Gå til innhold

Hvordan er det å være innflyttere i Bærum (Stabekk/Bekkestua)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å flytte til Bærum, nærmere bestemt Bekkestua eller Stabekk. Bor i Oslo og ønsker mer plass da vi har barn. Noen som har erfaring med å flytte dit med barn i skolealder? Er det så snobbete som enkelte skal ha det til, eller er det for det meste fordommer? 

Og hvordan er det å bli kjent med voksne? Vi har ikke nettverk der, men er veldig sosiale og vil ønske å bli kjent med folk i nærmiljøet der vi flytter.

Anonymkode: 913da...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det området i Bærum er det som er mest bærums om du skjønner.

Har en venninne som flyttet til Bekkestua for 20 år siden. De har vanlige jobber både hun og mannen. Hun brukte nok noen år på å få et nettverk men fikk det jo etter hvert gjennom barna tror jeg. Husker hun fortalte meg at det på skolen til barna ikke var en eneste med innvandrerbakgrunn. 

Anonymkode: 3dc19...56a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hehe, skjønner hva du mener med «mest Bærums». Bor venninnen din der fremdeles? Vet du hvorfor det tok tid å få nettverk? Og om de var fornøyd med skolen? 

Anonymkode: 913da...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Bekkestua og er fra Stabekk. Ikke barn i skolealder ennå, men veldig fornøyd med barnehagen og nærmiljøet og mange hyggelige foreldre. Fått et nettverk av nye venner etter vi flyttet tilbake hit. Par-middager med andre foreldre fra barnehagen og generelt er de fleste interessert i play-dates og åpen for å møte andre.

Anonymkode: e0f51...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er innflyttere på Stabekk. Har vel stort sett blitt kjent med andre innflyttere, men stortrives. Vet ikke helt hvorfor vi ikke har blitt kjent med «innfødte», men mulig de bor i andre nabolag enn i akkurat vårt. Jeg opplever området som at noen få er ekstremt rike, de fleste har over gjennomsnittet god råd, og resten har gjennomsnittlig god råd. Det varierer hvor mye folk viser det, men bilparken sier litt. Mye Porscher, BMW, Volvo, ikke så mye Mitsubishi, Toyota ol. 

Anonymkode: 2dcbd...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på bekkestua, og har gjort det i 20 år. Flyttet hit når eldste skulle begynne på skolen, synes ikke det var vanskelig å bli kjent med andre foreldre i gata her. Mange aktiviteter som foreldrefester, sykliader og mammatreff gjennom skolen. Ikke så veldig snobbete, men det brukes nok endel penger på sportsutstyr. Man blir også kjent med andre foreldre gjennom fritidsaktiviteter.

miljøet her er preget av at de fleste er veldig ressurssterke, aldri noen problemer å få foreldre til å stille på dugnader og treninger eller FAU. Men det er dyrt å bo her, så ja, de fleste har solid økonomi.

Anonymkode: 589f5...486

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bor på Bekkestua og er fra Stabekk. Ikke barn i skolealder ennå, men veldig fornøyd med barnehagen og nærmiljøet og mange hyggelige foreldre. Fått et nettverk av nye venner etter vi flyttet tilbake hit. Par-middager med andre foreldre fra barnehagen og generelt er de fleste interessert i play-dates og åpen for å møte andre.

Anonymkode: e0f51...ee5

Takk for svar. Det er betryggende å høre at folk er sosiale og interessert i å bli kjent med nye 😊

Anonymkode: 913da...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi er innflyttere på Stabekk. Har vel stort sett blitt kjent med andre innflyttere, men stortrives. Vet ikke helt hvorfor vi ikke har blitt kjent med «innfødte», men mulig de bor i andre nabolag enn i akkurat vårt. Jeg opplever området som at noen få er ekstremt rike, de fleste har over gjennomsnittet god råd, og resten har gjennomsnittlig god råd. Det varierer hvor mye folk viser det, men bilparken sier litt. Mye Porscher, BMW, Volvo, ikke så mye Mitsubishi, Toyota ol. 

Anonymkode: 2dcbd...d6d

Takk for svar! Så bra at dere trives. Opplever dere at folk er veldig opptatt av det materielle (både voksne og barn).

Anonymkode: 913da...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for svar. Hehe, skjønner hva du mener med «mest Bærums». Bor venninnen din der fremdeles? Vet du hvorfor det tok tid å få nettverk? Og om de var fornøyd med skolen? 

Anonymkode: 913da...d1c

Jeg tror de har vært fornøyde ja. Hun har fått nettverk gjennom nabolag (bodd i rekkehus) gjennom barselgruppe og gjennom at hun har engasjert seg i fritidsaktiviteter. 

Jeg har selv gått på skole i Bærum og jobbet noe der, og tenker vel at folk flest i Bærum er både ressursterke og oppegående og egentlig er det faktisk bedre å bo et sted der folk har godt om ressurser fordi de gjerne og har mer overskudd til å engasjere seg i barn, oppvekst FAU osv. 

Vi har bodd i ulike bydeler i byen vi bor i og jeg trives helt klart bedre i en dyrere bydel. Men dette er ikke Bærum altså

Anonymkode: 3dc19...56a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i området og fikk raskt en stor vennekrets. Det er mange sosiale aktiviteter, middager, skolegreier og idrett hvis det er aktuelt. Aldri tomt på dugnader eller foreldremøter. Barneteater og jazzklubb. Veldig ressurssterkt område med mindre sosiale problemer enn snittet. De fleste er to voksne i full jobb og mange damer med karrierer. Inkludert en sentralbanksjef! 
En fotballbane ble ordnet mye på dugnad og noen engasjerte foreldre lager is om vinteren. Noen kjempekoselige butikker på Stabekk. Fantastisk 17-mai arrangement ved sjøen. 
Veldig mange er innflyttere, så det er nok normalen. 

Mange har nok mer enn snittet økonomisk, men jeg opplever det ikke som prangende. FrP er veldig lite populære her, men det er over 50% Høyre. Her bor akademikere, men ikke finanseliten. De pranger seg mer på Snarøya. 
Elsker å bo her! Velkommen til alle! 😍
 

Anonymkode: 58bd6...216

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med Bærum er at mange er innflyttere, så man føler seg ikke utenfor av den grunn. Ressurssterke folk ja, men har hittil ikke opplevd mye snobberi. Har barn i barneskolealder. At man er ressurssterk innebærer ofte også at man stiller som klassekontakter, FAU, er med på dugnader etc. Det er sjeldent problem med å få noen til å stille opp, er min erfaring.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for svar! Så bra at dere trives. Opplever dere at folk er veldig opptatt av det materielle (både voksne og barn).

Anonymkode: 913da...d1c

Det varierer. Noen er opptatt av det, andre ikke. Har for øvrig samme opplevelse av området som de over her har skrevet om. Sosialt og folk tar ansvar. Jeg ville flyttet hit igjen.

Anonymkode: 2dcbd...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bor i området og fikk raskt en stor vennekrets. Det er mange sosiale aktiviteter, middager, skolegreier og idrett hvis det er aktuelt. Aldri tomt på dugnader eller foreldremøter. Barneteater og jazzklubb. Veldig ressurssterkt område med mindre sosiale problemer enn snittet. De fleste er to voksne i full jobb og mange damer med karrierer. Inkludert en sentralbanksjef! 
En fotballbane ble ordnet mye på dugnad og noen engasjerte foreldre lager is om vinteren. Noen kjempekoselige butikker på Stabekk. Fantastisk 17-mai arrangement ved sjøen. 
Veldig mange er innflyttere, så det er nok normalen. 

Mange har nok mer enn snittet økonomisk, men jeg opplever det ikke som prangende. FrP er veldig lite populære her, men det er over 50% Høyre. Her bor akademikere, men ikke finanseliten. De pranger seg mer på Snarøya. 
Elsker å bo her! Velkommen til alle! 😍
 

Anonymkode: 58bd6...216

Takk for svar! Det høres ut som et veldig fint sted å flytte til 😊 Det er alltid litt skummelt å skulle flytte til et ukjent sted der man ikke kjennet folk, så veldig nyttig at du delte dine erfaringer. 

Anonymkode: 913da...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født og oppvokst på Bekkestua og selv om jeg ikke bor der lenger så er jeg der nesten ukentlig pga. familie, inkludert bror som har flyttet tilbake til Bærum fra Oslo, med sin familie. Fint område, selv om jeg synes det er mye stygge nybygg! Skjønner at vi trenger flere boliger, det er null problem, men må de være grå bokser, liksom? Og Bekkestua "sentrum" er ikke spesielt hyggelig synes jeg, det er liksom ikke noe sjel der. Men det er ikke vanskelig å få venner, og det skjer mye hele tiden. Folk er stort sett høyt utdannete og følger med på hva som skjer i Norge og i verden. Det har jo vært en del saker om voldsepisoder osv. mot ungdom, men har ikke satt meg så inn i det.

Anonymkode: 36cd9...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er født og oppvokst på Bekkestua og selv om jeg ikke bor der lenger så er jeg der nesten ukentlig pga. familie, inkludert bror som har flyttet tilbake til Bærum fra Oslo, med sin familie. Fint område, selv om jeg synes det er mye stygge nybygg! Skjønner at vi trenger flere boliger, det er null problem, men må de være grå bokser, liksom? Og Bekkestua "sentrum" er ikke spesielt hyggelig synes jeg, det er liksom ikke noe sjel der. Men det er ikke vanskelig å få venner, og det skjer mye hele tiden. Folk er stort sett høyt utdannete og følger med på hva som skjer i Norge og i verden. Det har jo vært en del saker om voldsepisoder osv. mot ungdom, men har ikke satt meg så inn i det.

Anonymkode: 36cd9...29f

Voldsepisodene mot ungdommen skyldes gjengene fra østkant Oslo som kommer til Oslo vest/Bærum øst og raner ungdommene som bor her.

 

Det er det som er så fint med å bo i ressurssterk område. Foreldrene mobiliserer med en gang det skjer noe og vips er det flere politibiler som patruljerer i området. Flere melder seg som natteravn osv osv..

Anonymkode: e6feb...6b3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 8.51):

Voldsepisodene mot ungdommen skyldes gjengene fra østkant Oslo som kommer til Oslo vest/Bærum øst og raner ungdommene som bor her.

 

Det er det som er så fint med å bo i ressurssterk område. Foreldrene mobiliserer med en gang det skjer noe og vips er det flere politibiler som patruljerer i området. Flere melder seg som natteravn osv osv..

Anonymkode: e6feb...6b3

Ja, skyld for all del på Oslo Øst. Det er klart at guttebassene fra klyseland er helt uskyldige…

Anonymkode: fdd85...bdb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet en periode i en barnehage der(Bekkestua) fikk et godt inntrykk av miljøet rundt, foreldre og ansatte. Som flere skriver i tråden mye ressurser, mye etnisk norske. Generelt ting på stell og engasjerte foreldre. Der finnes selvfølgelig alltid noe rusk men er en av de stedene jeg har jobbet som pedagog hvor det var solid oppfølging av barna og svært lite barnevern /ppt/politi involvert i forhold til andre steder jeg har jobbet. 

Kunne se på klærne og utstyret til folk at her var det penger. Men utenom det var det er veldig bra, trygt og fredelig område. Mye fin natur og synes jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, skyld for all del på Oslo Øst. Det er klart at guttebassene fra klyseland er helt uskyldige…

Anonymkode: fdd85...bdb

Det er jo bare å sjekke statistikken det. Det har vært en periode med en del barn og ungdomsran i område. Da man fikk tatt et par gjenger tilhørende et sted fra østkant Oslo ble det stille gitt. 
 

Guttebassene fra klyseland er opptatt av  div kostbare aktiviteter enn å rane/slå ned hverandre. Dersom det oppstår en konflikt, går det aldri så langt som til masseslagsmål. Til det er foreldrene straks på banen før det eskalerer. 
 

 

Anonymkode: e6feb...6b3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er jo bare å sjekke statistikken det. Det har vært en periode med en del barn og ungdomsran i område. Da man fikk tatt et par gjenger tilhørende et sted fra østkant Oslo ble det stille gitt. 
 

Guttebassene fra klyseland er opptatt av  div kostbare aktiviteter enn å rane/slå ned hverandre. Dersom det oppstår en konflikt, går det aldri så langt som til masseslagsmål. Til det er foreldrene straks på banen før det eskalerer. 
 

 

Anonymkode: e6feb...6b3

Bærum er er supert sted å bo. Ganske mange innflyttere, lett å bli kjent med folk. 

Anonymkode: 2c9c9...c2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 21.01):

Vi vurderer å flytte til Bærum, nærmere bestemt Bekkestua eller Stabekk. Bor i Oslo og ønsker mer plass da vi har barn. Noen som har erfaring med å flytte dit med barn i skolealder? Er det så snobbete som enkelte skal ha det til, eller er det for det meste fordommer? 

Og hvordan er det å bli kjent med voksne? Vi har ikke nettverk der, men er veldig sosiale og vil ønske å bli kjent med folk i nærmiljøet der vi flytter.

Anonymkode: 913da...d1c

Har dere vurdert Fornebu-området. Der er det jo mange områder som nå er under utbygning og da kanskje lettere å komme i kontakt med og få nettverk med enn i områder  hvor de fleste naboene har bodd i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...