Gå til innhold

Er det virkelig sånn nå at det kommer store strømkrevende selskaper fra utlandet og etablerer seg i Norge ??? Se linker under og video.


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

GrønnNellik68 skrev (5 minutter siden):

ja jeg og men da må de komme i gang snart. ser for meg at ved nok strømmangel så må vi ha diesel og bensinbilene for å overleve .. skulle faan meg ha godtet meg litt da ja. 

Det er bra ;) kutter vi ut alle månelandingsprosjekter så har vi nok strøm all elektrifisering gjør ikke ting bedre heller lagt merke til at alle disse dusteprosjektene kom i samband med den nye strømmåleren ? kan ikke huske vi diskuterte dette verken i 2010-2015 det begynte rundt 2016 og eller no ?  ja håper kjernekraft kommer i gang snart  her er det motstandere og jeg tror det har med subsidier og gjøre vindmøller = subsidier kjernekraft = ingen subsidier det sier seg selv lønnsomme prosjekter trenger ikke subsidier de betaler ned seg selv av sin lønnsomhet med andre ord kjernekraft vindmøller er tull og tøys :) ja vi må ha bensin og dieselbiler :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, ltfutt said:

Slutte og sende så mye strøm ut av landet. men det skjer jo ikke uansett.. De hadde vel ikke noen løsning på hvordan melkøya skulle forsynes med strøm heller, så dette prosjektet ble vel utsatt. Det er uansett kun vindkraft som er på blokka, så det er vel dette de ser for seg skal dekke det fremtidige behovet.

Som en overbetalt "grunder" sa det nettopp: "det er et teknisk problem som lar seg løse"..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (25 minutter siden):

Jeg er for kjernekraft ;) 

Ja. Det er land i europa som har vedtatt å bygge mer kjernekraft, og tyskland skal muligens starte opp igjen noen av sine. Her i landet er det flere kommuner som er intresserte og har lagt tomter til rette. Stortingspolitikerne derimot har en egen agenda.

Endret av ltfutt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Det er bra ;) kutter vi ut alle månelandingsprosjekter så har vi nok strøm all elektrifisering gjør ikke ting bedre heller lagt merke til at alle disse dusteprosjektene kom i samband med den nye strømmåleren ? kan ikke huske vi diskuterte dette verken i 2010-2015 det begynte rundt 2016 og eller no ?  ja håper kjernekraft kommer i gang snart  her er det motstandere og jeg tror det har med subsidier og gjøre vindmøller = subsidier kjernekraft = ingen subsidier det sier seg selv lønnsomme prosjekter trenger ikke subsidier de betaler ned seg selv av sin lønnsomhet med andre ord kjernekraft vindmøller er tull og tøys :) ja vi må ha bensin og dieselbiler :D 

hva tenker du om at skien i flg den videoen skal de ha nok vindkraft til bare Google så må de sett opp 410  av de største vindmøllene bare i skien kommune for  å dekke all strømmen google trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (Akkurat nå):

Ja. Det er land i europa som har vedtatt og bygge mer kjernekraft, og tyskland skal muligens starte opp igjen noen av sine. Her i landet er det flere kommuner som er intresserte og har lagt tomter til rette. Stortingspolitikerne derimot har en egen agenda.

Det er veldig bra at landene starter opp sine kjernekraftverk ja hos stortingsfolket som er kjøpt og betalt så er det nok masser av egne Agendaer her er nok ikke så mye subsidier men som sagt lønnsomme prosjekter betaler ned seg selv pga lønnsomhet ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Det er veldig bra at landene starter opp sine kjernekraftverk ja hos stortingsfolket som er kjøpt og betalt så er det nok masser av egne Agendaer her er nok ikke så mye subsidier men som sagt lønnsomme prosjekter betaler ned seg selv pga lønnsomhet ;) 

de legger vel ut kjernekraft verk på børsen så vil jo disse aksje handlerne i regjeringa tjene seg noen millarder igjen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (2 minutter siden):

hva tenker du om at skien i flg den videoen skal de ha nok vindkraft til bare Google så må de sett opp 410  av de største vindmøllene bare i skien kommune for  å dekke all strømmen google trenger. 

Jeg tror ikke de har så mye strøm som de sier og det vet vi for at politikerne bryr seg ikke om folket kun dere lommebøker og pengene deres folket kan gjerne sitte i mørket bare Google får strøm så er det greit liksom jeg kjenner igjen den tingen fra mitt hjemsted der de ville bygge mining/datasenter gjerne med en slags vribryter så når de trengte mere strøm skrudde de bare av strømmen hos de 2 400 som bor her men vi klarte og få stoppet prosjektet grunneier som eide grunnen der senteret skulle bygges ble så forbannet at han ville stenge lysløypa for folket så vi ikke fikk gått på ski han endret seg når folk skjulte stygt på han i butikken osv osv for hans del så var det nok pengene som rådde og ikke alle arealene dyrket mark det som skjer i Telemark er galskap satt i system og fuglekværnerne  er direkte stygt og se på :( 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden):

de legger vel ut kjernekraft verk på børsen så vil jo disse aksje handlerne i regjeringa tjene seg noen millarder igjen 

Ja men da er det dobbeltmoral de ville jo ikke ha det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (3 timer siden):

Er det noen som har tenkt over det? Hvordan vil dette her slå ut for den vanlige forbruker?

Er noe som ikke stemmer i dette her. 

Har noen sett denne videoen?

kan fylle på med batterifabrikken i Arendal: 

https://www.document.no/2024/02/09/nve-gir-gront-lys-for-strombygging-til-batterifabrikk-i-arendal/

Og kan fylle på med litt til fra nrk.no

https://www.nrk.no/vestland/australske-_twiggy_-vil-ha-straumen-var-1.16771002

Så er greia nå at store utenlandske selskaper som trenger noe enormt med strøm vil komme til Norge for å etablere seg og regjeringa har gitt grønt lys til det??? Jeg begynner å undre om dette er noe som har vært planlagt i mange år allerede???

Dette ble skrevet i oktober 2022.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/over-100-bedrifter-star-i-ko-for-a-fa-strom-1.16120195

Og her en link som viser at det har endret loven slik at det skal bli enklere for aktører og knytte seg til det norske strømnettet: 

https://e24.no/energi-og-klima/i/VqvVa1/endrer-reglene-for-tilkobling-til-stroemnettet-kan-bidra-til-at-man-slipper-aa-bygge-nytt-nett

Dette er skrevet i 2021.

 

 

 

Måtte se den en gang til den var så informativ og interessant så kan ses flere ganger akkurat som Youtube snuttene til Jon Hustad trist han døde :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute Grøtta Grav så jeg for første gang i begynnelsen av 2000- tallet og det var Farmen det er nå 23 år siden men husker 2 deltaker navn det var Jarle og Cathrine ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ltfutt said:

Ja. Det er land i europa som har vedtatt å bygge mer kjernekraft, og tyskland skal muligens starte opp igjen noen av sine. Her i landet er det flere kommuner som er intresserte og har lagt tomter til rette. Stortingspolitikerne derimot har en egen agenda.

Tyskland hadde det travelt med å rive sine, før de muligens snudde og skulle bygge nye... Alle vet at frem og tilbake er dobbelt så langt (og dyrt), skulle nesten tro det var noen som ønsket endringer de kunne tjene penger på. Fiske i opprørt vann... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 minutt siden):

Tyskland hadde det travelt med å rive sine, før de muligens snudde og skulle bygge nye... Alle vet at frem og tilbake er dobbelt så langt (og dyrt), skulle nesten tro det var noen som ønsket endringer de kunne tjene penger på. Fiske i opprørt vann... 

De tok vel en forhastet beslutning etter det som skjedde i japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statkraft kjøpte jo  39 vindparker i Tyskland og Frankrike til en sum av 4,7 milliarder kroner 

Har noen i Statkraft stilt hverandre spørsmålet - 'hvorfor vil de egentlig selge?'

Det må da vel ringe noen bjeller når noen selger det som fremsnakkes som 'fremtiden'?

Selge ei gullgruve som er ferdig bygget og vil gi avkastning i all fremtid?

For det må vel være motivet for de som bygget disse?

Eller er det slik at dette bare er en del av avtaler om gjenytelser osv i de internasjonale uoffisielle politiske nettverkene som f.eks Merkel og Erna kan ha blitt enige om når det norske kraftpotensialet ble veiet mot behovene til tysk industri?
 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er fra kanskje den mest kunnskapsrike på dette feltet som omhandler elektrifiseringen som foregår for tiden. Han fikk noen få minutter på NRK Debatten. Han burde fått mye mer tid på TV, men eliten er svært redd for at folk skal bli klar over hva som skjer.

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...