Gå til innhold

Hvis tyngdekraften finnes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det er ikke nødvendigvis tyngdekraft😅 Det er tettheten til et objekt som avgjør om det stiger eller faller i luften uavhengig noen utenforstående magisk kraft som trekker.

Anonymkode: ceea7...cf0

Helt riktig! Og de fleste av oss kaller denne magiske kraften tyngdekraft. Og den er enda mer magisk enn det du sier, for den virker helt uavhengig av luft. Den virker faktisk uendelig langt helt uavhengig av hvilket materie som befinner seg mellom to objekter.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tyngdekraft er krumningen av romtiden. Det er ikke en egen kraft, men en konsekvens av måten romtiden fungerer. 

Endret av Frankenstein1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Heldigvis så er jeg tyngre enn luft, og det er du også.

Anonymkode: ceea7...cf0

Om tyngdekraften ikke finnes, hva har det å si hvor tung du er?

Du beviser jo bare det du prøver å motbevise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er tettheten til et objekt som avgjør om det stiger eller faller i luften uavhengig noen utenforstående magisk kraft som trekker.

Anonymkode: ceea7...cf0

Det er vanskelig å unngå begreper som har med tyngdekrafta å gjøre, ikke sant? Tetthet måles i gram per kubikkcentimeter. Du skriver også at du er tyngre enn luft, men gir det egentlig mening hvis man ikke forutsetter en kraft eller mekanisme som trekker oss ned mot jorda?

Noen mener at jorda er en flat skive som akselererer oppover i all uendelighet og at dette er kraften som får ting til å falle. De sier aldri hva slags kraft det er som får jordskiva til å fyke av sted på den måten, og det forklarer heller ikke hvordan heliumsballongen kan sveve. Akselererer helium raskere enn resten av verden? Og hvorfor flyter barkebåten?

Svaret på spørsmålet ditt ligger, mener man, i det som kalles oppdrift. En herre ved navn Arkimedes gjorde noen skjellsettende oppdagelser på det feltet for mer enn 2000 år siden:

https://snl.no/arkimedesloven

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og jeg skriver "hvis" fordi jeg har mine tvil.

Hvis tyngdekraften finnes, hvorfor stiger da helium ballonger? Det er så enkelt som at helium er lettere enn luft, og alt som er tyngre enn luft vil falle ned mens det som er lettere vil stige. Akkurat som at alt med høyere tetthet enn vann vil synke ned i vannet, mens alt med lavere tetthet vil flyte.

Tyngdekraft liksom.

Anonymkode: ceea7...cf0

Gravity. Not just a good idea, it's the law. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelsmurfen skrev (16 minutter siden):

Gravity. Not just a good idea, it's the law. 

I do not believe this person understands the gravity of this question.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (1 time siden):

I do not believe this person understands the gravity of this question.

Eh, jodda. Veldig godt. Litt humor og skøy.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelsmurfen skrev (6 timer siden):

Eh, jodda. Veldig godt. Litt humor og skøy.....

Du tok ikke humoren i den du svarte på nå da? ;)

Anonymkode: cdacf...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tok ikke humoren i den du svarte på nå da? ;)

Anonymkode: cdacf...4f7

NÅ gjorde jeg det. Takk 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva slags fysikk? Hva består den av?

Anonymkode: ceea7...cf0

Som @Frankenstein1 skriver: Det er fysikk av typen "Generell relativitetsteori". Tyngdekraft er krumning av romtiden. Det er selve rommet som aksellererer. Å stå stille på jordflaten er ekvivalent med å være i en heis som akselererer oppover. Man føler det som om man presses ned mot gulvet i heisen.

Det er den beste forklaringen du får av meg. Hvis du vil forstå bevisene må du jobbe for det. Ta noen fysikkfag. Du kan ikke lære det på KG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/12/2024 at 5:44 PM, AnonymBruker said:

Og jeg skriver "hvis" fordi jeg har mine tvil.

Hvis tyngdekraften finnes, hvorfor stiger da helium ballonger? Det er så enkelt som at helium er lettere enn luft, og alt som er tyngre enn luft vil falle ned mens det som er lettere vil stige. Akkurat som at alt med høyere tetthet enn vann vil synke ned i vannet, mens alt med lavere tetthet vil flyte.

Tyngdekraft liksom.

Anonymkode: ceea7...cf0

Er du flath earther også?

Anonymkode: a8e6e...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis"...

Alle objekter med masse trekker på alle andre objekter. Man kan sette opp et nokså enkelt labeksperiment for å måle tyngdekraften mellom objekter som ikke er større eller tyngre enn at man kan holde dem i hendene. Har selv i min tid reprodusert dette, i likhet med sikkert hundretusener eller millioner av andre fysikkstudenter over hele verden.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når eg gjekk på folkeskolen stod det skrevet at tyngdekraften eit menneske hadde over seg tilsvarte vekten av  hele 7 folkvogner.  Husker eg spekulerte mye på dette for dei fleste mennesker hadde nok kolapset om de hadde vekten av bare 1 folkevogn over seg, og hvordan kunne de da overleve med hele 7  folkevogner.

Anonymkode: 6cae9...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 17.44):

Og jeg skriver "hvis" fordi jeg har mine tvil.

Hvis tyngdekraften finnes, hvorfor stiger da helium ballonger? Det er så enkelt som at helium er lettere enn luft, og alt som er tyngre enn luft vil falle ned mens det som er lettere vil stige. Akkurat som at alt med høyere tetthet enn vann vil synke ned i vannet, mens alt med lavere tetthet vil flyte.

Tyngdekraft liksom.

Anonymkode: ceea7...cf0

Ikke noe 'hvis'. Den er det som holder alt på plass slik at hverken du eller me og f.eks biler ikke svever avgårde som ballonger og skaper kaos. Det har hendt jeg ikke har husket hvor bilen er parkert, men heldigvis har jeg unngått å måtte se oppi luften for å finne den igjen blant alle andre som hadde parkert bilene sine.

Spennende å høre hvilke teorier du har om fly? Og at båter flyter på vannet?

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis oksygen finnes....

Anonymkode: 9084b...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/12/2024 at 5:44 PM, AnonymBruker said:

Og jeg skriver "hvis" fordi jeg har mine tvil.

Hvis tyngdekraften finnes, hvorfor stiger da helium ballonger? Det er så enkelt som at helium er lettere enn luft, og alt som er tyngre enn luft vil falle ned mens det som er lettere vil stige. Akkurat som at alt med høyere tetthet enn vann vil synke ned i vannet, mens alt med lavere tetthet vil flyte.

Tyngdekraft liksom.

Anonymkode: ceea7...cf0

Hvordan kan satellitter falle kontrollert mot jorda, men fortsatt holde en fast avstand til overflaten om gravitasjonen ikke finnes? Jeg er sikker på at både tettheten og egenvekta til den satellitten er vesentlig høyere enn omkringliggende luft. 

Og jorda surrer rundt sola, man kan beregne når neste solformørkelse og måneformørkelse kommer til å skje. Tilogmed hvor det skjer. 

Og hvordan hadde australiere og pingviner vært en greie om det var tettheten som holdt dem på plass? Skulle ikke de da falt av overflaten på jorda, siden de er på undersiden av hva du mener er opp?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...