AnonymBruker Skrevet 14. februar #41 Del Skrevet 14. februar Hoia skrev (4 minutter siden): Men de aller fleste vil jo kjenne på at de utretter noe??? Det er jo leit for henne. Veldig leit. Hun gikk uansett mot uføretrygd. Hun hadde fått veldig lite utbetalt da hun bare var student. Så det var lurt å bli liksom ansatt med millionlønn, slik at hun nå får topp uføretrygd. Tror hun syns det er veldig fint å ha råd til å meditere på Bali hele vinterhalvåret. Anonymkode: b1a08...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #42 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Litt avsporing men, hvis man har fått innvilget ung ufør tillegget så kan det aldri fjernes. Så klart kan de slutte å innvilge det men hvis du har vedtaket så varer det til pensjonsalder. Anonymkode: 66934...2b0 Andre tillegg er fjernet med et pennestrøk, så UU kan også fjernes. De som har det er ikke garantert å få det til de går over på alderspensjon. Anonymkode: 29d26...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 14. februar #43 Del Skrevet 14. februar (endret) Jeg ville ha innført en årlig samtale med alle som er uføretrygdet, i aldersgruppen 20-55, ikke som sjekk/kontroll, men som en forespørsel om de trengte hjelp til å komme inn i arbeidslivet igjen, ville prøve seg igjen, med en egen type prøvetid som følger litt slakkere regler, med tilrettelegging. Og at Nav har egne oppstart-plasser for dette, uansett hvilket yrke og virksomhet. Faktisk burde de lage et eget kapittel i loven om dette, med rundskriv og forskrifter, fordi vi har hatt så høy grad av folk på uføretrygd. Men det burde ikke være moralsk. Endret 14. februar av Hoia 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #44 Del Skrevet 14. februar - Innføre karensdager på sykepenger. - Kortere saksbehandlingstider. - Bedre mulighet for dialog mellom veiledere (som kjenner brukerne) og saksbehandlende enhet. Anonymkode: 3a62c...f13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. februar #45 Del Skrevet 14. februar (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Må innrømme at jeg sliter med å forstå logikken til "ung ufør"-motstanderne når alle vet at dette vil føre til at utbetalingene går ned, ikke opp. Forslaget om å heve uføretrygden for alle er totalt urealistisk på grunn av kostnadene, så det eneste fjerning av "ung ufør" vil føre til, er at alle blir like fattige. Høl i hue, etter min mening. Anonymkode: 90522...948 Er vel det som er den største feilen med systemet... Staten skal gi syke minst mulig men krig skal de bruke million beløp på. Der spares det ikke på noe Endret 14. februar av Maleficenta 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #46 Del Skrevet 14. februar Hoia skrev (7 minutter siden): Jeg ville ha innført en årlig samtale med alle som er uføretrygdet, i aldersgruppen 20-55, ikke som sjekk/kontroll, men som en forespørsel om de trengte hjelp til å komme inn i arbeidslivet igjen, ville prøve seg igjen, med en egen type prøvetid som følger litt slakkere regler, med tilrettelegging. Og at Nav har egne oppstart-plasser for dette, uansett hvilket yrke og virksomhet. Burde vært den samme årlige oppfølgingen for alle som har sertifikatet i aldersgruppen 18 til 95. Oppkjøring pluss teoriprøven annenhvert år. Anonymkode: b1a08...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #47 Del Skrevet 14. februar 1. Kraftig redusere antallet som får innvilget uføretrygd. 2. Lenger fødselspermisjon- 24 måneder hvor 6 måneder er forbeholdt mor, 6 måneder er forbeholdt far og 12 måneder er fellesperiode. Anonymkode: 93ae2...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #48 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 1. Kraftig redusere antallet som får innvilget uføretrygd. 2. Lenger fødselspermisjon- 24 måneder hvor 6 måneder er forbeholdt mor, 6 måneder er forbeholdt far og 12 måneder er fellesperiode. Anonymkode: 93ae2...ea2 Tenker det hadde blitt ganske mange deprimerte foreldre om man måtte være utenfor atbeidslivet så lenge. Husmor/far er ikke for flertallet. Eller barnehagen er jo åpen selv om man har betalt permisjon, så foreldre kan jo levere barnet i barnehagen og drive med en hobby i stede 😃 Har lest at det er flere som gjør dette i pappapermisjonen sin. Anonymkode: b1a08...a3d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #49 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tenker det hadde blitt ganske mange deprimerte foreldre om man måtte være utenfor atbeidslivet så lenge. Husmor/far er ikke for flertallet. Eller barnehagen er jo åpen selv om man har betalt permisjon, så foreldre kan jo levere barnet i barnehagen og drive med en hobby i stede 😃 Har lest at det er flere som gjør dette i pappapermisjonen sin. Anonymkode: b1a08...a3d Nå synes jeg ikke barn under 2 år har noe i barnehagen å gjøre, men det får være en annen diskusjon 😉 Anonymkode: 93ae2...ea2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #50 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): 1. Kraftig redusere antallet som får innvilget uføretrygd. 2. Lenger fødselspermisjon- 24 måneder hvor 6 måneder er forbeholdt mor, 6 måneder er forbeholdt far og 12 måneder er fellesperiode. Anonymkode: 93ae2...ea2 Skal de få en annen ytelse istedenfor tenker du? Hva om de er for syke til å ha en inntektsgivende jobb, men ikke er syke nok til ufør? Anonymkode: e7395...eb7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #51 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nå synes jeg ikke barn under 2 år har noe i barnehagen å gjøre, men det får være en annen diskusjon 😉 Anonymkode: 93ae2...ea2 Men de får tilbudet fra de er 1 år og det benyttes selv om far får betalt permisjon. Skal far få trygdeytelser, når han leverer barnet i barnehagen, istedenfor å være med barnet? Kanske NAV burde stramme inn litt på ytelsene her? Leverer du barnet i barnehagen, får du ingen trygdeytelser. Anonymkode: b1a08...a3d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #52 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tenk deg at du kom på godfot med NAV-sjefen og fikk komme med noen innspill til hvordan systemet burde være. Hva ville du foreslått, som er nogenlunde realistisk? Etter at jeg har vært i NAV-systemet, synes jeg ikke det er det minste rart at de ikke får den gruppa ung uføre med psykiske lidelser ut i jobb. For hva slags oppfølging tenker NAV er tilfredstillende? Jeg har vært på flere tiltak som skal være tilpasset folk med psykiske og fysiske helseutfordringer. Problemet er at veileder ofte har nada kunnskap om ulike utfordringer Det kan være (sosial)angst, depresjon, traumer, autismespekterforstyrrelser ADHD. Jeg har vært på jobbkurs, som har vært så intensive at det ikke var rom for å gå på do for å rekke gjennom alt. Fokuset har vært på å finne en jobb men ikke å kartlegge tidligere arbeidshistorikk. Hvis denne gruppa unge uføre skal få en varig tilknytning til arbeidslivet, må det virkelig være en god kartlegging i bunn. En jobb kan alle finne, men en varig jobb, må man ofte lete lenge etter. En veileder sist, innrømmet at hun ikke hadde drevet noen kartlegging fordi hun ikke kunne noen ting om psykisk og fysisk helse. Hun hadde ikke deltatt på kursene som de skal gå på. Her burde NAV stille krav til veiledere. For å kunne veilede i individuelle jobbtiltak så skal de faktisk ha kunnskap om målgruppen. De må gå på obligatoriske kurs. De bør også ha et samarbeid med andre veiledere i programmet, så de har noen å sparre med. Med andre ord bør det være mål og mening med ulike tiltak. Det skal ikke bare være kaffeslabberas. Dessuten bør det være en psykolog tilgjengelig i de ulike tiltakene som både kan ta en oppstartssamtale med deltaker- men også kunne veilede kontaktpersonen som skal følge opp deltaker ved behov. Og har ikke kontaktpersonen gjort jobben sin, så skal ikke deltaker belastes ved å ikke få mer AAP innen de tre årene. Her må det dokumenteres hva som er blitt gjort. jeg fikk meg jobb til slutt. Men det er ikke takket være NAV. Det var gjennom egne kontakter. Anonymkode: e7395...eb7 At det skulle vært lettere å bli ufør. Og at man får mer av å være ufør. Anonymkode: 83f57...85d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. februar #53 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de får tilbudet fra de er 1 år og det benyttes selv om far får betalt permisjon. Skal far få trygdeytelser, når han leverer barnet i barnehagen, istedenfor å være med barnet? Kanske NAV burde stramme inn litt på ytelsene her? Leverer du barnet i barnehagen, får du ingen trygdeytelser. Anonymkode: b1a08...a3d Den er jeg enig i. Veldig urettferdig det der at far så lett kan utnytte det der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. februar #54 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal de få en annen ytelse istedenfor tenker du? Hva om de er for syke til å ha en inntektsgivende jobb, men ikke er syke nok til ufør? Anonymkode: e7395...eb7 Arbeidsplasser bør bli bedre på tilrettelegging slik at de som nå anses for syke til å jobbe kan jobbe likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 14. februar #55 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig leit. Hun gikk uansett mot uføretrygd. Hun hadde fått veldig lite utbetalt da hun bare var student. Så det var lurt å bli liksom ansatt med millionlønn, slik at hun nå får topp uføretrygd. Tror hun syns det er veldig fint å ha råd til å meditere på Bali hele vinterhalvåret. Anonymkode: b1a08...a3d Jeg skjønner at du tenker at det å meditere på Bali kan oppfattes som rart. Det er ikke noe jeg selv ville ha valgt. Det å reise under ytelser krever at noen godkjenner det. Men det kan være det er noe du ikke vet med henne, hun kan ha alvorlig psykiatriske greier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #56 Del Skrevet 14. februar Hoia skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner at du tenker at det å meditere på Bali kan oppfattes som rart. Det er ikke noe jeg selv ville ha valgt. Det å reise under ytelser krever at noen godkjenner det. Men det kan være det er noe du ikke vet med henne, hun kan ha alvorlig psykiatriske greier. Hun er psykisk syk. Det jeg reagerer på er at når hun var på vei mot uføre, så fikk hun en falsk jobb av faren som gav henne en million lønn. Hun var ikke kvalifisert for jobben. Hun jobbet heller ikke. Dette gjorde at hun får en mye større uføretrygd. Hadde ikke far gitt henne denne jobben, som hun ikke jobbet i, men fikk lønn fra, så hadde hun fått minstetrygd. Dette var nøye planlagt av familien. Moralen er. Ser du at veien din leder mot uføretrygd, da er det lurt å ha en far som kan ansette deg på papiret, slik at uføretrygden din blir beregnet ut fra millionlønnen til din falske jobb. At hun mediterer på Bali seks måneder i året høres fantastisk ut. Skulle ønske jeg også hadde råd til det. Anonymkode: b1a08...a3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #57 Del Skrevet 14. februar Hoia skrev (2 timer siden): Jeg ville ha innført en årlig samtale med alle som er uføretrygdet, i aldersgruppen 20-55, ikke som sjekk/kontroll, men som en forespørsel om de trengte hjelp til å komme inn i arbeidslivet igjen, ville prøve seg igjen, med en egen type prøvetid som følger litt slakkere regler, med tilrettelegging. Og at Nav har egne oppstart-plasser for dette, uansett hvilket yrke og virksomhet. Dette! Anonymkode: df65b...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #58 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er psykisk syk. Det jeg reagerer på er at når hun var på vei mot uføre, så fikk hun en falsk jobb av faren som gav henne en million lønn. Hun var ikke kvalifisert for jobben. Hun jobbet heller ikke. Dette gjorde at hun får en mye større uføretrygd. Hadde ikke far gitt henne denne jobben, som hun ikke jobbet i, men fikk lønn fra, så hadde hun fått minstetrygd. Dette var nøye planlagt av familien. Moralen er. Ser du at veien din leder mot uføretrygd, da er det lurt å ha en far som kan ansette deg på papiret, slik at uføretrygden din blir beregnet ut fra millionlønnen til din falske jobb. At hun mediterer på Bali seks måneder i året høres fantastisk ut. Skulle ønske jeg også hadde råd til det. Anonymkode: b1a08...a3d Bali er oppskrytt. Meditasjon i seks måneder, hvis det er det hun holder på med, høres utrolig kjedelig ut🥱 Anonymkode: e7395...eb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #59 Del Skrevet 14. februar Ville avviklet det. Nav systemet har feilet helt siden det ble oppretter i 2006. Anonymkode: c2508...f61 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #60 Del Skrevet 14. februar Saksbehandlere som oppfører seg som de er leger og motsier spesialister og tror de vet alt om sykdommer og ikke vil oversende dokumenter til nav lege. Ha litt mer forståelige dokumenter som de sender ut. Nav ansatte forstår de jo heller ikke alltid. Bruke skjønn og ikke dra alle under samme kam, dvs se hvert individ og ikke alle i samme sykdomgruppe blir behandlet på samme måte. Sykdom er ulikt fra person til person. Sikkert frustrerende for de ansatte og da de har krav fra sine ledere og regelverket kan være veldig kronglete. Burde være mer info at man kan ha med seg noen på møter da det ikke alltid er lett og forstå hva som blir sagt. Vi er alle i forskjellige stadier i livet og mange er nervøse når de går der. Burde være obligatorisk at alle møter blir tatt opp på bånd. Det er mye motsigelser av og til på hva som blir sagt på møte mellom nav og bruker. Anonymkode: 916ed...e86 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå