Gå til innhold

Hvordan gå ned 30kg - uten slankemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, anon01 said:

Ja, jeg fikk det til, 6 dager mer hard trening på senter (4 økter med styrkeøkter, 2 med ren cardio), minimum 10k skritt om dagen (det vil si; 2 turer om dagen på 30 min med middels intensivitet) og lav karbo diett med kaloribegrensning. 

 

Typisk mat:

Frokost: Omelett av  egg, skinke med diverse grønnsaker.

Lunsj: Proteinlapper laget av egg og mager kesam og litt bær. 

Middag: 250 gr kylling eller biff, salat eller stekte grønnsaker 

Kvelds/kos ved behov: mager kesam med bær og mandler. YT yougurt/melk/Shake

 

 

Gikk ned 30 kg på 4 måneder.

 

Wow kjempeinnsats!

Hvor lenge varte treningsøktene dine? Og hvordan gjorde du det rent praktisk med å få det til, gikk du samme tid hver dag f.eks. før/etter jobb? 

Anonymkode: fe6a5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Wow kjempeinnsats!

Hvor lenge varte treningsøktene dine? Og hvordan gjorde du det rent praktisk med å få det til, gikk du samme tid hver dag f.eks. før/etter jobb? 

Anonymkode: fe6a5...e28

Treningsøktene varte alt fra 30 min til 70 min. Avhengig av hva konkret som sto på planen den dagen, hvor lange pauser jeg hadde mellom øvelsene, og generelt humør den dagen.

Jeg trente før jobb fordi det passet meg best :) Jobber kontorjobb, og har en hektisk hverdag etter jobb. 

Brukte ofte lunsjen på jobb til å gå 1 av 30mins turene mine, til eller fra jobb de gangene det var praktisk mulig, etter jobb med hund/barn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk ned 20 kg. Jeg lagde sunnere måltid, planla bedre og preppet måltid. Jeg gikk ikke på treningssenter på den tiden, men prøvde å gå turer hver dag. Vektklubben.no gjorde til at det ble lettere for meg for da hadde jeg kontroll på hvor mye jeg hadde fått i meg og det ga meg motivasjon videre 

Anonymkode: 056e5...9b7

Når du sier preppet måltid, laget du flere måltider ferdig på forhånd? Laget du et separat måltid til familien?

Anonymkode: fe6a5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kanskje feilen du har gjort er å kutte ut alt? I det lange løp er ikke det lett å holde seg unna alt.  når man først smaker det igjen er det lettere å komme tilbake til gamle vaner. 

Anonymkode: 056e5...9b7

 Som sagt har jeg gått ned masse i vekt mange ganger, og har da prøvd ulike metoder. Inkludert å spise helt vanlig mat og bare ha godteri i små mengder/faste dager. 

Anonymkode: 9e0e1...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, anon01 said:

Treningsøktene varte alt fra 30 min til 70 min. Avhengig av hva konkret som sto på planen den dagen, hvor lange pauser jeg hadde mellom øvelsene, og generelt humør den dagen.

Jeg trente før jobb fordi det passet meg best :) Jobber kontorjobb, og har en hektisk hverdag etter jobb. 

Brukte ofte lunsjen på jobb til å gå 1 av 30mins turene mine, til eller fra jobb de gangene det var praktisk mulig, etter jobb med hund/barn

Tusen takk for fantastisk inspirerende historie. Hvordan har det gått å holde vekta, og har du trappet ned litt på trening/spist mindre restriktivt?

Anonymkode: fe6a5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lizard said:

Du bør oppsøke hjelp av noe slag. Grete Roede, en coach som driver med ernæring på et treningssenter etc. Sannsynligheten for at du klarer dette helt alene er veldig liten. 

Har du erfaring med grete roede, coach eller grupper for dette?  

Litt usikker på om grupper fungerer for alle. Er du en person som gjerne lærer/gjør prosjekter i grupper med andre, eller liker du å ordne opp på egenhånd?

Anonymkode: fe6a5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for fantastisk inspirerende historie. Hvordan har det gått å holde vekta, og har du trappet ned litt på trening/spist mindre restriktivt?

Anonymkode: fe6a5...e28

Det enkle svaret her er at LIVET SKJER. Vekten har gått noe opp, stabilisert seg på 6 kg opp, men har ikke gått opp livvidden, så tydelig at dette er mer muskler og ikke fett. Det er helt naturlig at om man spiser restriktivt, og begynner å spise "normalt" igjen, så vil vekten gå opp. 

Jeg spiser relativt restriktivt enda, prøver å holde meg til lavkarbo i det store og det hele, men unner meg selvsagt pizza, pasta, gjærbakst/kaker, sjokolade eller annet godis i ny og ne. Livet blir kjedelig uten :) 

Trener når livet tillater det, men det har blitt mindre gåturer om vinteren. Noen uker får jeg til 6 økter, andre uker ingen. Prøver å være i aktivitet  som man får puls av på ett eller annet vis iløpet av dagen. 

Det er bedre å gjøre litt, enn ingenting. Og aldri gi helt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du TS noen form for oversikt/kontroll på ca hvor mange kalorier du får i deg pr dag?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snublefot62 said:

Har du TS noen form for oversikt/kontroll på ca hvor mange kalorier du får i deg pr dag?

Nei, jeg teller ikke kalorier men har stabil vekt og begrenser hvor mye jeg spiser. Styrer allerede unna alkohol, snacks, godter og spiser begrensede mengder pasta/potet/ris/brød.

Anonymkode: fe6a5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det høres lurt ut, at du kan spise normalt med familien. Hvilke klokkeslett spiser du i 16:8?

Tar du noen grep for å ikke spise ekstra mye etter å ha gått uten tidligere på dagen? Jeg tror jeg fort villr tatt det igjen...

Gjør salt at du spiser for mye?

Anonymkode: fe6a5...e28

Jeg spiser mellom 10 og 18. Jeg elsker potetgull og sjokolade, det har jeg kuttet nesten helt ut. Kanskje litt i helgene, men da før klokken 18. Ellers så spiser jeg normalt, eneste endring egentlig, litt mer grønsaker til middag å mindre ris/pasta/potet.

Anonymkode: cc8bb...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 25 kg uten slankemedisin.

Startet med å kutte ut sukkerholdig brus, og begrense godteri til lørdag.

Telte litt kalorier i starten for å få en pekepinn, og så har jeg fokusert på å ikke spise når jeg ikke er sulten.

Når jeg ikke finteller kalorier prøver jeg å holde meg til ett måltid på formiddagen, middag og ett måltid på kvelden. Kanskje måltidsrytmen bør være annerledes for deg, men for meg er det slik det er passe.

Ikke putte noe i munnen uten å tenke over det, småspising fører til mange ekstra kalorier.

Begynte smått med å gå lette turer, så litt tyngre turer. Etterhvert meldte jeg meg inn på treningssenter, da jeg synes det er lettere å komme seg på trening når det er noen som pusher.

Anonymkode: edb9c...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg teller ikke kalorier men har stabil vekt og begrenser hvor mye jeg spiser. Styrer allerede unna alkohol, snacks, godter og spiser begrensede mengder pasta/potet/ris/brød.

Anonymkode: fe6a5...e28

Da ville jeg begynt der.

Som første bruker svarte i tråden her så må du ligge på eller under 2000 kalorier for å gå ned i vekt. Sånn omtrentlig.

Og for å klare det må du nesten vite litt hvor mye du faktisk putter i deg. Du trenger ikke veie maten for å finne ut av dette. Du vet for eks hvor mye kjøttdeig som er brukt i en middag. Eller antall knekkebrød du spiser. Så er det bare å se litt på innholdsbeskrivelsen på det du spiser og regne grovt. Snakker vi om 300 kalorier eller 1200? 600 eller 1500?

Så skal du ligge i underskudd for å gå ned i vekt så må du fordele ca 1800 kalorier på 3-4 måltid. Rundt 300 til frokost, lunsj og kvelds (totalt ca 900 kalorier) og 6-700 kalorier til middag. Så har du marginer til juice eller annet du har i mellom. Da er du i underskudd og går ned i vekt.

Den største jobben er nok å få litt oversikt over kalorier. Jeg telte i mi første uke. Ikke nøyaktig men sånn grovt sett. Da fikk jeg et forhold til hvor mye kalorier enkelte ting inneholder og da er det enklere å være bevisst på det i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 27 kg på 8 mnd. (Skal ned omtrent 3 kg til faktisk.) 
Faster, bruker 16:8. Har spisevinduet mitt fra 16 til midnatt, er pga turnus jobb og diverse, samt at jeg da slipper å fyse på kvelden. Spiser middag og kvelds. Legger inn hva jeg spiser i Lifesum for å ha oversikt over kalorier, dvs nå trenger jeg egentlig ikke det lenger, man lærer seg ganske fort hva man kan spise for å være i kaloriunderskudd. Jeg spiser ikke noe større måltider enn ellers. Ikke noe godis/snacks el til vanlig, spiser kanskje noe slikt en dag i uken, men fortsatt begrensede mengder. 
Trener 4-5 ganger i uken, et par timer hver gang, cardio og styrke. Og ellers går jeg mye, gjennomsnittlig 13000 skritt om dagen, men mye mer på hektiske jobbdager. 
I starten hadde jeg stort kaloriunderskudd, de første 20 kg gikk på 4 mnd vel. Men etterhvert passet jeg mer på nok proteiner pga trening osv. 

Anonymkode: 86803...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å finne ut hva som passer deg og din livssituasjon. Selvfølgelig kjekt med tips på hva andre har gjort. Vil du telle kalorier eller vil du gjøre små forandringer på kosthold? Har du mulighet til trening/fysisk aktivitet? Hva er årsaken til at du ikke går ned i vekt? Småspising, mye mat, snacks , alkohol osv?

For noen er det motiverende å følge et opplegg eller få hjelp fra profesjonelle. Finnes diverse som er nettbasert. Matplan eller treningsopplegg. Kan være en fin motivasjon hvis det er mye man er usikker på. Skal jeg gå ned i vekt må jeg telle kalorier, hvis ikke har jeg null oversikt. Jeg spiser sunt, men har en tendens til å spise for mye av det sunne. Så er det også fint å sette seg noen mål! Hvorfor vil du ned i vekt, hva er målet ditt og når tenker du at du når det?

Anonymkode: c4edb...5a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Gått ned 27 kg på 8 mnd. (Skal ned omtrent 3 kg til faktisk.) 
Faster, bruker 16:8. Har spisevinduet mitt fra 16 til midnatt, er pga turnus jobb og diverse, samt at jeg da slipper å fyse på kvelden. Spiser middag og kvelds. Legger inn hva jeg spiser i Lifesum for å ha oversikt over kalorier, dvs nå trenger jeg egentlig ikke det lenger, man lærer seg ganske fort hva man kan spise for å være i kaloriunderskudd. Jeg spiser ikke noe større måltider enn ellers. Ikke noe godis/snacks el til vanlig, spiser kanskje noe slikt en dag i uken, men fortsatt begrensede mengder. 
Trener 4-5 ganger i uken, et par timer hver gang, cardio og styrke. Og ellers går jeg mye, gjennomsnittlig 13000 skritt om dagen, men mye mer på hektiske jobbdager. 
I starten hadde jeg stort kaloriunderskudd, de første 20 kg gikk på 4 mnd vel. Men etterhvert passet jeg mer på nok proteiner pga trening osv. 

Anonymkode: 86803...90c

Jeg  synes du er veldig tøff som klarer å gå til kl 16, jobbe og trene på tom mage. Og økter på et par timer mens du er i kaloriunderskudd.

Anonymkode: fe6a5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du erfaring med grete roede, coach eller grupper for dette?  

Litt usikker på om grupper fungerer for alle. Er du en person som gjerne lærer/gjør prosjekter i grupper med andre, eller liker du å ordne opp på egenhånd?

Anonymkode: fe6a5...e28

Har faktisk god erfaring med begge deler. Gikk på Grete Roede da jeg var ungdom/ung voksen og gikk ned 15 kilo. Syntes det fungerte veldig bra. I voksen alder hadde noen kilo sneket seg på igjen etter fødsler og småbarnsliv, men jeg har aldri kommet opp i like høy vekt som før Roede. 

Nå har jeg gått til en 1:1 coach som hjalp med med små justeringer i kosthold. Har gått ned 7 kilo siden oktober, uten at det har opplevdes som vanskelig. Jeg liker å ha noen å spørre med, og som kan hjelpe meg med å se ting litt utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Startet januar 2022. Begynte å gå rolige turer for å bygge opp et grunnlag. Jeg var i svært dårlig form på den tiden. Jeg spiste som normalt, men gåturene gjorde for meg nok til at jeg gikk ned i vekt. 

Etterhvert da det stagnerte startet jeg med å redusere på kaloriinntaket. Jeg telte aldrikalorier. Jeg trengte ikke det. Såpass oversikt har man jo, -spis mindre totalt, rett og slett. Jeg gikk ned over 15 kg den våren, så stabiliserte vekten seg. 

Så var det januar 2023 og jeg ville fortsette vektnedgangen etter og ha hatt en god pause. Jeg tror det hjalp meg, for da hadde jeg stått stabilt på vekten over lengre tid, og da jeg gikk inn for å gå ned mer slapp kiloene raskt taket. Denne gangen begynte jeg å loggføre all maten jeg spiste for å passe på at jeg fikk i meg nok proteiner i forhold til treningsmengde. Jeg logget bare en månedstid og fant ut hvordan jeg kunne spise i forhold til trening og fortsatt gå ned relativt rolig i vekt. Jeg gikk ned 13kg dem våren før jeg nådde nok et platå og tok en pause igjen. 

Og her er vi i 2024. På vei ned i vekt igjen og hadde et par ekstra kilo med meg fra julen (som er borte nå) og skal ned noen kilo til før jeg begynner på stabilisering. 

Jeg tror noe av det viktigste er å ha god tid slik at det ikke er en kur, men livsstilsendring, og slik at hodet klarer å følge med på forandringen kroppen går gjennom. Jeg må lære meg til at jeg ikke kan spise som før, for da går jeg opp, og skal jeg spise mer, ja da må jeg bevege meg mer. Disse tingene endres ikke ved å ta en lynkur på 6 mnd for å gå ned 20 kilo. Ta deg tid, 30 kilo TRENGER tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ba om konkrete råd og her skal du få noen. 

Bytt ut pasta/ris med masse grønnsaker. Du kan så og spise uendelig mengde av dette (du blir stappmett). Rasp blomkål, damp brokkoli, lag mos, ovbsbak aubergine, bruk en potetskreller eller et juliennejern og lag "spaghetti" av gulrot eller squash. Ris/pasta gir egentlig ingenting annet enn tomme kalorier og disse kaloriene er lette å spare inn hvis du bytter de ut med grønnsaker.  

Spis nok proteiner. Proteiner metter! Bytt ut brød med knekkebrød og vær RAUS med pålegg som egg, rene kjøttpålegg, smøreost, tomat/agurk, mager leverpostei, fisk/kyllingfilet. Lag ekstra til middag og bruk som pålegg. Eller spis cottage cheese blandet med vaniljeyoghurt toppet med friske bær. Veldig godt!

Få inn treningen før jobb. Ja, det krever mer planlegging og gode rutiner. Du må legge deg tidligere, men det er lite som er så deilig som å starte dagen etter en treningsøkt. Vondt der og da, sinnsykt godt etterpå og du har all tid på ettermiddag til familie/andre aktiviteter.

Vurder om det er lurt å skaffe deg en elipsemaskin hjemme hvis det er vanskelig å få til treningssenter i forhold til tidsklemma.  Elipsemaskin er skånsomt mot muskler og ledd og kan virkelig anbefales. Ha en serie du ser på KUN når du trener, da vil du se frem til å brenne noen kalorier samtidig som du ser serie. Å ha en slik maskin hjemme gjør muligheten til trening stor, det er faktisk bare å ta de 30 minuttene hvis det er det du rekker den dagen. Ingen god unnskylding til å droppe dagens trening med mindre man faktisk er syk :)Og man forbrenner mye (!) på elipsemaskin, det er derfor jeg nevner den og ikke sykkel for eksempel. Kan ta et eksempel. Jeg som nå er 61kg forbrenner 450 kalorier per time med høy intensitet på elipsemaskinen.  Da jeg var 30 kilo mer hadde jeg ikke mulighet til å måle dette, men jeg vil tippe minst 600 (men da føyk pulsen  i været bare jeg så maskinen). Jo høyere puls - desto mer forbrenner du. 

Ikke nekt deg noe. Hvis du er glad I vin, drikk litt vin. Er du glad i sjokolade så spis sjokolade og gjerne én fast dag i uka, eller en liten bit hver dag. Det handler om å ha noe å se frem mot som ikke er lang tid fremover. Å vente til lørdag føles oppnåelig, å vente til "man har gått ned alle kiloene" føles nesten uendelig. Ved å ta bort det man er glad i fjerner man også en del av motivasjonen etterhvert som man begynner å bli lei. Noen klarer fint å stoppe helt med alt som "ikke er lov" men det er ikke realistisk på lang sikt og det er lurt å lære hjernen fra starten av at dette ikke er en kur, men en livsstilvsendring.

Endret av Ugresset
La til og endret litt
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet i mars 2023 på 120 kg.

Nå veier jeg 99. Hadde nok gått fortere om jeg ikke hadde vært syk i hele høst, men jeg er fornøyd allikevel. Merker det veldig godt på kropp og klær, og jeg har på ingen måte gitt meg. Skal ned til minst 85.

Hva jeg konkret har gjort? Ikke endret alt på en gang. Byttet ut brød med knekkebrød (helt konkret: Wasa Fiber Balance). Spiser tre stk med cottage cheese og Lerum sukkerfritt jordbærsyltetøy og gjerne en gulrot eller et eple som første måltid. Det utgjør ca 260 kalorier. Lenge spiste jeg omtrent det samme til lunsj, med frukt og/eller grønnsak til. Som mellommåltid: en Skyr. Til middag omtrent det vi alltid har spist (har familie), men litt mer bevisst på mindre pasta og mer grønnsaker, saus har jeg aldri vært veldig glad i, så ikke så mye å hente der. 

Har byttet ut gulost med lettere gulost. Lettrømme med kesam eller Drømmelett. 

Et tips er å føre inn i Lifesum feks (det har jeg brukt) særlig i starten. Virker som litt pes, men man får en god del aha-opplevelser. Ikke gap over alt på en gang, innfør én og én endring. Og kanskje det er viktigere å ha fokus på å tilføre mer av det riktige i starten, istedenfor å ta bort alt liksom.

Jeg har spist snop i helga, men har hatt egen skål og ikke tatt med hele posen inn i stua. Og noen ganger sprekker man og skeier ut altfor mye. Da er det bare å starte på ny dagen etter, for sprekker kommer til å skje!

Vei deg en dag i uka, gjerne fredag. Drikk en god del vann, pass på eventuelle flytende kalorier. Jeg har også brukt appen MeThreeSixty for å måle kroppen, ca hver 14.dag til en gang i måneden. Noen ganger står vekta stille i ukesvis, men kroppen krymper allikevel i cm, det har jeg erfart selv!

Nå etter nyttår har jeg prøvd ut periodisk faste. Spiser første måltid i 11-13-tiden, og så bare middag etter det. Stort sett 16:8, ofte litt lenger faste. Merker at det har hatt effekt etter at jeg sto stille litt - men jeg ville ikke startet der i begynnelsen av en livsstilsendring!

Pass på å spise grov fiber, mye proteiner, grønnsaker, forholdsvis magre meieriprodukter og frukt. 

Jeg er ekstremt sjelden sulten nå, og hvem skulle tro et med en BMI på 33 nå... Den var på 40. 

Jeg har blitt mer bevisst på hverdagsaktivitet og har også en "walking pad" hjemme. Brukes ikke daglig, men den er veldig grei å ha når man føler man har vært litt inaktiv. Det aller, aller meste jeg har gjort er kostholdsendringer, og det er årsaken til de 21 kiloene jeg har mistet.

Du kan faktisk få det til, TS! Jeg hadde egentlig gitt opp og tenkte at sånn skulle jeg bare være resten av livet... Men så var jeg hos legen for noe annet, og det ble oppdaget høyt kolesterol og høyt blodtrykk. Da var det bare å ta tak, og det har jeg klart. Hadde altså helsemessig motivasjon i bunnen, men nå har jeg akkurat bikket 50, og jeg var altså "frisk og feit" til jeg var 49.... Men helsa tok jeg tak i. Har sluttet med blodtrykkstabletter, og har gått ned i dose på kolesteroltabletter (sliter med litt arvelig høyt der har jeg funnet ut).

Det er bare å begynne. Skjønner at det er lett å si, men jeg har faktisk vært der at jeg har tenkt at det ikke funker... Men så gjør et faktisk det når man først starter...

Anonymkode: 1a36f...649

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg  synes du er veldig tøff som klarer å gå til kl 16, jobbe og trene på tom mage. Og økter på et par timer mens du er i kaloriunderskudd.

Anonymkode: fe6a5...e28

Kroppen venner seg til spisevinduet, man blir ikke sulten før da. 😊

Og fastende trening synes jeg egentlig bare er veldig digg. Har stort sett alltid med meg noe å drikke mellom de to timene, kan være en kopp kaffe med melk, eller på dager jeg vet at jeg skal ha to harde økter så tar jeg med meg kakao med proteinpulver i termokoppen. Funker som gull. Nå så jeg at det var ikke det du kommenterte, men selv med kaloriunderskudd får jeg masse energi og overskudd av trening! Det er jo en boost uten like. Er jo helt klar for fest etterpå. (Jeg elsker høy puls, jeg er en sånn en.) 😁

Anonymkode: 86803...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...