Gå til innhold

Forslag til planter som ikke trenger så mye stell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har det motsatte av grønne fingre, og selv hardføre planter dør hos meg - det tar bare litt lenger tid. Men det finnes faktisk én plante som har overlevd i mange år her hjemme, og som ser like fin ut. Gummifiken!

Anonymkode: c5cb5...740

Jeg har grønne fingre, har 20+ store planter inne. Men akkurat den dør hos meg, fikk mormors og jeg drepte den haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Jentamedtekopp said:

Jeg har grønne fingre, har 20+ store planter inne. Men akkurat den dør hos meg, fikk mormors og jeg drepte den haha. 

Oi! Kanskje du har gjort for mye med den? 😄 Eneste jeg gjør med min er å vanne den litt en gang i uka. Den har stått i direkte sol, men også i full skygge. Har pottet om én gang iløpet av 6-7 år, og den vokser som et uvær. Aldri brukt noe slags næring.

Det eneste jeg gjør ekstra med alle plantene mine er at jeg vanner dem med romtemperert vann, siden kaldt vann kan renne rett igjennom slik at plantene ikke får suget til seg nok. Høres fancy ut, men i praksis er det bare vanlig kaldt vann fra springen som jeg fyller på en flaske, slik at den står klar når det er tid for vanning.

Anonymkode: c5cb5...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det Clivia og Hoya som vokser som ugress og klarer seg uten vann en god stund. Begge lager vakre blomster om de trives men er fin som grønne planter også. 

E7636DA8-72E4-4077-8972-C05AE3F97617.jpeg

941C413B-410D-4C76-AD59-944B8CA2FC28.jpeg

Anonymkode: 95bc0...f35

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har klart å drepe flere av de der dessverre (jeg er ikke ts altså). 

Anonymkode: 09c90...24f

Oida. Kanskje gitt de for mye vann da? Tror de liker bedre for lite enn for mye vann.

Et tips er å ha fast vannedag på søndager og KUN gi vann om potta er lett. 

 

Anonymkode: 0fea2...2f8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er elendig på planter, kan ingenting, og de blir stadig glemt. Men jeg har aloe vera, monstera, orkidèer, pengetre og kinarose. De klarer jeg fint. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullranke.De kan du ta stikklinger av,klarer seg overalt nesten.

Anonymkode: f3ef3...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke grønne fingrer og alt av det jeg har hatt hjemme har dødd(uten om kaktus da), men nå har jeg klart å holde liv i en monstera i hele 10mnd! Vokst har den også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 23.37):

Oi! Kanskje du har gjort for mye med den? 😄 Eneste jeg gjør med min er å vanne den litt en gang i uka. Den har stått i direkte sol, men også i full skygge. Har pottet om én gang iløpet av 6-7 år, og den vokser som et uvær. Aldri brukt noe slags næring.

Det eneste jeg gjør ekstra med alle plantene mine er at jeg vanner dem med romtemperert vann, siden kaldt vann kan renne rett igjennom slik at plantene ikke får suget til seg nok. Høres fancy ut, men i praksis er det bare vanlig kaldt vann fra springen som jeg fyller på en flaske, slik at den står klar når det er tid for vanning.

Anonymkode: c5cb5...740

Jepp, dillet nok FOR mye. Tørr ikke si fra den er død heller, lyver til mormor når hun spør om den. Haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentamedtekopp skrev (26 minutter siden):

Jepp, dillet nok FOR mye. Tørr ikke si fra den er død heller, lyver til mormor når hun spør om den. Haha. 

Er så søtt med de som har et personlig forhold til plantene sine. Sånn er søsteren min også, jeg kan ikke si til henne at jeg har kastet en grønnplante, da blir hun lei seg. Hun har et eget rom i kjelleren til de plantene som er på rehabilitering, og hun tar med seg et par fra meg hver gang hun er på besøk (leverer friske i retur!) 

Anonymkode: 0fea2...2f8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengetre, monstera, dvergfiken, paraplyplante, fredslilje, smaragdpalme, sansevieria (svigermorstunge). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er så søtt med de som har et personlig forhold til plantene sine. Sånn er søsteren min også, jeg kan ikke si til henne at jeg har kastet en grønnplante, da blir hun lei seg. Hun har et eget rom i kjelleren til de plantene som er på rehabilitering, og hun tar med seg et par fra meg hver gang hun er på besøk (leverer friske i retur!) 

Anonymkode: 0fea2...2f8

Sånn er stefar også. Han har en stor jævla julestjernebusk, mens jeg kan ikke engang lufte hjemme i et helt annet rom uten at julestjerna slenger av seg bladene.... 😒 

Anonymkode: c5cb5...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 23.03):

Har lyst til å ha innendørsplanter. Trenger forslag til planter som ikke trengs noe særlig stell/vann og som også vokser rask

 

 

Anonymkode: 73f8c...187

De fleste «trendplantene» fyller beskrivelsen. Svigermors tunge, feks: du kan etterlate den 3 uker alene hjemme i sommerferien. Når du kommer hjem er den bare litt slapp, men 20 minutt etter vanning er den like fin. Monstera: kan også etterlates 3-4 uker. Den blir ikke engang slapp, bare vokser litt saktere. Må du etterlate dem enda lengre på grunn av livsstil? Plant dem i en stor selvvanningskrukke og de bør overleve 5-7 uker helt regelmessig.

Eller du kan kjøpe deg en gullranke: vokser som ugress uansett hvor lite stell du gir den. Jeg har en som står oppå kjøkkenskapene (altså må jeg opp på kjøkkenbenken for å vanne den). Den får vann en gang i måneden som et absolutt maks og dekker likevel toppen av skapene mine med pent, grønt bladverk.

Anonymkode: 7af48...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en alovera på badet. Trives godt! Jeg glemmer den, likevel holder den seg.

Anonymkode: 4d19f...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

🤣🤣🤣. Jeg har ikke grønne fingre. Kan ikke telle alle pengene jeg har brukt på planter gjennom år. Min anbefaling, invester i store planter, silke og/eller plast. De er dyre men lever i åresvis om de blir tatt vare på 😅😅. Når jeg sier, tatt vare på, mener jeg at de må tørkes støv av, noen må skjermes fra sterk sol, de kan bli lilla. Jeg eier 1 levende grønnplante som nå lever på 10ende året. Resten rundt meg er plast eller silke. Det går litt sport i få denne ene til å overleve. Ok, den vokser også. Tror snart jeg må potte den om. Aner ikke hva den heter, men den passer min interesse for planter. Husker den innimellom og da får den vann. Så lever den litt til og vokser 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Smaragdpalme (zz plant), gullranke, grønnrenner, sansevieria (alle typene) og hoya vil jeg si er de enkleste av plantene jeg har 🌱😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummifiken som er nevnt er en veldig fin plante ❤️ Jeg er også personlig stor fan av chinese evergreen, kanskje favoritten min av alle sammen. Synes begge disse var enkle å ha med å gjøre.

Anonymkode: 404b0...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...