Gå til innhold

Er dette rettferdig? (Stebarn)

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Min mann har et barn fra før. Jeg har to barn fra før som mannen min har adoptert.

alle tre barna er like i alder og barna er våre. Jeg anser mitt stebarn som mitt barn, og kan med hånden på hjertet si at jeg elsker hen like høyt som de to andre. De to jeg hadde fra før har ingen biologisk far og har derfor heller ingen familie fra «den» siden. Mitt stebarn bor her 50%.

mine og min manns familie behandler alle barna likt. De får samme sum i gaver, blir påspandert det samme etc. Det er slik vi vil ha det, men her er «problemet»:

stebarnet har familie hos biologisk mor. Det vil stebarnet får dobbelt opp av alt; merkeklær, ferier, penger, gaver osv. Det er selvfølgelig slik det må være, og det er null problem. 

problemet oppstår ved ferier osv. Stebarnet får ALLTID penger fra mors familie for å ha med på våre ferier. Vi snakker tusenlapper. Det er en stor og markant forskjell på hva stebarnet og de to andre får. Hittil har jeg ikke sagt noe, men jeg ønsker nå å si ifra. Vi reiser bort i påsken, samt sommer, og mormor har allerede sagt at stebarnet skal få med x kroner for «å kose seg». Andre ganger, når vi gir barna et budsjett i ferier etc, så gir mors øvrige familie ekstra penger til stebarnet slik at forskjellen blir stor, og jeg synes det er problematisk. 

kan far si ifra her? Stebarnet er på ferier etc med familie på mor side. Jeg føler derfor de ikke trenger å «skjemme bort» barnet på sine ferier med oss. De har besteforeldre her som skjemmer de bort med det ene og det andre, likevel må mor og mormor sende med masse ekstra penger og gir stebarnet betraktelig større rom for luksus og utskeielser. Stebarnet deler heller ikke, hvilket heller ikke er forventet.

det skal sies at vi er opptatt av å lære barna verdien av penger, mens mors familie tilsynelatende selv ikke forstår verdien av penger (nav, forbruksgjeld osv) og kaster penger etter stebarnet (enebarn, ingen jevnaldrende ellers i familien).

kan far si ifra?

Anonymkode: 2aba9...08e

Her høres det strengt tatt ut som at DINE barn også får mye. Spandable besteforeldre på andre siden og, dere drar på ferie i påsken,sommer,vinter og  hei & hå. At ditt stebarn sin mormor velger å gi sitt eget barnebarn ,so what?

Barn må lære seg at verden er urettferdig. Med tanke på at din mann også har adoptert dine barn samt hans familie også ser på dine som sine egne så har du ingenting å klage over. Ærlig talt.

Anonymkode: cc7ee...e00

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg var dette barnets mor ville jeg blitt rasende hvis du og far skulle bestemme at penger fra meg eller min familie ikke kunne brukes i ferien eller der det er ment å skulle brukes. Det er ikke riktig at du eller far skal bestemme over penger barnet får fra mor. Ja, det blir urettferdig for dine to barn, men sånn er livet. Løsningen er ikke å nekte mor eller besteforeldre å gi sitt eget barn/barnebarn feriepenger.

Anonymkode: 68f05...276

Enig!

Og her må også han biologiske barn takle at faren hans adopterer 2 andre barn og at disse blir 100% behandlet likt overalt.

Herregud selvfølgelig kan barnets mormor få gi sitt barnebarn det hun ønsker!

Er ts litt sjalu for at hans biologiske barn 🤔 Jeg i mitt hodet forstår ikke dette innlegget på annen måte..verden er urettferdig som barn. Dette burde du lære dine barn:)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her høres det strengt tatt ut som at DINE barn også får mye. Spandable besteforeldre på andre siden og, dere drar på ferie i påsken,sommer,vinter og  hei & hå. At ditt stebarn sin mormor velger å gi sitt eget barnebarn ,so what?

Barn må lære seg at verden er urettferdig. Med tanke på at din mann også har adoptert dine barn samt hans familie også ser på dine som sine egne så har du ingenting å klage over. Ærlig talt.

Selvfølgelig skal familien til pappaen til barna se på dem som familie? Det er vel ikke noe verken hun eller barna skal være takknemlig for? Barna er adoptert. De er fars barn. At besteforeldrene gir likt til alle sine barnebarn er en selvfølgelighet. 

Det som er raust her er at ts sin familie behandler stebarnet som sitt eget, og gir likt til alle barna. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig!

Og her må også han biologiske barn takle at faren hans adopterer 2 andre barn og at disse blir 100% behandlet likt overalt.

Herregud selvfølgelig kan barnets mormor få gi sitt barnebarn det hun ønsker!

Er ts litt sjalu for at hans biologiske barn 🤔 Jeg i mitt hodet forstår ikke dette innlegget på annen måte..verden er urettferdig som barn. Dette burde du lære dine barn:)

Selvfølgelig skal stebarnet til ts takle dette. Akkurat som alle andre barn som får søsken, adoptert eller ei. 

Hvorfor klarer dere ikke se at det er synd at det blir så store forskjeller mellom barna, når de er på ferie SAMMEN. Mor og mors familie kan vel overøse barnet med penger og gaver på en måte som ikke er belastende for familien. Hvorfor i all verden skal ts som voksen kvinne være sjalu på et barn, fordi det får penger av moren sin? Det er fullt mulig å sette regler for eget hjem uten at det bunner i sjalusi 

Anonymkode: 0309e...1af

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ordnet det slik at barna fikk likt disponibelt beløp. Noe annet er urettferdig. 

Anonymkode: 3975e...59f

• Liker 1
Skrevet

Du er opptatt av det som kan føles urettferdig for dine barn, men har du snudd den tankegangen noen gang?

Familien til mor synes kanskje det er urettferdig at barnet må dele faren sin med to andre barn og ikke lenger er enebarn.  Barna er også adoptert av din mann, så om man ser lenger fram i tid er,dette noe som får  konsekvenser for det barnet. Det er ikke lenger en, men tre livsarvinger etter din mann. Mulig det ligger i bakhodet til morens familie.

Anonymkode: 92587...383

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg var dette barnets mor ville jeg blitt rasende hvis du og far skulle bestemme at penger fra meg eller min familie ikke kunne brukes i ferien eller der det er ment å skulle brukes. Det er ikke riktig at du eller far skal bestemme over penger barnet får fra mor. Ja, det blir urettferdig for dine to barn, men sånn er livet. Løsningen er ikke å nekte mor eller besteforeldre å gi sitt eget barn/barnebarn feriepenger.

Anonymkode: 68f05...276

Enig 

Anonymkode: 5724a...23b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er opptatt av det som kan føles urettferdig for dine barn, men har du snudd den tankegangen noen gang?

Familien til mor synes kanskje det er urettferdig at barnet må dele faren sin med to andre barn og ikke lenger er enebarn.  Barna er også adoptert av din mann, så om man ser lenger fram i tid er,dette noe som får  konsekvenser for det barnet. Det er ikke lenger en, men tre livsarvinger etter din mann. Mulig det ligger i bakhodet til morens familie.

Hvordan rettferdiggjør du denne tankegangen? Dette gjelder jo ALLE som har søsken. Jeg kompenserer ikke mitt eldste barn med ekstra penger og gaver, fordi jeg har frarøvet det muligheten til å være enebarn. Ei heller barnets besteforeldre. Herregud

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye kompenserer man at barn får søsken? Ærlig talt. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er disse barna?? Tenker det er meget relevant 

Anonymkode: 617f6...484

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan rettferdiggjør du denne tankegangen? Dette gjelder jo ALLE som har søsken. Jeg kompenserer ikke mitt eldste barn med ekstra penger og gaver, fordi jeg har frarøvet det muligheten til å være enebarn. Ei heller barnets besteforeldre. Herregud

Jeg skriver at jeg tror at det kan være sånn morens familie ser på det, ikke at det er min mening. De sidestiller nok ikke det at far adopterer ektefellens barn som det samme som å få søsken. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ærlig talt? 

Det som hadde vært rettferdig var at alle tre barn fikk like mye penger å bruke på ferie sammen. Så da er det kanskje rettferdig at TS og mannen snakker med TS sine foreldre (som ikke er besteforeldrene til stebarnet til TS) om at de bare skal gi til de to som er TS sine som mannen har adoptert. 

Det blir jo ikke bra det heller. Stebarnet får av besteforeldrene til søsknene, men søsknene får ikke av besteforeldrene til stebarnet. 

Jeg syns dette er oppskrift på å forme et bortskjemt barn som får kanskje oppimot dobbelt så mye penger på ferien enn sine to søsken. 

Jeg er enig i en som tidligere i tråden sa at dette kan så splid mellom de to som TS hadde fra før og stebarnet. At de to kan trekke seg litt unna den som alltid har masse penger og kan kjøpe akkurat hva den vil. 

Jeg syns at far fint kan bestemme at barnet hans ikke kan bruke mer enn det som de andre også får. Vanskelig blir det jo såklart, siden barnet (ungdommen?) får det direkte vippset til seg. 
Barnet får jo lov til å bruke sine egne penger (eller spare dem), men ikke når de er sammen alle sammen. H*n kan bruke dem når h*n er med sin mors familie. 

Greit nok at man må lære at verden kan være urettferdig, men syns ikke dette er rette måten å gjøre det på. 

Anonymkode: c6df2...980

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 18.38):

Min mann har et barn fra før. Jeg har to barn fra før som mannen min har adoptert.

alle tre barna er like i alder og barna er våre. Jeg anser mitt stebarn som mitt barn, og kan med hånden på hjertet si at jeg elsker hen like høyt som de to andre. De to jeg hadde fra før har ingen biologisk far og har derfor heller ingen familie fra «den» siden. Mitt stebarn bor her 50%.

mine og min manns familie behandler alle barna likt. De får samme sum i gaver, blir påspandert det samme etc. Det er slik vi vil ha det, men her er «problemet»:

stebarnet har familie hos biologisk mor. Det vil stebarnet får dobbelt opp av alt; merkeklær, ferier, penger, gaver osv. Det er selvfølgelig slik det må være, og det er null problem. 

problemet oppstår ved ferier osv. Stebarnet får ALLTID penger fra mors familie for å ha med på våre ferier. Vi snakker tusenlapper. Det er en stor og markant forskjell på hva stebarnet og de to andre får. Hittil har jeg ikke sagt noe, men jeg ønsker nå å si ifra. Vi reiser bort i påsken, samt sommer, og mormor har allerede sagt at stebarnet skal få med x kroner for «å kose seg». Andre ganger, når vi gir barna et budsjett i ferier etc, så gir mors øvrige familie ekstra penger til stebarnet slik at forskjellen blir stor, og jeg synes det er problematisk. 

kan far si ifra her? Stebarnet er på ferier etc med familie på mor side. Jeg føler derfor de ikke trenger å «skjemme bort» barnet på sine ferier med oss. De har besteforeldre her som skjemmer de bort med det ene og det andre, likevel må mor og mormor sende med masse ekstra penger og gir stebarnet betraktelig større rom for luksus og utskeielser. Stebarnet deler heller ikke, hvilket heller ikke er forventet.

det skal sies at vi er opptatt av å lære barna verdien av penger, mens mors familie tilsynelatende selv ikke forstår verdien av penger (nav, forbruksgjeld osv) og kaster penger etter stebarnet (enebarn, ingen jevnaldrende ellers i familien).

kan far si ifra?

Anonymkode: 2aba9...08e

Far kan abaolutt si noe ja, men mor trenger ikke lytte..  Stebarnet skal ikke "straffes" eller måtte begrenses slik bare fordi dine barn ikke har den ekstra familien. Mor gjør det her av feil grunner - absolutt.. Og det bør det være en dialog på, men ingen kan nekte mor/mors familie å sende med barna penger. 

Vi stod i en lignende situasjon i fjord hvor barnefar skulle reise med vårt barn, sin nye samboer og hennes barn på besøk til hennes familie og barnas besteforeldre. 

Jeg fikk ikke sende med mitt barn feriepenger fordi fars samboer mente det ble urettferdig for hennes barn. Det hun ikke tenkte på var at det ble en umiddelbar forskjellsbehandling av barna når de var på ferie. Hennes barn fikk penger av tanter og onkler og besteforeldre, mens mitt barn ikke fikk noe. 

Kommer aldri til å godta å ikke få sende med mitt eget barn lommepenger på ferie igjen og dette har far og samboer fått klar melding om. 

Ja jeg har bedre råd enn far og samboeren, men det skal ikke gå utover mitt barn at de ikke kan administrere penger og likestille barna. Jeg begrenser jo hva jeg sender med, det gjøres ikke for å skape forskjeller, men jeg bestemmer selv hva jeg vil gi mitt barn. Og hadde far tatt de pengene eller nektet barnet å bruke dem, hadde det blitt månelyst. 

Anonymkode: 04b41...8c7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Far kan abaolutt si noe ja, men mor trenger ikke lytte..  Stebarnet skal ikke "straffes" eller måtte begrenses slik bare fordi dine barn ikke har den ekstra familien. Mor gjør det her av feil grunner - absolutt.. Og det bør det være en dialog på, men ingen kan nekte mor/mors familie å sende med barna penger. 

Vi stod i en lignende situasjon i fjord hvor barnefar skulle reise med vårt barn, sin nye samboer og hennes barn på besøk til hennes familie og barnas besteforeldre. 

Jeg fikk ikke sende med mitt barn feriepenger fordi fars samboer mente det ble urettferdig for hennes barn. Det hun ikke tenkte på var at det ble en umiddelbar forskjellsbehandling av barna når de var på ferie. Hennes barn fikk penger av tanter og onkler og besteforeldre, mens mitt barn ikke fikk noe. 

Kommer aldri til å godta å ikke få sende med mitt eget barn lommepenger på ferie igjen og dette har far og samboer fått klar melding om. 

Ja jeg har bedre råd enn far og samboeren, men det skal ikke gå utover mitt barn at de ikke kan administrere penger og likestille barna. Jeg begrenser jo hva jeg sender med, det gjøres ikke for å skape forskjeller, men jeg bestemmer selv hva jeg vil gi mitt barn. Og hadde far tatt de pengene eller nektet barnet å bruke dem, hadde det blitt månelyst. 

Men synes du ikke det er uheldig at barna får så ulikt med seg på en ferie de skal sammen på? Jeg tenker det er velig unødvendig å gi barnet sitt masse feriepenger når de andre ikke får med seg dette. Og i ditt tilfelle så blir det annerledes om ditt barn ikke får noe fra fars samboer sin familie, da skjønner jeg at du vil kompensere så barnet også har med seg penger til sitt forbruk.

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo utrolig gjenkjennelig for familie, venner, kollegaer osv. Har du tenkt på det, TS?

Anonymkode: b71e4...66b

Skrevet

Jeg hadde bedt far sette ned foten til mors familie. De kan gi lommepenger til mors ferier, eller til sparekonto. På fars ferier er det far som bestemmer hvordan det gjøres med lommepenger. Far sier det til barnet, og til mors familie. Hvis de ikke hører etter, blir pengene satt på barnets sparekonto. Dere vil ha det likt for ungene på ferier. Det er deres avgjørelse å ta.

Anonymkode: c5e82...b96

• Liker 1
Skrevet

Har din mann luftet dette med moren til ditt stebarn? Kanskje de to kan komme til en enighet og at moren formidler til sine foreldre at det er bedre om de ikke sender med så mye lommepenger på ferie?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det blir jo ikke samme situasjon da TS skriver at alle barna får likt av hennes foreldre/fam og fars foreldre. Det er jo den viktige forskjellen i TS sin historie. 

Jeg synes far skal prate med mor om dette. Jeg tenker også som flere andre her at dere burde få styre hvordan det er på deres ferie, dette kan skape dårlig stemning mellom barna og det tenker jeg alle burde prøve å unngå. Mor og hennes fam har jo sin egen ferie og da er det bare å pøse på hvis de ønsker det. 

Hvor gamle er barna? 

Anonymkode: 97152...d03

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at far sikkert kan forsøke å snakke med barnets mor. Men at det antagelig er forsøkt allerede, og ikke har vunnet frem. (Argumentene her høres jo ut som om de kommer fra et sted. )

Jeg ville derfor bedt far om å ta en prat med sitt biologiske barn, og appelere til dette barnets rettferdighetssans.
Forklart at dere ønsker å behandle dem så likt som mulig, slik at det ikke skal bli konflikter og sårede følelser mellom dem.
Og spurt om barnet forsto at det at det hadde mye mer penger enn de andre, lett kan oppfattes som dårlig gjort av de andre.

Og så ville jeg forsøkt å komme frem til en løsning der barnet fikk ta imot pengene, men at dette beløpet ble satt på sparekonto.
Oppfordre barnet til å lære å spare, og at dette er god økonomi for fremtiden.

Barnet er jo uansett heldigere enn TS barn, som kun har TS og mannen å få penger fra. Barnet har to familier, som begge gir penger. Noe som er et fint utgangspunkt for å få en lettere start på voksenlivet, om man er god til å ta vare på økonomien sin. (Men også kan være skummelt hvis man ikke lærer seg å være sparsom. For det er jo lett å venne seg til å ha mye penger. Og tungt å redusere forbruk. )

Anonymkode: 901f0...58e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 18.49):

Da må mor kunne gi mer til egne barn 

Selvsagt! Hun er jo ikke mor til stebarnet! Det går ikke an å gjøre alt likt når man sauser sammen mine og dine barn. 

Anonymkode: 35e53...597

Skrevet

Sett pengene på spare konto.

Her hadde vi problemer iht godteri. Vi har pleid å ha barnet på påskemorgen og kjøpt påskeegg. Men så kommer jo ungen med over en kg med godteri av mor. Det er jo aldeles for mye for ett barn.

Bonus ble da sur mår vi kuttet påske egg. For jeg da at du får bare ikke dobbelt opp på dette. Å spise en kg godteri pluss påskeegg herifra det tåler ikke kroppen din. .

Ja vi hadde tatt det opp med mammaen. Men hun ville jo markere seg. 

Så da tok jeg ut den mengden jeg mete var ok, tok resten og gjemte vekk resten av påsken. Det var jo ikke bare at det var for mye. Men også at bonus satt å knasket godteri, når vårehadde spist opp sitt uten å dele. Og sånt skaper hygge til uhygge. Og vil tro ekstra penger gjør samme uhygge. 

Så jeg stemmer for at ungen fåt beholde det de andre skal ha på budsjett, og sett resten på konto.

Anonymkode: 48589...695

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...