Gå til innhold

Hva er usunn mat for deg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva tenker du er eksempler på usunn mat til feks frokost, middag osv? Jeg føler vi spiser sunt og variert her hjemme, men jeg lurer på hva andre regner som usunne måltider? Jeg skjønner selvsagt at godteri, brus og sjokolade ikke er sunt. Jeg mener mer sånn eksempler på forskjellige retter.

Anonymkode: 4ec7b...e36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ultraprossesert er usunt. 

Anonymkode: 899e4...1fd

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Mat med lavt næringsinnhold, som pasta. 

Ellers tenker jeg det er kostholdet som blir usunt når det blir feil sammensatt, uten at enkelte varer eller ingredienser er usunne i seg selv.

Anonymkode: 7c402...c5b

• Liker 1
Skrevet

Vi unngår ultraprossessert mat i størst mulig grad. Lager også variert lunsj, og dropper brødskive-kulturen. Måltider med lite grønt ser jeg også på som mindre sunne. 

Anonymkode: 9698b...eaf

• Hjerte 2
Skrevet

Ultraprossesert og mye karbohydrater.

Anonymkode: 6ced7...7c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Farsemat. Jeg har gått ned 12 kilo ved å spise ren mat. Grønnsaker og salat ved siden av.  

Skrevet

For meg er det ting med mye sukker, og/eller «dårlig» fett. Saltinnhold tenker jeg noe på, men mindre nå enn før. 

F.eks sukkerholdig müsli, og frokostblanding til frokost. Å lasse på med sukker på havregrøten, eller kornblandingen. Hvit brød, og ellers «luft» til frokost ser jeg heller ikke på som sunt. F.eks boller, crosant (som jeg ikke kan stave 🤣🙈), osv. 

Middag så ser jeg ikke på pasta i seg selv som usunt, men kommer an på hvordan du lager den. Jeg personlig hadde ikke tenkt en veldig fettrik saus var så sunn, men helt ok å spise innimellom. Ferdigpizza, pommesfries, en del pølser og ferdigprodukter er ikke så veldig sunt i seg selv, men en kan velge sunnere utgaver, lage det selv, eller spise mindre av det, med mer tilbehør. 

Å steke i haugevis med fett ser jeg ikke på som særlig sunt, men der vet jeg folk har delte meninger.

Up er en ting, men det er mer enn Up som påvirker om jeg tenker noe er sunt eller ei. Jeg tenker litt av de usunne tingene med måte kan fint være en del av et sunt kosthold. Det kommer bare an på resten og hvor ofte og hvor mye. 

• Liker 1
Gjest tøttaa
Skrevet

Konkrete eksempler for min del er søte pålegg, frokostblandinger, saft med og uten sukker, hvit pasta, hvitt brød, mat med mye frøoljer, mat med mye estoffer, frossenpizza, typ all takeaway, alt som er fritert eller dynket i solsikkeolje, ferdig musli fra butikk... Sikkert mer, men det er dette jeg kom på nå 😊

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ultraprossesert er usunt. 

Anonymkode: 899e4...1fd

Som f.eks. yoghurt ?

Skrevet

Vanlig mat er sunn mat. Grov brød, vanlig ost, pålegg, melk, youghurt - jus. Helt normalt kosthold uten overdrivelser er sunt.

Og det er ikke minst sunt å la være å bekymre seg for mye. Ellers bli hysterisk, som folk som har fått "ultraprossessert" på hjernen. Det er ikke bare usunt, det fremstår som dumt i tillegg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Store mengder mat uten omhu.

Anonymkode: 37f9a...3ab

Skrevet

Fastfood, godteri og ultraprosessert mat vurderer jeg som usunt. Ellers tenker jeg balanse er viktig. Mer av noe, mindre av andre ting. Selv om jeg ikke vurderer pasta som superusunt, tenker jeg man blir rimelig usunn om det er det eneste man spiser til middag. 

Anonymkode: 4ca45...ba0

• Nyttig 1
Skrevet

Synes frokostblandinger, granola og müsli er usunt. For prosessert og søtt, altså. Synes også en frokost med masse bacon og pølse er usunt. For store mengder/porsjoner er usunt.

Hvitt brød er usunt. Tenker ikke over det om middagen er loff med reker og avokado, for da blir helheten annerledes, men det hvite brødet er jo ikke bra.

Saft og brus med sukker (og uten for så vidt), energidrikk, og alkoholholdige drikker er usunt.

Sjokoladepålegg, syltetøy, honning, lønnesirup, prim, brunost osv. er usunt.

Bearbeidede kjøttprodukter med mye fett.

Må vel legge til at jeg spiser disse tingene, absolutt. Også skal det sies at kontekst, balanse og sammenheng har alt å si. Om en person knapt spiser grønnsaker, men elsker salat med nachochips, og denne nachochipsen gjør at inntaket av grønnsaker og salat øker, så blir jo nachochips et sunt bidrag i kostholdet til denne personen. Det samme kan sises om majones, honning osv.

Anonymkode: 0796a...75f

• Liker 2
Skrevet

Jeg vurderer maten etter nytten den har per kalori. Mat med lite nyttige næringsstoffer/såkalte tomme kalorier = usunt. Mat med nyttige næringsstoffer = sunt.

Skrevet

Dere som syntes ultraprosessert mat er usunt; grovt brød fra butikkhylla da inkludert altså? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som syntes ultraprosessert mat er usunt; grovt brød fra butikkhylla da inkludert altså? 

Men det er ikke ultraprosessert, det er prosessert. Hvitost er også prosessert. Nesten all mat er prosessert på et hvis, men det er når råvaren er prosessert til det ugjenkjennelige at det er et problem. 

• Liker 8
Skrevet

vis*

Skrevet

Ultraprossesert mat. 

Anonymkode: 1cbf3...2b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skulle ønske de lagde bedre kvalitet på butikkbrødene rett og slett. Økologiske brød er ofte kun prosesserte og et bedre valg. Spiser dog vanlig butikkbrød også. 

Anonymkode: 1cbf3...2b6

• Liker 1
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet
Johan uten land skrev (32 minutter siden):

Som f.eks. yoghurt ?

Ja. Med mindre du mener naturell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...