Gå til innhold

Hva er usunn mat for deg

Fremhevede innlegg

Skrevet
Johan uten land skrev (31 minutter siden):

Vanlig mat er sunn mat. Grov brød, vanlig ost, pålegg, melk, youghurt - jus. Helt normalt kosthold uten overdrivelser er sunt.

Og det er ikke minst sunt å la være å bekymre seg for mye. Ellers bli hysterisk, som folk som har fått "ultraprossessert" på hjernen. Det er ikke bare usunt, det fremstår som dumt i tillegg.

Juice er ikke sunt. De fleste pakkene det såre «juice» på i butikk er saft mer eller mindre. 

Anonymkode: 5d5a2...f2d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på. Vi spiser foccacia med Aioli som jo er lyse karbohydrater og fett, ved siden av annen mat. Men ikke sammen med pasta i kremet saus feks. 

Men ja up mat er jo ikke veldig heldig, ellers er det totalen og sammensetningen for min del.

Anonymkode: c2a78...2f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skulle ønske de lagde bedre kvalitet på butikkbrødene rett og slett. Økologiske brød er ofte kun prosesserte og et bedre valg. Spiser dog vanlig butikkbrød også. 

Anonymkode: 1cbf3...2b6

Kjøper heller på baker Hansen. Lager nydelige grovbrød til 10kr mer enn butikkbrød. Evt kan man bake selv.

Anonymkode: f5fda...5e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ultraprossesert er usunt. 

Anonymkode: 899e4...1fd

👆Dette

Jeg forsøker så godt jeg kan å spise minst mulig ultraprosessert mat. Skulle ønske jeg for mange år siden skjønte hva det gjør med kroppen. 

Anonymkode: 03d59...a36

Skrevet

Man uten noe næringsverdi. Men alt med måte, uansett.

Skrevet
Johan uten land skrev (44 minutter siden):

Som f.eks. yoghurt ?

Ja en del av de er dessverre det. 

Jeg ser på ingredienslisten og velger ut i fra det. Tar heller litt sukker av og til og spiser en vaniljeyoghurt enn å spise Skyr hver dag og tro jeg er sunn fordi den har lite kalorier. 

Vaniljeyoghurt:

Ingredienser
helmelk, 5 % sukker, skummetmelkpulver,vaniljeekstrakt, aroma, yoghurtkultur,vaniljefrø

Skyr luftig sitron: 

Ingredienser
Skummetmelk, 1 % sitronjuice*, modifisertstivelse, gelatin, guar gummi, safrantistel-og sitronjuicekonsentrat, naturlig aroma,sitronsyre , aspartam og acesulfam K,melkesyrebakterier, laktase. *frakonsentrat.

Hvem ville du valgt? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja en del av de er dessverre det. 

Jeg ser på ingredienslisten og velger ut i fra det. Tar heller litt sukker av og til og spiser en vaniljeyoghurt enn å spise Skyr hver dag og tro jeg er sunn fordi den har lite kalorier. 

Vaniljeyoghurt:

Ingredienser
helmelk, 5 % sukker, skummetmelkpulver,vaniljeekstrakt, aroma, yoghurtkultur,vaniljefrø

Skyr luftig sitron: 

Ingredienser
Skummetmelk, 1 % sitronjuice*, modifisertstivelse, gelatin, guar gummi, safrantistel-og sitronjuicekonsentrat, naturlig aroma,sitronsyre , aspartam og acesulfam K,melkesyrebakterier, laktase. *frakonsentrat.

Hvem ville du valgt? 

Er gresk yoghurt naturell prosesserert? 

Anonymkode: 37f9a...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dere som syntes ultraprosessert mat er usunt; grovt brød fra butikkhylla da inkludert altså? 

For meg utgår brød ja.

Anonymkode: 6ced7...7c4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Prosessert ja, men ikke ultraposessert. 

Anonymkode: 0796a...75f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er nok kun prosessert. Prosessert mat er ikke usunt. 

Min agenda når det kommer til UP mat er at det selges inn som sunt. Jeg spiste propudding daglig fordi det hadde lite kalorier, var godt og hadde mye protein. Tenkte ikke så mye over ingredienser annet enn at jeg trodde det var sunt siden markedsføringen sa det. 

Nå spiser jeg heller ett egg enn den puddingen full av karragenan og kunstig søtning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som syntes ultraprosessert mat er usunt; grovt brød fra butikkhylla da inkludert altså? 

Ja, det er noe i helst unngår. Vi spiser lite brødmat. Det vi har av lefser, hamburgerbrød, etc, baker vi selv. 

Anonymkode: 9698b...eaf

Skrevet

Mat som har mye sukker eller mettet fett, og som ofte har høyt energiinnhold i forhold til volum, tenker jeg at er usunt i store mengder. Rødt kjøtt, mettet fett, transfett og palmeolje er for eksempel ikke spesielt gunstig i store mengder.

Å snakke om ultraprosessert mat som automatisk usunt synes jeg er tullete  både fordi forskningsgrunnlaget for det ikke er sterkt nok ennå, og fordi det er forskjell på matvarene som inngår i den gruppen. 

Anonymkode: 6cdb4...22e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Er nok kun prosessert. Prosessert mat er ikke usunt. 

Min agenda når det kommer til UP mat er at det selges inn som sunt. Jeg spiste propudding daglig fordi det hadde lite kalorier, var godt og hadde mye protein. Tenkte ikke så mye over ingredienser annet enn at jeg trodde det var sunt siden markedsføringen sa det. 

Nå spiser jeg heller ett egg enn den puddingen full av karragenan og kunstig søtning. 

Tja, den meste av maten som er stemplet som ultraprossesert er vel også usunn. Det er fabrikkmat, og ingen har vel trodd at den har vært ekstremt sunn i forhold til å spise rent korn, grønnsaker og rent kjøtt. Likevel er det ingen som har slått fast at det er farlig. Men de kan være ting som tyder på at det kanksje gjør noe med oppaket av næringsstoffer som ikke nødvendigvis er så bra.

Likevel - det forskes en god del på dette, og jeg synes bare det har blitt en vanvittig hype - vi som har levd noen år har vært med på noen sånne hyper opp igjennom.

Selv har jeg lenge latt meg irritere over denne markedsføringen av protein på helt vanlig mat - "proteinrik" stemles jo overalt, nettopp fordi det har vært en annen hype, at det er så sunt og viktig med proteiner.

En annen hype. Derfor holder jeg meg til at helt vanlig mat er bra og ultraprossesert mat, så lenge den ikke er full av fett og sukker, er også helt greit innimellom.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Johan uten land skrev (33 minutter siden):

Tja, den meste av maten som er stemplet som ultraprossesert er vel også usunn. Det er fabrikkmat, og ingen har vel trodd at den har vært ekstremt sunn i forhold til å spise rent korn, grønnsaker og rent kjøtt. Likevel er det ingen som har slått fast at det er farlig. Men de kan være ting som tyder på at det kanksje gjør noe med oppaket av næringsstoffer som ikke nødvendigvis er så bra.

Likevel - det forskes en god del på dette, og jeg synes bare det har blitt en vanvittig hype - vi som har levd noen år har vært med på noen sånne hyper opp igjennom.

Selv har jeg lenge latt meg irritere over denne markedsføringen av protein på helt vanlig mat - "proteinrik" stemles jo overalt, nettopp fordi det har vært en annen hype, at det er så sunt og viktig med proteiner.

En annen hype. Derfor holder jeg meg til at helt vanlig mat er bra og ultraprossesert mat, så lenge den ikke er full av fett og sukker, er også helt greit innimellom.

Jeg tenker at dette går på ren og kjær sunn fornuft og ikke er en hype. 

Hva har vi spist i tusener av år og hva begynte vi å spise for 50-60 år siden.
Hvorfor har vi en fedmeepidemi? Jeg er overbevist av at det kommer av UP og dens evne til å få deg til å overspise eller å få cravings. Kombinasjon av fett, sukker, salt og krønsj gjør at vi overspiser eks junk. Hvor mange poteter spiser man kontra når det er lagd som fries. 

Industrien har i takt med dette forsynt oss med stadig mindre råvarebasert mat. Det er en vinn situasjon for de som de tjener penger på. Hvordan lage en «god» leverpostei med minst mulig lever, mest mulig vann og e-stoffer så vi får riktig konsistens og farge og aroma.. Se på ingredienslisten og du ser svaret. 

Det er mengden up mat som teller. Problemet er at det har gått fra 0-60% og i eks Storbritannia så er de oppi enda mer. At man kan ta litt tak og være oppmerksom på dette tror jeg er en god ting for alle. Prøv å reduser og velg produkter som har bedre kvalitet. Hvorfor kjøpe produkter som kun industrien tjener på. De tjener på å selge deg vann og e-stoffer. Det er billig og så tilsetter msn aroma, kunstig søtning eller gir det krønsj så der smaker godt. 

Hvorfor kan man eks spise 5-6 skiver med kneippbrød, men er stappmett etter2 skiver med hjemmelagd brød. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at dette går på ren og kjær sunn fornuft og ikke er en hype. 

Hva har vi spist i tusener av år og hva begynte vi å spise for 50-60 år siden.
Hvorfor har vi en fedmeepidemi? Jeg er overbevist av at det kommer av UP og dens evne til å få deg til å overspise eller å få cravings. Kombinasjon av fett, sukker, salt og krønsj gjør at vi overspiser eks junk. Hvor mange poteter spiser man kontra når det er lagd som fries. 

Industrien har i takt med dette forsynt oss med stadig mindre råvarebasert mat. Det er en vinn situasjon for de som de tjener penger på. Hvordan lage en «god» leverpostei med minst mulig lever, mest mulig vann og e-stoffer så vi får riktig konsistens og farge og aroma.. Se på ingredienslisten og du ser svaret. 

Det er mengden up mat som teller. Problemet er at det har gått fra 0-60% og i eks Storbritannia så er de oppi enda mer. At man kan ta litt tak og være oppmerksom på dette tror jeg er en god ting for alle. Prøv å reduser og velg produkter som har bedre kvalitet. Hvorfor kjøpe produkter som kun industrien tjener på. De tjener på å selge deg vann og e-stoffer. Det er billig og så tilsetter msn aroma, kunstig søtning eller gir det krønsj så der smaker godt. 

Hvorfor kan man eks spise 5-6 skiver med kneippbrød, men er stappmett etter2 skiver med hjemmelagd brød. 

Vi spiste i hvert fall ikke brød og poteter i tusener av år.

Anonymkode: 6ced7...7c4

• Liker 1
Gjest Bombasi
Skrevet

Sukker og hvetemel.

Med andre ord: loff/fint brød med sjokoladepålegg (som frokost), samt wienerbrød og andre bakster og kaker. 

Skrevet

Jeg tenker i første omgang på typisk junkfood, som burgere, pommes fries og annen type junk. Og så søt bakst som loff og boller/wienerbrød og lignende. 
Deretter tenker jeg på helfabrikat/up mat. 
Snop og snacks regner jeg ikke som mat, men det er jo helt klart usunt. 

Anonymkode: 01204...a44

Skrevet

Jeg forsto det som om ts spør om middagsretter. Mange svarer sukker og fett og ultraprosessert og har tydeligvis ikke lest hovedinnlegget særlig godt….

Anonymkode: c3ae4...3f2

Skrevet

McDonalds mat. Men det kan være godt å unne seg en sjelden gang for kos.

Anonymkode: d48c9...a52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...