Gå til innhold

Kaker og godteri nesten hver dag på jobben!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å komme meg ned i vekt. Er ca 20 kg overvektig. Gikk en stund på Wegovy, men sluttet etter 1,5 år og gikk ganske kjapt opp igjen, men har fått kontroll og er på vei nedover igjen.

Jeg har med meg mat på jobb og spiser sunt. Men det skal lite til av søtsaker o.l før jeg merker at jeg blir oppblåst og synes også det er vanskelig å bremse når jeg først spiser søty. Løsningen er da for meg å ikke åpne den døra og heller velge f.eks frukt.

Problemet er at det er så mye kos på jobben. F.eks var det kake ved 3 anledninger sist uke, i tillegg til at enkelte går rundt å deler ut en twist eller annet godis. Dette som et ledd i en skap bedre miljø på jobb-kampanje. 

Jeg pleier å takke nei når jeg blir tilbudt, men så skal gir de seg ikke og insisterer gang på gang og jeg må være sta. Jeg begrenser det derfor til fredagskosen og synes det er nok. 

Men nå er jeg liksom blitt den "sure" på jobben, hun som ikke vil ha kos og gøy på jobb og det blir gjort et poeng utav det! 

Hvordan kan jeg takle det på en mer smidig måte, slik at det går mer under radaren? Jeg har ikke noe imot kosen, men samtidig vil jeg skjerme meg selv mot fristelser som ødelegger hele opplegget mitt

Anonymkode: 64624...db7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag en enkel quiz til fredagskosen og vær quizmaster (du kan bare finne ting på nett), slik at du viser deg litt blid og engasjert i sosiale ting.

Bli med når de andre samler seg om kake, ta med kaffe/tekoppen, ikke si noe, bare la være å forsyne deg. Min erfaring er at det alltid er noen som ikke tar, det blir sjelden kommentert. Om noen nøder, bare fortsettt å si nei takk, jeg står over, du trenger ikke forklare.

 

Anonymkode: d689f...e7f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å stå i dette. Å stå i mot fristelser er en del av livet. 

De tenker neppe du er den sure pga dette. 

Jeg liker ikke sjokolade og kaker noe særlig uten at noen tror jeg er sur pga det. Kan drikke kaffe mens de andre spiser kake

Anonymkode: 37951...e1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortalt kollegaene dine at du har et ønske om å gå ned i vekt? Flott at noen forsøker å jobbe med arbeidsmiljøet, leit at dette går utover deg. Dersom de som bruker kaker og søtsaker som trivselstiltak, føler du motarbeider dem, fordi de ikke skjønner/vet om dine utfordringer, blir det jo kræsj. Kanskje de kan servere minigulrøtter/druer, sammen med Twisten nesten gang? 

Anonymkode: 9ba48...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns helt klart kollegaer skal respektere hvis du sier at du ikke ønsker å bli tilbydd, for du jobber med vekta.

Jeg har hatt kollegaer som har sagt ifra etter juleferie for eksempel, når jeg har tilbydd litt søtsaker til lunsj. Ingen av oss ble sure eller fornærmet, og jeg lot heller bare være å spørre de inntil de selv følte de kunne nyte det igjen. Så om kollegaene dine ikke har forståelse, uff.. kanskje noe å ta opp på et møte? 

Men vil også legge til at en liten twist om dagen ikke er allverden av kalorier. Kan forstå at det er hardt å "slutte" når en først får sukker på tann, men for meg hjelper det for eks med litt kaffe/te etterpå for å dempe, eller tyggis/drops. Da får man bort den godis-smaken.

 

.

Anonymkode: 56613...fcb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid takket nei, men gjør det med et smil og sier jeg må passe på at hjørnene ikke blir for runde f.eks :) Blir godtatt det, kanskje med litt godlynt lokking. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg sliter med å komme meg ned i vekt. Er ca 20 kg overvektig. Gikk en stund på Wegovy, men sluttet etter 1,5 år og gikk ganske kjapt opp igjen, men har fått kontroll og er på vei nedover igjen.

Jeg har med meg mat på jobb og spiser sunt. Men det skal lite til av søtsaker o.l før jeg merker at jeg blir oppblåst og synes også det er vanskelig å bremse når jeg først spiser søty. Løsningen er da for meg å ikke åpne den døra og heller velge f.eks frukt.

Problemet er at det er så mye kos på jobben. F.eks var det kake ved 3 anledninger sist uke, i tillegg til at enkelte går rundt å deler ut en twist eller annet godis. Dette som et ledd i en skap bedre miljø på jobb-kampanje. 

Jeg pleier å takke nei når jeg blir tilbudt, men så skal gir de seg ikke og insisterer gang på gang og jeg må være sta. Jeg begrenser det derfor til fredagskosen og synes det er nok. 

Men nå er jeg liksom blitt den "sure" på jobben, hun som ikke vil ha kos og gøy på jobb og det blir gjort et poeng utav det! 

Hvordan kan jeg takle det på en mer smidig måte, slik at det går mer under radaren? Jeg har ikke noe imot kosen, men samtidig vil jeg skjerme meg selv mot fristelser som ødelegger hele opplegget mitt

Anonymkode: 64624...db7

Begynn å taimot twisten, vent bittelitt til de har snudd ryggen til, og kast den i søpla legg noe over. Det blir også en symbolikk iht å stå imot fristelsen og den blir sterkere, når du klarer det. Eller gi den videre til en annen. Da gleder du også noen ved å ikke spise den selv.

Noen ganger handler det om å jobbe litt med å snu noe vanskelig til noe positivt, for å få det til å vare for deg. Det er lettere å gi etter når du opplever at de andre reagerer negativt. Når du gir den videre, blir det en positiv opplevelse for deg, og det gir deg mer mening å avstå fra den. Du holder da på opplegget ditt samtidig som du kan gi litt glede videre. Etterhvert blir da det å spise den ikke noe savn. Å spise den gir deg en kortvarig glede, som  fort går over i noe negativt for deg. Å gi den videre gir deg kun en kortvarig glede, og ingenting negativt. 

Anonymkode: 5d6c7...6dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på fredagskosen og forsyner meg da den ene gangen i uka, det blir på en måte min helgekos. Det er alt det andre jeg prøver å stå imot, fordi det blir så ofte og det er vanskelig for meg å la være. Det er dette det blir gjort et poeng utav, og stadig mas og kommentering, ja sågar en av våre nye kollegaer som har blåst det opp stort, blitt type fornærmet, hauser opp og nærmest tar opp i plenum at jeg er sur, ikke vil smake på hennes bakst osv. Etterfulgt av andres herregud, er det så farlig da, bare en bit osv. 

Men for meg er det et problem, jeg vil bare ikke broadcaste for forsamlingen at jeg er på slanker'n. Jeg har sagt det før, men da blir jo det også et poeng...du trenger ikke det, se på meg da, er jeg feit syns du bla bla. 

TS

 

 

Anonymkode: 64624...db7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å holde seg sunn og slank handler mye om å ta kontroll over situasjonen selv. DU har ansvar for hvilke valg du tar. Ikke tilbudet og press rundt deg. I dette ligger det også å bare la kommentarer prelle av. 

Men om du er "hun sure" så må du også jobbe med hvordan du svarer. Behold smilet. "Sparer kaloriene til i kveld", "blir så oppblåst av hvetemel", "mett etter lunsj", "kaffe er mer kos en godteri for meg". 

Det er årevis siden jeg spiste noe som helst på "jobb-kos", og siden jeg begynte å alltid hoppe over dessert på restaurant. Så det blir etterhvert en vane for de rundt. 

Anonymkode: ef4af...3eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær åpen om at du prøver å gå ned i vekt, for andre respekterer det. 

Jeg jobber også på et sted der det er mye ekstra. Jeg var en åpen slanker, og det hjalp veldig. Det satte også mer press på meg selv, for jeg var mer forpliktet til å holde meg. 

Ble kvitt nesten 25 kg, så det hjalp absolutt. 

Anonymkode: c7fe1...638

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er med på fredagskosen og forsyner meg da den ene gangen i uka, det blir på en måte min helgekos. Det er alt det andre jeg prøver å stå imot, fordi det blir så ofte og det er vanskelig for meg å la være. Det er dette det blir gjort et poeng utav, og stadig mas og kommentering, ja sågar en av våre nye kollegaer som har blåst det opp stort, blitt type fornærmet, hauser opp og nærmest tar opp i plenum at jeg er sur, ikke vil smake på hennes bakst osv. Etterfulgt av andres herregud, er det så farlig da, bare en bit osv. 

Men for meg er det et problem, jeg vil bare ikke broadcaste for forsamlingen at jeg er på slanker'n. Jeg har sagt det før, men da blir jo det også et poeng...du trenger ikke det, se på meg da, er jeg feit syns du bla bla. 

TS

 

 

Anonymkode: 64624...db7

Uff høres ut som en fittete kollega. Men noengang hjelper det å rett og slett bite tilbake med "Jeg sliter med vekta og trenger ikke at du skal bli sur og fornærma over et personlig problem jeg har" - ikke fordi jeg (og sikkert du også) mener dette er hverken "sliting med vekt" eller et "problem", jeg liker ikke å omtale det sånn - MEN det legger press på den fittekollegaen, og får henne til å fremstå urimelig foran andre. For alle nornale, oppegående mennesker skjønner at når noen sier nei takk til konstante kaloribomber, så MASER man ikke mer, eller blir grinete/fornærma. 

Så kan den kollegaen stå der som en idiot

Anonymkode: 56613...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til tider mye kaker og godteri på jobben min også,  men jeg lar bare være å ta noe. Jeg spiser av og til. Jeg er tynn, men ønsker ikke spise godteri hver dag likevel. Det er svært ofte dette blir kommentert. Jeg lager ikke en greie ut av det , da. Jeg bare sier neitakk,  uten noen forklaring eller unnskyldning,  så fortsetter jeg samtalen som før. Hvis noen kommenterer noe,  sier jeg bare at jeg er mett / ikke vil spise godteri før jeg skal spise lunsj eller at jeg ikke er så glad i det godteriet/ kaka. Ingen sier noe på det heller. 

Er flere andre på jobben som ikke spiser kake hver gang det er der, eller det er en markering. Hvis det er en større markering f.eks 50/60 års dag , så tar jeg bare et lite stykke kake - for å ha tatt. Det gjør jo ingenting:) Andre ganger kan jeg ta mer, men tror hovedgreia bare er å være naturlig rundt det. Man må ikke forklare,  unnskylde eller si hvorfor man ikke vil ha godteri / kaker, man sier bare nei takk.

Har forresten en på jobb som holder på å.gå ned i vekt, og som er meget overvektig. Hun hat vært åpen om dette til oss, og jeg opplever at alle respekterer dette- og aldri kommenterer hva hun spiser/ ikke spiser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær åpen om at du prøver å gå ned i vekt, for andre respekterer det. 

Jeg jobber også på et sted der det er mye ekstra. Jeg var en åpen slanker, og det hjalp veldig. Det satte også mer press på meg selv, for jeg var mer forpliktet til å holde meg. 

Ble kvitt nesten 25 kg, så det hjalp absolutt. 

Anonymkode: c7fe1...638

Kan godt si i en samtale mellom kollegaer at jeg prøver å gå ned i vekt, men ikke i plenum når vi sitter samlet alle mann alle. Jeg går ikke i gruppeterapi og jeg liker heller ikke å ha 20 menneskers oppmerksomhet rettet mot meg og bli "outet" av den ene som synes jeg dønn kjedelig eller blir fornærmet over at jeg takker nei til hennes kake. 

TS

Anonymkode: 64624...db7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff høres ut som en fittete kollega. Men noengang hjelper det å rett og slett bite tilbake med "Jeg sliter med vekta og trenger ikke at du skal bli sur og fornærma over et personlig problem jeg har" - ikke fordi jeg (og sikkert du også) mener dette er hverken "sliting med vekt" eller et "problem", jeg liker ikke å omtale det sånn - MEN det legger press på den fittekollegaen, og får henne til å fremstå urimelig foran andre. For alle nornale, oppegående mennesker skjønner at når noen sier nei takk til konstante kaloribomber, så MASER man ikke mer, eller blir grinete/fornærma. 

Så kan den kollegaen stå der som en idiot

Anonymkode: 56613...fcb

Ja, det kan du si. Hun har det med å kommentere på litt av hvert, så prøver å unngå akkurat henne så mye som mulig. Men hun er ikke alene om å mase dette. Prøver å avslå på en hyggelig måte, men opplever at det blir dårlig mottatt uansett.

TS

Anonymkode: 64624...db7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan godt si i en samtale mellom kollegaer at jeg prøver å gå ned i vekt, men ikke i plenum når vi sitter samlet alle mann alle. Jeg går ikke i gruppeterapi og jeg liker heller ikke å ha 20 menneskers oppmerksomhet rettet mot meg og bli "outet" av den ene som synes jeg dønn kjedelig eller blir fornærmet over at jeg takker nei til hennes kake. 

TS

Anonymkode: 64624...db7

Og selv forstår jeg heller ikke hvorfor man må ha en unnskyldning for å si nei-takk til å spise noe. 

Personlig synes jeg ikke kaker og godteri er kos, og i alle fall ikke brus og sukkerholdige drikker som jeg ikke liker en gang. 

Du må bare lære i si nei-takk på en hyggelig måte. For dette er jo ikke bare slanking og midlertidig, men valg du må ta resten av livet. 

Anonymkode: ef4af...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg pleier å takke nei når jeg blir tilbudt, men så skal gir de seg ikke og insisterer gang på gang og jeg må være sta. Jeg begrenser det derfor til fredagskosen og synes det er nok. 

Men nå er jeg liksom blitt den "sure" på jobben, hun som ikke vil ha kos og gøy på jobb og det blir gjort et poeng utav det! 

Vær brutalt ærlig. Jeg kunne fint ha sagt at den energien har jeg sannelig ikke bruk for. Om de fortsatte å mase hadde jeg sagt at jeg er feit nok og ønsker ikke flere kg. Dersom det hadde vært en gang i kvartalet, kunne jeg ha tatt litt. Men flere ganger i uken, det er rett og slett alt annet enn å skape godt arbeidsmiljø. Det er misforstått snillhet å dele ut slike helseskadelige midler.

'Kos og gøy' kan da fint være noe helt annet enn kaloritett junk!

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan du si. Hun har det med å kommentere på litt av hvert, så prøver å unngå akkurat henne så mye som mulig. Men hun er ikke alene om å mase dette. Prøver å avslå på en hyggelig måte, men opplever at det blir dårlig mottatt uansett.

TS

Anonymkode: 64624...db7

Altså, det er jo ikke du som er problemet her. Det er jo de som driver med å mase og pushe som er problemet! Enkelte folk altså! Man skal ikke måtte argumentere for et nei. Det blir som om at de skal vurdere om unnskyldningen din er 'god nok' til å akseptere eller ei. Et nei er nei, ikke en utfordring til å få et ja.

Anonymkode: 93860...fc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her ser jeg faktisk den store fordelen med cøliakien min  😅 Helt naturlig for meg å ikke spise det andre tilbyr. Som regel sier jeg bare nei takk, med det smil. Spørre de hvorfor, så sier jeg at jeg har cøliaki, og føler det tryggest å lage den maten jeg tåler selv. Men kanskje litt drastisk å lyve på seg en sykdom.. 

Anonymkode: cbce1...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det å holde seg sunn og slank handler mye om å ta kontroll over situasjonen selv. DU har ansvar for hvilke valg du tar. Ikke tilbudet og press rundt deg. I dette ligger det også å bare la kommentarer prelle av. 

Men om du er "hun sure" så må du også jobbe med hvordan du svarer. Behold smilet. "Sparer kaloriene til i kveld", "blir så oppblåst av hvetemel", "mett etter lunsj", "kaffe er mer kos en godteri for meg". 

Det er årevis siden jeg spiste noe som helst på "jobb-kos", og siden jeg begynte å alltid hoppe over dessert på restaurant. Så det blir etterhvert en vane for de rundt. 

Anonymkode: ef4af...3eb

Klart det er mitt ansvar å si nei. Forsøker jo å gjøre dette på mange mulige måter, men det blir altså så dårlig mottatt. Jeg er ikke sur, prøver å hoste opp gode unnskyldningerb.la de du nevner..but still...

TS

Anonymkode: 64624...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er med på fredagskosen og forsyner meg da den ene gangen i uka, det blir på en måte min helgekos. Det er alt det andre jeg prøver å stå imot, fordi det blir så ofte og det er vanskelig for meg å la være. Det er dette det blir gjort et poeng utav, og stadig mas og kommentering, ja sågar en av våre nye kollegaer som har blåst det opp stort, blitt type fornærmet, hauser opp og nærmest tar opp i plenum at jeg er sur, ikke vil smake på hennes bakst osv. Etterfulgt av andres herregud, er det så farlig da, bare en bit osv. 

Men for meg er det et problem, jeg vil bare ikke broadcaste for forsamlingen at jeg er på slanker'n. Jeg har sagt det før, men da blir jo det også et poeng...du trenger ikke det, se på meg da, er jeg feit syns du bla bla. 

TS

 

 

Anonymkode: 64624...db7

Tipper sure miner fra kollegaer bunner mer i deres egen usikkerhet og dårlige samvittighet. Du må rett og slett lære deg å gi faen. Takk nei, og la det bli med det, eventuelt svare med "er det så farlig om jeg lar være?" hvis du får surt oppgulp servert.

Folk som prakker godteri og kaker på andre er jævlig irriterende, men husk at det er de som er problemet, ikke du. 

Stå på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du dyrker noen grønnsaker selv lover jeg å smake. Det er ikke deg eller bakeferdighetene dine jeg har noe imot, bare sukkeret."

Anonymkode: 5b870...0dc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...