Gå til innhold

Forslag til planter som ikke trenger så mye stell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst til å ha innendørsplanter. Trenger forslag til planter som ikke trengs noe særlig stell/vann og som også vokser rask

 

 

Anonymkode: 73f8c...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aloe vera

japansk pengetre

svigermors tunge

elefantfot (vokser sakte, men umulig å drepe) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullranke vokser fort.

Fredslilje også, hvis du gir den større potte.

Begge tåler mye, og har du glemt å gi dem vann ser du det på dem, og de kommer seg raskt igjen.

Anonymkode: a6e4c...d5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermors tunge og gullranke er sikre vinnere hos meg + monstera (krever litt mer).

Anonymkode: 18611...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk av pelargonia mamma likte disse og hvert år planter jeg disse på graven 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter som vokser raskt trenger vanligvis også mer stell for å ikke vokse ut av pottene. 

Jeg har yuccapalme, grønnrenner, elefantfot, svigermorstunge, fredslilje, aloe vera og draketre, som krever lite. 
Fredsliljen krever oftere vann, men den er lett se når trenger vann. 

 

Anonymkode: f30e5...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (18 timer siden):

Har inntrykk av pelargonia mamma likte disse og hvert år planter jeg disse på graven 

De er veldig fine, men faktisk litt mer krevende som inneplante. Trenger jevnlig stell for å være på sitt aller beste, særlig dersom de står i varme rom. Mamma'n din hadde sikkert grønne fingre 💚

TIl ts: Av de jeg har erfaring med vil jeg si aloe vera og alt av kakti. Disse trenger lite vann og tåler mye. Ellers har jeg en maranta som jeg synes er rimelig enkel (vann en gang i uka, men that's it) og en philodendron som jeg elsker og som er veldig lite krevende å ta vare på.

Anonymkode: c862b...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnrenner, fredslilje og coleus.

Anonymkode: a6c1f...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De er veldig fine, men faktisk litt mer krevende som inneplante. Trenger jevnlig stell for å være på sitt aller beste, særlig dersom de står i varme rom. Mamma'n din hadde sikkert grønne fingre 💚

TIl ts: Av de jeg har erfaring med vil jeg si aloe vera og alt av kakti. Disse trenger lite vann og tåler mye. Ellers har jeg en maranta som jeg synes er rimelig enkel (vann en gang i uka, men that's it) og en philodendron som jeg elsker og som er veldig lite krevende å ta vare på.

Anonymkode: c862b...8b6

Ja de er fine glemte og spørre pappa om åssen planter han likte før har gikk bort så får vel bli plaget der også eller var det stemor ? husker han sa stemor en gang jeg skal innrømme for deg at jeg skulle vært flinkere til å stelle de bladene visner og faller av så kommer det nye plantes rundt mai gjerne 16 mai 😉 nei mor hadde ikke grønne fingre men hun visste åssen ting skulle være det var min nå nylig avdøde far som sa mamma var glad i pelargonia pappa døde før jul så han fikk i alle fall lyng granbar og krans det likte han men vi kan jo ikke ha det i sommer  😉

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det motsatte av grønne fingre, og selv hardføre planter dør hos meg - det tar bare litt lenger tid. Men det finnes faktisk én plante som har overlevd i mange år her hjemme, og som ser like fin ut. Gummifiken!

Anonymkode: c5cb5...740

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De er veldig fine, men faktisk litt mer krevende som inneplante. Trenger jevnlig stell for å være på sitt aller beste, særlig dersom de står i varme rom. Mamma'n din hadde sikkert grønne fingre 💚

TIl ts: Av de jeg har erfaring med vil jeg si aloe vera og alt av kakti. Disse trenger lite vann og tåler mye. Ellers har jeg en maranta som jeg synes er rimelig enkel (vann en gang i uka, men that's it) og en philodendron som jeg elsker og som er veldig lite krevende å ta vare på.

Anonymkode: c862b...8b6

Aloe vera er en flott medisinsk plante 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gullranke, sølvranke og treklatrer. Flamingo krever heller ikke så mye annet enn litt lys og vann i ny og ne. Yuccapalme og. 

 

Alle planter liker å bli planta om innimellom da, få litt ny frisk jord, men det er ikke noe man må om man ikke gidder. Det er snakk om kanskje hvert til hvert annen år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yuccapalme og aloe vera fungerer fint her. Vannes en gang annenhver uke 😅

Anonymkode: 5e26e...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Monstera og gullranke holder seg noenlunde hos meg, litt svinn i løpet av vinteren pga lite lys. Har du lys om vinteren så bør det gå. Ikke sett de for lyst heller, direkte sol på vår/sommer er ikke bra. Den eneste planten som er garantert å overleve hos meg, er grønnrenner. De vokser og får små "babyer" men vokser jo ikke raskt og blir ikke store. Vil du ha noe større/høyere, så er nok Monstera bedre. 

Anonymkode: 09c90...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NettoppJa skrev (9 minutter siden):

Smaragdpalme/zamioculcas tåler alt!

Jeg har hatt flere stående på bad uten vindu, i en mørk krok, uten vann i flere uker osv osv. Like fin! 

image.thumb.png.ac1ae9ea732bb72ef84bc990f811777a.png

https://www.plantasjen.no/smaragdpalme.html

Jeg har klart å drepe flere av de der dessverre (jeg er ikke ts altså). 

Anonymkode: 09c90...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 23.03):

Har lyst til å ha innendørsplanter. Trenger forslag til planter som ikke trengs noe særlig stell/vann og som også vokser rask

 

 

Anonymkode: 73f8c...187

Fredslilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...