Gå til innhold

Tyskland legaliserer cannabis


linsejesus

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/tyskland-legaliserer-cannabis-1.16776317

Tyskland følger dermed en rekke andre land som har legalisert eller dekriminalisert cannabis i en eller annen grad, som Spania, Sveits, Thailand, Portugal, Østerrike, Nederland, Canada, Israel, Italia, Tsjekkia, Estland, Urugay og flere stater i USA og Australia.

  • Liker 16
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er for avkriminalisering, men syntes dette var rimelig store mengder man kunne være i besittelse av. Tror ikke dette vil føre altfor mye godt med seg. Det som virker å være mest hensiktsmessig er en klar regulering av markedet, og at man avkriminaliserer besittelse og salg av små doser. Kanskje noe slikt som i Portugal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist. Legalisering gir økt bruk og flere skadevirkninger, noe man bør unngå. 

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legalisering gir kanskje økt bruk, men på samme tid mindre bruk av sterkere og mer skadelige rusmidler som alkohol. Om flere velger å ta seg en joint på lørdagskvelden istedenfor å drikke seg dritings så ser jeg på det som positivt. 

Andre positive ting: 

- Cannabis er allerede lett å få tak i. Ved legalisering fratar vi kriminelle gjenger hele markedet. Da slipper man også få en fot innenfor et kriminelt miljø som fort kan lede til andre, sterkere stoffer. Eneste som tjener på forbudet er kriminelle, voldelige miljøer. 

- Det blir enklere å opplyse om skadevirkninger ved kjøp. Det er ingen kriminelle cannabisselgere som opplyser om farene cannabisrøyking kan medføre, som feks avhengighet og sløvhet. Man får også bedre oversikt over kundene. 

- Det blir mye enklere for folk å få hjelp. Det er nok en meget høy terskel å gå til fastlegen og melde fra om cannabisavhengighet når det er forbudt. Vet det har blitt mindre strengt i Norge, men stigmaet og skammen er der enda. I tillegg står man i fare for å miste lappen, selvom man aldri har kjørt bil ruspåvirket. 

- Man vet hva man kjøper. Ved legalisering kan man kjøpe mer spesifikk canabis, feks en type med mer THC enn CBD eller visa versa. Nå vet man aldri hvor potent cannabisen er, og noen har skyhøyt THC-nivå som kan utløse angst og i verste fall psykose. Det kan vi unngå ved mer spesifikk dyrking. Og man slipper risikoen med at noen kjøper syntetisk cannabis i mangel på naturlig. Syntetisk cannabis er skrekkelige og livsfarlige greier. 

At statistikken viser at bruken stiger ved legalisering trenger ikke bety noe annet enn at de som har brukt cannabis i skjul nå kjøper det over disk og vises på statistikken. Jeg vet helt ærlig ikke hvor de får tallene sine fra, men er ganske sikker på at de jeg kjenner som røyker cannabis innimellom (og det er en del) ikke er en del av noen statistikk idag. Det er godt voksne mennesker i full jobb som ikke er en del av noe kriminelt miljø (bortsett fra når de møter dealeren sin). 

Jeg heier på legalisering og statlig distrubering. Da vil vi få bukt med en del av dagens problemer. Noen nye problemer vil nok dukke opp, men at kriminelle gjenger mister et stort marked må da være flott. I tillegg syns jeg voksne mennesker skal få lov til å velge et rusmiddel som ER mildere og mindre skadelig enn alkohol om de ønsker det. 

  • Liker 22
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror med dette er bare et tidsspørsmål før det blir tilsvarende ordninger i hele Europa Den store fordelen er at de kriminelle mister en inntekt og at de som kjøper ikke blir tilbudt andre produkter.

tenk deg noen skal kjøpe harsj, og så sier selgeren, jeg er utsolgt, men du kan få kjøpe xx eller xxx.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legalisering av cannabis kan sikkert f å salget inn i mer ordnede former enn man gjør nå. Omtrent som Vinmonopolet gjør med alkohol.

Og kanskje man kan få inn langt mer opplæring og seriøs informasjon. Ikke bare skremselspropaganda.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alkoholpolitikken og -kulturen vi har i Norge, der det å ikke drikke blir sett på som "galt", så er legalisering av cannabis både riktig og naturlig. Cannabis i sin rene form er tross alt bedre og mildere enn alkohol.

Norge har aldri klart og klarer ikke stoppe distribusjonen av cannabis, så da er det bedre å få det under regulerte og kontrollerte former. 

Men typisk Norge så skal man være sist ut og strengest i klassen, samt at produktene skal være svært overpriset "for å hindre forbruk", som igjen gjør at det illegale markedet fortsatt får ha rotfeste og stigmaet rundt bruk fortsetter.

Endret av Bombasi
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So there'll be

No more smoking and feeling tense

When I see them a come

I don't have to jump no fence ♫♫

 

Endret av Akhenaton
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper egentlig ikke det skjer her. Har vært i land der det er lovlig, hasjlukt overalt og folk som er "high" overalt også er ikke helt min greie. Fulle folk ser man ikke hele dagen på gata, men i land der jeg har vært, som i USA, med legalisert cannabis, er det mange folk som er high overalt hele dagen. Synes det er trist, og er jo avhengighetsskapende, som selvfølgelig er utrolig usunt, dårlig for folk økonomisk, er som en felle alt dette.

Det som er bra er at da får ikke de kriminelle gjengene så mye mer å selge. Men jeg tror de alltid finner nye ting uansett. Synes det er ironisk at vape med fruktsmak osv skal bli ulovlig, noe jeg synes er supert, så skal cannabis være ok? Nei. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/24/2024 at 1:08 AM, GP950mAh said:

Trist. Legalisering gir økt bruk og flere skadevirkninger, noe man bør unngå. 

Kunne du ha linket til kilder på dette? :) 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/24/2024 at 2:34 PM, kat-e said:

tenk deg noen skal kjøpe harsj, og så sier selgeren, jeg er utsolgt, men du kan få kjøpe xx eller xxx.

Andre aspektet er at om du får det i legale former så vet man også hva man får o seg (styrkegrad) og man kan få riktig produkt. Cannabis er ikke et universalt produkt hvor man bruker samme produkt til røyking, vaping og baking for eksempel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/23/2024 at 10:26 PM, linsejesus said:

https://www.nrk.no/norge/tyskland-legaliserer-cannabis-1.16776317

Tyskland følger dermed en rekke andre land som har legalisert eller dekriminalisert cannabis i en eller annen grad, som Spania, Sveits, Thailand, Portugal, Østerrike, Nederland, Canada, Israel, Italia, Tsjekkia, Estland, Urugay og flere stater i USA og Australia.

Men det blir vanskelig å få kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (På 24.2.2024 den 9.07):

Legalisering gir kanskje økt bruk, men på samme tid mindre bruk av sterkere og mer skadelige rusmidler som alkohol. Om flere velger å ta seg en joint på lørdagskvelden istedenfor å drikke seg dritings så ser jeg på det som positivt. 

Andre positive ting: 

- Cannabis er allerede lett å få tak i. Ved legalisering fratar vi kriminelle gjenger hele markedet. Da slipper man også få en fot innenfor et kriminelt miljø som fort kan lede til andre, sterkere stoffer. Eneste som tjener på forbudet er kriminelle, voldelige miljøer. 

- Det blir enklere å opplyse om skadevirkninger ved kjøp. Det er ingen kriminelle cannabisselgere som opplyser om farene cannabisrøyking kan medføre, som feks avhengighet og sløvhet. Man får også bedre oversikt over kundene. 

- Det blir mye enklere for folk å få hjelp. Det er nok en meget høy terskel å gå til fastlegen og melde fra om cannabisavhengighet når det er forbudt. Vet det har blitt mindre strengt i Norge, men stigmaet og skammen er der enda. I tillegg står man i fare for å miste lappen, selvom man aldri har kjørt bil ruspåvirket. 

- Man vet hva man kjøper. Ved legalisering kan man kjøpe mer spesifikk canabis, feks en type med mer THC enn CBD eller visa versa. Nå vet man aldri hvor potent cannabisen er, og noen har skyhøyt THC-nivå som kan utløse angst og i verste fall psykose. Det kan vi unngå ved mer spesifikk dyrking. Og man slipper risikoen med at noen kjøper syntetisk cannabis i mangel på naturlig. Syntetisk cannabis er skrekkelige og livsfarlige greier. 

At statistikken viser at bruken stiger ved legalisering trenger ikke bety noe annet enn at de som har brukt cannabis i skjul nå kjøper det over disk og vises på statistikken. Jeg vet helt ærlig ikke hvor de får tallene sine fra, men er ganske sikker på at de jeg kjenner som røyker cannabis innimellom (og det er en del) ikke er en del av noen statistikk idag. Det er godt voksne mennesker i full jobb som ikke er en del av noe kriminelt miljø (bortsett fra når de møter dealeren sin). 

Jeg heier på legalisering og statlig distrubering. Da vil vi få bukt med en del av dagens problemer. Noen nye problemer vil nok dukke opp, men at kriminelle gjenger mister et stort marked må da være flott. I tillegg syns jeg voksne mennesker skal få lov til å velge et rusmiddel som ER mildere og mindre skadelig enn alkohol om de ønsker det. 

Så vidt jeg kan se er det ikke legalisering, men avkriminalisering.... dvs. at man ikke får de fordelene du nevner.

Jeg vil heller se legalisering med et slags "apotek" der man kan kjøpe narkotika.

Ellers liker jeg ikke det kunstige skillet mange har mellom cannabis og "syntetiske stoffer", som om noe er bra bare fordi det er naturlig. Cyanid er naturlig og paracet er fra et laboratorie f.eks. Jeg har prøvd cannabis og det er ikke noe for meg, og det har definitivt mange negative sider. Thailand legaliserte det helt men har nylig forbudt det igjen, og de sier det er på grunn av psykiske helseutfordringer.

America, take note: Thailand is set to REVERSE weed legalization after spike in cannabis-related mental health issues and crime - with government calling pot 'a big problem' | Daily Mail Online

Når det er sagt; jeg er for legalisering av både cannabis, kokain, LSD og annet. Det må bare gjøres riktig og litt på samme måte som med snus/røyk i dag. Forbud stopper ingen som virkelig vil, og man må opplyse om skader på en saklig måte.

Du nevner stigma og skam, og det er nettopp det som må til for å hindre folk fra å begynne å misbruke ting, enten det er alkohol, cannabis eller heroin. Å ta seg et glass rødvin er greit, men det er også greit at det er stigma og skam rundt å være alkoholiker, eventuelt røyke hasj hele tiden.

Å skille mellom "syntetisk" og "naturlig" er et absurd skille i alle fall. "Syntetisk cannabis" bare noe som ligner vagt, og er designet for å omgå regelverk og være lovlig og er ikke egentlig "syntetisk cannabis".

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

likestilling skrev (1 time siden):

Så vidt jeg kan se er det ikke legalisering, men avkriminalisering.... dvs. at man ikke får de fordelene du nevner.

Jeg vil heller se legalisering med et slags "apotek" der man kan kjøpe narkotika.

Ellers liker jeg ikke det kunstige skillet mange har mellom cannabis og "syntetiske stoffer", som om noe er bra bare fordi det er naturlig. Cyanid er naturlig og paracet er fra et laboratorie f.eks. Jeg har prøvd cannabis og det er ikke noe for meg, og det har definitivt mange negative sider. Thailand legaliserte det helt men har nylig forbudt det igjen, og de sier det er på grunn av psykiske helseutfordringer.

America, take note: Thailand is set to REVERSE weed legalization after spike in cannabis-related mental health issues and crime - with government calling pot 'a big problem' | Daily Mail Online

Når det er sagt; jeg er for legalisering av både cannabis, kokain, LSD og annet. Det må bare gjøres riktig og litt på samme måte som med snus/røyk i dag. Forbud stopper ingen som virkelig vil, og man må opplyse om skader på en saklig måte.

Du nevner stigma og skam, og det er nettopp det som må til for å hindre folk fra å begynne å misbruke ting, enten det er alkohol, cannabis eller heroin. Å ta seg et glass rødvin er greit, men det er også greit at det er stigma og skam rundt å være alkoholiker, eventuelt røyke hasj hele tiden.

Å skille mellom "syntetisk" og "naturlig" er et absurd skille i alle fall. "Syntetisk cannabis" bare noe som ligner vagt, og er designet for å omgå regelverk og være lovlig og er ikke egentlig "syntetisk cannabis".

 

I tyskland har de legalisert, ikke avkriminalisert. De skal jo ha utsalgssteder. Leste du artikkelen? 

Jeg nevner stigma og skam ja. Menneskene som blir avhengige og trenger hjelp blir ikke bedre av stigma og skam. Det gjør det bare vanskeligere å oppsøke hjelp. Det er ingen som VIL være avhengig av et rusmiddel, men noen bikker over og da mener jeg det er bedre med et samfunn som er åpen for at det kan skje med hvem som helst i en vanskelig livsperiode, og at det er lett å få hjelp til å komme seg ut av det. Det er ikke stigma og skam som gjør at folk ikke blir avhengig. Det er det som gjør at de er avhengig i skjul. 

Jeg tror du misforstår veldig. Det er ikke det at syntetisk cannabis er syntetisk som er problemet. Problemet er at det har blitt solgt som et alternativ til naturlig cannabis, og det er så potent at det sender folk rett i psykotiske tilstander. Ved legalisering av naturlig cannabis omgår vi dette problemet. Jeg skjønner heller ikke hvor du får lovlig fra. Syntetisk cannabis har aldri vært lovlig, så vidt jeg vet. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et ektepar som var på tur i Thailand i sommer, det ble solgt harsj overalt. De røykt litt på 80, 90 og totusentallet. De ble helt sjokkert over hvor sterk harsjen var og ble egentlig litt dårlige. 
 

harsjen er mellom 3-5 ganger så sterk som den var,  den har blitt avlet fram til å bli sterkest mulig, slik at man får mest mulig rus pr gram, det er jo naturlig siden straffen pr vekt er den samme.

At Thailand ikke har satt betingelser slik som max innehold av THC og salg på feks vinmonopol er utrolig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Helgekarjol said:

Men det blir vanskelig å få kjøpt det?

Planen er så vidt jeg forstår å først opprette "cannabis-klubber" med strenge regler, og så åpne for mer normalt salg etter hvert, sannsynligvis fra apoteker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 time siden):

Planen er så vidt jeg forstår å først opprette "cannabis-klubber" med strenge regler, og så åpne for mer normalt salg etter hvert, sannsynligvis fra apoteker.

Blir spennende å se utviklingen. Dette høres ut som en ny modell (jeg har ikke hørt om den før ihvertfall). 

Jeg er enig med @likestillingom at statlig distrubisjon noe ála vinmonopolet høres bra ut, og at det produseres av norske bønder, slik at myndighetene har full kontroll. Da vil det også være gode penger å tjene for staten som kommer oss alle til gode. I tillegg kan bønder få en fin bi-inntekt. Vise legitimasjon og kanskje til og med ha et maks antall gram man kan kjøpe i uka kan være en løsning. Da kan man også svarteliste de som har kjørt i ruspåvirket tilstand - MEN da må vi også måle rusen mer nøyaktig enn vi gjør i dag, for nå kan man risikere å bli dømt for ruskjøring selvom man røyka noen dager før man satt seg i bilen. 

De kan selvsagt alikevel få andre til å kjøpe for seg osv, men disse som kjører i ruspåvirket tilstand får idag også lett tak i cannabis. 

Måten de har gjort det i Nederland er helt teit, for der er det forstatt det ulovlige markedet som selger til coffee shops. På en måte er det jo fint at vi henger litt etter for da ser vi hva vi IKKE skal gjøre. Thailand er jo ikke et land vi vanligvis følger, og jeg tror aldri det har vært i kortene at vi skal gjøre som dem i dette spørsmålet heller. 

Jeg tror tiden er moden for legalisering i Norge, men jeg tror ikke det skjer før en ny generasjon politikere er på plass. De fleste ungdomspartiene er mer opplyste enn moderpartiene. Og jeg tror befolkningen speiler dette. 

Jeg har deltatt i noen av disse debattene her på KG oppgjennom, og da var det mer motstand. Bare av å se på denne tråden her virker det som flere og flere begynner våkne. Ikke mange år siden jeg ble kalt en stoner, og det kan jeg love dere at jeg ikke er! Men jeg tar meg en joint i ny og ne i festlig lag fordi jeg ikke takler alkohol. 

Jeg legger til en ting til: 

Når man kjøper cannabis ulovlig i Norge nå så må man kjøpe et minimum antall gram. Ved statlig distrubering bør man kunne kjøpe seg akkurat nok til én joint om man bare vil ha det. Ikke så rart folk blir avhengig når man må kjøpe minst 5g eller hva det er. 

Endret av yamask
La til litt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...