Gå til innhold

Hvorfor møter jeg så mange rasister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? 

Anonymkode: 28f7e...86b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan arter rasismen seg?

Anonymkode: 203b4...fa8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan arter rasismen seg?

Anonymkode: 203b4...fa8

Noen eksempler: for å si det sånn har jeg sett i løpet av livet at ingen snakker med utlendinger enkelte plasser. 

Ledere som bruker N ordet i møter, og slår jøde vitser. 

Ledere som skylder alt på utlendingene, når det er tydelig at nordmenn gjør minst like mye feil. 

Folk som roper ut rasistiske slagord

... denslags. 

Anonymkode: 28f7e...86b

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo stort sett muslimer som hater jøder.

Anonymkode: 70d1a...39a

  • Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? 

Anonymkode: 28f7e...86b

Nei, det er ikkje masse rasisme i Noreg.

Ikkje om ein jamfører med mange andre land. 

Anonymkode: cf797...1e0

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye rasisme i Norge, ingen tvil om det, men dette hørtes rimelig drøyt ut.

Anonymkode: 9d467...879

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke snakke med noen er ikke rasisme.

Man kan ikke spørre hvor er du fra engang uten at det blir feil. Det var en helt vanlig åpning av samtale for 20 år siden. 

Da sa man å bor du der der har jeg vært på ferie, et søskenbarn eller lignende. 

Anonymkode: 52134...d1b

  • Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen eksempler: for å si det sånn har jeg sett i løpet av livet at ingen snakker med utlendinger enkelte plasser. 

Anonymkode: 28f7e...86b

Jeg jobber med mest utlendinger så det ville bli ensomt om jeg ikke skulle snakke med dem. I noen tilfeller opplever jeg at identitetspolitikken i samfunnet har gått så langt at det er mer avslappende å snakke med hvite menn på min egen alder. Da er det stor takhøyde, mens noen andre grupper later til å fremelske offer-mentalitet.

Det er f.eks i mange miljøet rom for at en mann sier til en annen mann at «nå begynner det å bli litt mye mage». Jeg kan ikke si noe slikt til en kvinne.

Sitat

Ledere som bruker N ordet i møter, og slår jøde vitser. 

Å si «N-ordet» er ikke rasisme. Noe mer enn å si «kjerringa» er kvinne-hat. Å slå vitser om folkeslag er noe man kun gjør hvis man har stålkontroll på at man ikke mener noe vondt, og at ingen tilhørere tolker som noe vondt. I praksis gjør man det ikke på jobb.

Sitat

Ledere som skylder alt på utlendingene, når det er tydelig at nordmenn gjør minst like mye feil. 

Utlendingene på egen bedrift eller i samfunnet generelt? Å single ut en enkelt gruppe på jobb på den måten ville være lavpannet. Å kommentere at økt innvandring har ført til utfordringer i Norge synes som temmelig ukontroversielt.

Sitat

Folk som roper ut rasistiske slagord

... denslags. 

Type «dra hjem til Afrika»? Ja, det er rasisme. Hvis jeg hadde vært samme sted som deg så hadde jeg konfrontert dem.

Anonymkode: 203b4...fa8

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen eksempler: for å si det sånn har jeg sett i løpet av livet at ingen snakker med utlendinger enkelte plasser. 

Ledere som bruker N ordet i møter, og slår jøde vitser. 

Ledere som skylder alt på utlendingene, når det er tydelig at nordmenn gjør minst like mye feil. 

Folk som roper ut rasistiske slagord

... denslags. 

Anonymkode: 28f7e...86b

Eneste jeg hørt snakket dritt om jøder, i Norge, er muslimer

N ordet har jeg ikke hørt på lenge, og da fra folk som er oppvokst med at ordet var ok.

Lenge siden jeg hørte noen ledere slenge dritt imot utlendinger.

Hvilken rasistiske slagord er det snakk om?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du møter mange rasister fordi det finnes mange rasister. Det er ikke akuratt noe mysterium.

Anonymkode: e1d14...221

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Eneste jeg hørt snakket dritt om jøder, i Norge, er muslimer

N ordet har jeg ikke hørt på lenge, og da fra folk som er oppvokst med at ordet var ok.

Lenge siden jeg hørte noen ledere slenge dritt imot utlendinger.

Hvilken rasistiske slagord er det snakk om?

Det er nok endel jødehat blant muslimer, men det er virkelig ikke bare der. Du skal ikke lenger tilbake enn til midt på 1800-tallet, så var jøder forbudt i Norge ved lov.

Fra paragraf 2 i grunnloven:
«Jesuiter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget».

Vi nordmenn er ganske rause da, det skal vi ha. Vi hater ikke en bestemt folkegruppe, men misliker stort sett alle som ikke er som oss. Dette er nok noe som henger igjen i vår kristne kulturarv.

Anonymkode: 9d467...879

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok endel jødehat blant muslimer, men det er virkelig ikke bare der. Du skal ikke lenger tilbake enn til midt på 1800-tallet, så var jøder forbudt i Norge ved lov.

Fra paragraf 2 i grunnloven:
«Jesuiter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget».

Vi nordmenn er ganske rause da, det skal vi ha. Vi hater ikke en bestemt folkegruppe, men misliker stort sett alle som ikke er som oss. Dette er nok noe som henger igjen i vår kristne kulturarv.

Anonymkode: 9d467...879

Som en av 3 grupper ja, på den tiden var jøder Europas utskudd. Norge i likhet med de fleste andre land blitt mer åpne og all tid jeg har bodd i Norge har jeg kun sett og hørt jødehat fra muslimer. 

Er utlending selv og i det store og hele er nordmenn veldig positive til nye landsmenn, men jo de av oss som ikke missbruker de utrolig gode velferdsordningene Norge har er foretrukket 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har uflaks. Nærmest latterlig å rope om rasisme i Norge. Eneste kulturen som er svært dårlig ivaretatt i Norge er norsk kultur, fordi alle andres kulturer får mye plass.

Anonymkode: 810b1...1b6

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå er det jo stort sett muslimer som hater jøder.

Anonymkode: 70d1a...39a

Ikke nå som Israel og Hamas kriger, nå er det hipt å hate Israel og jødene for mange folk.

Anonymkode: 19e59...1ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hater ikke en bestemt folkegruppe, men misliker stort sett alle som ikke er som oss. Dette er nok noe som henger igjen i vår kristne kulturarv.

Du hevder at det å "mislike stort sett alle som ikke er som oss" er et utslag av kristen kulturarv.

Mener du da at folk i ikke-kristne kulturområder ikke misliker stort sett alle som ikke er som dem?

Anonymkode: 9d13b...120

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En god pekepinn, ja. Men det er selvrapportert. Det stemmer nok sånn ca, men man må ta det med en klype salt.

Dette er dessuten et argument som alltid kommer opp når man diskuterer om nordmenn er rasistiske. At andre er mer rasistiske er ikke et argument som betyr noe, mener jeg.

Anonymkode: e1d14...221

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? 

Anonymkode: 28f7e...86b

Jeg som hvit opplever rasisme.

Anonymkode: b96a8...5cf

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? 

Anonymkode: 28f7e...86b

Fordi folk er ikke perfekte!! 

Anonymkode: be0dc...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 5.11):

Dette kartet fra World Values Survey gir kanskje en pekepinn? Land markert i grått er ikke med i studien.

 

Ebrf21JWAAEOPZF.thumb.jpg.5e1f11efae2e8b191abcb6ea14e5274d.jpg

 

Kilde: https://twitter.com/WVS_Survey/status/1277581236119261185/photo/1

Anonymkode: 9d13b...120

Her er det nok noen som ikke er helt ærlige med seg selv. Jeg har bodd med min kone som har ikke-vestlig bakgrunn i både Norge, Danmark, Canada og USA. 

Canada og USA er i en annen liga når det gjelder hvor lett det er å integrere seg og hvordan du blir tatt i mot som innvandrer. Det kan overhode ikke sammenlignes med Norge. Det er kanskje ikke så rart siden dette er unge land hvor "alle" har invandrerbakgrunn, men i den undersøkelsen tror jeg nok nordmenn vurderer seg selv som mer tolerante enn de faktisk er.

Anonymkode: 9d467...879

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...