Gå til innhold

Er det upassende at min 2018 gutt blir med i damegarderobe fra høsten av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg forresten å forstå hvorfor KG er full av bitre, kvinnehatende menn.

Ikke kan de svømme, mamma mener de er for umodne til å gjøre noe alene, og mamma følger dem og steller dem i garderoben. Samtidig som jentene i samme klasse dusjer og kler seg selv, og svømmer alene.

Anonymkode: ba2f1...7a9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner jeg blir kvalm av hele denne tråden.

Synes folk skal ta seg sammen, om en gutt på 6 år er med i dame garderoben er det ikke verdens undergang. Har selv en datter på 6, og hun bryr seg ikke det minste om hun møter en klassekamerat i garderoben.og om hun begynner å bry seg så lar jeg henne dusje med badedrakt.

Det handler om å vise litt forståelse og empati for andre også. Det er ikke alle gutter som har et mannlig rolle bilde som kan ta de med i garderoben. Barn er ulike, og noen er faktisk ikke klare for å gå i garderoben selv.

Det er vel nå dere skal komme med at da kan de holde seg hjemme til de er klare (lest alt for mye av det innpå her), men å frarøve det stakkar barnet muligheten til å kunne dra i svømmehallen synes jeg blir for dumt.da tar jeg heller forhåndsregler og tilpasser situasjonen ved at barnet mitt for eksempel kan få ha badedrakt, men som sagt så kunne hun ikke brydd seg mindre. Det er vi voksne som legger denne skammen på barna, og det er ikke rart at de blir usikre på seg selv og det å være naken, når til og med voksne damer er så forstyrret at de synes det er ubehagelig at gutter på 6 år ser mot dem.

Nå sier jeg ikke at de skal være med i garderoben til de er tenåringer, men om man er med til de er 8 så ser jeg faktisk ikke problemet med det. Skammer meg over å være jente mamma når jeg hører alle holdningene alle dere andre jentemammaer har

Anonymkode: 8d59c...279

Så fint at din datter ikke bryr seg. Men MIN hadde gjort det, og mange andre sine i denne tråden hadde gjort det. Min datter kom tidlig i puberteten, så tidlig at hun i følge reglementet enda kunne være med far i herregarderoben. Men hun fikk jo selvsagt ikke det når hun begynte å få hår på tissen og pupper, og ikke ville hun det heller. Da synes jeg ikke det er så rart at hun heller ikke ville se gutt hun gikk på skolen med, i jentegarderoben. 

Det handler om å vise forståelse ja, men du synes kanskje du viser forståelse hvis jenta di en dag kommer og sier at hun ikke vil dusje naken fordi det er en gutt hun kjenner der, og du trør på henne en badedrakt istedenfor? Da er du jo med på å bidra til denne kroppsskammen du snakker om. Synes faktisk det er greit at man setter grenser for seg selv og hvem man ikke vil skal se dem nakne i dusjen. Jeg har aldri sagt et ord om verken min, min datters eller andres kropper til henne. At hun ikke ville vise seg naken foran andre, er noe hun kjenner på helt selv. Det er ikke alltid foreldrene som påfører barna denne påståtte kroppsskammen. 

Ingen ønsker å frarøve noen å dra i svømmehallen. Men hadde min datter møtt en gjevnaldrende gutt i dusjen, hadde HUN nektet å dra tilbake. Hun som garderoben er ment for. Skal de som gjør det de skal, presses ut? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg håper da for all del at disse uselvstendig guttene som ikke kan kle av seg og dusje selv ikke blir etterlatt alene i en situasjon hvor de kan drukne! De kan jo ikke gå gjennom en garderobe alene engang, hvorfor i all verdens skal de settes i en situasjon hvor det eneste som kan gjøre at de ikke drukner er om de er svømmedyktige

Anonymkode: ca454...7d5

dagens beste kommentar!

Anonymkode: f1fb2...b82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå begynner jeg forresten å forstå hvorfor KG er full av bitre, kvinnehatende menn.

Ikke kan de svømme, mamma mener de er for umodne til å gjøre noe alene, og mamma følger dem og steller dem i garderoben. Samtidig som jentene i samme klasse dusjer og kler seg selv, og svømmer alene.

Anonymkode: ba2f1...7a9

Kanskje sanneste kommentar.

Anonymkode: 1a4a3...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kanskje sanneste kommentar.

Anonymkode: 1a4a3...843

Trådens*

Anonymkode: 1a4a3...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tuller.

Jenter på den alderen er ofte helt jævlige. Og mamma-gutter er et lett offer. 

Anonymkode: ba2f1...7a9

Da spørs det virkelig hvilket mijø du kjenner til; dette måtte ha vært et ekstremt miljø hvis 6-åringer som så hverandre nakne i barnehagen tre måneder senere lager et stort nummer ut av dette.

På skolen min (skolestart som 7-åringer), var det situasjoner i de første årene som var pinlige for enkelte barn, og de måtte få hjelp av læreren (vi hadde en gutt med problemer i 2. klasse), eller saker som lukt (en jentes føtter luktet fryktelig) - uten at noe av dette førte til mobbing i klassen min i de 9 årene jeg gikk der.

Anonymkode: 2f727...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

xQueenKx skrev (3 minutter siden):

Så fint at din datter ikke bryr seg. Men MIN hadde gjort det, og mange andre sine i denne tråden hadde gjort det. Min datter kom tidlig i puberteten, så tidlig at hun i følge reglementet enda kunne være med far i herregarderoben. Men hun fikk jo selvsagt ikke det når hun begynte å få hår på tissen og pupper, og ikke ville hun det heller. Da synes jeg ikke det er så rart at hun heller ikke ville se gutt hun gikk på skolen med, i jentegarderoben. 

Det handler om å vise forståelse ja, men du synes kanskje du viser forståelse hvis jenta di en dag kommer og sier at hun ikke vil dusje naken fordi det er en gutt hun kjenner der, og du trør på henne en badedrakt istedenfor? Da er du jo med på å bidra til denne kroppsskammen du snakker om. Synes faktisk det er greit at man setter grenser for seg selv og hvem man ikke vil skal se dem nakne i dusjen. Jeg har aldri sagt et ord om verken min, min datters eller andres kropper til henne. At hun ikke ville vise seg naken foran andre, er noe hun kjenner på helt selv. Det er ikke alltid foreldrene som påfører barna denne påståtte kroppsskammen. 

Ingen ønsker å frarøve noen å dra i svømmehallen. Men hadde min datter møtt en gjevnaldrende gutt i dusjen, hadde HUN nektet å dra tilbake. Hun som garderoben er ment for. Skal de som gjør det de skal, presses ut? 

Hvorfor er det ingen små gutter som klager over at de finner små jenter nakne i herre garderoben? 

Greit at noen jenter kommer i puberteten tidlig, men ingen 6 åringer har antydninger til hverken pupper eller hår på tissen enda.

Hvis man har så kropps komplekser som et lite barn, så er det ikke alle andre sitt problem. 

Skulle tro at man snakket om 9/10 åringer i tråden her og ikke 5/6 åringer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da spørs det virkelig hvilket mijø du kjenner til; dette måtte ha vært et ekstremt miljø hvis 6-åringer som så hverandre nakne i barnehagen tre måneder senere lager et stort nummer ut av dette.

På skolen min (skolestart som 7-åringer), var det situasjoner i de første årene som var pinlige for enkelte barn, og de måtte få hjelp av læreren (vi hadde en gutt med problemer i 2. klasse), eller saker som lukt (en jentes føtter luktet fryktelig) - uten at noe av dette førte til mobbing i klassen min i de 9 årene jeg gikk der.

Anonymkode: 2f727...407

Du argumenterer i vei. Basert på hvordan ting var på 80-/90-tallet. Uten å ha barn i dagens verden.

Relevansen? 

Anonymkode: ba2f1...7a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det ingen små gutter som klager over at de finner små jenter nakne i herre garderoben? 

Greit at noen jenter kommer i puberteten tidlig, men ingen 6 åringer har antydninger til hverken pupper eller hår på tissen enda.

Hvis man har så kropps komplekser som et lite barn, så er det ikke alle andre sitt problem. 

Skulle tro at man snakket om 9/10 åringer i tråden her og ikke 5/6 åringer 

Men det er jo 9/10 åringer i dusjen! De er potensielt faddere til din SKOLEgutt. Det er ikke greit. 
Og hva vet du om gutter ikke klager på jenter i garderoben? Min 12 åring, ville dødd om jentefadderbarnet hans kom inn i dusjen mens han sto der naken. 

Anonymkode: ca454...7d5

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en helt hårreisende tråd!! Jeg hadde ALDRI sendt en 5-åring i garderoben alene! Det handler ikke om at han ikke ville klart det rent praktisk, men mye annet som barnet ikke bør utsettes for uten en trygg voksen sammen med seg. Man kan ikke bare ta sjansen på at det f.eks ikke kan være voksne der som vil kunne utnytte en 5-åring.

Ikke en relevant problemstilling her, da det er pappan som tar med guttungen i svømmehallen. Men hadde jeg vært alenemamma, så hadde jeg tatt han med uten å tenke over det engang. Og heller lært han å slå blikket ned, vise respekt, og velge en plass i garderoben som er litt mer skjermet. Det er faktisk ikke vanskelig å vise hensyn.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tussi84 said:

Hvorfor er det ingen små gutter som klager over at de finner små jenter nakne i herre garderoben? 

Greit at noen jenter kommer i puberteten tidlig, men ingen 6 åringer har antydninger til hverken pupper eller hår på tissen enda.

Hvis man har så kropps komplekser som et lite barn, så er det ikke alle andre sitt problem. 

Skulle tro at man snakket om 9/10 åringer i tråden her og ikke 5/6 åringer 

Små jenter er ikke skolejenter. Vi snakker om skolebarn. Og joda, i noen etnisiteter er det ikke uvanlig at seksåringe jenter har antydning pupper og hår på tissen, i min etniske gruppe er det helt normalt. Dessverre for jentene, ser jeg jo her. Og det blir mer og mer normalt at også vestlige jenter også kommer tidligere i puberteten. La oss si 8 år, hvis 8-åringen ikke vil at han i første/andre-klasse skal se henne naken, er det sånn hun føler det. Og det bør respekteres. Jeg hadde aldri tatt med barnet mitt i en garderobe hvis de garderoben tilhørte, hadde syntes det hadde vært ubehagelig. At mange mener det er innafor, er helt merkelig. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så det er bedre at gutten ikke lærer seg å svømme og eventuelt drukner, enn at han krenker noen ...?

Anonymkode: 2f727...407

Det der er jo et veldig stort eventuelt. Du får passe på den uselvstendige gutten din rundt vann, da. Høres uansett veldig uforsvarlig ut å ikke ha et barn som verken kan dusje, kle seg selv eller gå gjennom dører på egenhånd under konstant oppsyn.

Synes det er utrolig merkelig at det argumenteres for at gutten må være med mamma i dusjen pga. risiko for overgripere, sånn at de kan lære seg å svømme og de må lære seg å svømme sånn at de ikke drukner. Betyr det at dere slipper deres svømmedyktige 6-åringer løs i fri dressur i nærheten av vann uten å passe på? Tror dere overgripere bare finnes i svømmehallen?   

Min treåring klarer fint å bruke skapet, btw. 

Anonymkode: f1fb2...b82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://drammensbadet.no/badet/baderegler/
 

Her er eksempler på svømmehall-regler, det er klart og forståelig og ikke åpent for tolkning. 
«barn i skolealder skal dusje i riktig garderobe». Barn under 12 skal følges av voksen, helst samme kjønn. De ansatte kan bistå ved behov». 
De TVINGER altså utrygge, uselvstendig, farløse angstfulle små guttebarn til å bli utsatt for overgrep, vanskelige skap og dører; eventuelt  nekter dem livsviktig svømmekompetanse. Mødrene deres kan ikke annet enn å gråte i avmakt, flere her mener dette må være ulovlig etter lov. 

Totenbadet: «barn under skolealder kan følge i garderobe til motsatt kjønn»

Risenga: «barn under 8 år kan følge foresatt i motsatt garderobe». 

Nordlysbadet: «Når barn har fyllt 7 år benyttes flex-garderobe når barnet følges av foresatt av motsatt kjønn». 

Jeg syns det virker veldig presist, jeg. TS kan bare sjekke reglene i svømmehallen hun skal til om det er passende for en skolegutt født i 2018. 
 

Anonymkode: 0139e...4d6

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Om en 6-7 åring ikke kan svømme har du allerede feilet et sted. 

Og ja, om 6-åringen din både er så umoden at han ikke kan gå gjennom herregarderoben alene, og heller ikke har en mannlig omsorgsperson i sitt liv, så må han faktisk avstå fra svømmehallen en periode. Det er bedre enn å utsette han for å bli mobbeoffer fordi jentene i klassen har sett han naken, mens mamma må tørke han og kle på han. 

Anonymkode: ba2f1...7a9

Trodde det var jentene som ble mobbet og krenket av disse små guttene jeg? Har vi byttet om på gaslighting taktikken nå? 😅

Anonymkode: 6846a...b10

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst? Jeg har sett det maaange ganger i den lokale svømmehallen. Jeg har hjulpet småjenter med badedrakt (som er mye vanskeligere å få på enn en badeshorts), jeg har hjulpet jenter med å få ut sjampo fra det lange håret deres. Jeg har hørt om dagen deres, og jeg har hjulpet med å vri opp badetøyet før de putter det i bagen. Ingen har behøvd hjelp til garderobeskapene. De bruker det ikke. Jeg har riktignok hjulpet flere eldre damer med skap.
Sønnen min har gått alene i herregarderoben fra han begynte på skolen, dersom ikke pappaen var med. Det har utelukkende ikke vært noe problem. 

Anonymkode: ca454...7d5

Så de trenger hjelp altså? 😅 Vi får sende dem inn i garderoben og håpe noen fremmede kan vaske håret dems, vri opp badetøyet og legge det i sekken. 🫣

Anonymkode: 6846a...b10

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trodde det var jentene som ble mobbet og krenket av disse små guttene jeg? Har vi byttet om på gaslighting taktikken nå? 😅

Anonymkode: 6846a...b10

Jeg tror du misforstår begrepet 😂

Anonymkode: ba2f1...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Det handler om å vise litt forståelse og empati for andre også. Det er ikke alle gutter som har et mannlig rolle bilde som kan ta de med i garderoben. Barn er ulike, og noen er faktisk ikke klare for å gå i garderoben selv.

.

Nå sier jeg ikke at de skal være med i garderoben til de er tenåringer, men om man er med til de er 8 så ser jeg faktisk ikke problemet med det. Skammer meg over å være jente mamma når jeg hører alle holdningene alle dere andre jentemammaer har

Anonymkode: 8d59c...279

Det er nok kjempekjekt for femteklassingen å møte på en gutt fra tredjeklasse når hun står naken i dusjen. 
 

Du skriver om empati, men det er jo tydeligvis noe du selv mangler. For min del hadde jeg ikke brydd meg, men vet at datteren min absolutt ikke hadde likt at hun som femteklassing hadde møtt på lillebrors kompiser i dusjen. Og så lenge det faktisk er en jentegarderobe, må guttene ta hensyn til det. 
 

Nei, det er ikke alle sol har et mannlig medlem i familien, men ta bør man være løsningsorientert. Ikke bare gjøre disse guttene enda mer hjelpesløse. De vokser faktisk på å få litt ansvar.  F.eks. Ta med en kompis - så er de to. 

Anonymkode: 2d2e9...593

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (42 minutter siden):

Hvorfor er det ingen små gutter som klager over at de finner små jenter nakne i herre garderoben? 

Greit at noen jenter kommer i puberteten tidlig, men ingen 6 åringer har antydninger til hverken pupper eller hår på tissen enda.

Hvis man har så kropps komplekser som et lite barn, så er det ikke alle andre sitt problem. 

Skulle tro at man snakket om 9/10 åringer i tråden her og ikke 5/6 åringer 

Men garderobene er da ikke bare for de som er 6 år. Det er eldre i garderoben også. 8-9-10-åringer, som må få slippe å møte på skoleguttene i garderoben. 
 

og hvorfor ingen klager på skolejentene  i guttegarderoben? Kan det være fordi skolejentene går i riktig garderobe?

Anonymkode: 2d2e9...593

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men det er jo 9/10 åringer i dusjen! De er potensielt faddere til din SKOLEgutt. Det er ikke greit. 
Og hva vet du om gutter ikke klager på jenter i garderoben? Min 12 åring, ville dødd om jentefadderbarnet hans kom inn i dusjen mens han sto der naken. 

Anonymkode: ca454...7d5

Nå er det ingen steder hvor aldersgrensen er 9 år + for å være med i motsatt kjønn garderobe. En gutt på 8 år og oppover har ingenting i kvinne garderoben å gjøre. 

Vi snakker om 6 åringer her ikke 9/10 åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 minutt siden):

Nå er det ingen steder hvor aldersgrensen er 9 år + for å være med i motsatt kjønn garderobe. En gutt på 8 år og oppover har ingenting i kvinne garderoben å gjøre. 

Vi snakker om 6 åringer her ikke 9/10 åringer.

Ja, men en 9-10-åring syns det ikke er noe gøy å møte gutter fra skolegården i garderoben.

Anonymkode: 2d2e9...593

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...