Gå til innhold

Tips mot porer, skitten hud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg anbefaler frotteklut og så varmt vann du klarer på kluten. Spørs egentlig om det vil fjerne de svarte prikkene. Jeg er over 50 og aldri brukt annet ett mitt forslag og har ikke en eneste svart prikk noe sted. Bruker Canoderm å smører ansiktet med når jeg føler for det.

Har ei venninne som ble veldig overrasket over at jeg ikke bruker annet enn klut og varmt vann. Hun jobber selv med hudpleie og klarte ikke skjønne at huden min er så fin uten å bruke en masse remedier.

Anonymkode: 02498...345

Wow! Ja det hadde vært veldig greit om en bare kunne brukt en klut og litt vann. Skal prøve det ut og se om det hjelper på meg også😊takk!

Anonymkode: c4224...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som om du er såpass plaget at du bør forsøke antibiotikaen som legen nevnte. Hudormer og akne er en betennelsestilstand i huden så det er ikke så rart å behandle med antiobiotika. Dersom antibiotikaen ikke virker bør du henvises videre til hudlege for vurdering av sterkere remedier. 

Anonymkode: 468b4...a7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 11.21):

Det må vell finnes noe som kan hjelpe mot porer🤔 jeg føler jeg har så skitten hud i ansiktet, i tillegg til at jeg har veldig mye porer akkurat under øynene/ved siden av nesen og i pannen. Jeg har prøvd så mye, også krem fra legen men ingenting fungerer. Misunner så veldig andre som har ren fin hud, som kan gå rundt uten sminke og fortsatt se fine ut, slik føler ikke jeg meg. Føler meg ikke fin en plass med skitten hud og alle disse porene, noen porer er større enn andre og viser selvfølgelig mye bedre. Så er det noen som har noen tips?☺️ kanskje noen som har hatt samme problem men som har fått det bort eller det har blitt bedre

Anonymkode: c4224...105

Det kan være en god investering å få time hos en dyktig hudpleier, men du kan gjøre mye selv med hudpleie med riktige virkestoffer for din hud. Ut fra slik du beskriver huden din, har du fet hud med store porer/hudormer og kviser. Når du har en hud som produserer for mye talg, er målet å balansere talgproduksjonen uten å samtidig tørke ut huden, noe som kan forverre problemet. 

En god og rimelig rens for fet/uren hud som ikke virker uttørkende, er CeraVe Foaming Cleanser. Pa grunn av hudtypen din kan du rense med denne både morgen og kveld.

Etter rens kan du bruke et serum eller toner med niacinamide (en type b- vitamin) som bl.a. hjelper til med å balansere huden, i tillegg til at den er anti-inflammatorisk (kviser er små inflammasjoner/betennelser i huden) og demper rødhet. Både The Ordinary og The Inkey List har gode og rimelige alternativer her. Til slutt en oljefri fuktighetskrem eller -gel, ettersom også fet hud trenger fukt. Noen kremer du kan vurdere er f.eks. The Inkey List Omega Water Cream eller Paula's Choice Calm Rescue & Repair Intensive Moisturizer. Begge kan brukes både morgen og kveld. Til slutt bør du bruke en solkrem for din hudtype, f.eks. Isntree Hyaluronic Acid Watery Sun Gel. Et par kvelder i uka bør du eksfoliere huden med et BHA- (salisylsyre)-produkt. Dette er den syren som har best effekt mot kviser og urenheter, fordi den løser opp talg i porene, og i likhet med niacinamide er BHA også anti-inflammatorisk. Ettersom du ikke oppgir å ha spesielt sensitiv hud, tror jeg du kan bruke et produkt med 2% uten problemer. Både TO og The Inkey List har BHA-serum. Til slutt kan du også bruke en rensende maske ukentlig, feks. Ole Henriksen Cold Plunge Pore Mask. Ettersom aktive ingredienser som niacinamide og BHA kan virke irriterende på huden, er det lurt å ta en såkalt patch test før du begynner å bruke produktet i hele ansiktet. Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet og vent i minst 24 timer. Om du ikke får noen negativ reaksjon, kan du bruke produktet.

Hvis du er konsekvent med hudpleierutinen din, burde du merke bedring etter relativt kort tid. 

Noe du også kan forsøke, er å skifte putetrekk på hodeputen din oftere, og ha et eget håndkle kun til ansiktet ditt som du også bytter ofte. Tekstiler absorberer oljer og bakterier fra hud og hår, så når man er plaget med uren hud, kan slike små grep gjøre forskjell. Du må også være nøye med rengjøring av sminkekoster og svamper, av samme årsak.

Håper dette kan være til hjelp🙂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den antibiotikaen er rettet mot dette problemet og er en spesiell kur. Ville tatt en ny prat med legen om den, for den hjelper de fleste. 

Anonymkode: 383af...415

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med cosrx retinol i fjor, den reduserte de store porene/aknearr noe enormt. Så bedring for hver gang jeg smurte. Nå er arrene og porene så små at primer faktisk dekker de så jeg ser fint sminket ut. 

Anonymkode: e9d82...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Basiron ❤️

Anonymkode: 909ba...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oljerens med fersk olivenolje

Anonymkode: c7c94...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en dusj.

Anonymkode: 3dae6...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...