Gå til innhold

Tiktok-forbud på jobbtelefon spørsmål.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk for en stund siden beskjed om å slette appene tiktok og telegram fra jobbtelefoner og om vi hadde jobbrelaterte apper som mail etc på private telefoner skulle vi slette en av dem.

Altså ikke ha noe tiktok og telegram  på samme telefon som noe som har med jobb å gjøre.

Jeg har slettet dette og har ikke planer om å laste det ned igjen så dette er bare et hypotetisk spørsmål.

Om jeg hadde lastet ned en eller begge disse appene igjen på min private telefon med jobbrelaterte apper på vil arbeidsgiver da ha mulighet til å finne det ut hvis jeg bare bruker de nevnte appene utenom jobb?

Altså tiktok og telegram ville vært på samme telefon som jeg hadde brukt på jobb, men jeg hadde ikke brukt dem i arbeidstiden / på wifi på arbeidsplassen.

Har som sagt ingen planer om å gjøre dette, er bare interessert i teorien rundt dette.

Anonymkode: 83543...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen fare, hadde jeg som sjef oppdaget dette hadde du fått sparken. Sånn rent praktisk. 

Anonymkode: b9954...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat bruken av appene som er problemet, men det er noe med sikkerhet og jeg vet ikke hva.. om man kan bli hacka gjennom appene eller noe i den duren. De vil ihvertfall ikke ha jobbrelaterte apper på samme enhet pga sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (1 minutt siden):

Det er ikke akkurat bruken av appene som er problemet, men det er noe med sikkerhet og jeg vet ikke hva.. om man kan bli hacka gjennom appene eller noe i den duren. De vil ihvertfall ikke ha jobbrelaterte apper på samme enhet pga sikkerhet. 

Overvåking. 

Anonymkode: eca52...7e6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, svartkatt said:

Det er ikke akkurat bruken av appene som er problemet, men det er noe med sikkerhet og jeg vet ikke hva.. om man kan bli hacka gjennom appene eller noe i den duren. De vil ihvertfall ikke ha jobbrelaterte apper på samme enhet pga sikkerhet. 

Det er bruken av appene som er problemet. 1:hvor serverne lagrer informasjonen. 2: hva appene sender av informasjon. 3: hva som kan bli sendt ved uhell av appene. 4: hacking av appene. 5: tilgang til telefonen via appene. Og mye mye mer. 

Anonymkode: b9954...c9b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datasikkerhet er nøkkelordet her. Det nytter ikke at du bruker appene bare "utenfor jobbtider", når appene mulig henter ALL informasjonen på telefonen din….
 

Last ned du, og risikér jobben din for en god TikTok-scroll… kjempeide.. 

Anonymkode: ab7b6...d9d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for alle svarene. Jeg har ikke planer om å gjøre dette. Vet at det ikke er lurt.

Jeg begynte bare å tenke på det og så lurer jeg på om dette bare er basert på tillit mellom arbeidstaker og arbeidsgiver? Eller om arbeidsgiver har noen mulighet for å kontrollere det eller finne det ut?

Jeg er bare interessert i teorien rundt dette :)

Anonymkode: 83543...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vi fikk for en stund siden beskjed om å slette appene tiktok og telegram fra jobbtelefoner og om vi hadde jobbrelaterte apper som mail etc på private telefoner skulle vi slette en av dem.

Altså ikke ha noe tiktok og telegram  på samme telefon som noe som har med jobb å gjøre.

Jeg har slettet dette og har ikke planer om å laste det ned igjen så dette er bare et hypotetisk spørsmål.

Om jeg hadde lastet ned en eller begge disse appene igjen på min private telefon med jobbrelaterte apper på vil arbeidsgiver da ha mulighet til å finne det ut hvis jeg bare bruker de nevnte appene utenom jobb?

Altså tiktok og telegram ville vært på samme telefon som jeg hadde brukt på jobb, men jeg hadde ikke brukt dem i arbeidstiden / på wifi på arbeidsplassen.

Har som sagt ingen planer om å gjøre dette, er bare interessert i teorien rundt dette.

Anonymkode: 83543...cb9

Du gjentar flere ganger «private telefoner». Er dette en telefon kjøpt av deg eller arbeidsgiver?

Anonymkode: a0638...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel- skulle bedriften bli hacka- og det kan spores til at du ikke har overholdt retningslinjene om sikkerhet- hva tror DU konsekvensen av det vil være? 

Anonymkode: cc703...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du gjentar flere ganger «private telefoner». Er dette en telefon kjøpt av deg eller arbeidsgiver?

Anonymkode: a0638...d98

Det lurer jeg på også.Er det privat mobil som arbeidsgiver kun har abbonnement på så kan man ikke diktere hva som brukes. Har arbeidsgiver kjøpt telefonen fysisk så er det deres eiendom og du må følge deres durektiv

Anonymkode: aecd9...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det lurer jeg på også.Er det privat mobil som arbeidsgiver kun har abbonnement på så kan man ikke diktere hva som brukes. Har arbeidsgiver kjøpt telefonen fysisk så er det deres eiendom og du må følge deres durektiv

Anonymkode: aecd9...da3

Jeg vet at feks lærere i Grimstad ble pålagt å slette tiktok på sine egne private mobiltelefoner, telefoner kjøpt og betalt av dem selv, men som de brukte uten kompensasjon på jobb. 

Hvis dette er tilfellet for deg, også, ts, er det bare å be arbeidsgiver ta seg en bolle! 

Anonymkode: a0638...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt i det første innlegget er det en telefon kjøpt av meg, men med jobbrelaterte apper som mail, kalender etc på.

Anonymkode: 83543...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt i det første innlegget er det en telefon kjøpt av meg, men med jobbrelaterte apper som mail, kalender etc på.

Anonymkode: 83543...cb9

I så fall har ikke arbeidsgiver noe med hva du har på den. 

Anonymkode: a0638...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du hobbyting på privat mobil?

Anonymkode: a0638...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hobbyting. Jobbting. 

Anonymkode: a0638...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (ansatte i kommunen) fikk beskjed at dersom vi har jobbmail konto på privatmobilen måtte vi slette TikTok. Tror ikke noen har gjort det da, for det føltes veldig inngripende. 

Anonymkode: 8010a...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi (ansatte i kommunen) fikk beskjed at dersom vi har jobbmail konto på privatmobilen måtte vi slette TikTok. Tror ikke noen har gjort det da, for det føltes veldig inngripende. 

Anonymkode: 8010a...fcf

Haha, hadde sletta jobbmail isteden :) 

Anonymkode: a0638...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om jeg hadde lastet ned en eller begge disse appene igjen på min private telefon med jobbrelaterte apper på vil arbeidsgiver da ha mulighet til å finne det ut hvis jeg bare bruker de nevnte appene utenom jobb?

Og svaret på spørsmålet er at arbeidsgiver ikke har mulighet til å finne det ut, siden din arbeidsgiver ikke har tilgang til din private mobil på noe vis. 

Anonymkode: a0638...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

IMG_1688.png

Anonymkode: 8010a...fcf

Synes fagforeninger burde ha kobla seg på her. Selvsagt kan ikke arbeidsgiver bestemme noe over en privat mobil de ikke betaler for. 

Anonymkode: a0638...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...