Gå til innhold

Hvordan klarte du å gå ned i vekt? Tenker da på kostholdet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sluttet med alt som ikke var nødvendig. Holdt meg bare til de 2, eller av og til 3, måltidene per dag. Ikke noe snacks, ikke noe alkohol.

Anonymkode: fdfb3...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynte først med lavkarbo da det er effektivt for å gå ned mye i starten og bli kvitt søtsuget og sultfølelse. Etter ca 6 mnd gikk jeg over til et mer vanlig kosthold, men spiser sjelden søtt. Har ikke trent, skal begynne litt med dette nå for de siste kiloene og stramme opp litt. 

Har gått ned godt over 20 kg, har nå 9 kg igjen. Føler dette har vært en veldig enkel vektnedgang egentlig. 

Anonymkode: de685...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen er å finne noe som fungerer for en selv, og i det lange løp. 

Gangene jeg sprakk var det fordi valgene jeg tok ikke passet meg. For eksempel ser jeg mange kuttet alkohol. For meg er det en "last" jeg valgte å beholde, da vin i helgen og i godt selskap gir meg mye. Tvert i mot var det ikke et offer å droppe tullete mellommåltid, snacks og snop. Som ofte ble spist alene foran PC eller TV. Og det ble raskt en vane, nå forsyner jeg meg ikke selv om godteri står fremme hele påsken, for det frister ikke. 

Tilsvarende er jeg glad i god og variert mat. Så porsjonskontroll ble viktigere enn hva jeg spiste. 

Anonymkode: be10e...edd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger «low calorie density», eller 50/50 plate, og ting i den gaten. Jeg spiser store porsjoner med mat, men det er lav kaloritetthet på det aller meste jeg spiser. Jeg spiser selvsagt noe som har litt høyere kaloritetthet, men da med måte. 

Jeg er ikke redd for hverken havregrøt eller potet for å ta noe. 

Jeg må ha en vei å spise som mer er en livsstil, og ikke en diett, så for meg funker det veldig bra. Har nå god kontroll og driver med vedlikehold og lever fint. Gått ned over 40kilo. Utviklingen har vært over flere år, og jeg har gått opp noe igjen, så tatt meg sammen, og blitt bevisst, og da fikser kosten det av seg selv. Maks jeg har gått opp var ca 10kg, så alt i alt har jeg klart å holde meg nede. 

Ligger masse info og inspirasjon på både YouTube og Pinterest. Det handler om å spise ganske sunt, uten/lite tilsetning av olje osv, mye grønnsaker, men også spise seg god og mett. En kan spise deg god og mett på mye grønt. Vet mange er uenige her, men for meg har dette her fungert i 8-9år. Sier bare hva som har fungert for meg, også kan en ta det en vil fra det jeg sier. 

Anonymkode: 45de8...2a9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte tenker dere på mat og trening etter vektnedgang? Jeg har panikk for å legge på meg igjen etterpå. Har gått ned i vekt på normal mat men små porsjoner eller få store. Har gått ekstremt mange km daglig. Det har blitt en tvang nå....

Anonymkode: 4a34c...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste 2-3 måltider daglig som besto av råvarer. Masse fett og proteiner, gode karbohydrater. Ingen mellommåltider, siste måltid rundt 19-20 på kvelden og første måltid 11-12. Koser meg med kake og godsaker i selskap med god samvittighet. Hadde prøvd forgjeves å gå ned i vekt med kaloritelling og lettprodukter. Nå har jeg ikke telt en eneste kalori eller spist et lettprodukt, gått ned 30 kg. Endring i matvaner kombinert med daglige turer var redningen for meg. Hadde et ekstremt dårlig kosthold før, som besto av masse ultraprossesert snop, proteinpudding (som jeg trodde var sunn), lettprodukter, brus, energidrikk, lys hvetebakst osv. Har mye mer matglede og er blitt flinkere til å lage mat nå. Er så fornøyd 😊 Jeg er overbevist om at kaloritelling ikke fungerer. Om du skal varig ned i vekt så må det være en endring av livsstil, lettprodukter og kaloritelling er ikke noe som fungerer i lengden. Kroppen blir ikke fornøyd av ultraprosseserte lettprodukter.

Anonymkode: f66a9...afd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte Lifesum 😅Måtte få en viss oversikt over hvor mye jeg faktisk pakket i meg, kontra hva jeg "egentlig" trenger og hva jeg trenger for å gå ned i vekt. Det hjalp utrolig mye, går (sakte), men sikkert ned i vekt. Har redusert betraktelig hva jeg pakker i kjeften, tenker over det jeg spiser, økt inntaket av frukt og grønt, spiser mer fisk og ikke minst normale mengder. Er ikke spesielt slapp eller går rundt med sultfølelse heller.

Til sammenligning: Tidligere spiste jeg både frokost, lunsj, middag, kveldsmat og snacks (potetgull, sjokolade, noe frukt). Hver eneste dag. For å ikke snakke om flytende kalorier (juice, melk, iskaffe, kakao). I helgene skeiet jeg heeeelt ut.

Nå: Liten frokost, passe lunsj og god porsjon middag. Drikker vann og/eller farris til lunsj og middag. Ett glass skummet melk og/eller juice til frokost. Spiser mye druer og epler som snacks, men tillater meg også et par-tre sjokoladebiter et par ganger i uken for hvis ikke sprekker jeg totalt. Skeier fortsatt LITT ut i helgene, men ikke med total overspising som tidligere 

Spiser fortsatt helt normal mat, men forskjellen er at jeg spiser ikke enorme mengder og har kuttet ut en god del flytende kalorier som jeg hadde tidligere. 

Anonymkode: 7d8be...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste metoden som funket for meg var "spis deg fri" i kombinasjon med periodisk faste. 

Gikk ned de 15kg jeg ønsket å gå ned og har holdt vekta nede i over 2år.

Har ikke trent. Kun vært i normal aktivitet. 

Fokuser på råvarer, få i deg proteiner, sunt fett, masse grønnsaker og sunne/ikke-raffinerte karbohydrater. 

Ville ikke telt kalorier. Ha fokus på mat som gjør kroppen godt og kiloene vil forsvinne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiste 2-3 måltider daglig som besto av råvarer. Masse fett og proteiner, gode karbohydrater. Ingen mellommåltider, siste måltid rundt 19-20 på kvelden og første måltid 11-12. Koser meg med kake og godsaker i selskap med god samvittighet. Hadde prøvd forgjeves å gå ned i vekt med kaloritelling og lettprodukter. Nå har jeg ikke telt en eneste kalori eller spist et lettprodukt, gått ned 30 kg. Endring i matvaner kombinert med daglige turer var redningen for meg. Hadde et ekstremt dårlig kosthold før, som besto av masse ultraprossesert snop, proteinpudding (som jeg trodde var sunn), lettprodukter, brus, energidrikk, lys hvetebakst osv. Har mye mer matglede og er blitt flinkere til å lage mat nå. Er så fornøyd 😊 Jeg er overbevist om at kaloritelling ikke fungerer. Om du skal varig ned i vekt så må det være en endring av livsstil, lettprodukter og kaloritelling er ikke noe som fungerer i lengden. Kroppen blir ikke fornøyd av ultraprosseserte lettprodukter.

Anonymkode: f66a9...afd

Dette innlegget kan faktisk endre livet til alle som leser det! Tenk at å få en sunnere lettere kropp og bedre helse kan oppsummeres så enkelt! 

Amen! 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nøyaktig det samme som før, bare mindre. Spiser meg ikke stappmett, spiser til jeg ikke er sulten lengre. Når det gjelder snop og snacks så holder jeg det til helgene og det stopper seg selv på en måte siden magesekken nå er mindre. 
 

 

Anonymkode: 8e4a2...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (36 minutter siden):

Dette innlegget kan faktisk endre livet til alle som leser det! Tenk at å få en sunnere lettere kropp og bedre helse kan oppsummeres så enkelt! 

Amen! 

Ja jeg håper virkelig at flere prøver dette, tror det kan være løsningen for veldig mange. 😊

Anonymkode: f66a9...afd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg håper virkelig at flere prøver dette, tror det kan være løsningen for veldig mange. 😊

Anonymkode: f66a9...afd

Enig med dere begge to! Jeg har gjort mye av de samme endringene i mitt kosthold og ikke bare har jeg gått ned i vekt, men etter bare få dager hvor kostholdet stort sett var frukt og grønt, følte jeg meg så mye bedre. Jeg ble behagelig mett etter et måltid, men ikke tung og trøtt, nattesøvnen ble bedre, hjernen fungerte bedre og jeg fikk mer energi. Med mer energi og opplagthet kom også tiltakslysten til å være bittelitt mer aktiv :) En skikkelig øyeåpner for meg!

Det viktigste er det du gjør hver dag. Jeg unner meg "kos" som et glass vin eller litt snacks innimellom jeg også, men det skammer jeg meg overhodet ikke over fordi jeg vet at jeg mesteparten av tiden har en sunn livsstil. 

Anonymkode: 1bd33...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor ofte tenker dere på mat og trening etter vektnedgang? Jeg har panikk for å legge på meg igjen etterpå. Har gått ned i vekt på normal mat men små porsjoner eller få store. Har gått ekstremt mange km daglig. Det har blitt en tvang nå....

Anonymkode: 4a34c...2b1

Det er ofte det som er problemet, at folk slanker seg istedet for å endre til en varig livsstil. Jeg har lært, og nå kutter aldri ut noe lenger, men har laget meg noen ekle regler (som er enkel for meg). Jeg spiser kun 2-3 måltid pr dag, og da alltid lunsj og middag. I ukedagene spiser jeg frokost på jobb, da er det enklest mulig som kjøleskapsgrøt, knekkebrød eller proteinrundstykker med godt pålegg. 
Lunsj: knekkebrød eller lavkarbosalat, evt eggerøre og litt tomat, paprika, agurk osv til, gjerne også avokado. Ingen mellommåltider. Middag, det samme som resten, men spiser en halv/liten potet, 1 liten neve pasta, og av og til lavkarbo sellerirotmos med blomkål + masse grønnsaker. Ingen flere måltider eller småspising resten av dagen. Blir jeg skikkelig fysen, rar jeg et knekkebrød. 
Lørdag: frokost/lunsj i ett og lørdagskvelds på kvelden, Da spiser jeg pizza (med masse salat), burger - gjerne en miniburger, taco uten lefser osv.     Søndag: frokost/lunsj i ett, da unner jeg meg vanlig rundstykke med pålegg + middag som de andre senere og tilpasser den mitt behov. 
Ellers nyter jeg ett glass vin lørdag og/eller fredag. Prøver å holde meg unna chips, det er det eneste som er vanskelig, så littegrann fredag eller lørdag av og til. Søtsaker frister aldri. Dette funker gull for meg, og jeg savner ikke noe. Streng i ukedagene, litt slappere i helgen, men under kontroll. Er vi i selskap, spiser jeg det vi får servert, men tilpasser mengden. Unngår kake og søtt. 
Beveger meg mest mulig hver dag og trener styrke. Begynte med styrke 1 gang pr uke, nå er jeg oppe i 2 ganger pr uke, og begynner å få en vane :) 

Kort oppsummert: så enkelt som mulig med færrest mulig måltider å planlegge og streng i ukedagene. Drikker mye vann.

1 last jeg har beholdt, men den skal bort den også (alt til sin tid), er Pepsi Maxen…

Anonymkode: 3e19b...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spiste 2-3 måltider daglig som besto av råvarer. Masse fett og proteiner, gode karbohydrater. Ingen mellommåltider, siste måltid rundt 19-20 på kvelden og første måltid 11-12. Koser meg med kake og godsaker i selskap med god samvittighet. Hadde prøvd forgjeves å gå ned i vekt med kaloritelling og lettprodukter. Nå har jeg ikke telt en eneste kalori eller spist et lettprodukt, gått ned 30 kg. Endring i matvaner kombinert med daglige turer var redningen for meg. Hadde et ekstremt dårlig kosthold før, som besto av masse ultraprossesert snop, proteinpudding (som jeg trodde var sunn), lettprodukter, brus, energidrikk, lys hvetebakst osv. Har mye mer matglede og er blitt flinkere til å lage mat nå. Er så fornøyd 😊 Jeg er overbevist om at kaloritelling ikke fungerer. Om du skal varig ned i vekt så må det være en endring av livsstil, lettprodukter og kaloritelling er ikke noe som fungerer i lengden. Kroppen blir ikke fornøyd av ultraprosseserte lettprodukter.

Anonymkode: f66a9...afd

 

LadyGrey skrev (3 timer siden):

Dette innlegget kan faktisk endre livet til alle som leser det! Tenk at å få en sunnere lettere kropp og bedre helse kan oppsummeres så enkelt! 

Amen! 

Disse innleggene! Jeg prøver også å spise mest mulig naturlig mat, og tror mange av mine vektproblemer sitter i lettprodukter og ultraprossesert mat som har gitt meg kronisk trøbbelmage. Merker stor forskjell! 

Anonymkode: 3e19b...4b5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste meg mett på næringsrik mat. Kuttet ut næringsfattig mat, altså planter. Spiste bare kjøtt, fisk, egg, innmat osv. Telte ikke en kalori, annet enn å bare sjekke hva jeg spiste av og til.

Anonymkode: 50e57...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gått ned mye i mitt liv, men har alltid vært nødt til å spise veldig lite mat. To knekkebrød med smøreost til lunsj, fire fiskepinner og kokte erter til middag, og to knekkebrød til kvelds er en vanlig dag når jeg skal gå ned i vekt. Jeg går ikke ned ellers. Jeg tror egentlig ikke på at man kan ødelegge forbrenningen sin, men slanking av og på i 25 år har muligens gjort noe med kroppen. 

Anonymkode: 86d6b...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det jeg vil 3-4 ganger om dagen, men passer på mengden. Er mye sulten. Byttet ut cola med vann med smak. En dag i uka kjører jeg i meg det jeg vil av usunn mat og godteri i den mengden jeg vil. Går ned rundt en halvkilo i uka.

Anonymkode: c4290...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 17.34):

Du som har gått ned uten operasjon eller medisiner, hvordan gikk du ned i vekt? 
Jeg må ned i vekt, men så vanskelig! Kunne tenkt meg å forsøke lavkarbo, men vanskelig å spise annet enn resten av huset

Anonymkode: 94e68...df0

Mindre kalorier.

Anonymkode: 2e7c9...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 3 måltider pr dag. Frokost, lunsj og middag. Ingenting imellom måltider, bortsett fra på lørdager. Da unner jeg meg potetgull og sjokolade. 

Jeg spiser kun 1 porsjon med middag og drikker vann til 😊 Blir mett, men ikke stappmett. 

Har gått ned 12 kg på 1 år. Alt av blodprøver og blodtrykk er bra 😊

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...