AnonymBruker Skrevet 12. februar #21 Del Skrevet 12. februar HemmeligSpion skrev (24 minutter siden): Det er fint å se at det, omsider, anerkjennes at "kalorier inn, kalorier ut" er en grunnsten i beregningen, men at det ikke er gyldig for alle. Jeg spiste samme mat som mine foreldre i mindre og færre porsjoner, de er i mye mindre aktivitet enn meg, men jeg er likevel 112 kg over 185 cm. Dette med samme kosthold. Nå som jeg har flyttet ut spiser jeg mye mindre, det blir som regel bare ett måltid, middag, og jeg holder samme vekt. Hva så? Om kroppen din forbruker mer energi en den inntar, så går du ned i vekt. Det er ingen unntak til dette, om ikke du lider av en sær sykdom. Om du jevnt over inntar mindre energi en kroppen din bruker, uten å gå ned i vekt, så er det svært mange fysikere som vil studere kroppen din. Da bryter du med grunnleggende fysiske lover om termodynamikk, og en nobelpris venter. Anonymkode: e8e1e...065 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #22 Del Skrevet 12. februar Er slank og har vært det hele livet. Om jeg hadde gjort som kroppen vil hadde jeg utelukkende levd på junk. Jeg kan lett spise 2 melkesjokolade hver dag om jeg ikke stopper meg selv. Anonymkode: f24a1...f62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #23 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hm...selv om jeg har vært slank størsteparten av livet har det ikke kommet gratis. Jeg har måttet ta valg om å dra meg på trening og har gjennomført det. I åresvis! Det fungerer ikke slik at jeg bare kan proppe i meg ubegrenset med mat/søtsaker/potetgull og kroppen forblir den samme. Jeg har tatt valg om å være aktiv ved å gå til butikken, gå/sykle til jobb osv.. Akkurat nå har jeg en pose potetgull i skapet og du aner ikke hvor mye jeg har lyst til å bare trykke den posen i meg. Men jeg tar et valg om å la være. Den skal nemlig spares til helga. Jeg mener alt sitter i hodet, det gjelder om å gå inn for det. Og ja det feiles inni mellom, det er ikke lett for oss slanke heller. I går tok jeg et valg om at jeg bare skulle ha en fastelavnbolle, selv om jeg fint kunne spist flere. Uansett, fint du får hjelp og håper du kommer dit du ønsker. Anonymkode: 705f8...f7b Jeg er slank og jobber iherdig for å holde meg slank. Men jeg kan ikke ha noe i huset og la være å spise det. Så her er det tomt hver uke, mens jeg fyller på litt til helgene. Viljestyrken min er totalt fraværende hvis jeg har en sjokoladeplate i kjøleskapet. Men har perioder hvor jeg lett går opp fem kilo og da er det et helvete å gå de ned igjen. Men jeg klarer det. Har en hobby hvor jeg har kostbare klær på meg og kan ikke kjøpe nytt hvert år. Derfor bruker jeg disse klærne som målestokk og det hjelper mye Anonymkode: 9b887...7c8 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #24 Del Skrevet 12. februar Ja, det blir jo som de som aldri har vært psykisk syk, mener at deprimerte eller utbrente mennesker bare må ta seg sammen. Anonymkode: 10361...87b 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #25 Del Skrevet 12. februar Jeg er K35 og for eksempel på sommeren jobber jeg steinhardt. 10 timer pr dag, 1 pause, gjerne 6 dager i uken. Hele juni til ut august. Skrittelleren har vært oppe i ei mil av og til, og den er ikke langt unna uansett på slike dager uansett. Så er det i tillegg til skrittene, løfting, bæring, bøying, dytting, flytting osv, og i tillegg går jeg til og fra jobb. Middagene mine var stort sett rene grønnsaker og rent kjøtt/fisk, ingen sauser og den slags. Så det var ikke mye mer kalorier inn enn nødvendig. Jeg hadde kanskje litt mindre lårflesk. Ikke nok til å bytte buksestørrelse av den grunn, men. Sideflesk og magefett rørte seg ikke. En kollega av meg, også K35, i samme jobb, med asiatisk opphav er syltynn. Hun spiser nudler, pølser, loff og nugatti. Og kjører til/fra. 🤷🏻 Anonymkode: f6030...065 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 12. februar #26 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva så? Om kroppen din forbruker mer energi en den inntar, så går du ned i vekt. Det er ingen unntak til dette, om ikke du lider av en sær sykdom. Om du jevnt over inntar mindre energi en kroppen din bruker, uten å gå ned i vekt, så er det svært mange fysikere som vil studere kroppen din. Da bryter du med grunnleggende fysiske lover om termodynamikk, og en nobelpris venter. Anonymkode: e8e1e...065 ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #27 Del Skrevet 12. februar Veldig fint innlegg, og har samme erfaring. Kroppen er kompleks, og overvekt innebærer mange faktorer. Det handler ikke om å «tåle å være litt sulten» og «jeg er slank fordi jeg passer på og er aktiv, og kunne også lett spist sjokolade hver dag», sånn som de siterte innleggene tror (og på den måten viser hvor kunnskapsløse disse folkene er). Det er flere mekanismer som spiller inn! Det er nok en stund til folk skjønner hva all nyere forskning viser… Ikke barebare med å forstå seg på det 😉 Bless the ignorant though. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er slank og har vært det hele livet. Om jeg hadde gjort som kroppen vil hadde jeg utelukkende levd på junk. Jeg kan lett spise 2 melkesjokolade hver dag om jeg ikke stopper meg selv. Anonymkode: f24a1...f62 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hm...selv om jeg har vært slank størsteparten av livet har det ikke kommet gratis. Jeg har måttet ta valg om å dra meg på trening og har gjennomført det. I åresvis! Det fungerer ikke slik at jeg bare kan proppe i meg ubegrenset med mat/søtsaker/potetgull og kroppen forblir den samme. Jeg har tatt valg om å være aktiv ved å gå til butikken, gå/sykle til jobb osv.. Akkurat nå har jeg en pose potetgull i skapet og du aner ikke hvor mye jeg har lyst til å bare trykke den posen i meg. Men jeg tar et valg om å la være. Den skal nemlig spares til helga. Jeg mener alt sitter i hodet, det gjelder om å gå inn for det. Og ja det feiles inni mellom, det er ikke lett for oss slanke heller. I går tok jeg et valg om at jeg bare skulle ha en fastelavnbolle, selv om jeg fint kunne spist flere. Uansett, fint du får hjelp og håper du kommer dit du ønsker. Anonymkode: 705f8...f7b Anonymkode: 6abab...514 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 12. februar #28 Del Skrevet 12. februar Jeg er litt opp og ned i vekt. Fordi jeg sliter med overspising. Har likevel mesteparten av tiden vært slank. Vært max oppe i 29 i BMI, men mest 19-22. Nå er den 24,5. Pga alkoholmisbruk og overspising. Prøver nå nok en gang å gå ned i vekt. Og det er skikkelig vanskelig. Altså selv om jeg mesteparten av tiden har vært slank så har jeg virkelig strevd med det. Opp to-tre kg, slanke de av igjen, opp 5 kg, slanke de av igjen, opp 30 kg, slanke de av. Det er en konstant kamp for meg. Så det er ikke slik at det er så enkelt for alle som er normalvektig. 3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #29 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor tror mange tykke at de som er tynne tar fornuftige valg i matveien? Jeg er tynn og har aldri tenkt kalorier når jeg spiser. Jeg spiser masse sunn mat men også pizza, godterier, is og potetgull, kaker akkurat når jeg ønsker det, og går ikke opp i vekt. Det er tilfeldig og handler om forbrenning og gener. Mange tykke spiser som mus og er tykke selv om de ikke rører godteri og kaker. Anonymkode: b2dfd...a6c Jeg har alltid vært tynn. Jeg har blitt bevisst kostholdet og næring på hva jeg spiser. Tar allikevel en del usunne valg. En ting er at det er genetisk for meg å være slank. Enda viktigere er at jeg har lite kontakt med sultfølelsen min. Det er sjeldent jeg kjenner meg så sulten at nå MÅ jeg ha mat. Av den grunn blir det som regel bare 2 måltider om dagen. Skulle jeg spist 3-4 ganger hver dag så ville jeg aldri kjent behovet for mat og hadde nok spist mindre til hvert måltid. Anonymkode: 07cf9...4ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #30 Del Skrevet 12. februar Jeg var i mange år en av disse som hånlig fortalte folk at det handler om "kalorier inn og kalorier ut". Det er jo bare å ta gode valg. Jeg la lett på meg, men gikk også lett ned igjen, så da må det jo være sånn for alle? Selvfølgelig kjente jeg på sult, selvfølgelig fyste jeg, men det var jo bare å stable litt viljestyrke på beina. Og trene, selvfølgelig! Hvorfor trener man ikke, hvis man er overvektig? Så ble jeg eldre og måtte begynne på medisiner som endret apetitten, samtidig som forbrenningen gikk ned. Den fysingen jeg tidligere hadde kjent på kunne ikke måle seg med den voldsomme sultfølelsen som nå herjet. Det er som om kroppen forteller meg at jeg er i ferd med å dø, og eneste måten å overleve på er å spise.... alt jeg finner! Det er en urkraft man ikke kan stå imot. Jeg tror det kan sammenlignes med å forsøke å holde pusten til man dør av oksygenmangel. På en måte er jeg glad jeg fikk denne lærepengen, for jeg innser jo at jeg tidligere fremsto både dum og uempatisk. Det er litt flaut å tenke på hvor bastant jeg var på dette tidligere. Herregud, det fantes jo forskning på dette for 5 år siden også, men jeg gadd ikke å sette meg inn i det, for jeg brukte meg selv som eksempel. Men man lærer så lenge man lever... Anonymkode: 7c788...779 18 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #31 Del Skrevet 12. februar Jeg blir sikkert sett på som naturlig slank. Spiser godt sammen med andre, og tar alltid en kanelbolle på kafé. Jeg har imidlertid veid 30 kg mer, og slanket meg ned til bmi 19 på 1,5 år. Nå jobber jeg kontinuerlig med å holde meg der, og tar grep hvis jeg har gått opp 2 kg. Da spiser jeg 1200 kcal om dagen til jeg har gått ned igjen. Tipper mange overvektige ikke er SÅ bevisste, jeg var i hvert fall ikke det da jeg hadde bmi på 30. Da spiste jeg helt ukritisk og mye mye søtt. Anonymkode: b027a...eec 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #32 Del Skrevet 12. februar Jeg har vært overvektig selv. Har nå vært slank i over 10år. På en måte så er det bare å ta seg sammen. Men å ta seg sammen er ikke så enkelt som man tror, for å spise sundt og trene er jo dritlett. Det er det psykiske som er vanskelig. Følelser, dårlig selvbilde, mangel på motivasjon. Det er her nøkkelen til livsstilsendring ligger. Men diskuteres nesten aldri. Anonymkode: 47e5d...faa 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #33 Del Skrevet 12. februar Jeg er "naturlig slank", alltid vært - kan spise "hva jeg vil når jeg vil" Men jeg har jo selvinnsikt nok til å vite at min manglende sultfølelse ikke er normalen, og at jeg må faktisk aktivt huske å spise hver dag og ikke bare annenhver dag, eller hver tredje dag. Jeg kan spise enormt mye, når jeg spiser - så mye at jeg alltid får spørsmål om hvordan jeg kan spise så mye og være tynn. Hadde jeg spist mine normale porsjoner 4 ganger pr dag hadde jeg sikkert trillet, jeg tror og det ville vært vanskelig for meg å spise det som er normale porsjoner i et vanlig spisemønster, måtte nok brukt endel tid på å lære hva en normal porsjon og mengde er. Anonymkode: 77099...bf9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #34 Del Skrevet 12. februar Nå kan jeg ikke snakke for alle slanke, men jeg må ta meg sammen og for å holde vekten ved å passe på hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser. Men jeg er hard og bestemt med meg selv, så da klarer jeg å holde vekten min. Men spiser jeg for mye så går jeg opp i vekt og. Jeg er nok ikke alene om dette, men er også dem som kan spise så mye at dem ikke legger på seg. dem er heldige ja, men slik er det ikke for alle nei. Nei vi er mange som må passe på inntak av mat og snacks og alt for å ikke legge på seg. Du er ikke alene TS. Anonymkode: 16578...213 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #35 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er jo ikke naturlig slank når du tenker over hva du spiser. Naturlig slank er man når man kan spise hva man vil uten å legge på seg Anonymkode: b2dfd...a6c De aller færreste kan spise ukritisk hva de vil uten å legge på seg. Anonymkode: 6afe9...485 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #36 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De aller færreste kan spise ukritisk hva de vil uten å legge på seg. Anonymkode: 6afe9...485 Det var jo ikke det hun/han sa, at noen kan spise hva de vil blir noe annet. Naturlig slanke (ikke de som strever med å holde seg slank) kan jo spise hva de vil, fordi de ikke vil spise mer enn de behøver. Anonymkode: f34c9...476 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #37 Del Skrevet 12. februar Jeg er enda heldigere enn det du beskriver i HI. Jeg har vært "naturlig" slank siden kyssesyka for 25 år siden, og det er ikke bare det at jeg ikke blir så sulten eller ikke får så stort sug, men jeg synes ikke en gang det er så ubehagelig å være sulten. Jeg tipper det er en veldig stor grunn til at mange er større enn meg. I tillegg synes jeg det er kjedelig og litt slitsomt å spise, og jeg orker derfor ikke å spise så store porsjoner. Ikke fordi jeg blir for mett. Jeg spiser også veldig langsomt, og det er kjedelig å alltid måtte være den andre må vente på. Jeg er takknemlig for at kroppen stort sett fungerer som den skal, men jeg tror likevel folk med større matglede vil kjenne seg heldigere. Anonymkode: ea458...730 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #38 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var jo ikke det hun/han sa, at noen kan spise hva de vil blir noe annet. Naturlig slanke (ikke de som strever med å holde seg slank) kan jo spise hva de vil, fordi de ikke vil spise mer enn de behøver. Anonymkode: f34c9...476 Det er jo i stor grad det ts sier, at en normal kropp ikke kjenner på sult eller krever mye for å holde seg slank…. Anonymkode: 6afe9...485 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #39 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor tror mange tykke at de som er tynne tar fornuftige valg i matveien? Jeg er tynn og har aldri tenkt kalorier når jeg spiser. Jeg spiser masse sunn mat men også pizza, godterier, is og potetgull, kaker akkurat når jeg ønsker det, og går ikke opp i vekt. Det er tilfeldig og handler om forbrenning og gener. Mange tykke spiser som mus og er tykke selv om de ikke rører godteri og kaker. Anonymkode: b2dfd...a6c Men hvor gammel er du? Dette gjelder sikkert for mange 18-19åringer. Men det skjer noe i 30-40årene for noen. Stillesittende jobb og dårlig kosthold eller graviditetskg som henger igjen. Og lar man det gå for langt er det vanskelig å gjøre noe med senere. Alle slanke jeg vet om som er 35+ tar bevisste og fornuftige valg i matveien. Slankheten kommer ikke av seg selv. Lett å forstå hvorfor enkelte kolleger og familie er overvektige. Selv om det er noen unntak (lavt stoffskifte, overvekt pga medisiner osv). Kebabsjapper på hvert gatehjørne hjelper ikke og folk tilbringer for mye tid foran mob og tv. Kjempeforskjell på hvor mange som er overvektige nå kontra på 80- 90 tallet. Nå gir jo folk brus og snop til 2-3 åringer.. Anonymkode: 26dc9...781 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #40 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo i stor grad det ts sier, at en normal kropp ikke kjenner på sult eller krever mye for å holde seg slank…. Anonymkode: 6afe9...485 Ja, nettopp? Mulig jeg misforsto hva du mente 😊 Anonymkode: f34c9...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå