Gå til innhold

Hvordan klarte du å gå ned i vekt? Tenker da på kostholdet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som har gått ned uten operasjon eller medisiner, hvordan gikk du ned i vekt? 
Jeg må ned i vekt, men så vanskelig! Kunne tenkt meg å forsøke lavkarbo, men vanskelig å spise annet enn resten av huset

Anonymkode: 94e68...df0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser som de andre i huset, men bare halvparten på tallerkenen

Anonymkode: 7abda...da3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser som andre, men kuttet ut mye karbo og spisevindu fra 12-20. 

Anonymkode: 5a898...359

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er det på tide å hente seg inn noen måneder. Jevne måltider, kutte ned på ekstra godis etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 1 - faste, lignende ramadan. Kun spise til middagstid og ikke overspise da. For å kvitte meg med matsuget og venne meg til å gå litt sulten. 

Deretter spise kun til de faste måltidene og edruelige porsjoner. Ingen spising mellom måltider, ikke ekstra snacks sammen med kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traume og livskrise eller typisk kjærlighet sorg. 😴

Anonymkode: fd4a0...4c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste, 16:8. To måltider av normal størrelse i spisevinduet. 
Litt utskeielse en gang i uken, men alikevel begrenset. Kaloriunderskudd hver dag. Trening 4-5 dager i uken. 

Anonymkode: aad8a...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste mindre mat og gikk mer tur, en bevisst endring i begge deler samtidig gjorde at jeg fikk et greit kaloriunderskudd og gikk stabilt ned i vekt. Har holdt målvekta i to år.

Anonymkode: c8bf3...617

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppet over måltider og minsket porsjonene. 

Anonymkode: fd5ff...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt, var selv 124 kg og fikk en kommentar av en unge på stranden av mindre guttunge som var der med sin flotte mor. Guttungen på 4-5 år sa følgende: «den mannen er altfor tung til å bli kjæresten din mamma». 
 

Hadde noen måneder tidligere gått gjennom samlivsbrudd og savnet kjæreste. Ordene til den gutten endret alt for meg og jeg bestemte meg der på sekunder. I dag veier jeg 76 kg og er normal i utseendet. Har ikke vært løpt til Sats eller andre sentere. Bestemte meg for å spise normalt, redusere alle måltid til en størrelse hvor jeg fikk nok mat til å bli mett. (Eksempel: det holder med 2 kjøttkaker, 2 poteter og litt saus)

Utover dette var jeg litt mer aktiv og gjorde noen treningsøvelser hjemme. Begynte med 5 situps, 5 pushups og økte etter litt. Fremdeles i dag står jeg opp slik at jeg rekker å ta 30 av begge før jeg går på jobb (tro meg i dag er dette gjort på noen minutter). Resultatet er at jeg i dag har en kropp som får blikk etter seg og jeg er helt overbevist om at denne gutten ville sagt noe helt annet til sin mor om episoden hadde skjedd idag. Jeg er uansett godt gift, har en supergod helse og kan garantere deg at jeg ALDRI noensinne skal bli tykk/feit/uansvarlig noensinne igjen. 
Det er en enorm forskjell for kropp å skulle gå rundt med så mange kilo mindre. Svetter nesten aldri av fysisk anstrengelse, løper opp trapper og leker med ungene.
 

Ta grep og reduser inntak av kalorier for din egen del, slutt opp med å unne deg noe fordi du har vært flink. Spis litt mindre og stopp med sukker og andre ting du ikke trenger. Alle disse diettene fungerer helt sikkert en periode, men hvorfor legge om på alt når det egentlig bare er å redusere litt på porsjoner. Jeg spiser alt uten å legge på meg enda, da jeg har et bevist forhold til «mengden» jeg spiser.

Ønsker deg lykke til og håper du klarer dette.

Anonymkode: a4545...404

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet med sjokolade og snacks. Spiser kun frokost, lunsj og middag. Spiser meg passe mett. Tar stort sett sunne valg. Men innenfor de rammene spiser jeg akkurat det jeg vil, og det de rundt meg spiser. 

Anonymkode: be10e...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telte kalorier og fokuserte på at de kaloriene jeg fikk i meg skulle bestå av næringsrik mat.

Jeg brukte cronometer slik at jeg også kunne spore at jeg fikk i meg de mikronæringsstoffene jeg trengte.

Jeg la også om treningen slik at jeg heller fokuserte på å vedlikeholde de musklene jeg hadde, samt lavintensitet aktivitet/trening som gåing, rolig sykling osv.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig enkelt, var selv 124 kg og fikk en kommentar av en unge på stranden av mindre guttunge som var der med sin flotte mor. Guttungen på 4-5 år sa følgende: «den mannen er altfor tung til å bli kjæresten din mamma». 
 

Hadde noen måneder tidligere gått gjennom samlivsbrudd og savnet kjæreste. Ordene til den gutten endret alt for meg og jeg bestemte meg der på sekunder. I dag veier jeg 76 kg og er normal i utseendet. Har ikke vært løpt til Sats eller andre sentere. Bestemte meg for å spise normalt, redusere alle måltid til en størrelse hvor jeg fikk nok mat til å bli mett. (Eksempel: det holder med 2 kjøttkaker, 2 poteter og litt saus)

Utover dette var jeg litt mer aktiv og gjorde noen treningsøvelser hjemme. Begynte med 5 situps, 5 pushups og økte etter litt. Fremdeles i dag står jeg opp slik at jeg rekker å ta 30 av begge før jeg går på jobb (tro meg i dag er dette gjort på noen minutter). Resultatet er at jeg i dag har en kropp som får blikk etter seg og jeg er helt overbevist om at denne gutten ville sagt noe helt annet til sin mor om episoden hadde skjedd idag. Jeg er uansett godt gift, har en supergod helse og kan garantere deg at jeg ALDRI noensinne skal bli tykk/feit/uansvarlig noensinne igjen. 
Det er en enorm forskjell for kropp å skulle gå rundt med så mange kilo mindre. Svetter nesten aldri av fysisk anstrengelse, løper opp trapper og leker med ungene.
 

Ta grep og reduser inntak av kalorier for din egen del, slutt opp med å unne deg noe fordi du har vært flink. Spis litt mindre og stopp med sukker og andre ting du ikke trenger. Alle disse diettene fungerer helt sikkert en periode, men hvorfor legge om på alt når det egentlig bare er å redusere litt på porsjoner. Jeg spiser alt uten å legge på meg enda, da jeg har et bevist forhold til «mengden» jeg spiser.

Ønsker deg lykke til og håper du klarer dette.

Anonymkode: a4545...404

Her lukter det løgnaktig kristenmannsblod, gitt. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte kurs og kostholdspakke av Helene Ragnhild. Kan nok bare følge henne oss på ig, dersom en er flink med mat. Raste ned, energien økte og livsgnisten kom tilbake. Hverdagen ble mye lettere når jeg lærte meg å spise riktig for min kropp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste, har spsievindu fra kl 16 til kl 20. Funker veldig fint for meg, drikker mye vann, kaffe og cola zero ellers. Har gått ned 10 kg på 6 mnd, ikke mye men det går jevnt og trutt nedover. 

Anonymkode: f0082...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt proteininntak. Opprettholdt styrketrening så jeg forbrant fett men ikke muskler. 

Kutta ut sukker og "tomme kalorier" feks loff, fin baguette osv. 

Spiste feks en brødskive istedenfor to-tre, en mindre potet, mindre saus, kutte ut dressing..

Telte ikke kalorier. 

Anonymkode: 357ee...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Periodisk faste med spisevindu mellom 11.30 og 19.30
Kuttet sjokolade, chips og peanøtter, også i helgen
Begynte å gå mer, 10000 skritt eller mer hver eneste dag, uansett vær
Byttet brødskiver ut med grovt knekkebrød
Spiste det som ble servert når jeg var invitert bort, men en liten porsjon i stedet for flere

Har holdt vekten i 4 år, og det er nok fordi jeg har fortsatt med periodisk faste i ukedagene. I helgene slapper jeg litt mer av nå og koser meg av og til med både is, sjokolade og nøtter. Vin også, men ikke hver helg og ikke hver dag i helgen. ;)

Det er egentlig ikke så vanskelig å gå ned i vekt, det som er vanskelig er å finne en måte å leve på som vedlikeholder vekttapet. For meg har det fungert å fortsette å gå, være bevisst på hva jeg spiser, veie meg regelmessig så jeg kan ta tak med en gang hvis vekten går "feil" vei.

 

Anonymkode: 29505...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo har vært en kickstart for meg og vi er en familie på fire. Når de andre spiser potet, pasta etc så dropper jeg det eller lager et alternativ.  Telle kalorier har jeg aldri klart da jeg bare går sulten og faller ut av det. Jeg må spise til jeg blir god og mett, men de riktige matvarene. 

 

 

Anonymkode: d2540...ba1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg telte ikke akkurat kalorier, men fokuserte på ca tall.

Jeg hadde tre måltider i døgnet der jeg prøvde å holde meg rundt/under 300 kcal. Det er vanskelig å komme på mat når en slanker seg, så jeg fant 2-3 utgaver av måltid på den mengden som jeg varierte mellom. Bytta de ut når jeg ble alt for lei av de. For eksempel to knekkebrød med ost, cottage cheese med frø/nøtter og kunstig søtning, to grove brødskiver med magert pålegg. 

Til middags spiste jeg det samme som de andre, men jeg prøvde å begrense meg. Dette er det eneste måltidet jeg hadde sammen med ungene, så jeg ville ikke gjøre det for synlig at jeg slanket meg, men være et godt forbilde i forhold til sammensetningen på tallerkenen. (mye grønnsaker og moderate mengder) En vanlig middag ville gi 300-600 kcal. 

Utenom dette så spiste jeg 1-2 frukt hver dag, da helst epler og pærer.

Dette ga meg et kcal inntak på godt under 2000, noe som gjorde at jeg gikk jevnt og rolig ned i vekt uten å føle meg sulten.

Jeg gjeninnførte lørdagsgodt for meg selv, da å kutte ut godterier helt var vanskelig. Jeg gikk da for "kvalitet fremfor kvantitet". Det er mer tilfredsstillende å spise små mengder av smaksrik godteri, enn av simpelt godteri en føler en kan stappe i seg av. En vanlig lørdagsgodt kunne være ei lita plate premium mørk sjokolade, litt konfekt, eller litt sjokoladetrukket/yoghurttrukket nøtter.

Anonymkode: 192a3...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 måltider dagen men spiste til gjengjeld akkurat det jeg ville i den mengden jeg ønsket selv 

Anonymkode: 2dd5f...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...