Gå til innhold

Jeg syns gamle folk vekker ubehag hos meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I god form er relativt. Har enda til gode for å se en 80 åring som mer like sprek som en 40 åring i alminnelig form. Jeg er i 40 årene selv,å helt ærlig ser jeg med skrekk på det å bli så gammel som 80. Synes ikke det ser forlokkende ut - i - det - hele - tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant80 skrev (4 minutter siden):

I god form er relativt. Har enda til gode for å se en 80 åring som mer like sprek som en 40 åring i alminnelig form. Jeg er i 40 årene selv,å helt ærlig ser jeg med skrekk på det å bli så gammel som 80. Synes ikke det ser forlokkende ut - i - det - hele - tatt.

Du har kanskje ikke møtt så mange 80-åringer som tar godt nok vare på helsa da? Jeg trener på senter, og der er det mange eldre som er i mye bedre form enn meg (jeg er 44).

Anonymkode: fa809...4ae

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt mange spreke 80-åringer! Men jeg har også møtt mange 40-åringer i utrolig dårlig form...

Anonymkode: 17181...52a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble "forbigått" av en 100 åring! Ja , det er sant.En søndag i fjor var jeg ute på en gåtur.Lite folk ute,men brått kom en mann opp på siden av meg,hilste og forsvant i god fart bortover veien.Trodde han kunne være rundt 70.Kjenner ikke så mange her, da jeg flyttet hit for noen år siden.Nylig så jeg i lokalavisen at han fylte 103 år...Da følte jeg meg gammel,han er over dobbelt så gammel som meg..🫣

Anonymkode: f639c...a89

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min er vel rundt 85 nå, og hun er ute og går tur flere timer hver eneste dag. Klarer seg selv og har ingen form for hjelp i hverdagen. Jeg trodde seriøst hun var i 50-årene da jeg flyttet inn her, og da hun for noen år siden fortalte meg at hun hadde 80-års-dag snart holdt jeg på å falle av stolen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig med vedkommende over..alternativet er ikke no å hige etter! 

Anonymkode: c13cf...442

Tja. Dette med at «døden er det verste som kan skje en» er jo mest overtroisk vås. Døden er intet. Intet - altså å ikke eksistere - er trolig bedre enn en god del sykdom og lidelse som skjer i nettopp alderdom. Om man kjøper hele «det finnes et helvete» type overtro? Da kan jeg forstå selve frykten for døden, som sådan. Men det folk flest frykter med døden er jo ikke å være død - det er ukene, månedene, årene eller (i verste fall) tiårene med lidelse som leder opp til død. Altså frykter vi (med rette) de grimmeste sidene av nettopp alderdom. 

Anonymkode: 4bee1...04a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre mennesker er helt herlige! Noen er så klart bitre, over at livet ikke ble som de trodde, og mye anger rundt det. Men det er de aller aller færreste. 
De har opplevd så mye, både godt og vondt. De dømmer aldri livsvalg du tar, som venninner/familie/naboer ofte gjør. De er så empatiske, fulle av kjærlighet og gode visdoms ord. De gleder seg over ungdommen, setter pris på den kaffekoppen om morgenen, at sola skinner og blomstene på bordet. Jeg lærer så mye av mine brukere!

Hilsen ei som jobber i helsevesenet, og som har sluttet å spørre familie og venner om råd. Jeg spør kun «Olga 92 år», og får svar som er helt fordomsfritt, gjennomtenkt og med verdens største godhet! 

Det er mitt mål for alderdommen, jeg håper at mine hjelpere, naboer, barnebarn, venner av barnebarn og venners barnebarn kommer til meg. Min dør skal alltid være åpen. Så skal jeg være den gode, vise gamle damen som er helt fordomsfri og full av gode ord. Da tror jeg at jeg kommer til å føle at mine erfaringer i livet har betydd noe. Uavhenging hvordan livet ender opp med å bli. Jeg skal være lykkelig jeg, selv om jeg må bruke rullator og kroppen har visnet. 

Anonymkode: bb149...e58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i livet, selv om jeg er eldre og bruker rullator. Jeg vet jeg ikke kommer til å leve lenge, men elsker livet allikevel. Jeg er takknemlig hver dag jeg våkner opp og har masse å fylle den dagen med.

Så nei, at noen pensjonister er blide, er ikke et falskt bilde.

Jeg skulle ønske jeg ble 100 år, men det vil ikke skje.

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 0.00):

Kan ikke noe for det. De stavrer seg avgårde, og minner meg på at jeg selv er der, om ikke altfor lenge. Noen av dem er blide og tar alt med ro, men tror bare det er falsk lykke. Noe er bitre og sure, og er vel det som er sannheten. De sier alderdom er bedre enn alternativet. Virkelig? 

Anonymkode: 8f9b2...19c

Du kjenner kanskje ikke så mange eldre? Jeg har eldre slektninger, og omgåes ofte eldre, som ikke er som du beskriver. Livskvalitet behøver ikke ha noe med alder og mobilitet å gjøre.

Ta en titt på serien Demenskoret, så ser du livsglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 0.20):

Så når en er blitt 70 er det på tide å daue?  

Anonymkode: f639c...a89

Huff. Min onkel traff sin store kjærlighet da han var 75. Er glad han ikke ble avlivet som sprek 70- åring.

Anonymkode: ecfba...116

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sure og bitre gamle har ofte store byrder å bære. Sykdom, barn de bekymrer seg for (tenk å være 80 og ha barn som er rusmissbruker), økonomi, sorg over tap i livet, ensomhet etc. Jeg prøver å ha forståelse for at ikke alle klarer å være glade, friske og energiske for jeg kjenner kampen så godt selv og jeg er ikke fullt 50 ennå. Man må bare gjøre sitt beste når man kan og finne glede i det man kan, smått og stort.

Anonymkode: 3da90...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 0.17):

Det burde vært en øvre aldersgrense. 70 er mitt forslag. Pensjon fra 50. 20 gode år som avslutning er bedre enn å råtne de siste 10.

Anonymkode: 06531...4c8

Man råtner ikke før man er i grava. Enten man er gammel eller ung.

Dessuten, hvem skal betale for at folk kan pensjonere seg når de er 50? Skal unge begynne jobbe straks etter videregående? Hvordan kunne velferdsstaten eksistert når yngre må finansiere så mye?

Og hva med alle som kommer til å miste jobbene sine, fordi de jobber i helsesektoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du syns - eller de vekker, du kan ikke ha begge i en og samme setning.. Gramatikk er viktig, viktigere enn noe annet, gamle folk HAR DET på stell, gramatikken... 

Anonymkode: aa9c5...a1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder og form er relativt. Svigerfar er 79 og går 3-4 timers tur med bikkja hver dag.  

Var i selskap for et par uker siden og satt ved siden av dame jeg tippet var i 60-årene, men var bare 52, dvs kun 4 år eldre enn meg.  Livssituasjon med tidlig barn, barnebarn, røyking, skilsmisse har tydeligvis satt harde spor.  Jeg fikk barn senere, har høyere utdanning, lettere kontorsjobb og aktiv livsstil og har alltid blitt tatt for å være mye yngre enn faktisk alder.

Men jeg er likevel skremt over hvor mange født på 70-tallet og tidlig 80-tallet som omtrent er dataanalfabeter lik eldre generasjoner Jeg har alltid vært teknisk og praktisk og takler alle nye systemer.  Likevel ikke så ille som mine foreldres generasjon som skriver ut eposter på papir for å lese.. 

Anonymkode: dbbac...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg slett ikke gammel, ei heller bitter og sur. Koser meg de fleste dager, selv om jeg snart fyller 66.  Enkelte plager er litt dust, og jeg synes at det er litt tungt å bære fulle handleposer. I dag f.eks. Tok det lang tid og mange turer inn og ut med bæreposene jeg kom hjem med fra Kiwi.

jeg ble så flau da jeg drev og pakket varene ved kassen i butikken i dag. Klønete meg. Jeg hadde kjøpt to 18-stk eggekartonger, for jeg bruker en god del av det, og det har vært lite av det i butikkene en stund.  Jeg var nesten helt ferdig med å fylle posene, men den ene eggekartongen glapp og laget søl på gulvet.  Han søte unggutten i kassa løp og fant en ny kartong til meg og ville ikke ha betaling en gang.  Jeg unnskyldte meg for uhellet, men han var bare så hyggelig og ustresset.   
Nå har jeg spist et knekkebrød med egg og tomat, venter på at vaskemaskinen skal bli ferdig og svitsjer snart over på viaplay for et par episoder av en krimserie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Luksusbia
Honey Dew skrev (På 25.2.2024 den 11.41):

Jeg er veldig glad i livet, selv om jeg er eldre og bruker rullator. Jeg vet jeg ikke kommer til å leve lenge, men elsker livet allikevel. Jeg er takknemlig hver dag jeg våkner opp og har masse å fylle den dagen med.

Så nei, at noen pensjonister er blide, er ikke et falskt bilde.

Jeg skulle ønske jeg ble 100 år, men det vil ikke skje.

Du kunne vært tanten min. Hun sliter med kols, og bruker rullator. Men har endelig klart å slitte å røyke i en alder av 73❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 10.01):

Eldre mennesker er helt herlige! Noen er så klart bitre, over at livet ikke ble som de trodde, og mye anger rundt det. Men det er de aller aller færreste. 
De har opplevd så mye, både godt og vondt. De dømmer aldri livsvalg du tar, som venninner/familie/naboer ofte gjør. De er så empatiske, fulle av kjærlighet og gode visdoms ord. De gleder seg over ungdommen, setter pris på den kaffekoppen om morgenen, at sola skinner og blomstene på bordet. Jeg lærer så mye av mine brukere!

Hilsen ei som jobber i helsevesenet, og som har sluttet å spørre familie og venner om råd. Jeg spør kun «Olga 92 år», og får svar som er helt fordomsfritt, gjennomtenkt og med verdens største godhet! 

Det er mitt mål for alderdommen, jeg håper at mine hjelpere, naboer, barnebarn, venner av barnebarn og venners barnebarn kommer til meg. Min dør skal alltid være åpen. Så skal jeg være den gode, vise gamle damen som er helt fordomsfri og full av gode ord. Da tror jeg at jeg kommer til å føle at mine erfaringer i livet har betydd noe. Uavhenging hvordan livet ender opp med å bli. Jeg skal være lykkelig jeg, selv om jeg må bruke rullator og kroppen har visnet. 

Anonymkode: bb149...e58

God plan❤️🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Alder og form er relativt. Svigerfar er 79 og går 3-4 timers tur med bikkja hver dag.  

Var i selskap for et par uker siden og satt ved siden av dame jeg tippet var i 60-årene, men var bare 52, dvs kun 4 år eldre enn meg.  Livssituasjon med tidlig barn, barnebarn, røyking, skilsmisse har tydeligvis satt harde spor.  Jeg fikk barn senere, har høyere utdanning, lettere kontorsjobb og aktiv livsstil og har alltid blitt tatt for å være mye yngre enn faktisk alder.

Men jeg er likevel skremt over hvor mange født på 70-tallet og tidlig 80-tallet som omtrent er dataanalfabeter lik eldre generasjoner Jeg har alltid vært teknisk og praktisk og takler alle nye systemer.  Likevel ikke så ille som mine foreldres generasjon som skriver ut eposter på papir for å lese.. 

Anonymkode: dbbac...a6d

Folk er forskjellige vet du. Jeg f.eks. Ble kjent med datamaskiner allerede i 70-årene. Da programmerte og skrev vi på hullkortmaskiner, og alt jeg har gjort siden det har involvert bruk av data på forskjellige måter frem til slutten av 2021. Hjemme fikk jeg kjøpt min første pc så sent som på 90-tallet, og mobiltlf enda senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (1 time siden):

Du kunne vært tanten min. Hun sliter med kols, og bruker rullator. Men har endelig klart å slitte å røyke i en alder av 73❤️

All kudos til henne. Tøff dame :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...