Gå til innhold

Er dette rettferdig? (Stebarn)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan i alle dager fikk dere til at mannen din adopterte dine 2 barn?

Anonymkode: 98771...624

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mann har et barn fra før. Jeg har to barn fra før som mannen min har adoptert.

alle tre barna er like i alder og barna er våre. Jeg anser mitt stebarn som mitt barn, og kan med hånden på hjertet si at jeg elsker hen like høyt som de to andre. De to jeg hadde fra før har ingen biologisk far og har derfor heller ingen familie fra «den» siden. Mitt stebarn bor her 50%.

mine og min manns familie behandler alle barna likt. De får samme sum i gaver, blir påspandert det samme etc. Det er slik vi vil ha det, men her er «problemet»:

stebarnet har familie hos biologisk mor. Det vil stebarnet får dobbelt opp av alt; merkeklær, ferier, penger, gaver osv. Det er selvfølgelig slik det må være, og det er null problem. 

problemet oppstår ved ferier osv. Stebarnet får ALLTID penger fra mors familie for å ha med på våre ferier. Vi snakker tusenlapper. Det er en stor og markant forskjell på hva stebarnet og de to andre får. Hittil har jeg ikke sagt noe, men jeg ønsker nå å si ifra. Vi reiser bort i påsken, samt sommer, og mormor har allerede sagt at stebarnet skal få med x kroner for «å kose seg». Andre ganger, når vi gir barna et budsjett i ferier etc, så gir mors øvrige familie ekstra penger til stebarnet slik at forskjellen blir stor, og jeg synes det er problematisk. 

kan far si ifra her? Stebarnet er på ferier etc med familie på mor side. Jeg føler derfor de ikke trenger å «skjemme bort» barnet på sine ferier med oss. De har besteforeldre her som skjemmer de bort med det ene og det andre, likevel må mor og mormor sende med masse ekstra penger og gir stebarnet betraktelig større rom for luksus og utskeielser. Stebarnet deler heller ikke, hvilket heller ikke er forventet.

det skal sies at vi er opptatt av å lære barna verdien av penger, mens mors familie tilsynelatende selv ikke forstår verdien av penger (nav, forbruksgjeld osv) og kaster penger etter stebarnet (enebarn, ingen jevnaldrende ellers i familien).

kan far si ifra?

Anonymkode: 2aba9...08e

I min familie er det helt normalt at besteforeldre gor feriepenger , tenker man ikke kan mente de det

Anonymkode: 5724a...23b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I utgangspunktet er det en svært vanskelig prossess, men den ble forenklet av at de ikke har en biologisk far. Bufetat fortalte oss at det i Norge i utgangspunktet ikke lat seg gjøre med stebarnsadopsjon, og at det i snitt gjennomføres én stebarnsadopsjon hvert 4. år i Norge. 

adopsjonen er nylig, og ble gjort etter mer enn 8 års ekteskap, dessuten er det ytre medisinske omstendigheter rundt det ene barnet som gjorde at det var barnets beste å ha to foreldre med foreldreansvar registrert i folkeregisteret.

• Hjerte 2
Skrevet

"Så snikt at dere bidrar til barnas feriebudsjett. Men siden de er tre stykker er vi opptatt av at de skal ha likt å disponere på våre turer. Så vil dere bidra er det fint om det heller deles på alle, eller vi kan sette inn det X får ekstra på konto til noe annet h*n trenger". 

Anonymkode: e4f4e...371

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Ny Bruker skrev (19 timer siden):

Hvor er besteforeldre fea din side? Hvorfor gir ikke de gaver til sine barnebarn?

Står i det ts skriver at de gjør det. De gir likt til alle 3 barna. Er mor til stebarn som gir en større sum utenom det er beskrevet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei det må hun ikke. 

Anonymkode: da70b...df3

Enig der, mor skal ikke føle press til å gi sine barn mer penger. Da får barna en helt feil syn på det med penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ingen problem å gjør det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tenker det er rett og rimelig at far kan si fra at dere sørger for lommepenger i deres ferie. Når stebarnet er på ferie med mors familie er det selvfølgelig opp til dem hvor mye penger som deles ut.

Anonymkode: 649a7...809

Dette. Selvfølgelig. 

Anonymkode: aa7ce...1fa

Skrevet
balto999 skrev (2 minutter siden):

Ingen problem å gjør det.

Ts her. Veldig på siden av hovedinnlegget, men stebarnsadopsjon er ikke vanlig, og ikke lett å gjennomføre i Norge så sant det ikke dreier seg om homofile par med donorbarn.

prossessen er instendig, og sev om biologisk far  signerer fra seg rettigheter som forelder, så vil en domstol stort sett si nei til adopsjon. Som sagt; Bufetat fortalte at det er ca én slik adopsjon hvert fjerde år i Norge. 

for oss var det spesielle omstendigheter rundt det ene barnet som lå til grunn i tillegg til at barna ikke har en biologisk far med familie.

Skrevet

Hvis jeg var dette barnets mor ville jeg blitt rasende hvis du og far skulle bestemme at penger fra meg eller min familie ikke kunne brukes i ferien eller der det er ment å skulle brukes. Det er ikke riktig at du eller far skal bestemme over penger barnet får fra mor. Ja, det blir urettferdig for dine to barn, men sånn er livet. Løsningen er ikke å nekte mor eller besteforeldre å gi sitt eget barn/barnebarn feriepenger.

Anonymkode: 68f05...276

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg var dette barnets mor ville jeg blitt rasende hvis du og far skulle bestemme at penger fra meg eller min familie ikke kunne brukes i ferien eller der det er ment å skulle brukes. Det er ikke riktig at du eller far skal bestemme over penger barnet får fra mor. Ja, det blir urettferdig for dine to barn, men sånn er livet. Løsningen er ikke å nekte mor eller besteforeldre å gi sitt eget barn/barnebarn feriepenger.

Men når er dette ikke din ferie. TS og mannen hennes har full rett til å bestemme over ferien de arrangerer. Hvis de setter et tak for lommepenger for barna kan de helt fint gjør det. De kan derimot ikke ta pengene, men de kan sette det inn på barnets konto til bruk senere.

Anonymkode: e4f4e...371

• Liker 7
Skrevet

Det er jo urettferdig, men det er ikke opp til eldstes mor og besteforeldre å gjøre ting rettferdig. Far må jo bare sette et tak på pengebruk på ferier med dere, resten må få stå på barnets konto. Dere kan ikke kreve at gaver blir delt, eller ikke gitt. 

Anonymkode: d81f4...a96

• Liker 1
Gjest issoras
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er riktig at far og stemor bestemmer når barnet får bruke penger, uavhengig av hvem pengene kommer fra. Det er de voksne som bestemmer på ferie, og de kan selvfølgelig bestemme at disse pengene kan barnet bruke når det skal på ferie med mor. 

Man må jo bare forklare barnet hvorfor det er slik. 

Skrevet

Her synes jeg alderen på barnet har betydning. Er barnet en ungdom på 16-7 år så synes jeg ikke dette er noe du og far kan legge dere opp i.

Ja, det føles urettferdig at det barnet har mer å shoppe for, men sånn er livet. Alt blir ikke likt når ett barn har en mye større familie.

Anonymkode: 92587...383

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er dere som bestemmer hvor mye barnet kan bruke når han er sammen med dere, så lenge det er snakk om en mindreårig. Hvis dere ikke ønsker at han skal ha så mye penger mellom hendene, så sett dem på en sparekonto i stedet? 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her synes jeg alderen på barnet har betydning. Er barnet en ungdom på 16-7 år så synes jeg ikke dette er noe du og far kan legge dere opp i.

Ja, det føles urettferdig at det barnet har mer å shoppe for, men sånn er livet. Alt blir ikke likt når ett barn har en mye større familie.

Anonymkode: 92587...383

Det er jeg enig i. Stor forskjell på om dette er en 10-åring eller 17-åring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei. 
Det barnet har faktisk to familier, og de må kunne gi til barnebarnet sitt uten at du skal kunne styre det.

Sånn er det med barn med flere familier.

Anonymkode: af698...f50

Selvfølgelig er dette den korrekte løsningen. 

Livet er urettferdig, dere kan ilke beskytte barna mot urettferdighet. 

På et tidspunkt kan alt snu, hvor dine barn får fordeler som det andre barnet ikke får. 

Min eks begynte også å tulle med dette med vårt barn. Svarte henne aldri og fortsatte å gi datra mi feriepenger. 

Anonymkode: 1a3be...d9f

Skrevet

Kanskje de ikke tenker over det. Bare si fra om at det er bedre om de spanderer når stebarnet er hos mor og ikke når alle barna er samlet pga at det skaper så store forskjeller. 

Anonymkode: 462aa...0d7

Skrevet

Når jeg ser på denne tematikken, tenker jeg at her er det en stor mulighet til på sikt å skape splid mellom disse barna, og det fremstår som om dere i familien gjør alt dere kan for å unngå dette. Faren jeg tenker på er at de to som ikke har en masse ekstra penger disponibelt, på sikt litt ubevisst kan skyve ut den som har en masse penger. Dette igjen kan skape en dårlig stemning når den som står "utenfor" med penger, føler seg utestengt, og da kan kompensere med å bruke ennå mer. 

Des eldre disse barna blir, des mer fare kan det bli for dette. Ser for meg at de tre går på handling, der 2 ikke kan kjøpe et stilig klesplagg fordi de ikke har penger, mens den 3 kan handle det hun vil. Da kan det fort bli at de andre 2 trekker seg mer og mer unna, og det kan fort bli en litt ond spiral som dere voksne må forsøke å løse....og det er ikke sikkert at man kan løse den. Følelse av urettferdighet er reell og man skal ikke nekte barna å føle det.....

Disse tre barna har hverandre som søsken, og jeg synes det er viktig å tenke langsiktig. De bør jo ha en god og nær relasjon gjennom hele livet  ❤️ Vi lever i et samfunn som blir bare kaldere og kaldere, så det å ha nære søsken kan være en utrolig godt både sosialt og psykososialt. Det at det skapes splid i ung alder, kan ødelegge mye av fremtidens relasjoner. 

Kanskje dere voksne kan skrive et brev til mor/besteforeldre og forklare dette. Hvis familien heller ønsker å spare til fremtidig bolig eller slikt, er det mye bedre. Når man er voksen forstår man ulikhet bedre enn når man er barn, og ikke sikkert relasjoner blir ødelagt da 🙂 

Skrevet

Oi, litt overrasket over at så mange mener dere ikke har noe dere skulle ha sagt.

I mitt hode er det de som tar barna med på ferien som bestemmer hva som skjer i ferien, inklusive hvor mye penger barna får bruke, uavhengig av hvor pengene kommer fra. Dette forteller jeg også mitt barn om han skal være med en venn på ferie f.eks. Og når han skal på ferie med far så spør jeg far først om det er greit at jeg sender med litt lommepenger. Dette ser jeg som en selvfølge selv om det hverken er noen ny partner eller andre barn inne i bildet her. Det er jo fars ferie med barnet, og han som styrer skuta den tiden… Jeg trodde faktisk dette var helt vanlig tankegang, men kanskje det er jeg som er rar… 🤔

Anonymkode: f51cf...c8c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...