Gå til innhold

Jeg syns gamle folk vekker ubehag hos meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke noe for det. De stavrer seg avgårde, og minner meg på at jeg selv er der, om ikke altfor lenge. Noen av dem er blide og tar alt med ro, men tror bare det er falsk lykke. Noe er bitre og sure, og er vel det som er sannheten. De sier alderdom er bedre enn alternativet. Virkelig? 

Anonymkode: 8f9b2...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alternativet er døden, så alderdom er å foretrekke for min del. 
Klart man skulle ønske at legevitenskapen kunne øke tiden betraktelig, men man må vel bare innfinne seg med det livet man har å prøve å gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: a318a...5fb

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med vedkommende over..alternativet er ikke no å hige etter! 

Anonymkode: c13cf...442

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å leve, hvorfor skulle det endre seg fordi jeg må "stavre" litt. Men når jeg blir pleietrengende og sengeliggende, da kan jeg få hvile (dø). 

Anonymkode: 91e2a...7ae

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe av det søteste jeg ser er gamle par som holder hender:) Gammeltanta mi er 90, bor på sykehjem. Hun og ei venninne drikker vin sammen hver fredag, hun dro på konsert her for litt siden, har nettopp oppdaget tiktok, og fikk oldebarn nr. 3 på besøk nettopp. Synes ikke det høres så ille ut. Hun trenger hjelp til å dusje, må ha rullator osv. men ogsåda? Lev livet på en måte som gjør at du ikke angrer når alderdommen kommer, for det gjør den. Og selv om man gjerne mister mobilitet så betyr det ikke at man ikke kan ha livskvalitet.

Anonymkode: 84cd2...268

  • Liker 9
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært en øvre aldersgrense. 70 er mitt forslag. Pensjon fra 50. 20 gode år som avslutning er bedre enn å råtne de siste 10.

Anonymkode: 06531...4c8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det burde vært en øvre aldersgrense. 70 er mitt forslag. Pensjon fra 50. 20 gode år som avslutning er bedre enn å råtne de siste 10.

Anonymkode: 06531...4c8

Så når en er blitt 70 er det på tide å daue?  

Anonymkode: f639c...a89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det burde vært en øvre aldersgrense. 70 er mitt forslag. Pensjon fra 50. 20 gode år som avslutning er bedre enn å råtne de siste 10.

Anonymkode: 06531...4c8

Hvem skal ta vare på de mens de mottar pensjon da? De fleste begynner ikke å jobbe før de er 25-30 år

Anonymkode: 61efe...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er eldre som vekker ubehag hos deg, Ts, men heller hvordan du selv velger å leve ditt liv.

Ta tak i de problemene du har, skap deg et bedre liv og nettverk, ta vare på egen helse og gjør ting som gir deg glede.

Anonymkode: 19bdc...883

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat i 100- årsdag. God stemning. Trives med eldre. De setter pris på små gleder❤️

  • Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gamle folk har faktisk lyst til å leve så lenge som de kan. Så lenge noen trenger dem. 

Det er vanlig for noen å føle ubehag ved å se visse normale ting. Ikke positivt, men ikke uvanlig. Man må bare forstå at folk har ulike ønsker og verdier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen kan du havne i ulykke og bli lam livet ut liksom. Eller få kronisk sykdom. Eller kreft. Livet er uforutsigbart dessverre. Prøv heller å lev livet slik DU ønsker det :) 

Anonymkode: 95201...7e4

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (2 minutter siden):

Var akkurat i 100- årsdag. God stemning. Trives med eldre. De setter pris på små gleder❤️

Gratulerer! ❤️ Det er nettopp det- sette pris på små gleder ❤️ Synes også det er viktig å leve livet som man vil uten å bekymre seg over hva andre tenker. Det er jo DU som lever DITT liv!

Anonymkode: 95201...7e4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gratulerer! ❤️ Det er nettopp det- sette pris på små gleder ❤️ Synes også det er viktig å leve livet som man vil uten å bekymre seg over hva andre tenker. Det er jo DU som lever DITT liv!

Anonymkode: 95201...7e4

Ja, de som har godt humør og gleder seg over venner og familie har det best i alderdommen. Det er min erfaring etter 3 år på sykehjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MisterMister
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kan ikke noe for det. De stavrer seg avgårde, og minner meg på at jeg selv er der, om ikke altfor lenge. Noen av dem er blide og tar alt med ro, men tror bare det er falsk lykke. Noe er bitre og sure, og er vel det som er sannheten. De sier alderdom er bedre enn alternativet. Virkelig? 

Anonymkode: 8f9b2...19c

Å bli gammel er et privilegie. Jeg er godt voksen, men er ikke redd for å bli gammel. Jeg forandrer meg med alderen, smaken min forandrer seg med alderen, så alle aldre har gitt meg masse å være glad og takknemlig for. Jeg er en spirituell person, så kanskje det gjør meg roligere i forhold til det å bli eldre, men tror også det å være takknemlig gjør at en ser lysere på ting. Se etter det som virkelig gjør deg glad i livet, dropp å leve for å imponere andre, og prøv å gjøre noe som du synes er hyggelig å spennende hver dag. La hver dag bli noe du gleder deg til, så vil alderdommen bare komme uten at du merker for mye av det. Om du er ærlig mot deg selv, å våger å leve det livet du har lyst til, så blir du ikke bitter når slutten nærmer seg, tror jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det burde vært en øvre aldersgrense. 70 er mitt forslag. Pensjon fra 50. 20 gode år som avslutning er bedre enn å råtne de siste 10.

Anonymkode: 06531...4c8

Da skal man henrettes? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kan ikke noe for det. De stavrer seg avgårde, og minner meg på at jeg selv er der, om ikke altfor lenge. Noen av dem er blide og tar alt med ro, men tror bare det er falsk lykke. Noe er bitre og sure, og er vel det som er sannheten. De sier alderdom er bedre enn alternativet. Virkelig? 

Anonymkode: 8f9b2...19c

Du  er bitter og sur. Og om de eldre du ser er lykkelige eller ikke burde ikke være noe du bruker tid på. Det er ikke bra å gå rundt og føle ubehag over å se eldre mennesker og tenke på om deres lykke er ekte eller ikke. Dette er jo ikke bra for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke noe for det. De stavrer seg avgårde, og minner meg på at jeg selv er der, om ikke altfor lenge. Noen av dem er blide og tar alt med ro, men tror bare det er falsk lykke. Noe er bitre og sure, og er vel det som er sannheten. De sier alderdom er bedre enn alternativet. Virkelig? 

Anonymkode: 8f9b2...19c

Du må jobbe med deg selv og dine holdninger!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Alternativet er døden, så alderdom er å foretrekke for min del. 
Klart man skulle ønske at legevitenskapen kunne øke tiden betraktelig, men man må vel bare innfinne seg med det livet man har å prøve å gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: a318a...5fb

Tiden er grei nok i mine øyne men funksjinsfriskheten og de gode leveårene helsemessig hadde vært fint å få opp. Min far ble 80. De siste 9 årene satt han slagrammet lam og uten taleevne. 

Anonymkode: b8510...c9a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder er jo bare et tall, en 80-åring i god form kan fint ha god livskvalitet (jeg har møtt folk i 80-årene på heftige fjellturer). Men er man så skrøpelig at man ikke klarer å ta vare på seg selv er det nok like greit å avslutte tenker jeg, enten det skjer når man er 70 eller 90.

Anonymkode: fa809...4ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...