Hedda-78 Skrevet 14. februar #81 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun var ansatt der, ja. Fikk topp lønn. Gjorde ingenting. Det var faren sin bedrift. Han kan vel ansatte og lønne de han ønsker? Han sikret sin datter en god uføretrygd. Anonymkode: b1a08...a3d Hvis formålet kun var å sikre henne max uføretrygd, hadde det holdt med 6G i lønn. Alt over 6G blir sett bort ifra ved beregning av trygd. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #82 Del Skrevet 14. februar On 2/13/2024 at 8:58 PM, AnonymBruker said: Tenk deg at du kom på godfot med NAV-sjefen og fikk komme med noen innspill til hvordan systemet burde være. Hva ville du foreslått, som er nogenlunde realistisk? Etter at jeg har vært i NAV-systemet, synes jeg ikke det er det minste rart at de ikke får den gruppa ung uføre med psykiske lidelser ut i jobb. For hva slags oppfølging tenker NAV er tilfredstillende? Jeg har vært på flere tiltak som skal være tilpasset folk med psykiske og fysiske helseutfordringer. Problemet er at veileder ofte har nada kunnskap om ulike utfordringer Det kan være (sosial)angst, depresjon, traumer, autismespekterforstyrrelser ADHD. Jeg har vært på jobbkurs, som har vært så intensive at det ikke var rom for å gå på do for å rekke gjennom alt. Fokuset har vært på å finne en jobb men ikke å kartlegge tidligere arbeidshistorikk. Hvis denne gruppa unge uføre skal få en varig tilknytning til arbeidslivet, må det virkelig være en god kartlegging i bunn. En jobb kan alle finne, men en varig jobb, må man ofte lete lenge etter. En veileder sist, innrømmet at hun ikke hadde drevet noen kartlegging fordi hun ikke kunne noen ting om psykisk og fysisk helse. Hun hadde ikke deltatt på kursene som de skal gå på. Her burde NAV stille krav til veiledere. For å kunne veilede i individuelle jobbtiltak så skal de faktisk ha kunnskap om målgruppen. De må gå på obligatoriske kurs. De bør også ha et samarbeid med andre veiledere i programmet, så de har noen å sparre med. Med andre ord bør det være mål og mening med ulike tiltak. Det skal ikke bare være kaffeslabberas. Dessuten bør det være en psykolog tilgjengelig i de ulike tiltakene som både kan ta en oppstartssamtale med deltaker- men også kunne veilede kontaktpersonen som skal følge opp deltaker ved behov. Og har ikke kontaktpersonen gjort jobben sin, så skal ikke deltaker belastes ved å ikke få mer AAP innen de tre årene. Her må det dokumenteres hva som er blitt gjort. jeg fikk meg jobb til slutt. Men det er ikke takket være NAV. Det var gjennom egne kontakter. Anonymkode: e7395...eb7 Da ville jeg at det ble lettere å bli uføre og ung uføre. Det burde være mulig å bli uten å måtte kjempe med legen i lang tid. En selverklæring burde holde. Anonymkode: e156b...be1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #83 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil oppfordre flere til å ta opp samtalene sine med NAV. Dette er helt lovlig, og kan gjøres i skjul med mobilen. Anonymkode: efa0f...946 Det er viktig å lese referatet veileder skriver etter samtalen, og dersom noe er feil eller mangler, må du gi skriftlig beskjed om det i dialogen. Da har du dokumentasjonen sikret i systemet. Anonymkode: 43d82...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #84 Del Skrevet 15. februar . Anonymkode: 4a32b...43d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #85 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei. Det er ikke et argument. Det er en billig hersketeknikk å skylde på at folk er misunnelig. Det avskilter motstanderen og så føler den som insisterer på at det handler om misunnelse at hun vant diskusjonen. Mye enklere enn å faktisk komme opp med en saklig begrunnelse på hvorfor en gruppe uføre skal få så ufattelig mye mer enn en annen. (Og jo. Når man har minstesats så er de tusenlappene ufattelig mye mer. De. Forskjellen mellom middag hver dag og å kunne betale strømregningen) Jeg er selv ung ufør og jeg spyr av hvor selvrettferdig mange unge uføre er. Jeg fortjener ikke mer penger enn andre bare fordi jeg var heldig med saksbehandler. Det ER urettferdig. Og det har ingenting med misunnelse å gjøre. Jeg har dette tillegget og ser hvor urimelig det er. Noen er dessverre så opptatt av sin egen navle at de ikke evner å løfte blikket. Anonymkode: eccbe...3e6 Så lenge man ikke har konstruktive løsninger å komme med (bortsett fra forslaget om å heve uføretrygden for alle, som er totalt urealistisk), er den eneste grunnen til at man vil fjerne ung ufør faktisk misunnelse. Og hvis du mener at du ikke fortjener dette tillegget utelukkende fordi du har vært heldig med saksbehandler, antar jeg at det ikke vil være noe problem å gi bort pengene - det er sikkert mange med vanlig ufør som gladelig vil ta imot dette. Men ikke snakk for noen som har havnet i rullestol som 8-åring etter en ulykke; jeg kjenner en som er ung ufør, og vedkommende fortjener dette 100% - hva mener du er alternativet; å gi ham/henne like lite penger som en som begynte å studere medisin, og kan reise på ferie to ganger i året ...? Anonymkode: 90522...948 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #86 Del Skrevet 15. februar Jeg ville fått tilbake trygdekontoret og arbeidskontoret slik det var før, det var mye bedre før det ble Nav!!! Anonymkode: 7d7ee...c6c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #87 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Innført valgfri pensjonsalder/borgerlønn. Med lav nok utbetaling til at ikke "alle" velger det foran jobb. Og til gjengjeld ingen pensjonstvang for de som ønsker å jobbe til de stuper. Anonymkode: db76c...756 Så vi som har jobbet i 30+ år og har egen opptjening skal leve for minimum hvis vi er så uheldige å bli syke på tampen av vår yrkesaktive periode? Vi velger ikke å bli syke. Anonymkode: 29d26...af1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #88 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da ville jeg at det ble lettere å bli uføre og ung uføre. Det burde være mulig å bli uten å måtte kjempe med legen i lang tid. En selverklæring burde holde. Anonymkode: e156b...be1 Det skal ikke være for enkelt å få ufør. Synes det er greit at man må igjennom behandlinger og arbeidsevnevurderinger og arbeidsutprøving før man får ufør. UU er heldigvis i ferd med å forsvinne. Anonymkode: 29d26...af1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 15. februar #89 Del Skrevet 15. februar (endret) Alle vet at man kan bli syk når som helst. Dersom man ikke klarer å se dette,så er det noe feil med deg. Javel,livet har sklidd i nedoverbakke,og du tenker det kommer til å fortsette.. Jeg kan ikke forstå det,men såpass ego eller lite selvinsikt har altså enkelte. De kan jo også få barn som ikke er arbeidsdyktige. Er man klar for å betale for disse? Å hva med det ENOOOOORME klasseskillet som vil oppstå nærmest over natta,dersom man ikke unner de som ikke kan jobbe en stabil og grei inntekt,som vil gi et godt liv,slik vi kjenner det her i Norge. Er lei av å se den der der "tough luck" mentaliteten her inne fra primært anonym brukere. Vitner mest om trolling for å være ærlig. Enkelte er jo helt snøblinde. Man tenker altså såpass mye på seg selv. Endret 15. februar av Fant80 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 15. februar #90 Del Skrevet 15. februar Topsi skrev (19 timer siden): Lettere å få uføretrygd ved psykiske lidelser, dvs at man har kortere forløp når man ser at det ikke fungerer. Stabil økonomi kan gjøre det lettere å ta tak i psyken. Og på.den andre siden, at NAV hvert 3 år innkaller varig uføre til samtale for å senom en kan gjøre noe for å få folk i jobb, spesielt ved psykiske lidelser. At man er alvorlig syk.over tid betyr ikke at man aldri kan jobbe igjen. Men hva er en psykisk lidelse og hvor går grensa ? som en psykolog sa vi må ikke gjøre sorg om til en vedvarende psykisk lidelse det er en naturlig prosess da mener jeg det var snakk om skilsmisse eller noe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 15. februar #91 Del Skrevet 15. februar (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Skulle likt å snakka med deg igjen om dette hadde skjedd, og du hadde havnet i en ulykke og måttet amputert begge bein og armer, fikk sepsis og ble dødelig syk og sengeliggende. Anonymkode: 97988...8e8 Han/Henne har sikkert en familie som kan ta seg av vedkommende Endret 15. februar av Maskinfører 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 15. februar #92 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vil oppfordre flere til å ta opp samtalene sine med NAV. Dette er helt lovlig, og kan gjøres i skjul med mobilen. Anonymkode: efa0f...946 Det tror jeg er lurt i alle samtaler med folk i offentlig sektor sånn at ting kan etterprøves i ettertid snakker jeg med byggesaksavdelingen i min Kommune tas samtalen opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #93 Del Skrevet 15. februar Maskinfører skrev (6 minutter siden): Men hva er en psykisk lidelse og hvor går grensa ? som en psykolog sa vi må ikke gjøre sorg om til en vedvarende psykisk lidelse det er en naturlig prosess da mener jeg det var snakk om skilsmisse eller noe Ingen har noen gang fått uføretrygd med diagnosen sorg. Dette er noe vi alle skal gjennom flere ganger i livet. Noen mister barn og familiemedlemmer på brutale måter. Da kan sorg gå over til traumer eller ptsd. Man kan få uføretrygd av alvorlige traumelidelser og ptsd. Uføretrygd får man selvfølgelig etter flere år i misslykket behandlig og jobbprøving. Anonymkode: b1a08...a3d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 15. februar #94 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan vet du at hun fikk millionlønn og maks uføretrygd med ung-uføretillegg?? Har du sett utskrift på dette, eller er det noe hun har sagt, som du har valgt å tro på? Anonymkode: e7395...eb7 Kanskje tanta eller moren jobba i NAV ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #95 Del Skrevet 15. februar 6 hours ago, AnonymBruker said: Så vi som har jobbet i 30+ år og har egen opptjening skal leve for minimum hvis vi er så uheldige å bli syke på tampen av vår yrkesaktive periode? Vi velger ikke å bli syke. Anonymkode: 29d26...af1 Vet ikke hvordan du tolket det ut fra hva jeg skrev. Borgerlønn med lav utbetaling er til de som går av frivillig. Andre skal selvsagt ha pensjonsopptjening. Anonymkode: db76c...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 15. februar #96 Del Skrevet 15. februar Maskinfører skrev (2 timer siden): Men hva er en psykisk lidelse og hvor går grensa ? som en psykolog sa vi må ikke gjøre sorg om til en vedvarende psykisk lidelse det er en naturlig prosess da mener jeg det var snakk om skilsmisse eller noe Nå snakker jeg om psykiske lidelser som gjøe det vanskelig å få jobb i flere år... omfattende problemer f eks psykose, alvorlig angst, alvorlig selvskading 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 15. februar #97 Del Skrevet 15. februar Topsi skrev (43 minutter siden): Nå snakker jeg om psykiske lidelser som gjøe det vanskelig å få jobb i flere år... omfattende problemer f eks psykose, alvorlig angst, alvorlig selvskading Såpass ja men vet en del av sånn psykiatri kan være påført selv mener jeg folk burde bli snillere med hverandre og især hva offentlig påført psykiatri kan være jeg tror ingen er født det men er noe vi blir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #98 Del Skrevet 15. februar NAV-sjefen kan ikke gjøre noe med de fleste tingene som nevnes her. Det er politisk bestemt. Jeg ville ha hatt borgerlønn og gjort hele NAV unødvendig. Anonymkode: 31520...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 15. februar #99 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 21.06): Ville droppet ung ufør-satsen. Helt tullete at folk som aldri har jobbet en dag i sitt liv skal få en høyere sats enn folk som kanskje har vært i arbeidslivet i flere tiår, ene og alene på grunn av timing. Selve vurderingen er også skjønnsbasert og ganske lotto, så det er nok av eksempler på like gamle og like syke som ender på forskjellig sats på grunn av tilfeldigheter. Løfter man alle på ordinær minstesats til det ung er på i dag, slipper man også søknader om supplerende sosialhjelp, og syke i matkø. Anonymkode: 89325...b64 Jeg mener det er et reelt problem at vi har alt for gode trygdeordninger i Norge. Ville alle disse angst-uføre vært utenfor arbeidslivet i land der man ikke blir forsørget av staten? I tillegg er satsene ofte så høye at det ikke lønner seg å jobbe i dårlig betalte yrker. Har en bekjent som akkurat har fått innvilget aap. Frem til nå har hun jobbet 60-80% på et kontor, nå sier hun selv at hun ikke gidder fordi det bare er så vidt hun får mer per dag der enn på aap, og at hun da i tillegg må betale bompenger og parkering. Etter noen år på nav har jeg sett det SÅ mange ganger. Både ungdommer og voksne som ikke klarer noenting når de er hos legen eller hos oss, men med en gang de får innvilget uføre orker de alt mulig. Det er vanlig å ikke *like* jobb, eller å være helt utslitt av jobb og hverdag med småbarn. Jeg mener at man kanskje må prioritere jobb eller gå ned i stilling for å få livet til å gå rundt, ikke sykemelde seg. Men til det jeg har sitert, det er jo faktisk noen unge mennesker som får kreft, eller ramler ut av et vindu og mister armer og bein eller hva det skal være, de må jo få en lønn de kan leve av selv om de aldri rakk å komme i jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #100 Del Skrevet 15. februar Jeg ville gjort det slik at ingen får noe støtte før de har brukt opp alle opptjente midler, brukt opp arven, solgt boligen, etc. Først når man er tom for egne penger får man tilgang til andres penger. Anonymkode: 787ab...958 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå