Gå til innhold

Storesøsken som mobber minste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg nå? De to eldste er gjennomgående stygge med minste. De spenner bein, de kaller han ting, ler av han, stenger han inne, løper fra han på skoleveien, skremmer han. Jeg har snakket med dem, kjeftet, inndratt Nintendo og iPad, jeg har straffet. Jeg har prøvd det motsatte, skryt av dem når de ikke mobber, de har fått ting når de er snille. Men ingenting funker. Jeg tok eldste nå i å stenge han inne i et kott for å angivelig gjort noe han ikke hadde gjort. Hva gjør jeg?

Anonymkode: e86b8...aa7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste er ikke såpass stygg med minste som dine er, men han er både verbal og fysisk stygg med han. I hans tilfelle handler det nok litt om manglende impulskontroll pga hans ADHD, men har jo ikke bare med det å gjøre. 

Har ingen gode råd, men følger gjerne tråden. 

Skrevet

Fotfølg dem konstant! Meld deg selv til barnevernet sånn at dere kan få hjelp! Koble på helsesøster og lærere slik at både minsten og tullingene kan få den hjelpen de åpenbart trenger!

Anonymkode: 19fd8...b44

• Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva gjør jeg nå? De to eldste er gjennomgående stygge med minste. De spenner bein, de kaller han ting, ler av han, stenger han inne, løper fra han på skoleveien, skremmer han. Jeg har snakket med dem, kjeftet, inndratt Nintendo og iPad, jeg har straffet. Jeg har prøvd det motsatte, skryt av dem når de ikke mobber, de har fått ting når de er snille. Men ingenting funker. Jeg tok eldste nå i å stenge han inne i et kott for å angivelig gjort noe han ikke hadde gjort. Hva gjør jeg?

Barnevern sak. Stakkars lille. Dette er ikke normalt!

Anonymkode: a6863...e78

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fotfølg dem konstant! Meld deg selv til barnevernet sånn at dere kan få hjelp! Koble på helsesøster og lærere slik at både minsten og tullingene kan få den hjelpen de åpenbart trenger!

Anonymkode: 19fd8...b44

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Barnevern sak. Stakkars lille. Dette er ikke normalt!

Anonymkode: a6863...e78

Jeg hadde en alvorlig samtale med dem alle tre nå. Det ble både kjeft og tårer må jeg innrømme, og mellomste gråt og. Eldste satt der rolig og fadet mer eller mindre ut. Hen setter oppe en mine og blir iskald. Litt skremmende å være vitne til. Hen blir liksom for rolig, og når hen snakker, har hen gode argumenter til hvorfor ta minste. 
Mellomste tok kritikken og gråt. Men hen fortalte også at hen forsvarer minste på skolen slik at han ikke blir banket av andre, større elever. Så. Enda mere å være engstelig og bekymret for. Han mobbes på skolen og visstnok. Det visste jeg ikke. Må nok ta kontakt med skolen i morgen.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde en alvorlig samtale med dem alle tre nå. Det ble både kjeft og tårer må jeg innrømme, og mellomste gråt og. Eldste satt der rolig og fadet mer eller mindre ut. Hen setter oppe en mine og blir iskald. Litt skremmende å være vitne til. Hen blir liksom for rolig, og når hen snakker, har hen gode argumenter til hvorfor ta minste. 
Mellomste tok kritikken og gråt. Men hen fortalte også at hen forsvarer minste på skolen slik at han ikke blir banket av andre, større elever. Så. Enda mere å være engstelig og bekymret for. Han mobbes på skolen og visstnok. Det visste jeg ikke. Må nok ta kontakt med skolen i morgen.

Ts

Høres ut som dette bør utredes synes nå jeg. Men nå er det jo sånn at empati læres, det er ikke medfødt og det høres ut som noe har sviktet her? Argumenter for hvorfor hen tar minste? Det er jo helt absurd.

Anonymkode: 98121...a7c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres ut som dette bør utredes synes nå jeg. Men nå er det jo sånn at empati læres, det er ikke medfødt og det høres ut som noe har sviktet her? Argumenter for hvorfor hen tar minste? Det er jo helt absurd.

Anonymkode: 98121...a7c

De er alle store nok nå til å ha utviklet empati og de har det, men de er likevel slemme. 
Ja, hen rettferdiggjorde mobbingen. Forklarte hvorfor og at det var sånn det burde være. 
Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts

«Hen hen hen», herregud. Kan du ikke bare si han eller hun? 

Anonymkode: 13847...a4a

• Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet

Du må jo få hjelp til å få en slutt på dette. Minstemann blir mobbet både på skolen og hjemme, det er jo helt forferdelig! Greit at søsken krangler og sloss litt, men skolebarn bør være store nok til å skjønne at dette ikke er greit. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Hen hen hen», herregud. Kan du ikke bare si han eller hun? 

Anonymkode: 13847...a4a

Jeg vil ikke det av frykt for å bli gjenkjent.

• Liker 3
Skrevet
Diverse skrev (Akkurat nå):

Du må jo få hjelp til å få en slutt på dette. Minstemann blir mobbet både på skolen og hjemme, det er jo helt forferdelig! Greit at søsken krangler og sloss litt, men skolebarn bør være store nok til å skjønne at dette ikke er greit. 

Jeg vet. Det er derfor jeg skriver her. Kanskje noen kunne komme med råd.

Ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

De er alle store nok nå til å ha utviklet empati og de har det, men de er likevel slemme. 
Ja, hen rettferdiggjorde mobbingen. Forklarte hvorfor og at det var sånn det burde være. 
Ts

Hva var grunnen da? Var det uten rot i virkeligheten, eller er det yngste barnet plagsomt og/eller har "noe" som gjør at det ikke helt følger spilleregler ?

Får de eldste alenetid med dere foreldre hver uke?  Eller er det alltid kamp om de voksnes oppmerksomhet?

Anonymkode: 46ddc...450

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ikke det av frykt for å bli gjenkjent.

Du er ikke den eneste med tre barn her i landet.. 

Anonymkode: 55bf7...308

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Slik oppførsel hadde blitt slått benhardt ned på her i huset. Søsken skal stå opp for hverandre og være noen de kan stole på. 

Vi har hatt vår skjerv med krangler vi også,  men det har jo vært mer vanlig "søskenkjærlighet" 

Det hadde blitt slutt på alt av goder og moro på en lang stund.  

Anonymkode: dfa77...9ca

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her ville jeg tatt en telefon til barnevernet. Ikke for å melde deg, men for å få HJELP til å komme på rett vei. Kanskje BUP er en bedre plass å starte om du er redd barnevernet. 

Vi har mange hjelpeinstanser i Norge, du må bare TØRRE Å BE OM HJELP. 

Anonymkode: d11bd...1f5

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet. Det er derfor jeg skriver her. Kanskje noen kunne komme med råd.

Ts

Her får du ikke bra nok råd. Be om hjelp andre steder, profesjonell hjelp.

De som mobber kan ikke bare få kjeft, de må rett og slett lære hva som skjer med den som mobbes, de må virkelig få alt inn med teskje. Høres ut som om eldste trenger å få empatien vekket.

Anonymkode: 55c63...b46

• Liker 5
Skrevet

Helt normalt. Hadde bror og søster som lærte meg "livets harde skole " henholdsvis 10 og 7 år eldre enn meg.....

Anonymkode: 43b33...26e

Skrevet

Ta kontakt med helsestasjonen. Du trenger hjelp til familieveiledning. En så vanskelig situasjon er ikke lett å snu alene. De eldste barna dine utsetter den yngste for alvorlige traumer. Dette må de ha hjelp til å se og forstå rekkevidden av. 

Anonymkode: c5498...29e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Gode argumenter? Virkelig?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Stakkars minstemann er femte hjulet på vogna.

Er det stor aldersforskjell på dem. 

Noen søsken kommer bare ikke overens. 

Anonymkode: 3ec6d...195

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...