Gå til innhold

Bakemesterskapet på NRK.

Knitalong

Skal du se på Bakemesterskapet?  

190 stemmer

1. 1. Skal du se på Bakemesterskapet?

• Ja
      146
    • Nei
      44

Anbefalte innlegg

Honningmor skrev (På 24.3.2024 den 7.58):

Utrolig ukarismatiske dommere. Gørr kjedelig.

Ja! Jeg har til og med begynt å klandre henne for artig hår. Du kan ikke ha så sprekt hår når du er så døll🙄

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkenfryden skrev (3 timer siden):

Syns det er ganske dårlig og fremstår som en billigproduksjon.. og det inntrykket forsterket seg virkelig da jeg zappa innom Great British Bake Off her en dag..

Dessverre er det sånn litt for ofte på norsk tv. Det er noen år siden, men jeg så et program som het "Fort Boyard" på fransk tv. Det var artig, selv om jeg skjønte lite av hva de sa. Så fant jeg ut at de skulle lage samme program på svensk tv (der går det fremdeles) og der skulle det hete "Fångarna på fortet". Noen år etter det, laget de en norsk versjon, men det så jeg ikke særlig mye på. Svenskene hadde vist hvordan det skulle gjøres og den norske ble for platt i forhold.

En enda større forskjell var det på et annet program jeg så først på fransk. 6-7 byer fra fransk-språklige land/regioner konkurrerte mot hverandre i en stor arena der mange av konkurransene var i vann. Det var stor variasjon i leker osv. Igjen hadde svenskene kjøpt konseptet og kalte det "Stadskampen". Der var det bare 2 byer mot hverandre, men fremdeles mange ulike arenaer, hovedsakelig der man kunne bli våt, men interessant å se på. Kanten på bassenget var ikke synlig, så formen var likegyldig. Tv2 kjøpte også dette og kalte det "Bykampen", men der hadde de ett!! firkantet svømmebasseng der man gjorde ting frem og tilbake. Ikke rart det ikke varte i mange sesonger.

Konklusjon: Svensker og nordmenn har ofte kjøpt samme konsept, men det er ofte bedre i Sverige. (Unntak finnes, som Maskorama/Masked Singer og Kongen befaler/Bäst i test, der liker jeg den norske versjonen best)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny sesong av Bakemesterskapet UK ute på NRK nå. 

Aldeles utrolig for en kvalitetsforskjell det er sammenlignet med den norske.  Det er underholdende og bakerne kan virkelig bake til forskjell fra den norske versjonen. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linazer skrev (1 time siden):

Ny sesong av Bakemesterskapet UK ute på NRK nå. 

Aldeles utrolig for en kvalitetsforskjell det er sammenlignet med den norske.  Det er underholdende og bakerne kan virkelig bake til forskjell fra den norske versjonen. 

Takk for informasjonen! :)  Jeg har gått og ventet på at siste års sesong skal komme på TV2 play. Men så kom altså NRK dem i forkjøpet. Ser det står "sesong 1," men går ut fra at det er den fra i fjor sommer. Det er virkelig noe helt annet enn den norske, ja.

En ting jeg har lagt merke til i den norske, når dommerne skal smake så filmes det helt inntil baksten. Det får den til å se nesten litt ekkel ut, synes jeg. Skjønner ikke hvorfor de må SÅ nært.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (1 time siden):

En ting jeg har lagt merke til i den norske, når dommerne skal smake så filmes det helt inntil baksten. Det får den til å se nesten litt ekkel ut, synes jeg. Skjønner ikke hvorfor de må SÅ nært.

Dette har jeg også reagert på, ser usmakelig ut :D 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finalen

Spoiler

What!! Heiet på Lucasz.. Syns han har vært jevnt over god - og bedre - enn Tonje. 

Endret av Mperle
Skrivefeil
  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honningmor skrev (På 24.3.2024 den 7.58):

Utrolig ukarismatiske dommere. Gørr kjedelig.

Helt enig! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mperle skrev (6 timer siden):

Finalen

Vis skjult innhold

What!! Heiet på Lucasz.. Syns han har vært jevnt over god - og bedre - enn Tonje. 

Var best i dag, absolutt. Hva var premien?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva var egentlig premien? Var det noen premie? Ingen fokus på det i programmet så vidt jeg vet.

Heiet på Tonje, så er veldig fornøyd med resultatet! Og finaleprogrammet var veldig fint da, koselige scener 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke fått med meg at finalen skulle gå på fredag og ikke lørdag, så der fikk jeg spoilet alt av en tilfeldig tur innom Dagbladet 😩 

Jaja. Får se den selv om jeg vet utfallet 🤭

Både svensk og britisk versjon av bakemesterskapet holder langt høyere standard på både produksjon, deltakere, og dommere. Den norske hadde for mye fjas for min smak, rare oppgaver, fokus på andre ting. Og kanskje litt for lite tid for mange oppgaver, det kunne vært hakket gøyere om de faktisk fikk litt mer tid til å gjennomføre. Det var så mange tilfeller hvor ingen gjorde det bra! 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (2 timer siden):

Hadde ikke fått med meg at finalen skulle gå på fredag og ikke lørdag, så der fikk jeg spoilet alt av en tilfeldig tur innom Dagbladet 😩 

Jaja. Får se den selv om jeg vet utfallet 🤭

Både svensk og britisk versjon av bakemesterskapet holder langt høyere standard på både produksjon, deltakere, og dommere. Den norske hadde for mye fjas for min smak, rare oppgaver, fokus på andre ting. Og kanskje litt for lite tid for mange oppgaver, det kunne vært hakket gøyere om de faktisk fikk litt mer tid til å gjennomføre. Det var så mange tilfeller hvor ingen gjorde det bra! 

Kan man streame den svenske og britiske noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyrina skrev (21 minutter siden):

Kan man streame den svenske og britiske noe sted?

Sesong 13 ligger på Tv2 play og den nyeste, sesong 14 (tror jeg) ligger på Nrk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (12 timer siden):

Var best i dag, absolutt. Hva var premien?

Hun fikk vel noe som så ut som et glassfat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker sjokolade skrev (1 time siden):

Hun fikk vel noe som så ut som et glassfat.

Ja, tror det var det hun fikk. Et kakefat på stedt i glass. I den brutale versjonen er det gravert inn The great british bakeoff winner og årstall. (Eller noe sånt)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de burde sett på hele sesongen, og da var Lukas jevnt over best. Så han hadde fortjent å vinne. Men er vel ikke så mye annet enn prestisje i den seieren, han virket jo uansett veldig fornøyd og med bedre selvtillit, så er jo en seier det også 💙

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Elsker sjokolade said:

Sesong 13 ligger på Tv2 play og den nyeste, sesong 14 (tror jeg) ligger på Nrk. 

Sesongene 8-13 ligger også på Strim :)  Har nettopp sett ferdig sesong 8 der, kosa meg skikkelig!

Spoiler

Heiet på Lukasz og Tonje gjennom. Det måtte bli en av de da de var de soleklart mest kvalifiserte og kunnskapsrike. Lukasz var den som gjorde det jevnt over best gjennom sesongen, i min mening. Tonje var mer uheldig, men man kunne se at hun hadde det som skulle til hvis hun hadde bedre selvtillit. Når hun slo til så var hun også dritgod. Og når finalen kom så gjorde hun det litt bedre enn Lukasz og da ble det slik. Anniken hadde stor progresjon, man kan ikke sammenligne starten hennes med den virkelig flotte kaken hun leverte i finalen. Men smaken teller alltid mest, og der var de to andre enten mer erfarne eller bare bedre.

Elsker 'the good vibes' i disse programmene, at man hjelper hverandre. Det er slik profesjonelle kjøkken fungerer best, når alle gjør det de skal OG hjelper andre når de trenger det, så det gjør godt å se at deltagerne er så fine mot hverandre.

Endret av Scherbatsky
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns noen av deltakerne har vært flinke og morsomme å følge og syns Ulrikke gjør en god jobb som programleder. De to dommerne har de bommet helt på, ukarismatiske og monotone begge to (som jeg ser flere har kommentert). Den kvinnelige dommeren fremstår sur og nesten litt ufin, syns jeg. Ødelegger dessverre en del av programmet.

• Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (3 timer siden):

Kommer sesong 2 tro?

Trodde den blir spilt inn om noen uker. Håper den blir mer lik den britiske versjonen der de filmer i helgene og reiser hjem mellom innspillingene. Da får de tid til å øve på de to oppgavene som kan forberedes på forhånd. Mye mer spennende om deltakerne faktisk får til det de planlegger. Så den britiske sesongen som ligger ute på nrk nå, det var forfriskende deilig å se hvordan de har lagt det opp. Den norske klarte dessverre ikke måle seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett siste sesong av Great British bake off, og nivået er mye, mye høyere! Selv om ikke alt er perfekt hele veien, langt ifra, er det ganske stor forskjell på det generelle nivået. Merkelig at det er så stor forskjell. 

Tror og det er en fordel med to programledere, de har noen å spille mot. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...