Gå til innhold

Dere som har (valgt) fornavn som kan staves på forskjellige måter.

Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Syns det er best med tradisjonell norsk skrivemåte. Altså uten masse c, h, z osv.

Dette med navn kan være vanskelig, og navnet er jo tett knyttet opp til personlighet. Jeg heter Kirsti. Enkelt navn. Har blitt kalt Kristin, Kjersti, Kjerstin og gud vet hva av lærere og fremmede gjennom livet. Om jeg hadde vært ung i dag, ville jeg sikkert ha blitt kalt Shirsti og mye rart muntlig 🙂

Mine barn har enkle, norske navn. Men har passet på at det er navn som kan uttales ganske greit på f.eks engelsk også. 

Anonymkode: 807c6...f79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er sammen med en Gøran, som konstant må si at det er Gøran med G. Halvparten av tiden blir det da GJøran, Jøran rett frem hadde vært mye enklere.

Anonymkode: 5aa37...3d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Syns det er best med tradisjonell norsk skrivemåte. Altså uten masse c, h, z osv.

Dette med navn kan være vanskelig, og navnet er jo tett knyttet opp til personlighet. Jeg heter Kirsti. Enkelt navn. Har blitt kalt Kristin, Kjersti, Kjerstin og gud vet hva av lærere og fremmede gjennom livet. Om jeg hadde vært ung i dag, ville jeg sikkert ha blitt kalt Shirsti og mye rart muntlig 🙂

Mine barn har enkle, norske navn. Men har passet på at det er navn som kan uttales ganske greit på f.eks engelsk også. 

Anonymkode: 807c6...f79

Christine synes jeg er en litt rar stavemåte, hvis navnet skal uttales på norsk. Da kan de like gjerne skrive det med K. 

Mer uvanlig er Cristine, uten H.  Da blir det garantert mange som skriver feil. 

Anonymkode: 724d7...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en Phillip, no er han 25, og fikk navnet før det ble så populært her i Norge. Personlig synes jeg det er finest med PH, fremfor F. Blir så stusslig 

Anonymkode: 1d288...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en Phillip, no er han 25, og fikk navnet før det ble så populært her i Norge. Personlig synes jeg det er finest med PH, fremfor F. Blir så stusslig 

Anonymkode: 1d288...2e2

Hvorfor dobbelt L? Er det ikke enklere og vanligere  med én L? 

Filippa synes jeg er kult. Ville ha skrevet der med F og enkel L. . Philippa blir tungvint 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 2/24/2024 at 6:10 PM, Pipaluk said:

Har det vært hipp som happ om dere har gått for Katrine rett frem, Kathrine med H, Catrine med Ca og Catrine med C men uten H?

Eller Astri og Turi uten d. 

Kristoffer med C eller K, p eller h?

Jeg skulle skrive et kort til en som heter Cathrine. Siden det starter med C, så har jeg tatt for gitt at  det sikkert fulgte med en H der også. Det er jo det mest vanlige. Men det var uten H.  så da blir det å skrive et nytt kort. 

Hva avgjør stavemåten?  Har dere selv valgt å legge til eller fjerne ekstra bokstaver senere i livet?

Vi har valgt et vanlig navn på eldstemann men med internasjonal stavemåte da vi kommer til å bo mye i det andre landet også. 

Anonymkode: 60177...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Chatrine er det verste.

Anonymkode: 6c88f...eb8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min datter heter Elinor. Jeg tenkte aldri på at det kunne bli vanskelig for folk, men det er det 😅

Niesen min heter Mariah, men der er det mer logisk for meg at folk skriver feil..

Anonymkode: 65c46...901

Jeg har aldri sett det stavet med enkel l, så det er umulig å vite utfra navnet ja. 

Anonymkode: aa303...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har valgt et vanlig navn på eldstemann men med internasjonal stavemåte da vi kommer til å bo mye i det andre landet også. 

Anonymkode: 60177...17e

Internasjonal stavemåte 😂

Du mener angloamerikansk?

Anonymkode: 17167...475

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 17.33):

Uttaler du navnet med enkel-l?

Nei, men det er det som er riktig skrivemåte. 

Uttaler du h'en i Christian? Eller i'en, for den saks skyld (tror de fleste sier krist-jan). Mange navn, og ord, uttales ikke helt som de skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymus Notarius skrev (9 timer siden):

Nei, men det er det som er riktig skrivemåte. 

Uttaler du h'en i Christian? Eller i'en, for den saks skyld (tror de fleste sier krist-jan). Mange navn, og ord, uttales ikke helt som de skrives.

Uttaler begge i'ene, men ikke h. Derfor ville ikke mitt barn hett Christian, men Kristian. Jeg er norsk, bruker norsk uttale og norsk skrivemåte.

Krist-jan har også sin skrivemåte, Kristján. Mest kjente person med det navnet er Kristján Mímir Kristjánsson. Jeg ville ikke kalt barnet mitt det med mindre jeg var islandsk, men hadde jeg vært islandsk ville jeg brukt islandsk skrivemåte og uttale får jeg tro. 

Og i norge er Isabell helt kurant skrivemåte om det er Isabell man mener.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungen er oppkalt etter sin fars avdøde farmor, et navn lagt unna det jeg ville hun skulle hete. Jeg synes K er så kjedelig og norsk, derfor ble det CH. 

Anonymkode: 7ab43...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker K fordi det er vanligere enn C. Har kun fått spm om det staves med K eller C en gang. 

Anonymkode: 25775...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville sjekket på ssb.no og valgt den vanligste stavemåten.

Anonymkode: 55e15...060

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 8.15):

Er sammen med en Gøran, som konstant må si at det er Gøran med G. Halvparten av tiden blir det da GJøran, Jøran rett frem hadde vært mye enklere.

Anonymkode: 5aa37...3d9

Kjenner ei dame som heter Gøran. Hun blir alltid møtte med "Hæ?" når hun presenterer seg.

Anonymkode: 30178...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Navnet mitt skrives med W og CH og selv om det ikke er den norske varianten av navnet så er det det som ser mest riktig ut for meg. Navnet med V og K høres ut som det samme navnet, men når jeg ser det skrevet så ser det ut som et helt annet navn. Jeg tror ikke varianten med V og K "fantes" den gangen jeg fikk navnet mitt. Og nå tror jeg neppe noen kaller ungen sin det samme som jeg heter. 

Sønnen min har navn med K i seg der mange skriver med C. Jeg syns det er finest med K - og den gangen vi valgte det så "ble det bare sånn", tror ikke det var noen særlig tanke bak. Jeg tror ikke vi tenkte på at det kunne skrives med C egentlig. 

Var det samme egenltig med datteren. Hun har et navn med en H som kunne vært sløyfet, men vi syntes det så finest ut sånn, hun er oppkalt etter en oldemor og en grandoldemor og så er det flere langt bakover i slekten som heter det og alle skrev det med H. 

Anonymkode: 4e84f...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 8.14):

Valgte Hanna uten h, fordi den føltes unødvendig på norsk  

Anonymkode: 45278...dcf

Jeg heter Hanna, og slenger som regel på «uten h på slutten» i situasjoner hvor det er nødvendig med riktig stavelse. Ellers spør overraskende mange om det er med eller uten h. 

Ikke et stort problem synes jeg. 

Anonymkode: 40e80...0e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 18.15):

Ungene mine har fått navn som skrives som de uttales, to av dem har k der det kunne vært c, og siste har i der det kunne vært j. Skulle ønske det ikke kunne misforstås, men det er veldig mange navn som kan skrives på ulike måter...

Anonymkode: 474e0...9e0

Så er det mange som åpenbart velger en eller annen måte bare for å være sære, uten å tenke på stakkaren som hele tiden p rette på andres feilstaving. Litt sånn som i HI her. Når det allerede finnes flere etablerte stavemåter, hva er egentlig poenget med å liksom finne opp enda en? Har sett Chatrine også. Jeg må innrømme at sånne "kreative" stavemåter får meg til å tenke mitt om foreldrene til personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt barn har et navn som både kan slutte på g og k. Vi valgte det som slutter på g fordi det var navnet fra en bakover i slekta som vi har gjenbrukt. I følge statistikken staver 2/3 med g og 1/3 med k, så vårt barn tilhører flertallet. Men det uttales k, så regner med det kan bli noen feilstavinger opp gjennom. 

Anonymkode: 91810...53d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg heter Catherine med en «ekstra» E. Foreldrene mine valgte det slik fordi pappa er fra England og ville ikke at navnet skulle se «feilstavet» ut på engelsk, derfor må jeg leve med at nesten ingen skriver navnet mitt rett på norsk. 🫠😂

Men altså, jeg tar imot kort der det står Cathrine, Katrine og diverse andre varianter også. Jeg bryr meg ikke, eneste som jeg synes er kjedelig er når andre oppdager at de har gjort feil og skal beklage masse. 

Anonymkode: f9473...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...