AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #1 Skrevet 22. februar 2024 Min mann har et barn fra før. Jeg har to barn fra før som mannen min har adoptert. alle tre barna er like i alder og barna er våre. Jeg anser mitt stebarn som mitt barn, og kan med hånden på hjertet si at jeg elsker hen like høyt som de to andre. De to jeg hadde fra før har ingen biologisk far og har derfor heller ingen familie fra «den» siden. Mitt stebarn bor her 50%. mine og min manns familie behandler alle barna likt. De får samme sum i gaver, blir påspandert det samme etc. Det er slik vi vil ha det, men her er «problemet»: stebarnet har familie hos biologisk mor. Det vil stebarnet får dobbelt opp av alt; merkeklær, ferier, penger, gaver osv. Det er selvfølgelig slik det må være, og det er null problem. problemet oppstår ved ferier osv. Stebarnet får ALLTID penger fra mors familie for å ha med på våre ferier. Vi snakker tusenlapper. Det er en stor og markant forskjell på hva stebarnet og de to andre får. Hittil har jeg ikke sagt noe, men jeg ønsker nå å si ifra. Vi reiser bort i påsken, samt sommer, og mormor har allerede sagt at stebarnet skal få med x kroner for «å kose seg». Andre ganger, når vi gir barna et budsjett i ferier etc, så gir mors øvrige familie ekstra penger til stebarnet slik at forskjellen blir stor, og jeg synes det er problematisk. kan far si ifra her? Stebarnet er på ferier etc med familie på mor side. Jeg føler derfor de ikke trenger å «skjemme bort» barnet på sine ferier med oss. De har besteforeldre her som skjemmer de bort med det ene og det andre, likevel må mor og mormor sende med masse ekstra penger og gir stebarnet betraktelig større rom for luksus og utskeielser. Stebarnet deler heller ikke, hvilket heller ikke er forventet. det skal sies at vi er opptatt av å lære barna verdien av penger, mens mors familie tilsynelatende selv ikke forstår verdien av penger (nav, forbruksgjeld osv) og kaster penger etter stebarnet (enebarn, ingen jevnaldrende ellers i familien). kan far si ifra? Anonymkode: 2aba9...08e 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #2 Skrevet 22. februar 2024 Ja her kan far gi beskjed om budsjett. Hvorfor skal stebarnet kose seg mer enn de andre? Anonymkode: 3975e...59f 10
BobbySocks Skrevet 22. februar 2024 #3 Skrevet 22. februar 2024 Far kan si ifra. Far kan og sette disse på en sparekonto til barnet skal kjøpe seg hus. 27 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 Jeg tenker det er rett og rimelig at far kan si fra at dere sørger for lommepenger i deres ferie. Når stebarnet er på ferie med mors familie er det selvfølgelig opp til dem hvor mye penger som deles ut. Anonymkode: 649a7...809 20 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #5 Skrevet 22. februar 2024 Jeg tenker slik er det når ene barnet har en ekstra familie. Viktig å lære de andre barna at livet er faktisk ikke rettferdig. Slik er det bare. Anonymkode: f0c5a...cf1 19 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #6 Skrevet 22. februar 2024 Nei. Det barnet har faktisk to familier, og de må kunne gi til barnebarnet sitt uten at du skal kunne styre det. Sånn er det med barn med flere familier. Anonymkode: af698...f50 19
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #7 Skrevet 22. februar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Det barnet har faktisk to familier, og de må kunne gi til barnebarnet sitt uten at du skal kunne styre det. Sånn er det med barn med flere familier. Anonymkode: af698...f50 Da må mor kunne gi mer til egne barn Anonymkode: 3975e...59f 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #8 Skrevet 22. februar 2024 Det dukker opp lignende tråder fra tid til annen. Ulikhet i forhold til julegaver, barnepass og slik som dette. Dette vil forekomme når man er i en blandet familie. De må få lov å gi barnet penger og ønske at barnet skal få kose seg. Anonymkode: ad552...7f8 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #9 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må mor kunne gi mer til egne barn Anonymkode: 3975e...59f Ja, selvsagt.. har ikke skrevet noe sted at hun ikke kan det. Anonymkode: af698...f50 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #10 Skrevet 22. februar 2024 Som noen av de andre sier så har barnet to familier, og det er naturlig at det vil få mer. Jeg forstår godt den andre siden som ønsker å skjemme bort deres barn. Hadde gjort akkurat det samme om jeg var i samme situasjon. Uansett hvordan man snur det så er ikke stebarna deres ekte/ordentlige barn. Livet er urettferdig, desverre, og med broken families er ting gjerne ubalansert og urettferdig. Anonymkode: 193eb...0f1 2
Ny Bruker Skrevet 22. februar 2024 #11 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min mann har et barn fra før. Jeg har to barn fra før som mannen min har adoptert. alle tre barna er like i alder og barna er våre. Jeg anser mitt stebarn som mitt barn, og kan med hånden på hjertet si at jeg elsker hen like høyt som de to andre. De to jeg hadde fra før har ingen biologisk far og har derfor heller ingen familie fra «den» siden. Mitt stebarn bor her 50%. mine og min manns familie behandler alle barna likt. De får samme sum i gaver, blir påspandert det samme etc. Det er slik vi vil ha det, men her er «problemet»: stebarnet har familie hos biologisk mor. Det vil stebarnet får dobbelt opp av alt; merkeklær, ferier, penger, gaver osv. Det er selvfølgelig slik det må være, og det er null problem. problemet oppstår ved ferier osv. Stebarnet får ALLTID penger fra mors familie for å ha med på våre ferier. Vi snakker tusenlapper. Det er en stor og markant forskjell på hva stebarnet og de to andre får. Hittil har jeg ikke sagt noe, men jeg ønsker nå å si ifra. Vi reiser bort i påsken, samt sommer, og mormor har allerede sagt at stebarnet skal få med x kroner for «å kose seg». Andre ganger, når vi gir barna et budsjett i ferier etc, så gir mors øvrige familie ekstra penger til stebarnet slik at forskjellen blir stor, og jeg synes det er problematisk. kan far si ifra her? Stebarnet er på ferier etc med familie på mor side. Jeg føler derfor de ikke trenger å «skjemme bort» barnet på sine ferier med oss. De har besteforeldre her som skjemmer de bort med det ene og det andre, likevel må mor og mormor sende med masse ekstra penger og gir stebarnet betraktelig større rom for luksus og utskeielser. Stebarnet deler heller ikke, hvilket heller ikke er forventet. det skal sies at vi er opptatt av å lære barna verdien av penger, mens mors familie tilsynelatende selv ikke forstår verdien av penger (nav, forbruksgjeld osv) og kaster penger etter stebarnet (enebarn, ingen jevnaldrende ellers i familien). kan far si ifra? Anonymkode: 2aba9...08e Hvor er besteforeldre fea din side? Hvorfor gir ikke de gaver til sine barnebarn? 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #12 Skrevet 22. februar 2024 Ny Bruker skrev (14 minutter siden): Hvor er besteforeldre fea din side? Hvorfor gir ikke de gaver til sine barnebarn? Det står jo at ts sin familie gir gaver, så regner med at mormor og morfar er med i det ordet… Anonymkode: 596ef...d0b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #13 Skrevet 22. februar 2024 Selvfølgelig er det lov å si ifra. Det er jo helt greit å gi beskjed om hvilke regler dere vil ha i deres hu. Så kan mor med familie overøse han med penger under eget samvær. Det går også an å snakke med stebarnet om at det ikke får lov til å ta med og bruke alle pengene på ferien, men kan sette det inn på sparekonto. Anonymkode: 0309e...1af 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #14 Skrevet 22. februar 2024 Du skriver betydelig beløp. Hva vil der si? 2000kr ekstra for en ungdom er ikke så mye om hun feks shopper. 10 000 er i overkant når dere allerede betaler for turen, mat, aktiviteter og sikker spanderer noe nytt til alle. Dere kan ikke bestemme, men far kan prøve å ta det opp med moren. Kanskje legge det frem mtp at hun sikkert bruker mye penger på unødvendige ting, og om ikke det hadde vært en bedre ide at det spares på feks BSU? Godt mulig mor gir penger med vilje for å gjøre forskjell, og da nytter det neppe å poengtere disse ulikhetene. Anonymkode: 741e6...a8a
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #15 Skrevet 22. februar 2024 Jeg skal klarere. mine foreldre/besteforeldre ser på mitt stebarn som sitt barnebarn, og gir derfor likt til alle tre. Det samme gjør mine manns foreldre. jeg har null problem med at gaver til jul/bursdag osv blir ulikt. Det er naturlig. det eneste jeg synes har blitt vanskelig er når mor og mors familie sender med ekstra penger i VÅR ferie. Vi snakker om at det blir sendt med mange tusenlapper ekstra som blir brukt på ting våre barn ikke kan unne seg. Jeg kunne selvfølgelig betalt tilsvarende for de to andre, men da ville det føltes feil for meg (og for stebarnet) at jeg betaler for kun de to, og ikke for stebarnet som da må bruke egne penger selvom stebarnet har mye mer egne penger til fritt bruk Anonymkode: 2aba9...08e 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #16 Skrevet 22. februar 2024 Kan dere ikke bare ta en åpen samtale med mor og mormor om dette? Si at det er kjempehyggelig at de sender med penger men at det blir dårlig balanse i gruppa når den ene har mer. Bli enige om en sum dere kan matche til de andre barna også så alle får likt feks. Uansett så er det BARN det er snakk om, så dere kan faktisk styre hva de bruker penger på. Det er lov å si til barnet at pengene skal spares mens dere er sammen. Anonymkode: d35cc...aef 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #17 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skriver betydelig beløp. Hva vil der si? 2000kr ekstra for en ungdom er ikke så mye om hun feks shopper. 10 000 er i overkant når dere allerede betaler for turen, mat, aktiviteter og sikker spanderer noe nytt til alle. Dere kan ikke bestemme, men far kan prøve å ta det opp med moren. Kanskje legge det frem mtp at hun sikkert bruker mye penger på unødvendige ting, og om ikke det hadde vært en bedre ide at det spares på feks BSU? Godt mulig mor gir penger med vilje for å gjøre forskjell, og da nytter det neppe å poengtere disse ulikhetene. Anonymkode: 741e6...a8a Sist sommerferie var det snakk om 5000 kroner ekstra (tre uker, én av de i Spania, to på hytta). Mor gir penger med vilje for å gjøre forskjell fordi hun synes det er urettferdig at barnet må dele far med to andre barn. Det gjøres et stort poeng at far ikke er de to andre sin biologiske far på tross av adopsjon. Anonymkode: 2aba9...08e 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #18 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan dere ikke bare ta en åpen samtale med mor og mormor om dette? Si at det er kjempehyggelig at de sender med penger men at det blir dårlig balanse i gruppa når den ene har mer. Bli enige om en sum dere kan matche til de andre barna også så alle får likt feks. Uansett så er det BARN det er snakk om, så dere kan faktisk styre hva de bruker penger på. Det er lov å si til barnet at pengene skal spares mens dere er sammen. Anonymkode: d35cc...aef De er tenåringer selvom de er selvfølgelig er barn. Da de var barn bestemte vi i større grad enn vi føler vi kan gjøre nå. Nå blir pengene vippset rett til stebarnet og stebarnet gjør som hen vil. forskjellen er merkbar og stebarnet tar seg friheter med pengene som de to andre ikke har mulighet til Anonymkode: 2aba9...08e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #19 Skrevet 22. februar 2024 36 minutter siden, AnonymBruker said: Da må mor kunne gi mer til egne barn Anonymkode: 3975e...59f Nei det må hun ikke. Anonymkode: da70b...df3 1
fru Alving Skrevet 22. februar 2024 #20 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Sist sommerferie var det snakk om 5000 kroner ekstra (tre uker, én av de i Spania, to på hytta). Mor gir penger med vilje for å gjøre forskjell fordi hun synes det er urettferdig at barnet må dele far med to andre barn. Det gjøres et stort poeng at far ikke er de to andre sin biologiske far på tross av adopsjon. Anonymkode: 2aba9...08e Da er det vel dette som egentlig er problemet og grunnlaget for konflikten. Mor føler at sitt barn er blitt "snytt" for sin posisjon som fars eneste barn. Her ville jeg vært litt forsiktig og enten kompensert de andre barna for disse pengene eller bedt barnet som får penger beskjed om at halvparten skal spares. Eventuelt tatt en prat med mor om du tror det er noe som nytter. Du sier at barnets mor og mormor ikke er i stabd til å disponere penger, hvordan har de da råd til å gi barnet så mye penger? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå