratur, og det virker som om du foretrekker bøker med mer komplekse plott og karakterer. Basert på din interesse for forfatterne du nevnte, samt din ønske om å unngå banale krimhistorier, vil jeg gjerne anbefale følgende forfattere og bøker:

Karin Fossum - Hun er en anerkjent norsk krimforfatter kjent for sin psykologisk dyptgående krimlitteratur. Anbefalte bøker inkluderer "Elskede Poona", "Den onde viljen", og "Drapet på Harriet Krohn".

Jo Nesbø - En annen populær norsk krimforfatter, kjent for sin serie med bøker om etterforskeren Harry Hole. Start med "Snømannen", men husk at hans tidligere bøker, som "Flaggermusmannen" også er verdt å utforske.

Tana French - En irsk forfatter kjent for sin Dublin Murder Squad-serie, som blander krim med dyptgående karakterstudier og atmosfærisk skildring. Anbefalte bøker inkluderer "In the Woods", "The Likeness", og "Faithful Place".

Arnaldur Indriðason - En islandsk forfatter kjent for sin kritikerroste krimserie om etterforskeren Erlendur. Sjekk ut "Jar City" eller "Tainted Blood".

Gillian Flynn - En amerikansk forfatter kjent for sine psykologiske thrillere med komplekse og ofte dysfunksjonelle karakterer. Anbefalte bøker inkluderer "Gone Girl", "Sharp Objects", og "Dark Places".

Disse forfatterne og bøkene burde tilby deg en spennende og intellektuelt utfordrende leseopplevelse innen krimsjangeren, uten å falle inn i de vanlige klisjéene du nevnte. Lykke til med lesingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått masse gode tips her allerede, men vil legge til et par av mine favoritter som (jeg tror) ikke har blitt nevnt her tidligere;

- Marit Reiersgård. Er kanskje den forfatteren jeg har lest som har de mest realistiske karakterene. Anbefaler spesielt de tre første bøkene i serien hennes om etterforskerne Verner Jacobsen og Bitte Røed; «Stolpesnø», «Jenta uten hjerte» og «Paradisbakken».

- Sam Lloyd. Synes han skriver både gode og komplekse karakterer og plott. I tillegg skriver han definitivt historier utenom det vanlige.

Til slutt vil jeg nevne tre enkelt-anbefalinger som alle var bøker som ble værende hos meg lenge etter at siste side var lest, grunnet både gode karakterskildringer og plott;

«Elskede barn» av Romy Hausmann, «Jeg lar deg gå» av Clare Mackintosh og «Liv eller død» av Michael Robotham.

Endret av Miss_Sunshine*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 12.37):

Jernvognen av Stein Riverton (Sven Elvestad) fra 1909. ❤️

Anonymkode: 7b66d...ecf

Også kjent som forfatteren av Norges mest sjeldne bokskatt:

https://janborisstene.wordpress.com/2016/09/02/beate-winters-merkelige-historie-av-stein-riverton/

Sitat

«En bok så sjelden at den hittil ikke er funnet.» Ja, det er tilfellet med Stein Rivertons kriminalroman «Beate Winters merkelige historie», som gikk som føljetong i Aftenposten i årsskiftet 1910/1911. Man kjenner ikke til at romanen i sin tid ble utgitt i bokform, men det ble laget et særtrykk av den som ble utdelt til nye abonnenter og solgt på ordinært vis. Men da dette ble kjent av Sven Elvestad, som var navnet bak pseudonymet Svein Riverton, ble salget prompte stoppet. Ingen kjente eksemplaret av dette særtrykket finnes, så man kan meget vel omtale det som «en bok så sjelden at den hittil ikke er funnet».

Anonymkode: 918f2...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...