Gå til innhold

Dere som har (valgt) fornavn som kan staves på forskjellige måter.


Pipaluk

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner hadde tre barn i klassen som het Nikolai, men alle skrev det med forskjellige kombinasjoner av Niko/Nico/Nicho/Nicko og lai/lay/laj. 
 

 

Anonymkode: b8dc7...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en datter som heter Isabel med en L. Overrasket over hvor mange som staver det enten Isabell eller aller helst Isabella….. tenkte ikke over at en L skulle være forvirrende eller skape kluss for henne. 

Anonymkode: 26373...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har en Filip. Ville ha skrivemåten lik talemåten. De andre jeg vet om som heter det samme skriver med Ph.

Anonymkode: 567ac...0e5

Filip uttales Fílip hvis man skal snakke norsk. Skulle det vært skrevet slik man oftest uttaler navnet skulle det vært Fillip om du ønsket trykk på l-ene og ikke i-en.

Anonymkode: 66b4c...fa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Samboer her heter Vegar. Innrømmer at jeg misliker stavemåten og mener det er feilstavet. Men foreldrene lot han velge hvordan man stavet det, så dermed ble det uten D. 
Kjenner også Marthin og Marthine. Altså hvorfor? Aner ikke. 
 

Jeg kjenner flest Katrine, Marte og Birte. Rett frem. Ikke noe fancy smancy H og C der. De heter det fordi det er simpelt og enkelt. Kjenner også en Xander. Han skulle egentlig hete Sander, men mor synes ikke det var unikt nok. 

Anonymkode: 4b891...143

Huff ja. Jeg vet om en som heter Alex-Sander. Og så ei som heter Zus-Anne i avisa. 🤯

Anonymkode: 92ee8...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har en datter som heter Isabel med en L. Overrasket over hvor mange som staver det enten Isabell eller aller helst Isabella….. tenkte ikke over at en L skulle være forvirrende eller skape kluss for henne. 

Anonymkode: 26373...c9f

Det burde vel ikke være overraskende, med mindre dere uttaler navnet Isabeeeeeel? 

Anonymkode: 92ee8...23d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt et navn med en stum h, fordi det ser så tomt og rart ut uten. Vi synes det er finere med h rett og slett.

Anonymkode: 984c2...545

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har en datter som heter Isabel med en L. Overrasket over hvor mange som staver det enten Isabell eller aller helst Isabella….. tenkte ikke over at en L skulle være forvirrende eller skape kluss for henne. 

Anonymkode: 26373...c9f

Jeg har bare vært borti at navnet både staves og uttales med dobbel-l.

Anonymkode: 17167...475

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har også et navn som kan skrives på forskjellige måter og det er mange som skriver det feil.

Men har sjekket navnet hans opp og slik vi skriver navnet er typisk norsk måte å skrive det på. Men folk har forenklet navnet med årene

Anonymkode: 2a2d6...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig - jeg synes den typen stumme bokstaver (Hannah, Noah, Leah...) er teite hvis man ikke har utenlandsk familie å ta hensyn til

Anonymkode: 49748...bb1

Hvis de har et veldig vanlig etternavn, så tenker jeg det er ok å putte på en stum H. Enklere å finne personen i nummeropplysningen eller på Face.  Litt særpreg er kult:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av barna mine har et navn som kan staves på to ulike måter. Varianten vi valgte, er litt mindre vanlig enn den andre (selv om begge er velkjente). Grunnen til at vi valgte den skrivemåten vi valgte, er at navnet er oppkalling.

Yngstemanns navn kan for så vidt også staves på to måter, men der er det stor forskjell på hvor utbredte de er. Navnet har en stum bokstav, som tradisjonelt brukes, men jeg har sett folk som bruker navnet uten den stumme bokstaven. F.eks. Astrid vs. Astri. For oss var det bare den tradisjonelle stavemåten som var aktuell, tenkte ikke over den andre stavemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 9.02):

Det burde vel ikke være overraskende, med mindre dere uttaler navnet Isabeeeeeel? 

Anonymkode: 92ee8...23d

Uenig - Isabel staves enten slik, eller Isabelle. Isabell er en hybrid som egentlig er "feil". Navnet har en spansk (Isabel) og en fransk versjon (Isabelle).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å stave det på den måten som er mest vanlig i Norge for å unngå problemer for barnet vårt.

Anonymkode: 07525...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte ch-variant (der det kunne vært k) til sønnen min, fordi jeg synes det ser bedre ut, jeg føler det er "mykere" på en måte, og det er mer internasjonalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (20 minutter siden):

Uenig - Isabel staves enten slik, eller Isabelle. Isabell er en hybrid som egentlig er "feil". Navnet har en spansk (Isabel) og en fransk versjon (Isabelle).

Uttaler du navnet med enkel-l?

Anonymkode: 17167...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Hanna. Jeg blir ganske ofte spurt om hvordan det staves, men det gjør meg ingenting. Det er jo raskt å svare på 😊 Gjør meg ikke noe at noen skriver feil heller. Har aldri vurdert å endre på dette, men ville nok valgt Hannah hvis jeg skulle valgt selv. Bare fordi jeg synes det er finest. 

Anonymkode: e48e2...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi valgte å stave det på den måten som er mest vanlig i Norge for å unngå problemer for barnet vårt.

Anonymkode: 07525...8df

Har dere unngått problemer? Er folk enig om hva som er vanlig stavemåte i Norge ?

Anonymkode: 724d7...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min datter heter Elinor. Jeg tenkte aldri på at det kunne bli vanskelig for folk, men det er det 😅

Niesen min heter Mariah, men der er det mer logisk for meg at folk skriver feil..

Anonymkode: 65c46...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 19.15):

Samboer her heter Vegar. Innrømmer at jeg misliker stavemåten og mener det er feilstavet. Men foreldrene lot han velge hvordan man stavet det, så dermed ble det uten D. 
Kjenner også Marthin og Marthine. Altså hvorfor? Aner ikke. 
 

Jeg kjenner flest Katrine, Marte og Birte. Rett frem. Ikke noe fancy smancy H og C der. De heter det fordi det er simpelt og enkelt. Kjenner også en Xander. Han skulle egentlig hete Sander, men mor synes ikke det var unikt nok. 

Anonymkode: 4b891...143

Jeg kjenner tre dom heter Vegar. Altså uten d. For meg er det den riktige stavemåten, så det tok litt tid før jeg skjønte hva du mente var galt. Det er 1500 som heter Vegar i Norge, så det er ikke så uvanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 8.56):

Filip uttales Fílip hvis man skal snakke norsk. Skulle det vært skrevet slik man oftest uttaler navnet skulle det vært Fillip om du ønsket trykk på l-ene og ikke i-en.

Anonymkode: 66b4c...fa2

Ja, og akkurat derfor skriver vi det sånn, det var på en måte hele poenget.

Anonymkode: 567ac...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min datter heter Elinor. Jeg tenkte aldri på at det kunne bli vanskelig for folk, men det er det 😅

Niesen min heter Mariah, men der er det mer logisk for meg at folk skriver feil..

Anonymkode: 65c46...901

Jeg ville umiddelbart tenkt at det var dobbelt L, det er det vanligste. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...