Gå til innhold

Er det virkelig sånn nå at det kommer store strømkrevende selskaper fra utlandet og etablerer seg i Norge ??? Se linker under og video.


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tenkt over det? Hvordan vil dette her slå ut for den vanlige forbruker?

Er noe som ikke stemmer i dette her. 

Har noen sett denne videoen?

kan fylle på med batterifabrikken i Arendal: 

https://www.document.no/2024/02/09/nve-gir-gront-lys-for-strombygging-til-batterifabrikk-i-arendal/

Og kan fylle på med litt til fra nrk.no

https://www.nrk.no/vestland/australske-_twiggy_-vil-ha-straumen-var-1.16771002

Så er greia nå at store utenlandske selskaper som trenger noe enormt med strøm vil komme til Norge for å etablere seg og regjeringa har gitt grønt lys til det??? Jeg begynner å undre om dette er noe som har vært planlagt i mange år allerede???

Dette ble skrevet i oktober 2022.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/over-100-bedrifter-star-i-ko-for-a-fa-strom-1.16120195

Og her en link som viser at det har endret loven slik at det skal bli enklere for aktører og knytte seg til det norske strømnettet: 

https://e24.no/energi-og-klima/i/VqvVa1/endrer-reglene-for-tilkobling-til-stroemnettet-kan-bidra-til-at-man-slipper-aa-bygge-nytt-nett

Dette er skrevet i 2021.

 

 

 

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert fra oss forbrukere vi skal jo tvinges til etterisolering av hus så strøm vil bli spart det var jo 100 arbeidsplasser også 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra folk flest.

Deg og meg, vi skal betale det.

Ifølge Hilde Tonne fra Statsnett er strømmen altfor billig. Hun har jo rett i at strømmen er altfor billig når lønn er på 5.7 millioner i året 💀

Men mulig hun glemte seg, og ikke kom på at ikke alle tjener 5.7 mill i året 😂

Uansett, statsnett sjefen mener strøm er altfor billig, så da blir vel nordmenn melket her og, alt for å tappe vanlige folk for penger.

Maskinfører skrev (9 minutter siden):

Sikkert fra oss forbrukere vi skal jo tvinges til etterisolering av hus så strøm vil bli spart det var jo 100 arbeidsplasser også 

Synd at mange bruker opp de pengene som kunne vært brukt til etterisolering på sinnsyke strømpriser i steden 😣

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (7 minutter siden):

Sikkert fra oss forbrukere vi skal jo tvinges til etterisolering av hus så strøm vil bli spart det var jo 100 arbeidsplasser også 

Vi som bor her i området har allerede begynt å betale for dette svineriet. Rett før jul i fjor lom det varsel til alle husstander i Grenland om at nettleien økes. Dette ble forklart med "kapasitetsutbygging". Statnett har med andre ord fått i oppdrag å bygge ut kapasiteten, og det er det oss helt vanlige mennesker som må betale for. Google betaler ikke for noe annet enn forbruket av strømmen, ingenting for byggekostnaden og den smerten det påfører alle oss 100 000 menneskene som bor i Grenland. ...og så sinnsykt mye strømforbruk for usle 100 arbeidsplasser...

Og "High Five" (den tidligere ordføreren i Skien) nekter konsekvent for at dette er meningsløs bruk av energi og norske ressurser..Hun ser på Googles etablering på lik linje med en etablering av produksjonsindustri (noe som faktisk genererer svært mye tilbake til lokalsamfunnet).

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vel tømme NO2? 
Jeg forstår ingenting av dette. Morrow og Google.  Jeg hørte en Frp-politiker som mente at det ville bli helt nødvendig med kjernekraft for å dekke behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (9 minutter siden):

Fra folk flest.

Deg og meg, vi skal betale det.

Ifølge Hilde Tonne fra Statsnett er strømmen altfor billig. Hun har jo rett i at strømmen er altfor billig når lønn er på 5.7 millioner i året 💀

Men mulig hun glemte seg, og ikke kom på at ikke alle tjener 5.7 mill i året 😂

Uansett, statsnett sjefen mener strøm er altfor billig, så da blir vel nordmenn melket her og, alt for å tappe vanlige folk for penger.

Synd at mange bruker opp de pengene som kunne vært brukt til etterisolering på sinnsyke strømpriser i steden 😣

Tviler på det for det EU-Prosjektet med etterisoleing er dyrt nok var det 2-3 millioner pr bolig ? kan få en god del strøm for den prisen der sånn skal graves opp rund huset også hørte jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

robert_44 skrev (19 minutter siden):

Vi som bor her i området har allerede begynt å betale for dette svineriet. Rett før jul i fjor lom det varsel til alle husstander i Grenland om at nettleien økes. Dette ble forklart med "kapasitetsutbygging". Statnett har med andre ord fått i oppdrag å bygge ut kapasiteten, og det er det oss helt vanlige mennesker som må betale for. Google betaler ikke for noe annet enn forbruket av strømmen, ingenting for byggekostnaden og den smerten det påfører alle oss 100 000 menneskene som bor i Grenland. ...og så sinnsykt mye strømforbruk for usle 100 arbeidsplasser...

Og "High Five" (den tidligere ordføreren i Skien) nekter konsekvent for at dette er meningsløs bruk av energi og norske ressurser..Hun ser på Googles etablering på lik linje med en etablering av produksjonsindustri (noe som faktisk genererer svært mye tilbake til lokalsamfunnet).

Yepp det er riktig ord noe svineri gleder meg til den dagen politikerne skal stilles til ansvar for skakkkjør og ødeleggelse av landet vi folket er så glad i er nok derfor nå mange polikiere gir seg de ser hvem vei det går 100 Arbeidsplasser ?? det er i utbygningsfasen det deretter så helautomatisres alt og LO og Arbeiderpartiet kan sitter der med skjegget fult av postkasser og være så sure de bare  vil når ble Norge eier av den Tyske jernbane ? 10-30 øre kwt ble vel prisen der over 10 år ? nei det er fullstendig kvalmt For 2 år sia var jeg på Smådyrkrematatoriet i skien med Pus bomring hadde de visst nok fått der også 

Five var hu med den taklampa til 60 000,- kroner det ? Five er kjøpt og betalt garantert 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Yepp det er riktig ord noe svineri gleder meg til den dagen politikerne skal stilles til ansvar for skakkkjør og ødeleggelse av landet vi folket er så glad i er nok derfor nå mange polikiere gir seg de ser hvem vei det går 100 Arbeidsplasser ?? det er i utbygningsfasen det deretter så helautomatisres alt og LO og Arbeiderpartiet kan sitter der med skjegget fult av postkasser og være så sure de bare  vil når ble Norge eier av den Tyske jernbane ? 10-30 øre kwt ble vel prisen der over 10 år ? nei det er fullstendig kvalmt For 2 år sia var jeg på Smådyrkrematatoriet i skien med Pus bomring hadde de visst nok fått der også 

Five var hu med den taklampa til 60 000,- kroner det ? Five er kjøpt og betalt garantert 
 

Ja, bomringen har splittet opp hele området her vi bor. Jeg bor i Porsgrunn selv, så antall turer til Skien er sterkt redusert, for å si det sånn.

High Five kjøpte taklampe på skattebetalernes regning ja. Og det stemmer at den kostet 60 000...Hun måtte jo pusse opp kontoret i rådhuset når hun flyttet inn der. I tillegg er det en lang rekke saker i den lokale pressen her om at hun har forsøkt å påvirke offentlig ansatte i saker hun har personlige interesser i . Helt motbydelig og korrupt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

robert_44 skrev (3 minutter siden):

Ja, bomringen har splittet opp hele området her vi bor. Jeg bor i Porsgrunn selv, så antall turer til Skien er sterkt redusert, for å si det sånn.

High Five kjøpte taklampe på skattebetalernes regning ja. Og det stemmer at den kostet 60 000...Hun måtte jo pusse opp kontoret i rådhuset når hun flyttet inn der. I tillegg er det en lang rekke saker i den lokale pressen her om at hun har forsøkt å påvirke offentlig ansatte i saker hun har personlige interesser i . Helt motbydelig og korrupt.

Ja det tviler jeg ikke på nok ett politisk oppfinnelse (Bompenger) Bor i Tønsberg så kjenner jo litt til Telemark og de sakene du refererer til der ;) synes hun burde latt kontoret være som det var selv savner jeg den gamle bystyresalen i Tønsberg  oppførselen til Five er motbydelig og korrupt sånne folk ville jeg aldri stemt på 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Ja det tviler jeg ikke på nok ett politisk oppfinnelse (Bompenger) Bor i Tønsberg så kjenner jo litt til Telemark og de sakene du refererer til der ;) synes hun burde latt kontoret være som det var selv savner jeg den gamle bystyresalen i Tønsberg  oppførselen til Five er motbydelig og korrupt sånne folk ville jeg aldri stemt på 

Hehe, så sant så sant...Er det ikke et ordtak som sier at folk fortjener ikke bedre enn dem de har stemt på ?🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

robert_44 skrev (7 minutter siden):

Hehe, så sant så sant...Er det ikke et ordtak som sier at folk fortjener ikke bedre enn dem de har stemt på ?🤣

Jo jeg mener og ha hørt noe sånt en gang ja sikkert flere steder også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 minutter siden):

Om ikke mye har forandret seg siden jeg jobbet (om enn perifert) med slikt så skal utvidelsen av kapasiteten dekkes av kunde som skaper behovet, er det publisert noe tall på Googles anleggsbidrag?

 

https://www.elvia.no/mitt-elvia/oppussing-og-bygging/anleggsbidrag/

Det der tror du på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, GrønnNellik68 said:

Det der tror du på?

om jeg tror eller ikke er underordnet, om noen vet er viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo strøm til å elektrifisere melkøya. Dette vil konsumere litt under 3 ganger så mye strøm som hele trondheim by. Det virker som om det å teppebombe landet med vindkraft er løsningen. Kjernekraft er det ingen som vurderer. Hva disse politikerne sitter og pønsker på får ivertfall ikke folket vite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (3 minutter siden):

De har jo strøm til å elektrifisere melkøya. Dette vil konsumere litt under 3 ganger så mye strøm som hele trondheim by. Det virker som om det å teppebombe landet med vindkraft er løsningen. Kjernekraft er det ingen som vurderer. Hva disse politikerne sitter og pønsker på får ivertfall ikke folket vite.

de er for seint ute.. å bygge kjernkraftverk vil ta mange år.. så dette skjer jo nå ... eller innen rimelig kort tid.. så hvor skal de ta størmmen fra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GrønnNellik68 skrev (43 minutter siden):

Det der tror du på?

Garantert folket som skal stå for denne Lunsjen :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (7 minutter siden):

De har jo strøm til å elektrifisere melkøya. Dette vil konsumere litt under 3 ganger så mye strøm som hele trondheim by. Det virker som om det å teppebombe landet med vindkraft er løsningen. Kjernekraft er det ingen som vurderer. Hva disse politikerne sitter og pønsker på får ivertfall ikke folket vite.

Jeg er for kjernekraft ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (8 minutter siden):

Jeg er for kjernekraft ;) 

ja jeg og men da må de komme i gang snart. ser for meg at ved nok strømmangel så må vi ha diesel og bensinbilene for å overleve .. skulle faan meg ha godtet meg litt da ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (4 minutter siden):

de er for seint ute.. å bygge kjernkraftverk vil ta mange år.. så dette skjer jo nå ... eller innen rimelig kort tid.. så hvor skal de ta størmmen fra?

Slutte og sende så mye strøm ut av landet. men det skjer jo ikke uansett.. De hadde vel ikke noen løsning på hvordan melkøya skulle forsynes med strøm heller, så dette prosjektet ble vel utsatt. Det er uansett kun vindkraft som er på blokka, så det er vel dette de ser for seg skal dekke det fremtidige behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...