Gå til innhold

Hvorfor møter jeg så mange rasister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 21.17):

Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? 

Anonymkode: 28f7e...86b

Jeg møter den sjelden, og jeg beveger meg rundt i samfunnet hele tiden og har gjort det over mange år. Har en gang sett noe som kunne vært rasisme men som jeg har har tenkt over i ettertid var mer mobbing en rasisme.  Ellers aldri, og om jeg  ser det reagerer jeg instinktivt enten ved selv fysisk å gå inn, eller ringe politiet på flekken. Men som sagt har aldri sett dette i praksis slik jeg ser det i hele mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fountaine skrev (57 minutter siden):

Hva med innvandrerungdom som raner etnisk norske nordmenn på vestkanten? Er ikke de rasister?

De er bare traumatisert og stakkarslige, og det har ikke noe med rasisme å gjøre :) Så blåst i hodet er mange at dette med  ta vare på sine, og ekskludere andre ofte ikke har med rasisme å gjøre. Det har med kultur å gjøre.  Er du ikke innenfor er du utenfor diss miljøene uansett hva hudfarge du har. Om du var en farget person som var utenfor disse miljøene, hadde masse penger, dyr telefon ? De ville ranet deg, fordi du ikke er en av de, du har noe de vil ha og da tar de det. Kriminelle banditter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange som sier sånn ikke er rasister.. jeg bruker mye n-ordet når jeg snakker med venner å sånn men er overhodet ikke noe rasist.. 

Jeg kan å si at jævla utlendinger får hele strømmen så må vi kjøpe strøm fra utlandet. Er så absolutt ikke rasist av den grunn, har ingenting med det å gjøre..

Er sinnsykt mange jødevitser , har ingenting med rasisme å gjøre så lenge det er ment som en spøk..

Altså norsken, dansken å svenske vitsen har ingenting med rasisme å gjøre å det gjør det heller ikke om ett jøden å hadde kommet inn der.

Men folk tåler vel ikke så mye nå til dags, så et eneste skjevt ord blir brukt mot mennesker som om de er onde 😅

 

Anonymkode: d8e03...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror mange som sier sånn ikke er rasister.. jeg bruker mye n-ordet når jeg snakker med venner å sånn men er overhodet ikke noe rasist.. 

Jeg kan å si at jævla utlendinger får hele strømmen så må vi kjøpe strøm fra utlandet. Er så absolutt ikke rasist av den grunn, har ingenting med det å gjøre..

Er sinnsykt mange jødevitser , har ingenting med rasisme å gjøre så lenge det er ment som en spøk..

Altså norsken, dansken å svenske vitsen har ingenting med rasisme å gjøre å det gjør det heller ikke om ett jøden å hadde kommet inn der.

Men folk tåler vel ikke så mye nå til dags, så et eneste skjevt ord blir brukt mot mennesker som om de er onde 😅

 

Anonymkode: d8e03...493

Jeg tror at de fleste tåler det meste så lenge det ikke handler om dem, og at det å la være burde være lettere, da ytringsfrihet ikke handler om at man kan snakke nedsettende om andre, men at man kan komme med meningene sine på en konstruktiv måte. Det at noen drar jødevitser, sier lævla utlendinger eller incels generelt om unge menn, kan være en spøk, men er det egentlig morsomt? Nedsettende ord som omtaler en hel gruppe mennesker er ikke en humor jeg synes er morsom, og jeg vil ikke bruke opp ytringsfriheten min på: "Det må da være lov å si…" Det må da være lov å ha grunnleggende respekt for andre mennesker og omtale mennesker på en helt vanlig, høflig måte?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 15.10):

Husk at de aller fleste rasister mener selv hardnakket at de ikke er rasister.

Anonymkode: e1d14...221

Perfekt for deg da. Da er det jo ikke noe vits i å påstå noe egentlig, ut i fra hvordan du argumenterer. Man bare krangler. Jeg er ikke rasist! Jo! Nei! Jo! Nei! Hvorfor dette syke behovet for å ha en merkelapp på andre? Litt rasistisk, vel?! 

Anonymkode: be0dc...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor du bor. Bor du i en storby så tror jeg rasistene liker seg best der, mens i en liten by der det er mer oversiktlig tror jeg det blir fortere tatt tak i og gjort noe med hvis noen prøver seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 15.10):

Husk at de aller fleste rasister mener selv hardnakket at de ikke er rasister.

Anonymkode: e1d14...221

Det er et ubrukelig argument som ikke er egnet til annet enn å mistenkeliggjøre gud og hvermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er mer rasisme/ dømmende holdninger andre veien- fra de fra(for det meste) muslimske land mot nordmenn, og mot andre også- som jøder, asiatere etc. 

Ting er «Haram», kvinner kan bli kalt horete, norske elever kan  bli kalt bla. «Jævla hviting» etc. uten at det får konsekvenser. 

Anonymkode: 8ce59...af3

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 21.17):

Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? 

Anonymkode: 28f7e...86b

Jeg tror du finner rasisme omtrent over alt i verden, om Norge er verre eller bedre enn snittet aner jeg ikke. Mennesker er flokkdyr, og er gjerne skeptiske til de andre flokkene. En person med alternativ hudfarge kan bli sett tvilsomt  på dersom man ikke kjenner vedkommende, men er vedkommende medlem i samme flokk, så forsvinner i all hovedsak den rasistiske skepsisen.

Mange folkeslag og religiøse grupper anser de utenforstående for å være mindre verdt enn sine. Det ligger mye rasisme i det.

Og så har vi fremmedfrykten som egentlig er en selvforsvarsmekanisme menneskeheten har utviklet gjennom årtusener. I England vil jeg tro innbyggerne fikk alvorlig fremmedfrykt når vikingene gjorde strandhogg. Man vet ikke hvilke intensjoner og ønsker de fremmede har. Det kan være skummelt.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Norge skiller seg ut i positiv forstand i hvertfall. Men vet jo at f.eks i Spania er det jo kjempemasse rasisme mot de mørke Afrikanere etc. I USA har det jo vokst et voldsomt hat mot Asiatiske (etter covid) folk fra Midtøsten har vel heller ingen høy stjerne (Men det går jo igjen i veldig mange land etter hvert)

For ikke å snakke om i UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste rasistene jeg ser for tiden er woke og muslimer som hater jøder.

Anonymkode: 5194f...676

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 21.17):

Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? 

Anonymkode: 28f7e...86b

Hvorfor er du lett krenkbar er vel heller spm?

Anonymkode: 4b81a...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 11.10):

I voksen alder, i arbeidslivet, opplever jeg hverdagsrasmisme altfor ofte. Har blitt spurt om de rareste ting og det fra ledere, ofte voksne menn. Jeg får spørsmål om når tid jeg feirer diverse høytider, hvor kommer moren min kommer fra og noen er flinke til å kommentere hvor bra norsk jeg snakker, til tross for norskt navn. 

Tror dessverre det er noe (rasisme) vi bare må leve med.

Anonymkode: ed319...3d5

Men er dette rasisme da? Jeg opplever noen ganger at folk spør «hva heter kona di» fordi de antar at vi er gift siden vi er godt etablert. Det er en rimelig antagelse. Og de tar feil. Men ingenting ved det spørsmålet antyder at de syns noe mindre om meg eller prøver å trykke meg ned?

Anonymkode: 203b4...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 15.10):

Husk at de aller fleste rasister mener selv hardnakket at de ikke er rasister.

Anonymkode: e1d14...221

De fleste overfølsomme hevder også hardnakket at de ikke er overfølsomme.

For å komme noen vei så må vi:

1. Ha en opplyst samtale om hva som er og ikke er rasisme. Trenden synes å være at alle som mener seg utsatt for rasisme per def er utsatt for rasisme.

2. Vi må ha innsikt i den enkelte situasjon som er uhyre vanskelig i ettertid, for utenforstående. En slengbemerkning til en god kollega kan være helt innafor. En sur kommentar til en ansatt på butikken kan være helt uakseptabel.

Anonymkode: 203b4...fa8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 9.3.2024 den 13.02):

Nordmenn er det minst rasistiske folkeslaget.

Personer fra midtøsten er gjerne de største rasistene, også gjerne mot nordmenn.

Langt i fra.

Anonymkode: 85dbc...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Langt i fra.

Anonymkode: 85dbc...061

Helt feil. Eller kan du dokumentere din påstand? 

 

Enda mer fra youtubeuniversitetet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tiuren skrev (46 minutter siden):

Helt feil. Eller kan du dokumentere din påstand? 

 

Enda mer fra youtubeuniversitetet? 

Helt riktig.

Anonymkode: 85dbc...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 13.07):

Altså, jeg har over 30 år i arbeidslivet, i ulike bransjer, firmaer og stillinger. Ikke en eneste gang har jeg hørt rasisme, jødevitser eller lignende fra ledere eller medarbeidere. Kan aldri tenke meg at det som nevnes i hovedinnlegget er særlig utbredt i Norge. At man kan møte på en og annen raring uten antenner er så, men direkte rasisme og upassende jødevitser tror jeg virkelig ikke noe på. 

Anonymkode: 97f7f...145

Har alle samme erfaring som deg?

Anonymkode: 85dbc...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 17.01):

Altså, var du rasistisk, økte sannsynligheten for at dine barn overlevde og spredte genene videre. Var du ikke rasistisk reduserte mulighetene for dette.

Morsom du...

Anonymkode: 85dbc...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest casca
AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 21.17):

Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? 

Anonymkode: 28f7e...86b

Rasisme finnes i stort omfang i hver eneste vestlige land. Kapitalisme er synonymt med rasisme, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...