Gå til innhold

Hva er usunn mat for deg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg forsto det som om ts spør om middagsretter. Mange svarer sukker og fett og ultraprosessert og har tydeligvis ikke lest hovedinnlegget særlig godt….

Anonymkode: c3ae4...3f2

Hun spør jo eksplisitt om frokost, blant annet 😂

Anonymkode: 9698b...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg forsto det som om ts spør om middagsretter. Mange svarer sukker og fett og ultraprosessert og har tydeligvis ikke lest hovedinnlegget særlig godt….

Anonymkode: c3ae4...3f2

Feil, det er du som ikke har lest nøye: 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva tenker du er eksempler på usunn mat til feks frokost, middag osv? Jeg føler vi spiser sunt og variert her hjemme, men jeg lurer på hva andre regner som usunne måltider? Jeg skjønner selvsagt at godteri, brus og sjokolade ikke er sunt. Jeg mener mer sånn eksempler på forskjellige retter.

Anonymkode: 4ec7b...e36

:bukker:

Anonymkode: 49f9e...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser all mat som usunn. 🥺

Anonymkode: 914c8...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvfabrikat og for store mengder UP. Men for meg som sliter med magen og allergier kan også typiske "sunne" matvarer være usunne, jeg reagerer feks negativt på enkelte grønnsaker og frukter, så eple, mango, gulrot osv er "usunt" for meg, for min kropp blir dårlig av det. 

Anonymkode: 8d2ff...30b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun spør jo eksplisitt om frokost, blant annet 😂

Anonymkode: 9698b...eaf

Jo. Men hun spør om eksempler på retter, og det er det lite av…

Anonymkode: c3ae4...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare: Industrimat med mye sukker eller kunstig søtning, herdet fett og tilsetningsstoffer er usunn mat. Når folk her poster middagsbilder av ting som helfabrikata kyllingnuggets med oppvarmet pommes frites fra frysedisken, noen ferdige dipsauser og ingen grønnsaker, da er dette innbegrepet av usunn mat i min bok. Det er også mat som frister meg så lite at jeg aldri ville finne på å spise det selv under normale omstendigheter.

Sunn mat er laget av rene råvarer, fra bunnen, med mest mulig grove kornprodukter, bønner og linser, friske grønnsaker, fersk fisk av alle slag, raust med egg og naturelle meieriprodukter, og litt ferskt rent kjøtt (ikke prosessert). Også ost, smør og olivenolje inngår sunne retter etter mitt syn.

Til frokost spiser jeg hjemmebakt brød med 70% grove melsorter, med pålegg som ost, frisk tomat og agurk med majones, og/eller skivet eple. Kaffe og ferskpresset juice til. Jeg har sluttet med kjøttpålegg, for det er et produkt som beviselig er kreftfremkallende, og jeg klarer meg fint uten. Kaffen er også beviselig usunn, men den holder jeg fast på.

Anonymkode: 49f9e...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det usunt med feit mat og/eller kaloririk mat.

Anonymkode: fd026...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja en del av de er dessverre det. 
 

Jeg ser på ingredienslisten og velger ut i fra det. Tar heller litt sukker av og til og spiser en vaniljeyoghurt enn å spise Skyr hver dag og tro jeg er sunn fordi den har lite kalorier. 
 

Vaniljeyoghurt:
 
Ingredienser
helmelk, 5 % sukker, skummetmelkpulver,vaniljeekstrakt, aroma, yoghurtkultur,vaniljefrø
 
Skyr luftig sitron: 
 
Ingredienser
Skummetmelk, 1 % sitronjuice*, modifisertstivelse, gelatin, guar gummi, safrantistel-og sitronjuicekonsentrat, naturlig aroma,sitronsyre , aspartam og acesulfam K,melkesyrebakterier, laktase. *frakonsentrat.
 
Hvem ville du valgt? 
 
 

Anonymkode: 1cbf3...2b6

Skyren. Langt høyere proteininnhold, og langt mindre usunt fett. Men ville ikke klassifisert noen av dem som utpreget sunne.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsemat er usunt for meg. Baker brød selv. Har grønnsaker eller salat til alle måltider. Jeg har ikke satt meg inn i ultraprossesert mat. Men spiser rene produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, usunn frokost: Frokostblanding, brød/rundstykker med søte pålegg som feks syltetøy, sjokoladepålegg, hapå osv. Ikke noe galt med søte pålegg, men for meg vil det være en "dessert" etter en ordentlig frokost. 

Usunn middag: Måltid basert på kun kjøtt og fett, feks cheeseburger uten salat/grønnsaker til tilbehør. Eller pasta og kjøttsaus, uten grønnsaker ved siden eller i sausen, pizza som kun er toppet med ost, kjøtt og saus, ingen grønnsaker. 

Usunne måltider for meg, er måltider som ikke rommer alle de viktige næringskildene, og som også kun inneholder rask energi som raskt vil gi meg svingninger i blodsukkeret mitt. 

Endret av Queen19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost så anser jeg loff/hvitt brød som usunt, og særlig om det toppes med sjokoladepålegg. I min familie så er vi litt for slappe på det med sukker egentlig, men jeg blir sjokkert når jeg ser en annen venninne med barnehagebarn ukentlig kjøpe inn Sjokade og Nugatti. Det trodde jeg man faktisk ikke gjorde i 2024. Veldig godt ja, for all del! Så vi kjøper en boks i løpet av sommerferien, og kanskje 1 til (og er nok jeg som ender med å spise mest, barna er ikke vant til det og synes ikke noe særlig om det). Og så klart frokostblandinger ned ren sukker, som Honni korn (finnes det egentlig fremdeles?) og sånn sjokolade corn  flakes.

 

Til middag anser jeg retter med mye fett i kombinasjon med lyst hvete og lite grønnsaker som usunn. Feks pizza med lys bunn, masse ost og kanskje rømmedressing. Hamburger med kjøtt av høyt fettinnhold, dressing, ost, lyst brød og kanskje også fries. Innmari godt da, elsker en god burger 🤤 (må ikke være fetest mulig for å være god da). Frityrstekt mat anser jeg også som usunt.

 

Anonymkode: 9ad35...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jo. Men hun spør om eksempler på retter, og det er det lite av…

Anonymkode: c3ae4...3f2

Hun ber om eksempler på usunne retter.

Vi svarer alt ultraprossesert. Mye kjøtt. Mye sukker. Med mer. 

Om du trenger å vite at "mye kjøtt" kan være okse, svin... Mye sukker kan være kaker, frokostblandinger, etc. .. Så er det litt bekymringsfullt. 

Anonymkode: 9698b...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å tenke på mat som sunt og usunt, men heller tenke på kostholdet som en helhet. Det vil si at jeg sånn i hovedsak prøver å tenke at måltidene mine skal inneholde mest mulig næring, og inneholde godt med fett og protein for å bidra til stabilt blodsukker og langvarig metthetsfølelse. Jeg tenker mest mulig råvarer. Men med en god basis, er det da ingenting i veien for at man spiser noen ting bare fordi det smaker godt, eller i enkelte tilfeller også bare for å fylle magen. 

Anonymkode: cbb52...6ee

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, c_buk said:

Skyren. Langt høyere proteininnhold, og langt mindre usunt fett. Men ville ikke klassifisert noen av dem som utpreget sunne.

Og mange vil nok være enig i dette, fordi vi har lært å i stor grad klassifisere mat etter noen helt få næringsstoffer, som protein, sukker, salt og fett. Realiteten er at maten er langt mer kompleks, og inneholder et stort mangfold av stoffer. At mettet fett er usunt, og særlig melkefett, er definitivt ikke entydig bevist - jeg vil hevde snarere tvert imot. I tillegg vil jeg utvilsomt ikke kategorisere verken modifisert stivelse, søtningsstoffer, aroma eller guargummi som mat.

Anonymkode: cbb52...6ee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som syntes ultraprosessert mat er usunt; grovt brød fra butikkhylla da inkludert altså? 

Anonymkode: 37f9a...3ab

Jeg ønsker meg brød av høyere kvalitet, da de fleste brød fra butikkhylla er ultraprosesserte. Det betyr ikke at jeg heller vil spise en hjemmebakt kake enn et grovbrød fra butikken, eller mener at kaken er sunnere, men sammenlignet med hjemmebakt, og gjerne langtidshevet brød, mener jeg absolutt at det hjemmebakte er langt sunnere. 

Anonymkode: cbb52...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi spiste i hvert fall ikke brød og poteter i tusener av år.

Anonymkode: 6ced7...7c4

Joda poteter har vært spist av mennesker i flere tusen år. 

Potetplanten kommer fra Andesfjellene i Sør-Amerika, hvor den med sikkerhet har vært dyrket i cirka 3000 år. Noen forskere anslår at poteten har vært dyrket av den opprinnelige befolkningen i området fra 4000 til 7000 år tilbake. 

https://snl.no/potet

 

Brød har vi også spist i flere tusen år. 
 

Brød spises over alt, i alle land og alle kulturer – i forskjellige variasjoner, og vi mennesker har spist brød i minst 10 000 år!

https://brodogkorn.no/fakta/verdens-broddag/

https://www.forskning.no/mat-arkeologi/hulemannen-kan-ha-bakt-brod/818469

 

 

 

Anonymkode: 1cbf3...2b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (1 time siden):

Skyren. Langt høyere proteininnhold, og langt mindre usunt fett. Men ville ikke klassifisert noen av dem som utpreget sunne.

Nå tror ikke jeg mettet fett er usunt. Jeg holder meg heller unna kunstig søtning og frøoljer. 

Anonymkode: 1cbf3...2b6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at dette går på ren og kjær sunn fornuft og ikke er en hype. 
 

Hva har vi spist i tusener av år og hva begynte vi å spise for 50-60 år siden.
Hvorfor har vi en fedmeepidemi? Jeg er overbevist av at det kommer av UP og dens evne til å få deg til å overspise eller å få cravings. Kombinasjon av fett, sukker, salt og krønsj gjør at vi overspiser eks junk. Hvor mange poteter spiser man kontra når det er lagd som fries. 

Industrien har i takt med dette forsynt oss med stadig mindre råvarebasert mat. Det er en vinn situasjon for de som de tjener penger på. Hvordan lage en «god» leverpostei med minst mulig lever, mest mulig vann og e-stoffer så vi får riktig konsistens og farge og aroma.. Se på ingredienslisten og du ser svaret. 
 

Det er mengden up mat som teller. Problemet er at det har gått fra 0-60% og i eks Storbritannia så er de oppi enda mer. At man kan ta litt tak og være oppmerksom på dette tror jeg er en god ting for alle. Prøv å reduser og velg produkter som har bedre kvalitet. Hvorfor kjøpe produkter som kun industrien tjener på. De tjener på å selge deg vann og e-stoffer. Det er billig og så tilsetter msn aroma, kunstig søtning eller gir det krønsj så der smaker godt. 
 

Hvorfor kan man eks spise 5-6 skiver med kneippbrød, men er stappmett etter2 skiver med hjemmelagd brød. 
 

 

Anonymkode: 1cbf3...2b6

Fedmeepediemien kommer av at man har overflod av mat og stillesittende arbeid. Mat var dyrt og det var ubegrenset til gang for 50-60 år siden. I tillegg hadde flertallet fysiske jobber.

Selvsagt legger man på seg om man spiser junkfood hele tiden. Men det er de færreste som spiser pommes frites hver dag, i alle fall i Norge.

Leverpostei er en fet vare som man ikke bør spise for mye av. Jeg har laget det selv. At det er vann oppi gjør den billigere, men ikke nødvendigvis mer usunn. E-stoffer er heller ikke per definisjon skadelig.  Jeg ser ikke noe svar på listen som tilsier at leverpostei er en usunn vare, bortsett fra at det er en del fett, som man bør styre unna om man f.eks. er overvektig.

Dette med å "ta" matvareindustrien synes jeg også er veldig ensidig - tross alt gir den rimelige og stort sett gode produkter for forbrukerne. Selvsagt skal de tjene penger, og en effektiv matvareproduksjon er nyttig for alle, spesielt de som har dårlig råd og/eller dårlig tid.

Det er dette ensidge fokuset på UP som jeg synes er en hype. Det var vel en illustrasjon her i tråden også - noen som har hørt at Proteiner er bra og derfor slo seg på Pro-pudding, så hører man de er UP og slutter å spise Pro-pudding...

... folk er ute etter enkle sannhete ofte. Dette med hype minner meg om tidligere trender - f.eks. for noen år siden da absolutt alt skulle være økologisk. Hørte jo det både her og der - og når kokkker var på TV så var det ikke måte på hvor viktig det var at det var økologisk.

Ser også et element av snobberi i det hele - folk som skal føle seg bedre ved å si at de aldri tar UP-mat i sin munn. Det blir en slags forsøk på å hevde seg som faller litt til steingrunn for min del, spesielt når folk blir påståelige etter å ha sett en amerikansk YouTube-film eller hørt på "Ernæringsmamma" på Instagram..

.. folk må for velge selv. Men jeg tror  balanserte valg, uten for mye av det ene eller det andre, stort sett er utmerket for de fleste. Så lenge man ikke blir fantatisk.

 

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (2 timer siden):

Fedmeepediemien kommer av at man har overflod av mat og stillesittende arbeid. Mat var dyrt og det var ubegrenset til gang for 50-60 år siden. I tillegg hadde flertallet fysiske jobber.

Selvsagt legger man på seg om man spiser junkfood hele tiden. Men det er de færreste som spiser pommes frites hver dag, i alle fall i Norge.

Leverpostei er en fet vare som man ikke bør spise for mye av. Jeg har laget det selv. At det er vann oppi gjør den billigere, men ikke nødvendigvis mer usunn. E-stoffer er heller ikke per definisjon skadelig.  Jeg ser ikke noe svar på listen som tilsier at leverpostei er en usunn vare, bortsett fra at det er en del fett, som man bør styre unna om man f.eks. er overvektig.

Dette med å "ta" matvareindustrien synes jeg også er veldig ensidig - tross alt gir den rimelige og stort sett gode produkter for forbrukerne. Selvsagt skal de tjene penger, og en effektiv matvareproduksjon er nyttig for alle, spesielt de som har dårlig råd og/eller dårlig tid.

Det er dette ensidge fokuset på UP som jeg synes er en hype. Det var vel en illustrasjon her i tråden også - noen som har hørt at Proteiner er bra og derfor slo seg på Pro-pudding, så hører man de er UP og slutter å spise Pro-pudding...

... folk er ute etter enkle sannhete ofte. Dette med hype minner meg om tidligere trender - f.eks. for noen år siden da absolutt alt skulle være økologisk. Hørte jo det både her og der - og når kokkker var på TV så var det ikke måte på hvor viktig det var at det var økologisk.

Ser også et element av snobberi i det hele - folk som skal føle seg bedre ved å si at de aldri tar UP-mat i sin munn. Det blir en slags forsøk på å hevde seg som faller litt til steingrunn for min del, spesielt når folk blir påståelige etter å ha sett en amerikansk YouTube-film eller hørt på "Ernæringsmamma" på Instagram..

.. folk må for velge selv. Men jeg tror  balanserte valg, uten for mye av det ene eller det andre, stort sett er utmerket for de fleste. Så lenge man ikke blir fantatisk.

 

 

 

Det er mange grunner til fedmeepidemien og du tilfører flere faktorer som selvfølgelig også er et poeng, men du skal ikke skimse av betydningen av UP mat i dette bildet. Heller ikke økt forekomst av tarmkreft. 
 

Etter forbrukermakt er det tatt bort karragenan E407 fra stabburet leverpostei og også i Gilde kokt skinke. Men det er ikke noe føre var når det kommer til tilsetninger i maten vi spiser. Personlig tenker jeg ikke dette er noe hype. Det er mer back to basics. Det er logisk at naturlige råvarer trumfer ingredienser du ikke har på eget kjøkken. 
 

Selvfølgelig ønsker matindustrien å tjene penger. I det siste har de startet opp med saltlake i diverse rene kjøttprodukter. Veldig synd for oss forbrukere. Saltlake er ikke noe farlig, men jeg vil ikke ha det. 
 

Økologisk mat er nok på mange områder mye bedre enn konvensjonell mat. Både når det kommer til dyrehold og at det brukes få og mindre sprøytemidler. Men det er kostbart å kjøpe økologisk dessverre. Ser du eks økologiske sitroner i butikken så er de ikke like gule og de holder ikke lenge. Jeg reagerer på steinfrukter og kan spise økologisk frukt uten å klø i halsen. 
 

Så folk må få bestemme selv, men når vi ser at vi spiser mer og mer up mat tar vi ikke skade av å følge med og ts bedre valg for bedre helse. Jeg koser meg fremdeles med up mat, men jeg prøver å balansere bedre og tar valg ut i fra det. 

Anonymkode: 1cbf3...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...