Gå til innhold

Krimforfattere med godt språk og persongalleri?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Liker disse til Jørn Lier Horst noe av det er vel sikkert inspirasjon fra hans tid i politiet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dennis Lehane (Mystic river, Shutter Island, Gone girl osv) er etter min mening i en egen klasse. Det han skriver har virkelig litterære kvaliteter ved siden av å være underholdende. 

Anonymkode: 713ef...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dennis Lehane (Mystic river, Shutter Island, Gone girl osv) er etter min mening i en egen klasse. Det han skriver har virkelig litterære kvaliteter ved siden av å være underholdende. 

Anonymkode: 713ef...e47

Correction: selvfølgelig ikke «Gone Girl», men «Gone Baby, Gone». Og mange, mange flere.

Anonymkode: 713ef...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Ruth Rendell (skrev også som Barbara Vine) hun skrev veldig bra psykologisk spenning. Hun skrev serien om Wexford (ble lagd tv-serie), men ellers mye enkeltstående, ofte ganske mørke spenningsromaner med fokus på motivene og det underliggende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahnhem skriver veldig bra og spennende!

Anonymkode: 5b86e...ae9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristina ohlsson, horst og enger, karin fossum, hjort og rosenfeld, kepler, Katrine engberg. 

Anonymkode: 22ab9...91b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (21 timer siden):

Noen anbefalinger?

jeg liker Anne Holt, Jørgen Jæger og Odd Harald Hauge.  Camilla Grebe, men jeg synes hun har så likt plot i de fleste bøkene. 

Jeg lei av banal krim hvor man finner offeret spikret fast i en stol med teip rundt munnen, og hvor gjerningsmannen er i ferd med å tenne på huset.

 

Håkan Nesser syntes jeg skriver veldig godt, og skaper i tillegg godt utviklede karakterer 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unni Lindell og Karin Fossum. 

Likte også de første bøkene til Jo Nesbø. 

Henning Mankell skriver også bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mine absolutte favoritter. Av disse forfatterne finner man mange gode serier med hovedpersoner man kan følge lenge

M.J. Arlidge, Peter James, Lee Child, Lars Kepler, Peter Robinson, Molly eller Cilla og Rolf Börjlind, Val McDermid, Jan Guillou, Leif G.W. Persson, Jussi Adler-Olsen, Karin Fossum, Hjort&Rosenfeld, Harlan Coben

 

Er veldig glad i serien om Harry Hole også, men syns ikke Jo Nesbø skriver ekstremt bra. Samme med Lier Horst. Veldig enkelt skrevet, men bra 

Endret av Wenda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samuel bjørk, Stefan Ahnhem og M.J Aldrigde.

Anonymkode: 032f7...353

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (23 timer siden):

Noen anbefalinger?

jeg liker Anne Holt, Jørgen Jæger og Odd Harald Hauge.  Camilla Grebe, men jeg synes hun har så likt plot i de fleste bøkene. 

Jeg lei av banal krim hvor man finner offeret spikret fast i en stol med teip rundt munnen, og hvor gjerningsmannen er i ferd med å tenne på huset.

 

Yrsa Sigurdardottir

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (23 timer siden):

Noen anbefalinger?

jeg liker Anne Holt, Jørgen Jæger og Odd Harald Hauge.  Camilla Grebe, men jeg synes hun har så likt plot i de fleste bøkene. 

Jeg lei av banal krim hvor man finner offeret spikret fast i en stol med teip rundt munnen, og hvor gjerningsmannen er i ferd med å tenne på huset.

 

Yrsa Sigurdardottir og Torkil Damhaug. Damhaug er psykiater, til opplysning. Hjelper han nok når han skaper sine persongalleri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin Slaughter og Lisa Gardner. 

Anonymkode: a3366...ae0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest det meste, men Pascal Engmann er jeg overbegeistret over! Velskrevet, spennende og annerledes tema. Gode karakterer. 

Også Stefan Ahnhem anbefales. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viveca Steen

Liza Marklund

Beck-serien

Anonymkode: aed42...ec6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest mye Yrsa Sigurdardottir i det siste og Cold Case-serien til Tina Frennstedt. Liker begge, men synes det kan bli litt mye gjentakelser i førstnevnte. Likte Cold Case-bøkene veldig godt. Følger samme etterforsker i alle bøkene og synes hun er sympatisk.

Anonymkode: 9a636...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilken type krim du liker. For min egen del er det mysteriet som jeg liker - det at noe har skjedd og man vet ikke hvem som har gjort det, og man lurer på hvem som er skurken. Jeg synes ikke sånne "politifaglige" beskrivelser er spesielt interessante, og misliker sånne direkte beskrivelser av lik etc. Jeg foretrekker derfor klassisk krim, og kan anbefale Agatha Christie. Selv om bøkene hennes er gamle, har de fleste veldig gode plott (mysterier), og er dessuten lettleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jussi Adler Olsen, Tom Egeland, Lars Kepler og Johan Theorin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får si takk!! Fått masse tips her for å utvide min litterære horisont 😀

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...