Gå til innhold

Hvordan gå ned 30kg - uten slankemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har klart å gå ned 30 kg som kan gi konkrete råd om hvordan man kan få det til i en travel hverdag, uten slankemedisin?

Del gjerne hva du spiste, hvordan du trente, og hvor langt tid det tok å gå ned såpass mye.

Hilsen travel kvinne i 40-åra som ikke har prioritert seg selv på en stund.

 

Anonymkode: fe6a5...e28

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2000 kalorier eller mindre per dag og kutte ut salt, sukker og stivelse. Bare å begynne å veie og telle. Eneste som vil få deg ned i vekt, med mindre du trener flere timer til dagen.

Anonymkode: eb3c3...258

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

2000 kalorier eller mindre per dag og kutte ut salt, sukker og stivelse. Bare å begynne å veie og telle. Eneste som vil få deg ned i vekt, med mindre du trener flere timer til dagen.

Anonymkode: eb3c3...258

Og hvordan løste du det, lagde du separat mat til deg selv?

Vil helst unngå å veie maten foran ungen.

Anonymkode: fe6a5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 30 kg flere ganger, men klarer ikke holde vekta nede… Uansett, for å gå ned i vekt kan du prøve ulike metoder:

Lavkarbo - erstatt karbohydratrike matvarer med andre matvarer, for eksempel spiser du grønnsaker istedenfor pasta

Mindre porsjoner

Kutte ut all unødvendig snacking, dvs sjokolade, potetgull, kaker, kjeks osv

Du vil gå ned i vekt med helt vanlig mat om du kutter ut det som er unødvendig. 

Anonymkode: 9e0e1...040

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noen som har klart å gå ned 30 kg som kan gi konkrete råd om hvordan man kan få det til i en travel hverdag, uten slankemedisin?

Del gjerne hva du spiste, hvordan du trente, og hvor langt tid det tok å gå ned såpass mye.

Hilsen travel kvinne i 40-åra som ikke har prioritert seg selv på en stund.

 

Anonymkode: fe6a5...e28

Du vet svaret. Du har bare problemer med å starte. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste mindre og renere og sunnere, trente ikke. Brukte ca 1 år. Ingenting mer hokus pokus enn det.

Anonymkode: 75915...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har gått ned 30 kg flere ganger, men klarer ikke holde vekta nede… Uansett, for å gå ned i vekt kan du prøve ulike metoder:

Lavkarbo - erstatt karbohydratrike matvarer med andre matvarer, for eksempel spiser du grønnsaker istedenfor pasta

Mindre porsjoner

Kutte ut all unødvendig snacking, dvs sjokolade, potetgull, kaker, kjeks osv

Du vil gå ned i vekt med helt vanlig mat om du kutter ut det som er unødvendig. 

Anonymkode: 9e0e1...040

Hvorfor klarer du ikke å holde vekta? Burde være enkelt når man er blitt slankere og sprekere , og lært seg nye sunnere vaner!

Anonymkode: 60419...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det noen som har klart å gå ned 30 kg som kan gi konkrete råd om hvordan man kan få det til i en travel hverdag, uten slankemedisin?

Del gjerne hva du spiste, hvordan du trente, og hvor langt tid det tok å gå ned såpass mye.

Hilsen travel kvinne i 40-åra som ikke har prioritert seg selv på en stund.

 

Anonymkode: fe6a5...e28

Jeg gikk ned 20 kg. Jeg lagde sunnere måltid, planla bedre og preppet måltid. Jeg gikk ikke på treningssenter på den tiden, men prøvde å gå turer hver dag. Vektklubben.no gjorde til at det ble lettere for meg for da hadde jeg kontroll på hvor mye jeg hadde fått i meg og det ga meg motivasjon videre 

Anonymkode: 056e5...9b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor klarer du ikke å holde vekta? Burde være enkelt når man er blitt slankere og sprekere , og lært seg nye sunnere vaner!

Anonymkode: 60419...efd

Det er mange årsaker, man må for eksempel ligge på et lavtkaloriinntak i flere år etter at man har ønsket vekt for å ikke gå opp igjen, og det er vanskelig å holde ut å være sulten så lenge. 

I tillegg sklir det ut litt og litt med at man unner seg litt her og litt der. 

Og så skjer livet, kjærlighetssorg, dødsfall, alvorlig sykdom hos kjære, arbeidsledighet - og så skal man trøste seg selv på feil måte. 

Kunne ramset opp mer, men det er ganske forskningsmessig etablert at det er de færreste som klarer å holde vekta etter vektnedgang. 

Anonymkode: 9e0e1...040

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har gått ned 30 kg flere ganger, men klarer ikke holde vekta nede… Uansett, for å gå ned i vekt kan du prøve ulike metoder:

Lavkarbo - erstatt karbohydratrike matvarer med andre matvarer, for eksempel spiser du grønnsaker istedenfor pasta

Mindre porsjoner

Kutte ut all unødvendig snacking, dvs sjokolade, potetgull, kaker, kjeks osv

Du vil gå ned i vekt med helt vanlig mat om du kutter ut det som er unødvendig. 

Anonymkode: 9e0e1...040

Kanskje feilen du har gjort er å kutte ut alt? I det lange løp er ikke det lett å holde seg unna alt.  når man først smaker det igjen er det lettere å komme tilbake til gamle vaner. 

Anonymkode: 056e5...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører nå 16:8, fungerer fint med familie. Har gått ned en del alt, har ikke veid meg så vet ikke kg, men merker det på klær. Fungerer i alle fall for meg. Men passer meg for salt og sukker da, men spiser ganske så normalt. Dette kan jeg leve med i en travel hverdag.

Anonymkode: cc8bb...a4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på hva som er problemet. Mitt er f eks at jeg sliter med sukkersug og bingeeating på kvelden. Jeg måtte da ta det aktive valget at jeg rett og slett ikke kan spise søtsaker. Innførte også periodisk faste og det gjorde underverker for ulvehungeren min. 

Andre er kanskje hekta på junkfood, driver å småspiser, problemer med porsjonskontroll, usunt kosthold generelt, emosjonell spising osv. 

Nå er det lenge siden jeg gikk ned 25-30kg. Men tok nylig av 11-12 og holder på nå. Har lagt til en del trening også men 90% av løsningen er kostholdet. 

Hilsen stressa småbarnsmor 👍

Endret av myMa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må vi starte med å være ærlige med oss selv. De fleste av oss går opp i vekt fordi vi får i oss flere kalorier enn vi forbrenner. Så enkelt er det. Og så vanskelig.

Jeg har hatt en negativ utvikling de siste årene. Dette vet jeg fordi jeg har en vane for å veie meg nesten daglig til fast tid. I jula traff jeg 114 kg med en BMI på over 34. Jeg bestemte meg da for å ta tak.

Nå etter ca 5 uker har jeg gått ned 6,5 kg. Hvordan?

Ved å være ærlig med meg selv og faktisk lytte til kroppen.

For eks så har jeg lenge slitt med porsjonskontroll og mengde mat. Jeg har spist til det er tomt fordi det er godt. Og fordi vi ikke skal kaste mat. Jeg har lært i oppveksten min at vi ikke skal kaste mat. Og vi lager alltid litt ekstra i tilfelle vi får besøk eller til rester senere i uka. Vi får sjeldent besøk i middagstider i 2024 og vi sparer ikke på rester. Så jeg (og samboer) har endt opp med å spise til det er tomt. Det har vi snudd på nå. Vi lager mindre mengde mat nå en før. Er det ikke nok mat så kan vi alltid spise brød eller knekkebrød etterpå. Sannheten er at det har det ikke vært behov for. Enda. Så mindre mengder mat.

Så har jeg jobbet med å lære meg kroppen min. Er jeg faktisk sulten? Eller er det vane eller trøst/kjedsomhet? For eks så spiser jeg meg ikke lenger stappmett. Det var vanskelig å kjenne igjen. Men det tar tid fra når du spiser til magen gir signal om at den er mett. Og i den tiden så spiser du gjerne for mye mat og ender opp med å bli stappmett før du er ferdig. Nå stopper jeg før. Det er fortsatt vanskelig, men det blir lettere og lettere. Og jeg kan faktisk ikke alltid helt tro på meg selv når jeg nå ser størrelsen på maten som jeg spiser, kontra for 6 uker siden. Innholdet er fortsatt det samme. Prøver å lage mer av maten selv i stede for halvfabrikat, men ellers går det mye i kylling, kjøtt, poteter, pasta, ris og fisk. Samme som før men mindre mengder. Vesentlig mindre mengder.

Men det vanskeligste av alt har vært, og er fortsatt, trøstespising eller kjedespising. Når jeg skal sette meg ned å se på TV så har jeg vane for å spise på noe. Kjeks, chips, sjokolade, brød, knekkebrød, restemat eller whatever. Det er en blanding av at jeg må ha noe å spise på når jeg ser på TV (vane) og trøstespising. Det er ofte lange dager og da fortjener jeg å spise noe ekstra, og føler meg kortvarig bedre.

Dette er ikke løst enda, og jeg vil beskrive det som en daglig kamp fortsatt. Men jeg takler det med å være bevisst på det og hva det er i det jeg spiser. Jeg sprakk i helgen og spiste ostepop på lørdag. Det var ca 700 kalorier ekstra. Det viste igjen med vektoppgang på søndag og de siste dagene har gått med på å bli kvitt de kaloriene pluss middagen på lørdag. Men når jeg nå kjenner på hvor kortvarig den gleden var med osteoporose, og hvor mye arbeid det er å kvitte meg med den, jo mindre får jeg lyst på mer.

Samme gjelder butikken. Tidligere har jeg kanskje kjøpt en liten sjokolade for å «holde ut til middag». Det er en løgn. Og er totalt unødvendig.

Jeg er fornøyd med fremgangen så langt. Det er krevende å endre vaner og livsstil. Men selv om jeg har tatt av en god del så har jeg minst 10 kg igjen som skal bort. Eller mer. Og selv om det har flatet litt ut nå så merker jeg stor glede av at buksene sitter løsere og det er lettere å bøye meg ned for å ta på sko.

Og i dag droppet jeg frokost. Kjente litt ekstra etter om jeg faktisk var sulten eller om det var ren vane som meldte seg. Og landet på at det var vane. :)

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor klarer du ikke å holde vekta? Burde være enkelt når man er blitt slankere og sprekere , og lært seg nye sunnere vaner!

Anonymkode: 60419...efd

Hør hør, alle verdens leger! Ansett dette mennesket, for et revolusjonerende syn på overvektsepedemien! 😂😂👍🏻 

Anonymkode: 75915...040

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spis deg fri hjalp meg å gå ned og bli der, er på det fjerde året nå.. Det er ikke en diett, det er en endring av kost og hvordan du spiser. Jeg har forsøkt det meste annet, pulverkurer, lavkarbo, rhodekurs, PT.. men ikke noe av det var en varig endring, dette funket for meg.. 

Anonymkode: 329ce...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tidsfordriv2023 said:

Du vet svaret. Du har bare problemer med å starte. 

Nei jeg vet ikke svaret. For å klare dette tror jeg det er lurt å tenke seg om litt, for det er jo snakk om ganske lang tid og mange tuer som kan velte lasset.  Blir glad for praktiske tips til hvordan folk har gjort det rent praktisk i travle liv med barn, jobb, og mange måltider på farten.

Anonymkode: fe6a5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du bør oppsøke hjelp av noe slag. Grete Roede, en coach som driver med ernæring på et treningssenter etc. Sannsynligheten for at du klarer dette helt alene er veldig liten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk det til, 6 dager mer hard trening på senter (4 økter med styrkeøkter, 2 med ren cardio), minimum 10k skritt om dagen (det vil si; 2 turer om dagen på 30 min med middels intensivitet) og lav karbo diett med kaloribegrensning. 

 

Typisk mat:

Frokost: Omelett av  egg, skinke med diverse grønnsaker.

Lunsj: Proteinlapper laget av egg og mager kesam og litt bær. 

Middag: 250 gr kylling eller biff, salat eller stekte grønnsaker 

Kvelds/kos ved behov: mager kesam med bær og mandler. YT yougurt/melk/Shake

 

 

Gikk ned 30 kg på 4 måneder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjører nå 16:8, fungerer fint med familie. Har gått ned en del alt, har ikke veid meg så vet ikke kg, men merker det på klær. Fungerer i alle fall for meg. Men passer meg for salt og sukker da, men spiser ganske så normalt. Dette kan jeg leve med i en travel hverdag.

Anonymkode: cc8bb...a4f

Det høres lurt ut, at du kan spise normalt med familien. Hvilke klokkeslett spiser du i 16:8?

Tar du noen grep for å ikke spise ekstra mye etter å ha gått uten tidligere på dagen? Jeg tror jeg fort villr tatt det igjen...

Gjør salt at du spiser for mye?

Anonymkode: fe6a5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt kontakt med enæringsfysiolog. Det som passer andre å spise for å gå ned i vekt, passer ikke nødvendigvis deg.

Anonymkode: 56916...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...