Gå til innhold

Dere som har (valgt) fornavn som kan staves på forskjellige måter.


Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 20.51):

Kom forresten på at jeg kjenner en Noorah også. Jeg personlig elsker unike navn, men da skal de være unike, ikke bare skrevet på en idiotisk måte.

Anonymkode: 4b891...143

Signerer denne..Hvorfor så håpløse navn ?...Dere vet at vi bor i en mer og mer internasjonal verden ?....Herregud..Jeg jobbet en stund ved utenrikskonsulatet i London...Der fikk jeg en kollega som her "Sørås"..Han byttet navn etter en uke..."Sore Ass" liksom.....Kjære bilvende foreldre, tenk dere litt om da...Må dere sette mobbeofre til verden liksom?

Anonymkode: e317f...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper man velger det man er vant til? Jeg heter Ingri, som føles som rett frem, men de fleste heter jo Ingrid, og noen Ingerid.

Samboer heter Jakob, kunne vært jakop eller Jacob/p. 

Anonymkode: a77f4...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Patrick og valgte vi for at vi synes det ser best ut sånn. Han har pleid å si «Patrick med ck» om noen spør, men har erfart at folk skriver Patrik, Patric og Pattrik 😆

Anonymkode: bde01...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vårt barn har et navn som både kan slutte på g og k. Vi valgte det som slutter på g fordi det var navnet fra en bakover i slekta som vi har gjenbrukt. I følge statistikken staver 2/3 med g og 1/3 med k, så vårt barn tilhører flertallet. Men det uttales k, så regner med det kan bli noen feilstavinger opp gjennom. 

Anonymkode: 91810...53d

Jeg har også en slektning som fikk samme navn. Jeg måtte sjekke ut om hun skrev med G eller K.  Det er det vanligste stavemåten.

Anonymkode: 724d7...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg heter Catherine med en «ekstra» E. Foreldrene mine valgte det slik fordi pappa er fra England og ville ikke at navnet skulle se «feilstavet» ut på engelsk, derfor må jeg leve med at nesten ingen skriver navnet mitt rett på norsk. 🫠😂

Men altså, jeg tar imot kort der det står Cathrine, Katrine og diverse andre varianter også. Jeg bryr meg ikke, eneste som jeg synes er kjedelig er når andre oppdager at de har gjort feil og skal beklage masse. 

Anonymkode: f9473...2c8

Uttaler du det som Katrine på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (5 minutter siden):

Uttaler du det som Katrine på norsk?

Ja, i Norge uttaler jeg det som Katrine. Men blir kalt Kate (Keit) av de i familien, siden det er vanlig med kallenavn der de er fra. 

Anonymkode: f9473...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 17.43):

Uttaler begge i'ene, men ikke h. Derfor ville ikke mitt barn hett Christian, men Kristian. Jeg er norsk, bruker norsk uttale og norsk skrivemåte.

Krist-jan har også sin skrivemåte, Kristján. Mest kjente person med det navnet er Kristján Mímir Kristjánsson. Jeg ville ikke kalt barnet mitt det med mindre jeg var islandsk, men hadde jeg vært islandsk ville jeg brukt islandsk skrivemåte og uttale får jeg tro. 

Og i norge er Isabell helt kurant skrivemåte om det er Isabell man mener.

Anonymkode: 17167...475

Mímir heter ikke Kristjan, det er det faren hans som gjør. På islandsk er det nok mer vanlig å skrive navna slik de uttales enn på norsk. Jeg har aldri hørt noen si krist-i-an, jeg vet om flere med det navnet, alle sier krist-jan. Akkurat som alle jeg vet om med navnet Karen sier ka'arn, alle jeg vet om med navnet Ragnhild sier rang-nill, alle jeg vet om med navnet Erlend sier æ'len osv. 

Det er jo helt lovlig å skrive navnet Isabell, men jeg synes det ser rart ut, som en hybrid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden):

Mímir heter ikke Kristjan, det er det faren hans som gjør. På islandsk er det nok mer vanlig å skrive navna slik de uttales enn på norsk. Jeg har aldri hørt noen si krist-i-an, jeg vet om flere med det navnet, alle sier krist-jan. Akkurat som alle jeg vet om med navnet Karen sier ka'arn, alle jeg vet om med navnet Ragnhild sier rang-nill, alle jeg vet om med navnet Erlend sier æ'len osv. 

Det er jo helt lovlig å skrive navnet Isabell, men jeg synes det ser rart ut, som en hybrid. 

Eller som jeg sier: Skravling. 😁

 

Hadde vært litt artig om man skulle skrive navnene sånn de sies: Ælen som du sier. Og Vengke. Tåmmas og Tåm. Sjalotte. Maikel. 

Anonymkode: 4e84f...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en ny variant av Philip/Filip idag, nemlig Filiph. Stakkars gutt, hvorfor gjøre det så vanskelig for han? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (2 timer siden):

Så en ny variant av Philip/Filip idag, nemlig Filiph. Stakkars gutt, hvorfor gjøre det så vanskelig for han? 

Uttales det Fillif? 

Anonymkode: c8bcf...439

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (6 timer siden):

Mímir heter ikke Kristjan, det er det faren hans som gjør. På islandsk er det nok mer vanlig å skrive navna slik de uttales enn på norsk. Jeg har aldri hørt noen si krist-i-an, jeg vet om flere med det navnet, alle sier krist-jan. Akkurat som alle jeg vet om med navnet Karen sier ka'arn, alle jeg vet om med navnet Ragnhild sier rang-nill, alle jeg vet om med navnet Erlend sier æ'len osv. 

Det er jo helt lovlig å skrive navnet Isabell, men jeg synes det ser rart ut, som en hybrid. 

Jeg sier Krist-i-an. Alle jeg kjenner uttaler det sånn. Trodde det var vanlig. Har hørt noen som sier "krist-i-jan" også, vanligvis små barn. 

Bor på Vestlandet. 

Anonymkode: c8bcf...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier Krist-i-an. Alle jeg kjenner uttaler det sånn. Trodde det var vanlig. Har hørt noen som sier "krist-i-jan" også, vanligvis små barn. 

Bor på Vestlandet. 

Anonymkode: c8bcf...439

Det er sikkert litt dialektavhengig. Jeg er østlending, og opplever at alle her sier krist-jan. Er ikke et lite barn ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (7 minutter siden):

Det er sikkert litt dialektavhengig. Jeg er østlending, og opplever at alle her sier krist-jan. Er ikke et lite barn ;) 

Om jeg sier Kristian med to eller tre stavelser kommer an på hvor fort jeg snakker.  Som regel tre. Jeg snakker østlandsdialekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (6 timer siden):

Mímir heter ikke Kristjan, det er det faren hans som gjør. På islandsk er det nok mer vanlig å skrive navna slik de uttales enn på norsk. Jeg har aldri hørt noen si krist-i-an, jeg vet om flere med det navnet, alle sier krist-jan. Akkurat som alle jeg vet om med navnet Karen sier ka'arn, alle jeg vet om med navnet Ragnhild sier rang-nill, alle jeg vet om med navnet Erlend sier æ'len osv. 

Det er jo helt lovlig å skrive navnet Isabell, men jeg synes det ser rart ut, som en hybrid. 

Joda, han heter Kristján Mímir Kristjánsson. Men det var ikke poenget, det var navn og skrivemåte som var under diskusjon.

Anonymkode: 17167...475

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Uttales det Fillif? 

Anonymkode: c8bcf...439

Aner ikke. Jeg bare leste det i en nettavis eller om det var på nrk.no. Men man skulle jo tro det uttales Filif siden ph uttales f. Men er nok bare foreldrene som skulle være fancy og skrive navnet på en helt hinsides måte. Kult med en masse unødvendige h-er og oppfinnsomme skrivemåter, vet du. Håpløst, jeg skjønner ikke at de vil ungene sine så vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 19.41):

Ja, i Norge uttaler jeg det som Katrine. Men blir kalt Kate (Keit) av de i familien, siden det er vanlig med kallenavn der de er fra. 

Anonymkode: f9473...2c8

Du kan gjøre det ekstra innviklet med å kutte H-en. Caterine. Du vil føle deg unik i alle sammenhenger. Og få vil kunne stave det riktig. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...