Gå til innhold

Aktiv dødshjelp - burde jeg (vi) ta hintet?


Chriistiinee

Anbefalte innlegg

For de som kjenner brukernavnet mitt igjen har jeg tidligere skrevet om mine to medfødte syndromer og de utfordringene det har gitt, gir og vil kunne gi i fremtiden.

Hele livet har jeg kjent på en skam for ressursene andre - mamma, kommune, stat - har brukt og bruker på meg, og jeg skammer meg over å ha sterke følelser rundt alt politisk, hvor vanskelig det har vært å se at "humane" er så villige til å bruke ressurser på andre at de okkuperer bygninger, roper, skriker, skriver innlegg på innlegg på innlegg for at vi skal, men de samme er helt tause til og med når funksjonshemmede blir utsatt for grov vold.

Human-Etisk Forbund, FrP, Unge Venstre og nå Grønn Ungdom, tre av dem anseelige humane og opptatt av andre, vil nå legalisere aktiv dødshjelp. Førstnevnte startet visst en underskriftskampanje.

Jeg forstår argumentet for. Med to besteforeldre som begge var palliative, svært syke og lidende pasienter i mange år har jeg sett hvilken lidelse de ha måttet gå igjennom for livets egenverdi. Til slutt ba de ofte til hver dag om å dø, og det er jo grusomt. Jeg hadde ikke vært imt aktiv dødshjelp hvis det kun hadde vært palliative pasienter som hadde blitt tilbudt det. Men, det er ikke tilfelle. Jeg har lest om en person i Canada som ble tilbudt aktiv dødshjelp da hun ikke kom inn i leiligheten i rullestol, og en annen ung ME-rammet som begikk det nettopp i Nederland (?), og det er jo det største og viktigste argumentet mot aktiv dødshjelp: at folk blir tilbudt aktiv dødshjelp i stedet for helsehjelp, at det blir deres eneste utvei.

I fremtiden vil jeg kunne bli blind, døv, få lever- og nyreskader og hjerteproblemer. Jeg har allerede fysiske problemer og lungeproblemer. Behandlingen har vært forferdelig, behandlingen er ikke god og det er knapt oppmerksomhet rundt det, og, når jeg er drittlei alt kan jeg blir tilbudt aktiv dødshjelp? Det er beintøft, vanskelig å se at det er systemet det er noe galt med når du blir tvunget til å tenke det er deg. Hele tiden. Gjennom alt. Og nå aktiv dødshjelp. Som jeg ser kun Vårt Land har reagert på til nå, og ingen andre virker å bry seg.

Jeg føler jeg burde ta hintet. Hele livet har jeg følt jeg kun er en parasitt, som ikke burde leve. Jeg overtenker kanskje dette, men det er vanskelig å tenke annet.

  • Liker 4
  • Hjerte 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke lest noe du tidligere har skrevet om din helse. Men jeg tenker at din verdi ikke settes av et system som ikke fungerer. Din verdi bestemmes heller ikke av forummedlemmers eller andre menneskers meninger.

Måten du skriver på viser at du er intelligent og oppegående, en ressurs! Du har viktige erfaringer som nettopp systemene trenger å lære av! Og det at du har disse refleksjonene og erfaringene viser at ressursene som du sier er brukt på deg har vært nyttige. Du har evne til å formidle erfaringer andre kan lære av. Har du energi til det, ta kontakt med interesseorganisasjon eller andre og hør om de kan bruke din erfaring og kunnskap til noe positivt for andre med funksjonshemminger.

Din stemme trengs!

Jeg antar at det er perioder som er tyngre for deg enn andre.  Se om du i tyngre perioder kan velge å beskytte deg selv mot en del negative nyheter og diskusjoner i media (og på forum).  I de tyngre periodene kan du heller velge å fokusere på hva du kan gjøre hver dag for å få det litt bedre på en eller annen måte, av og til bare å verdsette bittesmå ting som andre knapt tenker på eksisterer, men som kan være viktige og gi glede.

Så nei, du skal ikke ta det "hintet" som du snakker om. Det hintet går mot norsk lov i dag, det går mot menneskerettigheter.

Så bruk din stemme sammen med noen som kan formidle din kunnskap og erfaring til noe positivt :) ❤️

  • Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ett av mange problemer med AD, nei du skal ikke ta hintet, du er verdifull som du er, og om det koster ressurser, so what? Jeg betaler gjerne skatt for at du skal få hjelp foran masse annet tull de bruker penger på

  • Liker 5
  • Hjerte 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kommer i en situasjon der jeg opplever min helsesituasjon gjør at jeg føler at mitt liv ikke er verdt å leve, så håper jeg at jeg får muligheten til å ta et valg og få hjelp til å avslutte det. 

Jeg ønsker ikke at noen skal tilbys aktiv dødshjelp, men at dette skal være noe man må oppsøke selv hvis man ønsker det. 

Når det er sagt kan jeg skjønne at noen som lever med store helseutfordringer, kjenner på problemstillingen du tar opp og syns det er vanskelig. Som tilhenger av aktiv dødshjelp må jeg likevel få sagt at jeg ikke har noen slike baktanker. Autonomi er det jeg er opptatt av, uansett hvilke valg man tar. Og at alle skal få hjelpen de trenger basert på det valget de tar. 

 

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at jeg er veldig mot aktiv dødshjelp! Klart at det billigste for samfunnet hadde vært at alle syke og svakelige hadde begått legeassistert selvmord. Og ettersom det meste innen både helsevesen, skole og eldreomsorg styres mer og mer etter økonomi heller enn fornuft,  er det viktig å si et klart nei til aktiv dødshjelp! Verdien av mennesker må heves, og fokuset på økonomi og innsparinger må senkes.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alle liv har en egenverdi. Det kommer av min tro på Jesus. Har jobbet på sykehjem, og fulgt mange eldre inn i døden. Det største problemet med ad er at mennesker som er syke føler seg som en belastning for samfunnet. I Nederland er det vel knapt noen aldersgrenser. Hvem skal bestemme da? Skal leger som har som jobb å hjelpe/ lindre sette sprøyter på de som er for syke til å ta selvmord?

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wolfmoon skrev (16 timer siden):

Hvis jeg kommer i en situasjon der jeg opplever min helsesituasjon gjør at jeg føler at mitt liv ikke er verdt å leve, så håper jeg at jeg får muligheten til å ta et valg og få hjelp til å avslutte det. 

Jeg ønsker ikke at noen skal tilbys aktiv dødshjelp, men at dette skal være noe man må oppsøke selv hvis man ønsker det. 

Når det er sagt kan jeg skjønne at noen som lever med store helseutfordringer, kjenner på problemstillingen du tar opp og syns det er vanskelig. Som tilhenger av aktiv dødshjelp må jeg likevel få sagt at jeg ikke har noen slike baktanker. Autonomi er det jeg er opptatt av, uansett hvilke valg man tar. Og at alle skal få hjelpen de trenger basert på det valget de tar. 

 

Det har dessverre visst også vært noen som har blitt tilbudt det konkret i land hvor det er legalisert.

Det jeg er mest redd for er dog ikke å bli tilbudt det, men at man råtner vekk til det blir eneste utvei, til man føler seg presset til å begå det eller ønsker å legalisere det for å få hjelp til å ta sitt eget liv, selv om man kunne levd et godt liv med litt tilrettelegging eller helsehjelp.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler GLADELIG Skatt for at du skal få et verdig og godt liv. 
Du skal ikke ta noen form for hint. 

Det er slike ting jeg ønsker at skattepengene skal gå til og ikke til folk som tuller og tøyser på scenen som omtales som ''kunst''... 

Jeg håper alt står bra til med deg, TS ❤️ 

  • Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv dødshjelp bør finnes som et tilbud til de som er så syke/skadet at de ikke orker mer. Men, det er et helt selvstendig valg og pasienten selv som skal etterspørre det, det skal ALDRI tilbys av helsepersonell som en mulighet. Og jeg mener det skal være ekstremt tungtveiende grunner for å få det godkjent. Å ikke støtte aktiv dødshjelp fordi man er redd for at andre kan føle seg som en byrde for samfunnet bare ved tanken på at det finnes, det blir veldig tynn suppe altså. Vi må kunne ha tilbud til enkelte grupper, selv om de er drastiske, til folk som virkelig trenger det uten at andre skal føle seg støtt eller tvunget til å ta samme valg.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chriistiinee skrev (3 timer siden):

Det har dessverre visst også vært noen som har blitt tilbudt det konkret i land hvor det er legalisert.

Det jeg er mest redd for er dog ikke å bli tilbudt det, men at man råtner vekk til det blir eneste utvei, til man føler seg presset til å begå det eller ønsker å legalisere det for å få hjelp til å ta sitt eget liv, selv om man kunne levd et godt liv med litt tilrettelegging eller helsehjelp.

Jeg forstår godt bekymringen din, men jeg mener det ikke i seg selv er et godt nok argument for ikke å tilby det til de som ønsker det. Hvis man ikke orker mer av lidelsene, bør man også få et alternativ. 

Men jeg har nok heller ikke den ultimate løsningen for hvordan dette skal foregå. Og vi ser jo alt i dag hvordan penger er en problemstilling når det gjelder omsorg og støtte til de som trenger det. Veldig mange, både syke og pårørende til syke, må jo alt i dag kjempe for å få det man trenger til å ha et verdig liv. Og jeg tenker man uansett bør begynne der, helt uavhengig av debatten om aktiv dødshjelp eller ikke. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må aldri tenke at du er en byrde på noe vis for stat/samfunn osv. Stat/samfunn/skatt og penger er bare konsepter. Du er et ekte menneske med livets rett, og rett til å få tilrettelegging.

Den dagen du har så vondt/føler at du pines og at hverdagene er preget av ulidelig smerte eller bare grusomme... da syns jeg du skal få ha retten til å bestemme om du ønsker dette eller å få slippe.

Mennesker får ikke velge å bli født, velge foreldre, velge land å bli født i, velge helse ved fødsel osv. Men jeg syns vi skal få velge om vi ikke ønsker mer av livet. 

Det skal selvsagt være ditt valg og ingen andres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er for aktiv dødshjelp, av den grunn at jeg selv vil velge når jeg vil avslutte livet. 

- Blir jeg lam i hele kroppen,så ønsker jeg å avslutte livet. 

- Om jeg blir sengeliggende som syk og gammel, og det ikke er en vei tilbake, så ønsker jeg å avslutte livet mitt. 

- Blir jeg dement eller får alzheimers, eller på en annen måte Blir helt borte oppi hodet, så ønsker jeg å avslutte livet 

- får jeg parkinzon, ønsker jeg å avslutte livet før sykdommen tar meg for mye. 

- Blir jeg alvorlig syk,og det ikke er en vei tilbake, så ønsker jeg å avslutte livet før den verste tiden/smerten osv kommer

Aktiv dødshjelp skal absolutt ikke tilbys. Men et sted en selv kan oppsøke når en ønsker å avslutte livet. Hvorfor skal vi ikke få bestemme over våre egne liv, og når vi ønsker å dø? Jeg vil ikke råtne mange år på et sykehjem, enten borte i hodet eller sengeliggende. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chriistiinee skrev (På 20.2.2024 den 22.03):

For de som kjenner brukernavnet mitt igjen har jeg tidligere skrevet om mine to medfødte syndromer og de utfordringene det har gitt, gir og vil kunne gi i fremtiden.

Hele livet har jeg kjent på en skam for ressursene andre - mamma, kommune, stat - har brukt og bruker på meg, og jeg skammer meg over å ha sterke følelser rundt alt politisk, hvor vanskelig det har vært å se at "humane" er så villige til å bruke ressurser på andre at de okkuperer bygninger, roper, skriker, skriver innlegg på innlegg på innlegg for at vi skal, men de samme er helt tause til og med når funksjonshemmede blir utsatt for grov vold.

Human-Etisk Forbund, FrP, Unge Venstre og nå Grønn Ungdom, tre av dem anseelige humane og opptatt av andre, vil nå legalisere aktiv dødshjelp. Førstnevnte startet visst en underskriftskampanje.

Jeg forstår argumentet for. Med to besteforeldre som begge var palliative, svært syke og lidende pasienter i mange år har jeg sett hvilken lidelse de ha måttet gå igjennom for livets egenverdi. Til slutt ba de ofte til hver dag om å dø, og det er jo grusomt. Jeg hadde ikke vært imt aktiv dødshjelp hvis det kun hadde vært palliative pasienter som hadde blitt tilbudt det. Men, det er ikke tilfelle. Jeg har lest om en person i Canada som ble tilbudt aktiv dødshjelp da hun ikke kom inn i leiligheten i rullestol, og en annen ung ME-rammet som begikk det nettopp i Nederland (?), og det er jo det største og viktigste argumentet mot aktiv dødshjelp: at folk blir tilbudt aktiv dødshjelp i stedet for helsehjelp, at det blir deres eneste utvei.

I fremtiden vil jeg kunne bli blind, døv, få lever- og nyreskader og hjerteproblemer. Jeg har allerede fysiske problemer og lungeproblemer. Behandlingen har vært forferdelig, behandlingen er ikke god og det er knapt oppmerksomhet rundt det, og, når jeg er drittlei alt kan jeg blir tilbudt aktiv dødshjelp? Det er beintøft, vanskelig å se at det er systemet det er noe galt med når du blir tvunget til å tenke det er deg. Hele tiden. Gjennom alt. Og nå aktiv dødshjelp. Som jeg ser kun Vårt Land har reagert på til nå, og ingen andre virker å bry seg.

Jeg føler jeg burde ta hintet. Hele livet har jeg følt jeg kun er en parasitt, som ikke burde leve. Jeg overtenker kanskje dette, men det er vanskelig å tenke annet.

Du skal selvfølgelig ikke ta noe hint! Du lever ditt liv så lenge du ønsker. 
Aktiv dødshjelp skal selvfølgelig ikke være press eller tvang! Da er vi på helt ville veier. Det er et vanskelig tema. Jeg mener at det er kun den angjeldende personen som skal kunne bestemme noe slikt, ingen skal legge den minste føring! 
Selv har jeg sett for mye av dårlig behandling i eldreomsorgen, det har vært i flere tiår. Det virker bedre på landet men i byene er det mye uverdig. Derfor ønsker jeg ikke per i dag å være en av de som ender livet i plage og sorg. Da vil jeg heller kunne bestemme at nok er nok om jeg kommer dit. Over meg selv, KUN meg selv. Det må ALDRI bli noe press for den enkelte, for mange har det også fint med hjelp. Men man hører også om eldre som gråter hver morgen de våkner, fordi de heller ikke den natten fikk sovne inn. 
Min erfaring går på eldreomsorgen og kun på det. Men det er mange svakheter innen helse, hvordan havnet vi der at alt skal dreie seg om økonomi og ikke personer? Det er også noen tiår siden det startet men det virker bare å bli verre og verre …

Uansett, DU skal ikke føle dårlig samvittighet, DU kan ikke noe for alle plagene dine … ❤️

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ønsket og verdifull! 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chriistiinee skrev (På 20.2.2024 den 22.03):

Human-Etisk Forbund, FrP, Unge Venstre og nå Grønn Ungdom

Det er vel ikke de organisasjonene jeg mener det er mest konstruktivt å høre på..... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chriistiinee skrev (På 20.2.2024 den 22.03):

For de som kjenner brukernavnet mitt igjen har jeg tidligere skrevet om mine to medfødte syndromer og de utfordringene det har gitt, gir og vil kunne gi i fremtiden.

Hele livet har jeg kjent på en skam for ressursene andre - mamma, kommune, stat - har brukt og bruker på meg, og jeg skammer meg over å ha sterke følelser rundt alt politisk, hvor vanskelig det har vært å se at "humane" er så villige til å bruke ressurser på andre at de okkuperer bygninger, roper, skriker, skriver innlegg på innlegg på innlegg for at vi skal, men de samme er helt tause til og med når funksjonshemmede blir utsatt for grov vold.

Human-Etisk Forbund, FrP, Unge Venstre og nå Grønn Ungdom, tre av dem anseelige humane og opptatt av andre, vil nå legalisere aktiv dødshjelp. Førstnevnte startet visst en underskriftskampanje.

Jeg forstår argumentet for. Med to besteforeldre som begge var palliative, svært syke og lidende pasienter i mange år har jeg sett hvilken lidelse de ha måttet gå igjennom for livets egenverdi. Til slutt ba de ofte til hver dag om å dø, og det er jo grusomt. Jeg hadde ikke vært imt aktiv dødshjelp hvis det kun hadde vært palliative pasienter som hadde blitt tilbudt det. Men, det er ikke tilfelle. Jeg har lest om en person i Canada som ble tilbudt aktiv dødshjelp da hun ikke kom inn i leiligheten i rullestol, og en annen ung ME-rammet som begikk det nettopp i Nederland (?), og det er jo det største og viktigste argumentet mot aktiv dødshjelp: at folk blir tilbudt aktiv dødshjelp i stedet for helsehjelp, at det blir deres eneste utvei.

I fremtiden vil jeg kunne bli blind, døv, få lever- og nyreskader og hjerteproblemer. Jeg har allerede fysiske problemer og lungeproblemer. Behandlingen har vært forferdelig, behandlingen er ikke god og det er knapt oppmerksomhet rundt det, og, når jeg er drittlei alt kan jeg blir tilbudt aktiv dødshjelp? Det er beintøft, vanskelig å se at det er systemet det er noe galt med når du blir tvunget til å tenke det er deg. Hele tiden. Gjennom alt. Og nå aktiv dødshjelp. Som jeg ser kun Vårt Land har reagert på til nå, og ingen andre virker å bry seg.

Jeg føler jeg burde ta hintet. Hele livet har jeg følt jeg kun er en parasitt, som ikke burde leve. Jeg overtenker kanskje dette, men det er vanskelig å tenke annet.

Kjære fine deg ❤️

Du trenger hjelp med psyken din ❤️❤️❤️ Du er verdifull og du fortjener at hjernen din går med fine tanker om deg og din rolle i verden 🤗❤️

Vi alle er gitt livets gave her. Vi har en livsopplevelse av det vi kaller verden. Vi får se sola gå opp, hele himmelen bli mørk, vi får action med andre mennesker, drama, spenning, sorg, glede, orgasmer og mye mer. Vi har dyr som gir variasjon. Ville og kjæledyr. Vi har så mye variasjon vi kan oppleve selv i musikk og kulturer, enten personlig eller ved å se programmer. Vi har så mange varianter av mennesketyper og mulige hobbyer, og vi har årstider der hele verden endres med både utseende og temperatur. Vi har så mye variasjon. Så mye vi kan velge å bruke vår tid, elsk og fokus på. Og vi lever i et av verdens tryggeste, rikeste, mest likestilte land, i den mest fredelige og tryggeste tiden i menneskehetens historie. Vi er alle rike her. Vi får til og med hentet oss møbler gratis om vi ønsker, og om helsen er dårlig så får vi både bolig, helsehjelp, medisiner og pleiere. Vi er så heldige!! ❤️ Alle sammen! Også du 🥰🤗❤️

Jeg håper vi får ha rettighet til aktiv dødshjelp også. Slik at dersom man har så vonde smerter at man ønsker å få slippe denne livsopplevelsen, så skal man få lov til det uten å gjøre noen i sitt nærmiljø til kriminelle. Men det bør være med et sikringsløp, hvor den som søker må være igjennom et livsstyrkende løp (med psykolog som sikrer) at gode nok forsøk på å forbedre livsopplevelsen er utført før det kan skje. Det vil være ulovlig å foreslå det. Men en rettighet til det bør det være i samfunnet. 

Ønsker deg alt godt med helse, psyke og gode hverdager i denne fine verdenen vi får oppleve 🥰🤩☀️ Klem!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for fine ord. Jeg vet jeg trenger hjelp psykisk, og det har jeg forsøkt i mange, mange år uten hell.

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chriistiinee skrev (30 minutter siden):

Takk for fine ord. Jeg vet jeg trenger hjelp psykisk, og det har jeg forsøkt i mange, mange år uten hell.

Du er en meget viktig stemme i debatten,  for å belyse de etiske og moralske sidene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts. Hvis du vil/orker, kan du si mer om hintene du kjenner på? Jeg er ufør og har periodevis mye ekstra smerter og plager, og ligger da og leser om alt mulig. Som aktiv dødshjelp.

Jeg er egentlig ikke suicidal. Og finner glede i et godt måltid når ikke kvalmen ødelegger, jeg elsker å lese, ligge å tegne(kan ikke sitte oppreist) og mye mer. Jeg er interessert i mye, og er en kreativ sjel.

Men det går forferdelig innpå meg når andre mennesker forteller meg hvor lite verdi livet mitt har. Det høres ut som om det er null innhold fordi jeg må velge vekk det andre driver med, og mye av det er reiser og sosiale begivenheter. Så selv om jeg klarer meg overraskende greit, går det kraftig innpå meg hvordan andre snakker til meg om alt jeg går glipp av, og det blir en slags subtil mening der om at jeg like godt kunne tatt livet av meg. Det er godt mulig jeg gjør en gang-men det er jo alt for tidlig. Og selv synes jeg andre reduserer verdien min mer enn jeg selv gjør. Og jeg har vel vært min største fiende i livet🫣💕Ønsker deg alt godt ts; du er verdifull i kraft av å være deg selv.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts, du er verdifull ❤️ du er et liv like mye som alle andre ❤️

Jeg er veldig redd for aktiv dødshjelp. Selvom jeg i noen tilfeller ville hatt hjelp til det selv. Men jeg tenker på hva det kan åpne døren for. Noen over her skriver at noen har blitt tilbudt det, og jeg er redd for at det skal bli en greie om at man skal bli presset eller føle seg presset til å motta aktiv dødshjelp fordi kommunen ikke prioriterer en...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...