Gå til innhold

Hvis du fikk endre noe med NAV-systemet, hva ville du gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nav burde ha mulighet til å henvise klienter til spesialisthelsetjenesten når fastlegen ikke følger opp. Ser mange sliter med sykdom mens fastlegen bare trekker på skuldrene, imens får sykdommen satt seg. Tidlig inn til rett behandling.

Anonymkode: c6db2...d7e

Da må det isåfall være egne NAV-leger som vurderer det, randome konsulenter bør ikke kunne henvise til spesialishelsetjenesten. Det vil bare øke køene ytterligere og henvisningen bør være saklig.

Jeg er enig i at det ikke er særlig bra om man har en fastlege som har gitt opp pasienten, men vil også legge til at mye av problemet ligger i spesialisthelsetjenesten med de lange køene og lang ventetid. Jeg tror også mange fastleger kvier seg til å henvise pga. dette. 

Jeg er pasient selv hos ortopedisk avdeling i over 1 år nå og langvarig sykemeldt på grunn av dette, og jeg blir ikke frisk før jeg  får ny operasjon og det er helt grusomt med denne ventetida. Fastlegen min har hele tiden vært fantastisk, og han er ganske oppgitt selv over både meg og sine andre pasienter over lang behandlingstid og som blir langvarig sykemeldt på grunn av dette. Selv om skaden er fysisk, så begynner dette å påvirke den psykiske helsen og generelle helsen generelt såpass at jeg er stygt redd for at jeg aldri kommer til å komme tilbake til der jeg var med 100% jobb og begynner å bli redd for om jeg skal falle helt utenom arbeidslivet.

 

Anonymkode: 26197...b92

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forenklet utregningen av grunnlaget for AAP og ufør. Begge ytelsene er jo 66% av grunnlaget, men grunnlaget er ikke det samme. Det fører til at noen får mer i ufør enn AAP, noen får mindre. Det er ulogisk for meg. Burde vært samme utregning.

Endret på utregningen av kompensasjonsgrad osv, for å sikre at det faktisk lønner seg å jobbe (mer). I dag kan noen ende opp i en slags bakevje der det lønner seg å jobbe opp til et viss punkt, men jobber man bare litt mer går man i tap. Det burde være slik at man aldri går i tap, f.eks ved en slags gradvis reduksjon av ytelser. Dette gjelder ikke bare ufør, men også dagpenger.

Anonymkode: f08b7...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet ung-ufør satsen og gjort ting strengere/flere vilkår for stønad. Og gått tilbake til krav på f.eks rekvisisjon på matbutikk. Vet om mange som får "Nødhjelp" i form av rekvisisjon på matbutikk, som skal gå til nødvendig mat, men som bruker det på alkohol og tobakk. Burde kun vært lov å kjøpe matvarer f.eks.

Anonymkode: dc722...9e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde fått hele NAV-systemet avviklet, heller brukt pengene på andre ting for samfunnet.

Anonymkode: 24c82...4b6

Skulle likt å snakka med deg igjen om dette hadde skjedd, og du hadde havnet i en ulykke og måttet amputert begge bein og armer, fikk sepsis og ble dødelig syk og sengeliggende. 

Anonymkode: 97988...8e8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å studere på dagpenger

Anonymkode: 29505...510

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de med fysisk gradvis  degrerende diagonse  ( parkinson  o.l ,)ikke skal måtte igjennom samme  tungvindte papirmølla som.resten. ( sm, aap , møter arbeidsgiver/ nav møter)

De som er delvis ufør  og har alle papirer  inne hos NAV men må allikevel  igjennom  hele greia på ny - når det er helt obvious at personen er nå 100% arbeidsufør.

Anonymkode: bf1e1...2fa

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Mye raskere behandlingstid

- Mer kompetente folk på kundeservice

- Fjerne ung ufør tillegget 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først endret navnet på NAV. Det er nærmest synonymt med mobbing i dag. Hva navnet måtte være er ikke så viktig. Men alt annet en NAV!

Fjernet Ung tillegg for uføre. Hevet minstesatsen til samme nivå som ung uføre minstesats.

Gjort det langt strengere å få innvilget uføre. Mer utprøving. Langt tettere oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle arbeidsledige kvalifiserer til utbetaling på 2G. Høyt nok til at du ikke sliter, lavt nok til at de fleste vil ut i arbeid.  

Ingen merkelige lover og regler.  

Anonymkode: b81fb...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tenk deg at du kom på godfot med NAV-sjefen og fikk komme med noen innspill til hvordan systemet burde være. Hva ville du foreslått, som er nogenlunde realistisk?

Etter at jeg har vært i NAV-systemet, synes jeg ikke det er det minste rart at de ikke får den gruppa ung uføre med psykiske lidelser ut i jobb. For hva slags oppfølging tenker NAV er tilfredstillende? Jeg har vært på flere tiltak som skal være tilpasset folk med psykiske og fysiske helseutfordringer. Problemet er at veileder ofte har nada kunnskap om ulike utfordringer Det kan være  (sosial)angst, depresjon, traumer, autismespekterforstyrrelser ADHD.  Jeg har vært  på jobbkurs, som har vært så intensive at det ikke var rom for å gå på do for å rekke gjennom alt.  Fokuset har vært på å finne en jobb men ikke å kartlegge tidligere arbeidshistorikk. Hvis denne gruppa unge uføre skal få en varig tilknytning til arbeidslivet,  må det virkelig være en god kartlegging i bunn.  En jobb kan alle finne, men en varig jobb, må man ofte lete lenge etter.  En veileder sist, innrømmet at hun ikke hadde drevet noen kartlegging fordi hun ikke kunne noen ting om psykisk  og fysisk helse. Hun hadde ikke deltatt på kursene som de skal gå på.  Her burde NAV stille krav til veiledere. For å kunne veilede i individuelle jobbtiltak så skal de faktisk ha kunnskap om målgruppen.  De må gå på obligatoriske kurs.  De bør også ha et samarbeid med andre veiledere i programmet, så de har noen å sparre med.  Med andre ord bør det være mål og mening med ulike tiltak. Det skal ikke bare være kaffeslabberas.   Dessuten bør det være en psykolog tilgjengelig i de ulike tiltakene som både kan ta en oppstartssamtale med deltaker- men også  kunne veilede kontaktpersonen som skal følge opp deltaker ved behov.  Og har ikke kontaktpersonen gjort jobben sin, så skal ikke deltaker belastes ved å ikke få mer AAP innen de tre årene.  Her må det dokumenteres hva som er blitt gjort. 

jeg fikk meg jobb til slutt. Men det er ikke takket være NAV. Det var gjennom egne kontakter.

 

 


 

Anonymkode: e7395...eb7

Innført 70% sykelønn og 70% kompensasjon ved AAP og Ufør.

Jeg ville strammet inn ung ufør tillegget betraktelig, slik at de kun gis til de som faktisk er født uføre og som trenger hjelp og oppfølging hele livet. Typ moderat utviklingshemming, født med muskelsykdommer,psykoselidelser i barneår.Med helt klare avgrensninger.

Tidsbegrenset uførestrygd for de som er under 40 år. Fordi helse kan endre seg, særlig i unge år.

For de som ikke har gått ferdig grunnskolen - opplæring og kompetansebevis. 
 

Anonymkode: cb396...ecb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å få uføretrygd ved psykiske lidelser, dvs at man har kortere forløp når man ser at  det ikke fungerer. Stabil økonomi kan gjøre det lettere å ta tak i psyken.

Og på.den andre siden, at NAV hvert 3 år innkaller varig uføre til samtale for å senom en kan gjøre noe for å få folk i jobb, spesielt ved psykiske lidelser.  At man er alvorlig  syk.over tid  betyr ikke at man aldri kan jobbe igjen.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så merkelig hvordan enkelte mener å ville gjøre noe med urettferdighet er misunnelse. Er det liksom et argument? 

Anonymkode: 89325...b64

Nei. Det er ikke et argument. Det er en billig hersketeknikk å skylde på at folk er misunnelig. Det avskilter motstanderen og så føler den som insisterer på at det handler om misunnelse at hun vant diskusjonen. Mye enklere enn å faktisk komme opp med en saklig begrunnelse på hvorfor en gruppe uføre skal få så ufattelig mye mer enn en annen. (Og jo. Når man har minstesats så er de tusenlappene ufattelig mye mer. De. Forskjellen mellom middag hver dag og å kunne betale strømregningen)

Jeg er selv ung ufør og jeg spyr av hvor selvrettferdig mange unge uføre er. 
 

Jeg fortjener ikke mer penger enn andre bare fordi jeg var heldig med saksbehandler. Det ER urettferdig. Og det har ingenting med misunnelse å gjøre. Jeg har dette tillegget og ser hvor urimelig det er. 
 

Noen er dessverre så opptatt av sin egen navle at de ikke evner å løfte blikket.

Anonymkode: eccbe...3e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nav begynner å lytte til leger og psykologers vurdering.

Anonymkode: e3c9a...8f1

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagpenger,man går uten penger når man begynner jobbe igjen,men tar tid før man får lønn.

Anonymkode: 972b9...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen utdanning for de som ønsker å jobbe i NAV. 

- De skal ha en god allmenn forståelse av psykisk og fysisk sykdom

- De skal kunne vise og ha empati og respekt for NAV brukere

- De skal følge opp brukere

- De skal kunne sitt eget regelverk

- De skal kunne sammarbeide med andre fagfolk

 

 

Anonymkode: b1a08...a3d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha utvidet støtten til foreldre med barn, en urørlig barnebolig-trygd som går rett inn på sperret konto, typisk 1500-2000 kroner i måneden for hvert barn, som de får når de er 18, låst til boligkjøp (egenkapital). For de som har problemer med å jobbe det inn selv. Kjipt for leiemarkedet, men de fleste vil jo uansett bygge opp litt selv, kan brukes når de vil, bare det brukes til bolig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forenklet utregningen av grunnlaget for AAP og ufør. Begge ytelsene er jo 66% av grunnlaget, men grunnlaget er ikke det samme. Det fører til at noen får mer i ufør enn AAP, noen får mindre. Det er ulogisk for meg. Burde vært samme utregning.

Endret på utregningen av kompensasjonsgrad osv, for å sikre at det faktisk lønner seg å jobbe (mer). I dag kan noen ende opp i en slags bakevje der det lønner seg å jobbe opp til et viss punkt, men jobber man bare litt mer går man i tap. Det burde være slik at man aldri går i tap, f.eks ved en slags gradvis reduksjon av ytelser. Dette gjelder ikke bare ufør, men også dagpenger.

Anonymkode: f08b7...8da

Kjenner ei som latet som hun jobbet i faren sin bedrift i noen år. Fikk millionlønn. Så veldig bra ut på papiret. Hun gikk i terapi samtidig og er psykisk syk. Hun fikk innvilget max uføretrygd med ung uføre tillegg. Bra planlagt av far og datter!

Vi skulle alle hatt en rik far med egen bedrift, som kunne "liksom" ansette oss med topp lønn. 

Hun reiser nå rundt i verden og mediterer🙏 Bali er visst fint.

 

Anonymkode: b1a08...a3d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gitt like mye penger i måneden til alle Nordmenn uansett økonomisk status.
  • Sparket 99% av alle ansatte i NAV.

Anonymkode: 787ab...958

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner ei som latet som hun jobbet i faren sin bedrift i noen år. Fikk millionlønn. Så veldig bra ut på papiret. Hun gikk i terapi samtidig og er psykisk syk. Hun fikk innvilget max uføretrygd med ung uføre tillegg. Bra planlagt av far og datter!

Vi skulle alle hatt en rik far med egen bedrift, som kunne "liksom" ansette oss med topp lønn. 

Hun reiser nå rundt i verden og mediterer🙏 Bali er visst fint.

 

Anonymkode: b1a08...a3d

Men de aller fleste vil jo kjenne på at de utretter noe??? Det er jo leit for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kuttet ut u-ufør/ufør for alle under 40 år som ikke har tydelige fysiske handikapp eller kraftige psykiske diagnoser. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...