likestilling Skrevet 26. februar 2024 #21 Del Skrevet 26. februar 2024 yamask skrev (7 timer siden): I tyskland har de legalisert, ikke avkriminalisert. De skal jo ha utsalgssteder. Leste du artikkelen? Jeg nevner stigma og skam ja. Menneskene som blir avhengige og trenger hjelp blir ikke bedre av stigma og skam. Det gjør det bare vanskeligere å oppsøke hjelp. Det er ingen som VIL være avhengig av et rusmiddel, men noen bikker over og da mener jeg det er bedre med et samfunn som er åpen for at det kan skje med hvem som helst i en vanskelig livsperiode, og at det er lett å få hjelp til å komme seg ut av det. Det er ikke stigma og skam som gjør at folk ikke blir avhengig. Det er det som gjør at de er avhengig i skjul. Jeg tror du misforstår veldig. Det er ikke det at syntetisk cannabis er syntetisk som er problemet. Problemet er at det har blitt solgt som et alternativ til naturlig cannabis, og det er så potent at det sender folk rett i psykotiske tilstander. Ved legalisering av naturlig cannabis omgår vi dette problemet. Jeg skjønner heller ikke hvor du får lovlig fra. Syntetisk cannabis har aldri vært lovlig, så vidt jeg vet. Germany legalises cannabis, but makes it hard to buy - BBC News Sitat Original plans to allow licensed shops and pharmacies to sell cannabis have been scrapped over EU concerns that this could lead to a surge in drug exports. Det er en mellomting mellom legalisering og avkriminalisering.... ingen utsalgssteder, men lov til å dyrke i "klubbeR". Når det gjelder stigma og skam snakker jeg om det samme som gjelder alkoholmisbruk. Du kan godt kalle det "sosial aksept" i stedet for, men det er ikke sosialt akseptert å være konstant full, og det bidrar til å holde misbruk og negative sider nede. Selvfølgelig mener jeg at folk skal få hjelp, men det krever jo at de ønsker det og man blir f.eks. ikke stigmatisert nå på en avvenningsklinikk for alkohol. Det finnes trygge arenaer for slikt, men "sosial kontroll" og spilleregler i samfunnet er viktigere enn forbud. Jeg vil ikke ha et samfunn der halvparten går rundt i hasjrus hele tiden, såpass sterkt er rusmiddelet. "Syntetisk cannabis" oppstod da "badesalt" og "plant food" var en ting. Stoff som 5-APB og 6-APB som var analoger av MDMA, mephedrone etc. ble solgt i mange land lovlig. I Norge var det en rettsak etter et beslag av et benzodiasepin som ikke sto på narkotikalisten og staten tapte, som førte til at vi fikk ny narkotikalovgivning. I noen år gikk "syntetisk cannabis" rett gjennom tollen. Det var ikke eksplisitt lovlig, men de hadde ikke lovverk for å stoppe det. Dom i Høyesterett - Tolking av derivatregelen i narkotikalisten - fenazepam - Lovdata Det varte ikke veldig lenge i Norge, noen år, men det er i alle fall opprinnelsen til disse stoffene. Det var "lovlige" alternativer, altså ting man kunne kjøpe som "spice" eller "bath salts" på nettet og få i posten uten straff. Problemet med ordbruken i "syntetisk" er at det impliserer at det er noe annet, men alt er syntetisk, altså syntetisert. MDMA er ikke farligere enn morfin selv om det ene er fremstilt i laboratorium og det andre høstes fra valmuer. Mange har fått det for seg at naturlige ting er bra og greit, men at ting som har vært innom et reagensrør ikke er det. Jeg sier ikke at det gjelder deg, men ville understreke at såkalt "syntetisk cannabis" ikke er cannabis og heller da ikke "syntetisk cannabis", det er bare markedsføring. Ekte "syntetisk cannabis" ville være om man fremstilte akkurat det samme stoffet til f.eks. nesespray i et laboratie.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 26. februar 2024 #22 Del Skrevet 26. februar 2024 Vi må huske på at Tyskland har langt flere sengeplasser i sykehusene enn i Norge. I Norge blir uheldige mennesker som er født med en diagnose presset ut av psykiatrien pga alle de som kommer med rusutløst psykose. Det er ikke noen vits i å diskutere legalisering før man har økt antall sengeplasser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 26. februar 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 26. februar 2024 23 hours ago, GP950mAh said: Marijuana Legalization Will Cause Many Problems for Missouri Law Enforcement and Schools - PMC (nih.gov) More Reasons States Should Not Legalize Marijuana: Medical and Recreational Marijuana: Commentary and Review of the Literature - PMC (nih.gov) Serious traffic accidents due to marijuana use rise after legalization, study finds | CNN Marijuana Legalization linked to rise in fatal crashes — Colorado Department of Transportation (codot.gov) Dette var tynne greier. Den ene der påpeker at selvmord har gått ned etter legalisering, og sier også "However, this study cannot prove cause and effect, she added." I Canada, som sannsynligvis er mer sammenlignbart med Norge, har kjøring etter inntak av cannabis gått ned (selvrapporterte data), det er blitt mindre vanlig å innta cannabis ved røyking, og det legale markedet er omtrent dobbelt så stort som det illegale. Legaliseringen ser ikke ut til å ha forårsaket nevneverdig økning i bruk. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 26. februar 2024 #24 Del Skrevet 26. februar 2024 linsejesus skrev (17 minutter siden): Dette var tynne greier. Den ene der påpeker at selvmord har gått ned etter legalisering, og sier også "However, this study cannot prove cause and effect, she added." I Canada, som sannsynligvis er mer sammenlignbart med Norge, har kjøring etter inntak av cannabis gått ned (selvrapporterte data), det er blitt mindre vanlig å innta cannabis ved røyking, og det legale markedet er omtrent dobbelt så stort som det illegale. Legaliseringen ser ikke ut til å ha forårsaket nevneverdig økning i bruk. Det dør flere i trafikken i Canada etter legaliseringen der, det er ingen tilfeldighet det skjer alle steder hvor det legaliseres. ‘Very large increase’ in weed-related traffic injuries since legalization: study - National | Globalnews.ca Studie etter studie viser de negative effektene av legalisering, noe europeiske land også bør ta til seg og lære av, og ikke kaste seg på legaliseringsbølgen fordi andre har gjort det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 26. februar 2024 #25 Del Skrevet 26. februar 2024 GP950mAh skrev (1 time siden): Det dør flere i trafikken i Canada etter legaliseringen der, det er ingen tilfeldighet det skjer alle steder hvor det legaliseres. ‘Very large increase’ in weed-related traffic injuries since legalization: study - National | Globalnews.ca Studie etter studie viser de negative effektene av legalisering, noe europeiske land også bør ta til seg og lære av, og ikke kaste seg på legaliseringsbølgen fordi andre har gjort det. Hva med de positive da? Medisinsk cannabis er supert for de som ikke får ønsket effekt av lovlige medisinske alternativer. Det kan til og med hindre avhengighet av opioider, og i værste fall dødsfall av disse. Cbd olje har vist å ha en positiv virkning mot epilepsi. Microdosering av cbd olje hjelper mot angst og depresjon. Røyking reduserer kvalme og oppkast som kreftpasienter opplever av sin kreftbehandling. Så er det jo det økonomiske og. Skatt osv. Til og med skapte arbeidsplasser. Selv går jeg på biologisk medisin for bekhterevs. Hadde gjerne tatt medisinsk cannabis hvis den hadde hatt samme effekt. Føler det er sunnere enn gud vet hva som er i den sprøyta jeg setter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 26. februar 2024 #26 Del Skrevet 26. februar 2024 Lykkedykker skrev (23 minutter siden): Hva med de positive da? Medisinsk cannabis er supert for de som ikke får ønsket effekt av lovlige medisinske alternativer. Det kan til og med hindre avhengighet av opioider, og i værste fall dødsfall av disse. Cbd olje har vist å ha en positiv virkning mot epilepsi. Microdosering av cbd olje hjelper mot angst og depresjon. Røyking reduserer kvalme og oppkast som kreftpasienter opplever av sin kreftbehandling. Så er det jo det økonomiske og. Skatt osv. Til og med skapte arbeidsplasser. Selv går jeg på biologisk medisin for bekhterevs. Hadde gjerne tatt medisinsk cannabis hvis den hadde hatt samme effekt. Føler det er sunnere enn gud vet hva som er i den sprøyta jeg setter Det man har vedtatt nå er rekreasjonell bruk av cannabis, ikke medisinsk. Det vil gi økt bruk og økte skadevirkninger som vil koste samfunnet dyrt økonomisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 26. februar 2024 #27 Del Skrevet 26. februar 2024 GP950mAh skrev (1 minutt siden): Det man har vedtatt nå er rekreasjonell bruk av cannabis, ikke medisinsk. Det vil gi økt bruk og økte skadevirkninger som vil koste samfunnet dyrt økonomisk. Det betyr jo bare at alle kan skaffe seg uten å gå via lege. De positive effektene jeg lister opp er fremdeles reelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 26. februar 2024 #28 Del Skrevet 26. februar 2024 Lykkedykker skrev (4 minutter siden): Det betyr jo bare at alle kan skaffe seg uten å gå via lege. De positive effektene jeg lister opp er fremdeles reelle. Det vil gi høyere bruk enn om man må gå via lege hvor bare de med sykdommer vil få det og dermed også større skadevirkninger og kostander for samfunnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 26. februar 2024 #29 Del Skrevet 26. februar 2024 GP950mAh skrev (4 minutter siden): Det vil gi høyere bruk enn om man må gå via lege hvor bare de med sykdommer vil få det og dermed også større skadevirkninger og kostander for samfunnet. Er du låst? Eller bare velger du å ignorere det positive ved legalisering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 26. februar 2024 #30 Del Skrevet 26. februar 2024 4 minutter siden, GP950mAh said: Det vil gi høyere bruk enn om man må gå via lege hvor bare de med sykdommer vil få det og dermed også større skadevirkninger og kostander for samfunnet. Skadepotensialet kan sterkt reduseres ved å regulere innholdet av THC samt ha krav til høyere konsentrasjons av CBD som motvirker en del av de negative effektene til THC. Er stor forskjell på skadepotensialet til en øl og en shot med hjemmebrent, samme kan vi kontrollere på cannabis dersom staten legaliserer og tar styring av markedet og setter retningslinjer for produksjon Det er jo en sånn retning man må ta hvis det skal bli lovlig her. Å overlate salg og produksjon til det kriminelle markedet er jo bare tull, da er jeg faktisk enig at det er bedre at det forblir ulovlig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 26. februar 2024 #31 Del Skrevet 26. februar 2024 Jeg har bodd noen år i Canada må, siden før legaliseringen, og jeg kan ikke egentlig se at noe har endret seg nevneverdig. Det har alltid vært en sterk cannabiskultur her og høy aksept for cannabis blant befolkningen. Å ta røykere har aldri vært en prioritert oppgave for politiet, med mindre du i tillegg oppfører deg som en idiot, noe jeg helhjertet stiller meg bak selv om jeg ikke røyker selv. Jeg synes Canada i all hovedsak har løst dette på en veldig forbilledlig måte, men det er forskjell på hvordan det er regulert mellom de forskjellige provinsene og ikke alle provinsene har truffet like godt etter min mening. Jeg er imidlertid 100% sikker på at situasjonen et endret til bedre, både for brukere og ikke-brukere. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 26. februar 2024 #32 Del Skrevet 26. februar 2024 @Jdzjeg blir alltid så glad av å se profilbildet ditt. Beste gjengen i Canada, og det er tpb jeg assosierer hele Canada og legaliseringen med 😆 Andre ting i debatten jeg tenker er greit å få med: - Man tar vekk en rekrutteringsplattform blandt kriminelle. - Man åpner for forskning, forebygging og behandling. - En av de største ressursslusene politiet har er rusrelaterte oppgaver. - Tollvesenet sitter i en ekte klemme fordi cannabis vokser på trær, det gjør ikke penger, markedet vil alltid vinne den kampen. - En stor del av befolkningen vil prøve de fleste stoffer uansett, og forstår fort hvorfor dem er farlige, det er derfor bedre å kvalitetssikre midlene og ha utsalgssteder med informerte ansatte enn en profittdreven kriminell som i flere situasjoner enn en er en misbruker selv og har en helt egen agenda for at du skal få i deg det dem anbefaler. Man begynner ikke å selge dop fordi det gir gode karrieremuligheter, sikker inntekt og mulighet til å få lån i banken. Man begynner fordi man er desperat etter penger. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 26. februar 2024 #33 Del Skrevet 26. februar 2024 GP950mAh skrev (57 minutter siden): Det man har vedtatt nå er rekreasjonell bruk av cannabis, ikke medisinsk. Det vil gi økt bruk og økte skadevirkninger som vil koste samfunnet dyrt økonomisk. Det er nok heller motsatt. NÅ koster det samfunnet dyrt fordi det er bakmennene som tjener på cannabissalg. Med statlig regulering og distrubering vil staten tjene penger på det. Penger som kan gå til avrusning og psykisk helse feks. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 26. februar 2024 #34 Del Skrevet 26. februar 2024 yamask skrev (26 minutter siden): Det er nok heller motsatt. NÅ koster det samfunnet dyrt fordi det er bakmennene som tjener på cannabissalg. Med statlig regulering og distrubering vil staten tjene penger på det. Penger som kan gå til avrusning og psykisk helse feks. Kostnadene for samfunnet er lavere idag ettersom vi fører en restriktiv politikk som holder narkotikabruken lav. Legalisering vil gi flere brukere og økt press på helsevesenet, flere trafikkulykker som er økonomisk kostbart og vil føre til flere skadde, uføre og døde. Selv med høye avgifter er alkohol og tobakksbruk netto tap økonomisk for fellesskapet, det samme vil gjelde narkotika om bruken øker ved legalisering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 26. februar 2024 #35 Del Skrevet 26. februar 2024 (endret) GP950mAh skrev (25 minutter siden): Kostnadene for samfunnet er lavere idag ettersom vi fører en restriktiv politikk som holder narkotikabruken lav. Legalisering vil gi flere brukere og økt press på helsevesenet, flere trafikkulykker som er økonomisk kostbart og vil føre til flere skadde, uføre og døde. Selv med høye avgifter er alkohol og tobakksbruk netto tap økonomisk for fellesskapet, det samme vil gjelde narkotika om bruken øker ved legalisering. My body my choice. Edit: drikker ikke og røyker ikke hasj. Endret 27. februar 2024 av likestilling 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TacoTore Skrevet 26. februar 2024 #36 Del Skrevet 26. februar 2024 Lykkedykker skrev (På 23.2.2024 den 22.28): Håper Norge også følger trenden. Enig, kunne tenkt meg å ta en joint i ny og ne istedenfor alkohol. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 26. februar 2024 #37 Del Skrevet 26. februar 2024 Selv om jeg ikke røyker, så ønskes avkriminalisering velkommen. Jeg noterer meg alskens nerdete svogerforskning her. Saken er mye enklere. Som frie voksne bruker vi de rusmidlene vi ønsker, og vi spør ikke staten om lov. Dessuten er politiets trakassering av narkomane en skam for etaten, og dermed staten. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgekarjol Skrevet 27. februar 2024 #38 Del Skrevet 27. februar 2024 2 hours ago, GP950mAh said: Det man har vedtatt nå er rekreasjonell bruk av cannabis, ikke medisinsk. Det vil gi økt bruk og økte skadevirkninger som vil koste samfunnet dyrt økonomisk. Alkohol har vel langt verre skadevirkninger for samfunnet. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 27. februar 2024 #39 Del Skrevet 27. februar 2024 likestilling skrev (2 timer siden): My body my choice. Edit: drikker ikke og røyker ikke hasj. Det er ikke slik samfunnet fungerer. Vi forbyr og setter restriksjoner på handlinger vi mener er skadelige. Helgekarjol skrev (2 timer siden): Alkohol har vel langt verre skadevirkninger for samfunnet. Og derfor bør man la være å legalisere enda et skadelig rusmiddel som vil gi enda flere skadevirkninger og kostnader for samfunnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. februar 2024 #40 Del Skrevet 27. februar 2024 GP950mAh skrev (På 24.2.2024 den 1.08): Trist. Legalisering gir økt bruk og flere skadevirkninger, noe man bør unngå. Cannabis er bedre enn alkohol. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå