AnonymBruker Skrevet 15. februar #101 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville gjort det slik at ingen får noe støtte før de har brukt opp alle opptjente midler, brukt opp arven, solgt boligen, etc. Først når man er tom for egne penger får man tilgang til andres penger. Anonymkode: 787ab...958 Da får de begynne å ta ifra alt fra alle. 🙄Er ikke riktig at folk skal bli straffa fordi de er syke eller ikke har en jobb. Anonymkode: 83f57...85d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #102 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg ville gjort det slik at ingen får noe støtte før de har brukt opp alle opptjente midler, brukt opp arven, solgt boligen, etc. Først når man er tom for egne penger får man tilgang til andres penger. Anonymkode: 787ab...958 Ok så hvis man er heldig og eier bolig, så må man ut på leiemarkedet og få enda dårligere råd pga høy husleie og strømutgifter. Det blir dyrere for staten det. Anonymkode: e7395...eb7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #103 Del Skrevet 15. februar 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville gjort det slik at ingen får noe støtte før de har brukt opp alle opptjente midler, brukt opp arven, solgt boligen, etc. Først når man er tom for egne penger får man tilgang til andres penger. Anonymkode: 787ab...958 Vil du også kutte ut sykepenger? Få kreft = selge huset før man får penger? Anonymkode: db76c...756 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 15. februar #104 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ingen har noen gang fått uføretrygd med diagnosen sorg. Dette er noe vi alle skal gjennom flere ganger i livet. Noen mister barn og familiemedlemmer på brutale måter. Da kan sorg gå over til traumer eller ptsd. Man kan få uføretrygd av alvorlige traumelidelser og ptsd. Uføretrygd får man selvfølgelig etter flere år i misslykket behandlig og jobbprøving. Anonymkode: b1a08...a3d Var ikke det jeg sa men var en psykolog på debatt en gang som sa at vi må passe på så ikke vi gjør sorg om til sykdom og deretter for ufør var det psykologen sa husker ikke hvem det var men mulig det var DAX18 for ett par år siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #105 Del Skrevet 15. februar solsolsol skrev (5 timer siden): Jeg mener det er et reelt problem at vi har alt for gode trygdeordninger i Norge. Ville alle disse angst-uføre vært utenfor arbeidslivet i land der man ikke blir forsørget av staten? I tillegg er satsene ofte så høye at det ikke lønner seg å jobbe i dårlig betalte yrker. Har en bekjent som akkurat har fått innvilget aap. Frem til nå har hun jobbet 60-80% på et kontor, nå sier hun selv at hun ikke gidder fordi det bare er så vidt hun får mer per dag der enn på aap, og at hun da i tillegg må betale bompenger og parkering. Man får ikke innvilget AAP hvis man jobber 60-80% og er 20- 40% syk. Man må være minst 50% syk for å få innvilget AAP. Deretter kan man øke til å jobbe 60% uten å miste AAP (men blir jo trekt tilsvarende). Men ja, jeg har også nesten det samme i AAP som i lønn på jobb. Dette fordi jeg hadde god lønn året før jeg ble syk, og fordi grunnbeløpet har fått et løft i ettertid. Lønnsøkningen på jobb har på ingen måte vært like høy som økningen i grunnbeløpet i samme periode, så demed minsker gapet mellom AAP og lønn. Men jeg liker jobben min, har det knallgøy på jobb og er god på det jeg driver med, så jeg jobber så mye som er helsemessig forsvarlig for meg. Anonymkode: f08b7...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #106 Del Skrevet 15. februar Jeg ville tatt for meg NAV-språket. Jeg har opplevd å få vedtak som har virket helt uforståelige, og som jeg har måttet lese mange ganger før jeg forsto hva de mente. Og da kan jeg bare tenke meg hvor mange misforståelser det må bli med tanke på de som ikke har norsk som morsmål eller har lærevansker/dysleksi. I perioder hvor jeg har hatt det tøft fysisk eller psykisk, klarer ikke hjernen min å forstå avansert setningsoppbygging. Jeg trenger å ha det i klartekst hva de spør meg om å gjøre. De burde hatt to versjoner av et vedtak. et vanlig vedtak, og en klartale- variant av det samme vedtaket/brevet. I tillegg har jeg følt meg kriminell når jeg fylt ut meldekort. " jeg må krysse av på at : jeg er klar over at jeg kan bli anmeldt til politiet hvis mine opplysninger ikke er riktige". De har endret på ordlyden siden sist vet jeg. Allikevel kommer den gufne følelser hver gang ordene "politiet" og "anmeldt" blir nevnt. Og ordlyden " for syk" for en del år siden, var man bare syk når man krysset av for det. Etter det la de til en for i tillegg. " nei jeg har ikke hatt fravær fra jobb/praksis fordi jeg har vært for syk. Den engelske varianten har bare " due to illness" Er det en mistenkeliggjøring å legge til et for der? Er det for at jeg skal tenke litt ekstra på om jeg er syk nok for fravær? Anonymkode: e7395...eb7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 15. februar #107 Del Skrevet 15. februar • Innføring av ett tlf.nr per NAV-kontor. Det er helt håpløst slik det er nå med et fellesnummer for hele Norge. • Raskere saksbehandling. • NAV bør se på hele sykehistorikken, ikke bare dokumentasjon fra siste to år. Mange har omfattende dokumentasjon fra barndom og ungdomstid. Det er helt håpløst at de ikke enser dokumentasjon fra før 2022… • NAV-leger bør ha samtaler med klientene før de åpner / ikke åpner for å søke uføretrygd. Håpløst at de tar vurderinger uten å treffe klienten. Man får bedre innblikk i sykdommen når man treffer mennesket. • NAV-veiledere bør ha henvisningsrett • AAP satsene for unge under 25 år bør økes betraktelig. Ingen som betaler leie ol. klarer seg på 9000kr i mnd. • NAV bør høre mer på avklaringstiltakene. Skriver tiltakene rapport om at klienten er for syk til å jobbe, så bør NAV åpne for å søke uføretrygd. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #108 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 12.41): Egen utdanning for de som ønsker å jobbe i NAV. - De skal ha en god allmenn forståelse av psykisk og fysisk sykdom - De skal kunne vise og ha empati og respekt for NAV brukere - De skal følge opp brukere - De skal kunne sitt eget regelverk - De skal kunne sammarbeide med andre fagfolk Anonymkode: b1a08...a3d En kryssning mellom sosionom, sykepleier og jurist innen folketrygdelovem da? Anonymkode: 44d3a...cca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 15. februar #109 Del Skrevet 15. februar Maskinfører skrev (5 timer siden): Var ikke det jeg sa men var en psykolog på debatt en gang som sa at vi må passe på så ikke vi gjør sorg om til sykdom og deretter for ufør var det psykologen sa husker ikke hvem det var men mulig det var DAX18 for ett par år siden Det er forskjell på normal sorg og komplisert sorglidelse / PTSD. De som blir sykest av sorg er gjerne de som har opplevd unaturlige dødsfall (drap, selvmord, ulykker, tap av omsorgsperson i barndom), eller har andre diagnoser som gjør at de reagerer sterkere enn det som er vanlig. Ingen blir varig ufør av vanlig sorg etter tap av besteforeldre i voksen alder, for å nevne noe. Hvis du derimot fant din mor død som 5 åring etter hun hadde hengt seg i låven, så mulig. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #110 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): En kryssning mellom sosionom, sykepleier og jurist innen folketrygdelovem da? Anonymkode: 44d3a...cca Det kan inngå i videreutdanning for helsepersonell. Sikkert mange som er dritt lei av turnus, pleieoppgaver og tunge løft, som vil jobbe mer administrativt. Anonymkode: e7395...eb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #111 Del Skrevet 16. februar Maleficenta skrev (På 14.2.2024 den 15.48): Arbeidsplasser bør bli bedre på tilrettelegging slik at de som nå anses for syke til å jobbe kan jobbe likevel Anses? Du tenker det ikke er mulig å være for syk til å jobbe? Anonymkode: e3c9a...8f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #112 Del Skrevet 16. februar 1. Sette ned uføretrygd til max 350 000 kr til de som har tjent mer enn 500 000 før. Andre får 250 000. 2. Fjerne sosialstønad og heller gi borgerlønn der jobb skal lønne seg. 3. Sette ned alle satser til flyktninger og asylsøkere. De skal ha minimum av minimum om de ikke kommer seg i jobb. 4. Gi tannbehandling til ALLE selv om inntekten er høy. 5. Øke barnetrygden til alle som tjener under 500 000. Og IKKE være lov å sende barnetrygd ut av landet. Anonymkode: 73f28...782 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #113 Del Skrevet 16. februar 1. Jeg ville avviklet NAV slik det er i dag, totalt kaos og katastrofe. 2. Alle får en sats når det er uten arbeid å leve for, enkelt og greit. SIFO sin sats+bolig. I fremtiden må vi ha en form for "basic income". Det MÅ vi tenke på NÅ. Anonymkode: 85c03...154 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #114 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 1. Sette ned uføretrygd til max 350 000 kr til de som har tjent mer enn 500 000 før. Andre får 250 000. Anonymkode: 73f28...782 Tenker at dette er urettferdig å ha et så skarpt skille. De som har tjent 499 999 skal få så mye mindre enn de som har tjent 500 001? Lurere å ha en prosentsats, da. Anonymkode: f08b7...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #115 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 1. Jeg ville avviklet NAV slik det er i dag, totalt kaos og katastrofe. 2. Alle får en sats når det er uten arbeid å leve for, enkelt og greit. SIFO sin sats+bolig. I fremtiden må vi ha en form for "basic income". Det MÅ vi tenke på NÅ. Anonymkode: 85c03...154 Egentlig var det gamle systemet bedre. Sosialkontoret, trygdekontoret, arbeidsformidlingen. Nå er det bare en stor røre med alt for mange kokker. Anonymkode: b198e...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #116 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenker at dette er urettferdig å ha et så skarpt skille. De som har tjent 499 999 skal få så mye mindre enn de som har tjent 500 001? Lurere å ha en prosentsats, da. Anonymkode: f08b7...8da Jeg blir forbannet over at folk i full jobb tjener MINDRE og likt på folk med høy sats uføretrygd som er 499 000 kr. Jeg kjenner personlig folk som har 32 000 kr utbetalt ETTER skatt i uføretrygd. Jeg kjenner folk i full jobb som har 26 500 kr utbetalt ETTER skatt i full stilling.... Det henger ikke på greip!! Så hører man ukrainske flyktninger får også 30 000 kr mnd etter skatt å leve for, UTEN å jobbe. 😡😡😡 Anonymkode: 73f28...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #117 Del Skrevet 16. februar 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir forbannet over at folk i full jobb tjener MINDRE og likt på folk med høy sats uføretrygd som er 499 000 kr. Jeg kjenner personlig folk som har 32 000 kr utbetalt ETTER skatt i uføretrygd. Jeg kjenner folk i full jobb som har 26 500 kr utbetalt ETTER skatt i full stilling.... Det henger ikke på greip!! Så hører man ukrainske flyktninger får også 30 000 kr mnd etter skatt å leve for, UTEN å jobbe. 😡😡😡 Anonymkode: 73f28...782 Jeg har 20 000 utbetalt i full jobb, men det skyldes i første rekke skattepolitikken som straffer oss med formue. I politiske debatter er det aldri en problemstilling at folk med formue kan ha lav inntekt. Jeg tjener jo mye mer enn en ufør, men får utbetalt mye mindre. Anonymkode: db76c...756 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Anon Skrevet 16. februar #118 Del Skrevet 16. februar Kanskje jeg bare ønskedrømmer her nå men Jeg ville gjort det mulig for alle over 25 år som har mindre enn 500k i årslønn og søke om å få en million kroner som ett engangsbeløp per husstand til hjelp. Om de vil bruke det til å fjerne gjeld eller komme inn på boligmarkedet får være opp til dem. - Det er kun mulig å få dette beløpet en gang per person. - Man må ha tjent under 500k i årslønn de siste tre årene. - Er man ett par eller flere i husstanden så er det bare en som kan få. - Man må ha fylt 25 år før man kan søke, dette er på grunn av 18 åringer ikke alltid har økonomiske forståelser. - Er man aleneforsørger for barn så er sjangsen høyere for å få det innvilget. - Har du begått kriminelle handlinger så blir det automatisk avslag. Jeg tror denne ordningen kunne vert med på å bidratt at vanskelig stilte mennesker kan få ett litt bedre liv. Mangen er så dypt i gjeld at de sliter å komme seg ut og vurderer ofte selvmord, dette kunne hjulpet mot det. Mange unge har ikke sjangs å kjøpe seg en bolig den dag i dag da prisene og rentene er alt for høye. Dette kunne hjulpet litt mot det og fått de unge inn i boligmarkedet. En million rett i hånda høres mye ut, men teknisk sett så er det egentlig ikke det og Norge har råd til det vil jeg tørre å påstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #119 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Egentlig var det gamle systemet bedre. Sosialkontoret, trygdekontoret, arbeidsformidlingen. Nå er det bare en stor røre med alt for mange kokker. Anonymkode: b198e...181 Det fungerte bedre ja, var jo endel som sluttet når NAV ble opprettet pga de fryktet en lapskausetat. Som det dessverre har blitt. Anonymkode: 85c03...154 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #120 Del Skrevet 4. mars On 2/14/2024 at 12:09 PM, AnonymBruker said: At de med fysisk gradvis degrerende diagonse ( parkinson o.l ,)ikke skal måtte igjennom samme tungvindte papirmølla som.resten. ( sm, aap , møter arbeidsgiver/ nav møter) De som er delvis ufør og har alle papirer inne hos NAV men må allikevel igjennom hele greia på ny - når det er helt obvious at personen er nå 100% arbeidsufør. Anonymkode: bf1e1...2fa Jeg vet om personer med Parkinsons sykdom som har kvalifisert til kurantsak, selv om den diagnosen ikke er direkte i «kortlisten» på siden jeg lenket til. M.a.o. her finnes det en form ordning allerede i alle fall. Jeg har selv samme sykdommen og jobber en del fortsatt med tilskudd til arbeidsgiver fra NAV, men håper på kurantsak og 100% ufør når det ikke lenger går … 🤞 Anonymkode: 8d80c...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå