Gå til innhold

Hvor lenge etter forlovelse begynte du å planlegge bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi forlovet oss høsten 22, og gifter oss om 7 måneder 😊 Vi måtte først vente på at lokalet i ønsket oss åpnet for booking (2023), og deretter kunne man bare booke for 2024 da 2023 var fullbooket. Men det var verdt å vente på, dessuten hadde vi anledning til å spare opp en god del i mellomtiden. 

Anonymkode: d4156...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi bestemte dato for bryllupet med en gang vi fikk avklart når lokalet vi ønsket var ledig, og booket deretter fotograf. Begge deler innen et par dager etter forlovelsen. Og så sendte vi ut save the dates, siden vi har familie over hele verden og ønsket at de som hadde lyst til å komme, skulle få maks tid til å planlegge.

Jeg må innrømme at jeg ser litt ned på folk som er "forlovet" i flere år. De er jo ikke egentlig forlovet i mine øyne - de har en vag idé om at de kanskje skal gifte seg "en gang". Det er stadiet FØR forlovelse i mine øyne.

Anonymkode: a388a...0e3

Du ser ned på, ja? :knegg: Har du noen gang reflektert over at andre kan ha ulike ønsker og prioriteringer enn du har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi bestemte dato for bryllupet med en gang vi fikk avklart når lokalet vi ønsket var ledig, og booket deretter fotograf. Begge deler innen et par dager etter forlovelsen. Og så sendte vi ut save the dates, siden vi har familie over hele verden og ønsket at de som hadde lyst til å komme, skulle få maks tid til å planlegge.

Jeg må innrømme at jeg ser litt ned på folk som er "forlovet" i flere år. De er jo ikke egentlig forlovet i mine øyne - de har en vag idé om at de kanskje skal gifte seg "en gang". Det er stadiet FØR forlovelse i mine øyne.

Anonymkode: a388a...0e3

Hvorfor det? Du vet ikke hvorfor folk er forlovet i flere år. Det kan dukke opp ting som gjør at det blir utsatt og tiden flyr 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (5 timer siden):

Du ser ned på, ja? :knegg: Har du noen gang reflektert over at andre kan ha ulike ønsker og prioriteringer enn du har? 

Ja, jeg har reflektert over det. Og etter å ha reflektert så kom jeg fortsatt fram til at jeg mener "forlovelse" betyr "vi har tenkt til å gifte oss og har satt en konkret dato", ikke "vi skal kanskje gifte oss en dag, men det blir nok i hvert fall fire-fem år til". Da er man bare kjærester - mener jeg. Andre har selvfølgelig sine ønsker og prioriteringer, og jeg har mine meninger om det.

En tidligere kollega har nå vært "forlovet" i over femten år. Jeg kjente henne for ca. tolv-tretten år siden og jeg forstod allerede da at hun aldri kom til å bli gift. "Forloveden" hennes "fridde" og ga henne "forlovelsesring", men han har nøyaktig null prosent lyst til å gifte seg med henne. Kommer aldri til å skje. Jeg ser ned på ham og synes synd på henne.

Anonymkode: a388a...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 timer siden):

Hvorfor det? Du vet ikke hvorfor folk er forlovet i flere år. Det kan dukke opp ting som gjør at det blir utsatt og tiden flyr 

Ja, og da ville jeg hatt forståelse for det. Uplanlagt gravid, flytte til en annen landsdel osv. Men ikke de som er "forlovet" i årevis uten å begynne å snakke om bryllupet engang. Da er man kjærester.

Anonymkode: a388a...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har reflektert over det. Og etter å ha reflektert så kom jeg fortsatt fram til at jeg mener "forlovelse" betyr "vi har tenkt til å gifte oss og har satt en konkret dato", ikke "vi skal kanskje gifte oss en dag, men det blir nok i hvert fall fire-fem år til". Da er man bare kjærester - mener jeg. Andre har selvfølgelig sine ønsker og prioriteringer, og jeg har mine meninger om det.

En tidligere kollega har nå vært "forlovet" i over femten år. Jeg kjente henne for ca. tolv-tretten år siden og jeg forstod allerede da at hun aldri kom til å bli gift. "Forloveden" hennes "fridde" og ga henne "forlovelsesring", men han har nøyaktig null prosent lyst til å gifte seg med henne. Kommer aldri til å skje. Jeg ser ned på ham og synes synd på henne.

Anonymkode: a388a...0e3

DEN kan jeg være enig i. Det er ikke noe poeng å forlovet seg bare for å være forlovet dersom man ikke har ekteskap i planene. Da er man jo ikke forlovet på ordentlig.

Men om man gifter seg kanskje 5 år etter blir det jo noe annet for da var jo planen å gifte seg, men så ble det gjerne utsatt pga div ting. Kanskje hun ble gravid og ville ikke være gravid brus eller så ble det for mye travelhet til å planlegge bryllup osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen få uker. 
Vi skulle egentlig ikke gifte oss så raskt, men så ble bestemor og bestefar så glad for at de skulle få oppleve bryllupet, så vi bestemte oss for å gifte oss 9 mnd etter forlovelsen. Brukte vel da 7-8 mnd på planlegging. Bestemor døde uka før bryllupet… bestefar fulgte meg opp kirkegulvet ♥️ feirer 12 års bryllupsdag i år. 

Anonymkode: 029c9...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 9.2.2024 den 12.08):

6mnd. Altså vi gifter oss etter et halvt år. 

Her også. Den perfekte datoen for å gifte seg traff på rett dag det året. Så da kastet vi oss rundt og bare gjorde det. 5mnd gikk det

Anonymkode: eddf0...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg har reflektert over det. Og etter å ha reflektert så kom jeg fortsatt fram til at jeg mener "forlovelse" betyr "vi har tenkt til å gifte oss og har satt en konkret dato", ikke "vi skal kanskje gifte oss en dag, men det blir nok i hvert fall fire-fem år til". Da er man bare kjærester - mener jeg. Andre har selvfølgelig sine ønsker og prioriteringer, og jeg har mine meninger om det.

En tidligere kollega har nå vært "forlovet" i over femten år. Jeg kjente henne for ca. tolv-tretten år siden og jeg forstod allerede da at hun aldri kom til å bli gift. "Forloveden" hennes "fridde" og ga henne "forlovelsesring", men han har nøyaktig null prosent lyst til å gifte seg med henne. Kommer aldri til å skje. Jeg ser ned på ham og synes synd på henne.

Anonymkode: a388a...0e3

Jeg tenker at de som forlover seg legger de de ønsker i sin forlovelse jeg. Også kan vi andre holde meningene våre for oss selv.

En forlovelse for deg kan være noe annet for din veninde eller naboen din. Og enestesom har rett til å definere hva deres forlovelse betyr er det paret som forlover seg.

Bestemor var forlovet med en mann livet ut. Min bestefar døde når min mamma var 13år. Og for henne var det han hun var gift med og ufrivillig mistet.  Heldigvis fant hun en ny fantastisk mann, som ble min bestefar  hun forlovet seg med på drømmestedet sitt  i malorca. 

Anonymkode: eddf0...402

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg tenker at de som forlover seg legger de de ønsker i sin forlovelse jeg. Også kan vi andre holde meningene våre for oss selv.

En forlovelse for deg kan være noe annet for din veninde eller naboen din. Og enestesom har rett til å definere hva deres forlovelse betyr er det paret som forlover seg.

Bestemor var forlovet med en mann livet ut. Min bestefar døde når min mamma var 13år. Og for henne var det han hun var gift med og ufrivillig mistet.  Heldigvis fant hun en ny fantastisk mann, som ble min bestefar  hun forlovet seg med på drømmestedet sitt  i malorca. 

Anonymkode: eddf0...402

En forlovelse betyr bare en ting. Man kan ikke definere selv hva forlovelse betyr.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss vel rundt 2 måneder etter at jeg fridde, og måtte skaffe en hel haug med papirer, så begynte med en gang...

Anonymkode: a35ee...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og da ville jeg hatt forståelse for det. Uplanlagt gravid, flytte til en annen landsdel osv. Men ikke de som er "forlovet" i årevis uten å begynne å snakke om bryllupet engang. Da er man kjærester.

Anonymkode: a388a...0e3

Og dette definerer du for alle fordi du tenker sånn? Djees. La nå folk gjøre som de vil og etter hva som passer dem. Det er ikke alle grunner man snakker åpent om heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (Akkurat nå):

Og dette definerer du for alle fordi du tenker sånn? Djees. La nå folk gjøre som de vil og etter hva som passer dem. Det er ikke alle grunner man snakker åpent om heller. 

Det er en definisjon på hva forlovelse betyr  i ordboka altså. Forlovelse er en avtale om å inngå ekteskap. Slike avtaler er etter norsk rett ikke bindende, og kan heves om en av partene ønsker det uten at det medfører erstatningsplikt. Verdifulle gaver som er gitt med ekteskap for øye, vil kunne kreves tilbake. Forlovelse kan medføre inhabilitet for dommere, fritagelse for vitneplikt og bortfall av straffeansvar for visse forbrytelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med det samme. Giftet oss 6mnd senere🙃

Anonymkode: 88f46...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en definisjon på så mangt. Det betyr ikke at alle følger det likevel. Det er jo mange eksempler i denne tråden på at det legges ulike ting i begrepet, jeg skjønner ikke hvorfor det angår noen andre enn paret det gjelder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (14 timer siden):

Ja, det er en definisjon på så mangt. Det betyr ikke at alle følger det likevel. Det er jo mange eksempler i denne tråden på at det legges ulike ting i begrepet, jeg skjønner ikke hvorfor det angår noen andre enn paret det gjelder. 

Men hva er poenget med å forlovet seg uten grunn? Da kan man jo bare fortsette å være kjærester og samboer. Man trenger ikke forlovet seg da. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Men hva er poenget med å forlovet seg uten grunn? Da kan man jo bare fortsette å være kjærester og samboer. Man trenger ikke forlovet seg da. ..

Det er jo en grunn? Misforstår du med vilje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 time siden):

Det er jo en grunn? Misforstår du med vilje? 

Det er jo ingen grunn om man ikke tenker å gifte seg. Da leker man bare forlovet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...