Gå til innhold

Kaker og godteri nesten hver dag på jobben!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drit i kjerringene og fortsett å takk nei!!! Dette fikser du!!! 💪 Hva med om du tilbyr kollegaer gulerøtter og epler som en motvekt? Gjetter på at du får positive tilbakemeldinger 

Anonymkode: 9ba48...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier si "nei takk, jeg er ikke så glad i kaker". 
Twist og annet smått som deles ut tar jeg  mot, og legger til siden. I tidligere jobb så la jeg bare alt ned i en skål i skuffen, og etter noen måneder så åpnet jeg skuffen og sa tydelig "beklager, nå har dere delt ut så mye at det ikke er plass til mer i skåla mi..." De ble litt overrasket når de innså hvor mye det faktisk blir... 

Jeg er selv slank, og fikk tidligere ofte kommentarer hvis jeg takket nei. "du har jo plass til mer!" "du som er så tynn" "det er ikke rart du er tynn"... 
Jeg har IBS og blir ofte dårlig i magen om jeg spiser noe uregelmessig. Kaker, spesielt kremkaker, er ypperlig slankemiddel for meg, da det virker omtrent likt som avføringsmiddel til tider... Ikke veldig hyggelig for verken meg eller kolleger, men ikke akkurat noe jeg har lyst å fortelle alle på jobben... Min helsesituasjon er privat. 

Men hvis dette er ett ledd i en "økt trivsel" kampanje, er det noe som oppmuntres av ledelsen, eller en eller annen komite? 
Jeg ville ha vurdert å ta det opp med de som oppmuntrer til kakefesten, og sagt at det faktisk gjør det motsatte, at det bidrar til dårligere miljø når det ikke oppleves valgfritt. Det er hyggelig med sosialt, kaffe, og noe å spise på, men det bør være valgfritt hva man spiser, og det bør bli akseptert at noen ikke ønsker spise det som blir servert. 
Man skal ikke måtte annonsere slankekur, diett, sykdom, eller noe, det bør være akseptert si nei, uansett. Og hvis det ikke blir akseptert, så er det noe som bør tas opp med ledelsen.  

Anonymkode: e5b3c...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en bit av kaken, lag en dramatisk grimase med tilhørende brekningslyder og rop «å æsj fy faen det er det verste jeg har smakt». De kommer ikke til å tilby deg igjen 👌

Anonymkode: d5277...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre de neste gang de prøver å tvinge på deg en twistbit for andre gang: Ville du gjort det sammen med en alkoholiker om det var snakk om en øl og ikke en twist? 

Anonymkode: 9c33d...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å komme meg ned i vekt. Er ca 20 kg overvektig. Gikk en stund på Wegovy, men sluttet etter 1,5 år og gikk ganske kjapt opp igjen, men har fått kontroll og er på vei nedover igjen.

Jeg har med meg mat på jobb og spiser sunt. Men det skal lite til av søtsaker o.l før jeg merker at jeg blir oppblåst og synes også det er vanskelig å bremse når jeg først spiser søty. Løsningen er da for meg å ikke åpne den døra og heller velge f.eks frukt.

Problemet er at det er så mye kos på jobben. F.eks var det kake ved 3 anledninger sist uke, i tillegg til at enkelte går rundt å deler ut en twist eller annet godis. Dette som et ledd i en skap bedre miljø på jobb-kampanje. 

Jeg pleier å takke nei når jeg blir tilbudt, men så skal gir de seg ikke og insisterer gang på gang og jeg må være sta. Jeg begrenser det derfor til fredagskosen og synes det er nok. 

Men nå er jeg liksom blitt den "sure" på jobben, hun som ikke vil ha kos og gøy på jobb og det blir gjort et poeng utav det! 

Hvordan kan jeg takle det på en mer smidig måte, slik at det går mer under radaren? Jeg har ikke noe imot kosen, men samtidig vil jeg skjerme meg selv mot fristelser som ødelegger hele opplegget mitt

Anonymkode: 64624...db7

Nå må du slutte å trakassere kollegaene dine! At DU ikke klarer å motstå søtsakene skal ikke ødelegge for at de andre på arbeidsplassen skal kunne kose seg. Anbefaler at du heller leverer inn oppsigelsen din hvis dette er ett stort problem for deg. Få deg heller en stilling i det offentlige, der finnes det ingen slike goder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (Akkurat nå):

Nå må du slutte å trakassere kollegaene dine! At DU ikke klarer å motstå søtsakene skal ikke ødelegge for at de andre på arbeidsplassen skal kunne kose seg. Anbefaler at du heller leverer inn oppsigelsen din hvis dette er ett stort problem for deg. Få deg heller en stilling i det offentlige, der finnes det ingen slike goder.

😂 er det mulig. For en overreaksjon, går det bra med deg, @Tobias001?  

Anonymkode: a72c4...ebb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier også ofte nei, men setter meg gjerne ned sammen med dem og tar meg en kopp kaffe. Ingen som har påstått at jeg er den sure, jeg er like glad uansett og bidrar til å skape god stemning selv om jeg ikke spiser godteri. 
 

Litt synd at så mange i denne tråden har dømmende holdninger ovenfor de som spiser kaker og godteri. Det er kanskje derfor dere blir ansett som sure på arbeidsplassen? 

Anonymkode: 5abe8...992

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt vanvittig at vi liksom bare skal godta denne overflodsgreia med masse kake og godteri på jobb som "kos" eller "bedre miljø". Og så er de som avstår eller har vektproblemer og prøver så iherdig å unngå kakekjøret "de vanskelige". Det er faktisk lov å ta et oppgjør med ukulturen.

Sånn du beskriver det var det hos oss også tidligere. Hallelujastemning rundt kakene. Ingen kritiserte. Men i den årlige medarbeidsundersøkelsen så hadde flere skrevet (også jeg) at dette har gått over styr, og vi ønsket ikke restkaken fra konfirmasjonen/bursdagen din. 

Ledelsen tok grep, ingen tar med kake lenger, og vi har bare fulle godteriskåler i fellesområdene, ikke inne på kontorene som før.Vi har kake når vi skal markere noe ekstraordinært, ikke flere ganger i uken. 

Mange, kanskje de fleste vil ikke ha dette. 

Anonymkode: f80cf...c6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si at du har reflux eller må ha sunnere kosthold av hensyn til helse? Da slipper du diskusjoner rundt vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold. 

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...