Gå til innhold

Upopulær mening: mobilfri skole hjelper ikke når...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjansen er uendelig langt større for at mobilen blir brukt til å se en imbesil video på TikTok enn til å artsdefinere en plante på på ekskursjon.

Tilhengerne av digitale hjelpemidler ser ut til å leve i et alternativt univers der lærerne har superkrefter og enorm digital innsikt i stedet for å være normale mennesker som er utslitt etter en travel arbeidsdag, og det samme gjelder elevene; Veronica i 5A vil baksnakke ei annen jente i klassen på SnapChat, ikke artsdefinere planter, og Tobias som lever og ånder for fotball og gaming, vil se på TikTok, ikke kaste bort tiden på ting han føler han har null bruk for.

Og klassens lærerinne tenker på lengsel på når skoledagen omsider er overstått, og hun kan slippe å være psykolog, pedagog i forhold til innpåslitne foreldre som er sinte fordi de mener at hun krenker gullungen deres, fredsmegler for konflikter i klassen, og gjøre sitt beste for å undervise innendørs i stedet for å planlegge digitale hinderløyper i nærskogen.

Anonymkode: 2da77...968

👍🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 12fb5...d63

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet som lærer i mobilfrie skole, og skole hvor «telefonen skal ligge avslått i sekken».

Mobilfri er best. Det gir elevene ro Ila. dagen fra det som foregår på telefonen. De får ikke sneket seg til å sitte med den på do. De får ikke ringt mamma ved den minste lille motstand.

De fortsetter å gjøre dumme ting på nett etter skolen, men har i hvert fall mer fokus på det ekte sosiale de timene. 

Anonymkode: 12fb5...d63

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (16 minutter siden):

Men da har vi i hvert fall et punkt vi kan forbli uenig om. Jeg mener dette er noe skolene selv skal få styre, så er jeg ikke nødvendigvis negativ til forbud der forbud gir mening. 

Jeg mener ikke nasjonale forbud (eller retningslinjer som det er snakk om i Norge i første omgang) er veien å gå når det gjelder lærerens interaksjon med elevene. 

Bestemmelser om regional styring på skolenivå kunne i Norge fungere i en tid der både rektor og lærer var autoriteter, men i dagens skole er rollene snudd på hodet der den stakkars læreren må gå på tå for ikke å krenke elevene, mens rektor er ikke det rektor en gang var. Dessverre.

Jeg forstår godt konseptet med å selv ta ansvar for egne handlinger; det fungerer godt i teorien - i praksis fungerer det slik elsparkesykkelkaoset fungerte i Oslo før man satte foten ned, og samme problem har man i dagens norske skole; uten klare regler ovenfra blir det rom for kaos og kverulering både blant elever og opprørte foreldre, noe antagelig mange lærere kan bekrefte.

Om andre land klarer seg fint med et nasjonalt forbud, så hvorfor ikke også Norge; hva er det som er så annerledes her enn eksempelvis i Storbritannia eller Frankrike ...?

Anonymkode: 2da77...968

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bestemmelser om regional styring på skolenivå kunne i Norge fungere i en tid der både rektor og lærer var autoriteter, men i dagens skole er rollene snudd på hodet der den stakkars læreren må gå på tå for ikke å krenke elevene, mens rektor er ikke det rektor en gang var. Dessverre.

Jeg forstår godt konseptet med å selv ta ansvar for egne handlinger; det fungerer godt i teorien - i praksis fungerer det slik elsparkesykkelkaoset fungerte i Oslo før man satte foten ned, og samme problem har man i dagens norske skole; uten klare regler ovenfra blir det rom for kaos og kverulering både blant elever og opprørte foreldre, noe antagelig mange lærere kan bekrefte.

Om andre land klarer seg fint med et nasjonalt forbud, så hvorfor ikke også Norge; hva er det som er så annerledes her enn eksempelvis i Storbritannia eller Frankrike ...?

Anonymkode: 2da77...968

Statlig styring er historisk et mindre brukt styringsverktøy i norsk kontekst hvor lokal autonomi har stått sterkt. Dette henger fortsatt godt igjen i norsk kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange foreldre gidder jo ikke lære barna analoge klokker engang, så at de skulle orke å begrense skjermtid på noe vis er vel for mye forlangt. 

 

Anonymkode: 6b0d0...38d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (5 minutter siden):

Statlig styring er historisk et mindre brukt styringsverktøy i norsk kontekst hvor lokal autonomi har stått sterkt. Dette henger fortsatt godt igjen i norsk kontekst.

Noe som ikke nødvendigvis er positivt da man får litt for mange småkonger som ønsker å gjøre ting på sin egen måte, og hvordan dette kan slå negativt ut, ser man i politikken, der nye småpartier som får økt oppslutning blir revet i stykker av interne fraksjoner, noe som ble både Bompengepartiets og INP-s skjebne.

På skolenivå har man samme problem med konflikter på forskjellige plan; hvis man ser på land med høyt utdanningsnivå, er det som ofte kjennetegner disse landene disiplin og orden i skolen; hadde man i Norge brukt tid og krefter på undervisning i stedet for å løse problemer, hadde elevene lært langt mer enn man gjør idag.

Der man i Kina klarer å bygge en halv by i løpet av et halvt år, bruker man i Norge først et tiår på å utrede og krangle om hvor dette skal bygges. Den norske modellen kan fungere greit i visse sammenhenger, men relativt håpløst i andre.

Anonymkode: 2da77...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noe som ikke nødvendigvis er positivt da man får litt for mange småkonger som ønsker å gjøre ting på sin egen måte, og hvordan dette kan slå negativt ut, ser man i politikken, der nye småpartier som får økt oppslutning blir revet i stykker av interne fraksjoner, noe som ble både Bompengepartiets og INP-s skjebne.

På skolenivå har man samme problem med konflikter på forskjellige plan; hvis man ser på land med høyt utdanningsnivå, er det som ofte kjennetegner disse landene disiplin og orden i skolen; hadde man i Norge brukt tid og krefter på undervisning i stedet for å løse problemer, hadde elevene lært langt mer enn man gjør idag.

Der man i Kina klarer å bygge en halv by i løpet av et halvt år, bruker man i Norge først et tiår på å utrede og krangle om hvor dette skal bygges. Den norske modellen kan fungere greit i visse sammenhenger, men relativt håpløst i andre.

Anonymkode: 2da77...968

Dette kan jeg være enig i. Og jeg er absolutt positiv til at vi i større grad utfordrer det lokale selvstyre der det er hensiktsmessig. Og det er mulig jeg hadde synes det var nyttig med nasjonale føringer om mobilbruk i skolen i en annen kontekst. Men jeg er tvilende til om retningslinjer for mobilbruk i skolen er en av de sakene jeg ville brukt for å utfordre disse strukturene.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mitt ene barnebarn er veldig glad for mobilfri skole. Hun hatet at noen ville filme eks framføring i timen eller ting som skjedde i garderoben etter gym.
Det er nok ikke bare hun som er glad for å slippe unna sånne problemer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...