Gå til innhold

Upopulær mening: mobilfri skole hjelper ikke når...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...hjemmet ikke har store begrensninger på mobil- og skjermbruk for unge.

Det er like mye skjermbruken hjemme som gjør barna ufokuserte som skjermbruken på skolen.

Foreldre må finne en "common ground" og bli enige om grenser.

Anonymkode: e1559...4f9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle monner drar, tror det vil hjelpe. At noen ikke har nett hjemme vil aldri skje for alle sammen så lenge Internett ikke legges ned. 

Men det må snakkes om. Tror det er et godt første steg.

Anonymkode: ec6d3...662

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker at alle norske foreldre finner en common ground? Du har ambisjoner, det skal du ha. 

Vi bruker sikkert skjerm mer enn snittet i vår familie og har ingen planer om å endre det. 

Anonymkode: 3101a...071

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du tenker at alle norske foreldre finner en common ground? Du har ambisjoner, det skal du ha. 

Vi bruker sikkert skjerm mer enn snittet i vår familie og har ingen planer om å endre det. 

Anonymkode: 3101a...071

Regner med barna dine ikke hadde barnebøker av papir?

Anonymkode: 2dad9...6c5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper utvilsomt, men at det løser hele problemet, det gjør det ikke. Men det er lettere å være tilstede når man ikke har skjermen tilgjengelig.

Anonymkode: d2f98...12d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 18.34):

Du tenker at alle norske foreldre finner en common ground? Du har ambisjoner, det skal du ha. 

Vi bruker sikkert skjerm mer enn snittet i vår familie og har ingen planer om å endre det. 

Anonymkode: 3101a...071

Hvorfor vil du fortsette med å la barna bruke skjerm mer enn gjennomsnittet? Hva er tanken bak.

Anonymkode: 923c1...ef1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 20.41):

...hjemmet ikke har store begrensninger på mobil- og skjermbruk for unge.

Det er like mye skjermbruken hjemme som gjør barna ufokuserte som skjermbruken på skolen.

Foreldre må finne en "common ground" og bli enige om grenser.

Anonymkode: e1559...4f9

Og nettopp på grunn av slike som deg går jeg ikke på foreldremøter lenger, med gruppearbeid og "kontrakt" de må skrive om skjermtid, leggetider osv. Hva som foregår hjemme hos meg, er mitt private anliggende. Som ingen andre har noe med. I skolen skal det være felles regler. I hjemmet skal hver forelder gjøre det den aktuelle forelderen anser som passende. Jeg måtte le når ei av mammaene på siste foreldremøte skrek om skjermtider, usunt pålegg i matpakka og lignende. Hennes barn er i hvert fall 15 kilo overvektig, mens mitt barn er normalvektig. Dette selv om mitt barn har anlegg for å legge på seg. Han gamer mye, men trener 4-5 ganger i uka, og vi er også aktive sammen utenom treningen. Barnet er lite kresent og spiser alt av sunn mat, liker lite godteri. 

Anonymkode: f6360...0ef

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og nettopp på grunn av slike som deg går jeg ikke på foreldremøter lenger, med gruppearbeid og "kontrakt" de må skrive om skjermtid, leggetider osv. Hva som foregår hjemme hos meg, er mitt private anliggende. Som ingen andre har noe med. I skolen skal det være felles regler. I hjemmet skal hver forelder gjøre det den aktuelle forelderen anser som passende. Jeg måtte le når ei av mammaene på siste foreldremøte skrek om skjermtider, usunt pålegg i matpakka og lignende. Hennes barn er i hvert fall 15 kilo overvektig, mens mitt barn er normalvektig. Dette selv om mitt barn har anlegg for å legge på seg. Han gamer mye, men trener 4-5 ganger i uka, og vi er også aktive sammen utenom treningen. Barnet er lite kresent og spiser alt av sunn mat, liker lite godteri. 

Anonymkode: f6360...0ef

Hun håpet vel å få støtte fra de andre foreldrene da, i stedet for å slåss mot "men alle andre får lov...." hele tiden?

Da mine barn gikk på barneskolen/ungdomsskolen var ikke mobil eller gaming et problem, men filmer, og da spesielt filmer med høy aldersgrense (ekstrem vold og sex).
Vi klarte å bli enige om en aldersgrense som var passende for alle.
Vi var også enige om at det ikke skulle serveres brus, sjokolade og snacks ved slike anledninger.

 Hva de spiste og så på når venner og klassekamerater ikke var tilstede var det ingen som hadde noe med, men hvis de hadde med seg venner hjem for å se på film skulle det ikke serveres godteri og snacks, og de skulle se på aldersadekvate filmer.

På samme måte går det an å finne "felles grunn" når det kommer til mobil og godteri, men det krever selvsagt at alle legger egoet tilside for de timene/de situasjonene det er nødvendig, også hjemme hos seg selv, men det er kanskje for mye å forvente?

 

 

Anonymkode: b4cc7...024

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en mobilfri skolehverdag ikke vil løse alle problemer, men det vil hjelpe. Det er jo gjennomført små tester der til og med voksne har vært satt til å ta en prøve med telefonene på pulten, så mens de var i sekken, og en prøve der telefonen var 100% utilgjengelig ved mobilhotell. Resultatet var at konsentrasjonen var langt bedre når telefonen var helt utilgjengelig, men liten forskjell om telefonen var på pulten eller i sekken. Elevene er også langt mer sosialt til stede sammen med medelever om de ikke har telefonen tilgjengelig under skoledagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun håpet vel å få støtte fra de andre foreldrene da, i stedet for å slåss mot "men alle andre får lov...." hele tiden?

Da mine barn gikk på barneskolen/ungdomsskolen var ikke mobil eller gaming et problem, men filmer, og da spesielt filmer med høy aldersgrense (ekstrem vold og sex).
Vi klarte å bli enige om en aldersgrense som var passende for alle.
Vi var også enige om at det ikke skulle serveres brus, sjokolade og snacks ved slike anledninger.

 Hva de spiste og så på når venner og klassekamerater ikke var tilstede var det ingen som hadde noe med, men hvis de hadde med seg venner hjem for å se på film skulle det ikke serveres godteri og snacks, og de skulle se på aldersadekvate filmer.

På samme måte går det an å finne "felles grunn" når det kommer til mobil og godteri, men det krever selvsagt at alle legger egoet tilside for de timene/de situasjonene det er nødvendig, også hjemme hos seg selv, men det er kanskje for mye å forvente?

 

 

Anonymkode: b4cc7...024

Poenget er at det er din oppgave som forelder å forklare barnet at alle familier er forskjellige, og at det som er riktig for andre, ikke er riktig for oss, og omvendt. Jeg synes det er nok styring i jobb, skole og idrett. Hjemme hos meg vil jeg gjerne styre selv, takk. Ja, det er altfor mye å forvente når du ønsker å kontrollere andre familiers privatliv. Du sitter ikke med fasiten.

Anonymkode: f6360...0ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (55 minutter siden):

Klart en mobilfri skolehverdag ikke vil løse alle problemer, men det vil hjelpe. Det er jo gjennomført små tester der til og med voksne har vært satt til å ta en prøve med telefonene på pulten, så mens de var i sekken, og en prøve der telefonen var 100% utilgjengelig ved mobilhotell. Resultatet var at konsentrasjonen var langt bedre når telefonen var helt utilgjengelig, men liten forskjell om telefonen var på pulten eller i sekken. Elevene er også langt mer sosialt til stede sammen med medelever om de ikke har telefonen tilgjengelig under skoledagen.

Helt enig i at telefonen ikke skal brukes i timene. Helst ville jeg også ha fått iPader mer ut av skolen, og fysiske bøker/håndskrift mer inn. 

Anonymkode: f6360...0ef

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er at det er din oppgave som forelder å forklare barnet at alle familier er forskjellige, og at det som er riktig for andre, ikke er riktig for oss, og omvendt. Jeg synes det er nok styring i jobb, skole og idrett. Hjemme hos meg vil jeg gjerne styre selv, takk. Ja, det er altfor mye å forvente når du ønsker å kontrollere andre familiers privatliv. Du sitter ikke med fasiten.

Anonymkode: f6360...0ef

Det handler ikke om å kontrollere andre familiers privatliv, det handler om å inngå et kompromiss for en kort periode av gangen.

Hvis du får besøk av en nylig tørrlagt alkoliker, insisterer du da på å servere vin til middagen, og drinker etterpå, eller tar du hensyn de få timene personen er på besøk hos dere?

Hvis du har overnattingsbesøk av en barnefamilie, insisterer du da på å spille av en pornofilm på kvelden når dere sitter samlet på kvelden?

(Begge deler er reelle episoder som har skjedd)

Det er dette det er snakk om. 

Hvis barnet ditt har besøk i 4 timer etter skoletid, hele denne tiden tilbringes foran skjermen, eller kan den tiden begrenses?

 

Anonymkode: b4cc7...024

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilfri skole er symbolpolitikk av beste vare. Dette er noe som bør være opp til den enkelte skole å finne ut av. Hva innebærer det i praksis? Får f.eks barn lov til å bruke Google Lens på ekskursjon til å artsdefinere en plante hen er nysgjerrig på? Har en lærer lov til å arrangere en artig digital hinderløype i nærskogen ved hjelp av mobilen.

Jeg er enig i at man bør være aktsom med hvor mye mobilbruk det er blant barn. Og jeg tar det som en selvfølge at mobilbruk i timen ikke skal være lov, om ikke mobilen brukes som en del av undervisningen. Men dette bør styres av lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler ikke om å kontrollere andre familiers privatliv, det handler om å inngå et kompromiss for en kort periode av gangen.

Hvis du får besøk av en nylig tørrlagt alkoliker, insisterer du da på å servere vin til middagen, og drinker etterpå, eller tar du hensyn de få timene personen er på besøk hos dere?

Hvis du har overnattingsbesøk av en barnefamilie, insisterer du da på å spille av en pornofilm på kvelden når dere sitter samlet på kvelden?

(Begge deler er reelle episoder som har skjedd)

Det er dette det er snakk om. 

Hvis barnet ditt har besøk i 4 timer etter skoletid, hele denne tiden tilbringes foran skjermen, eller kan den tiden begrenses?

 

Anonymkode: b4cc7...024

Det handler om at DU ønsker å sette DIN standard hjemme hos andre. 

Anonymkode: f6360...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (20 timer siden):

Mobilfri skole er symbolpolitikk av beste vare. Dette er noe som bør være opp til den enkelte skole å finne ut av. Hva innebærer det i praksis? Får f.eks barn lov til å bruke Google Lens på ekskursjon til å artsdefinere en plante hen er nysgjerrig på? Har en lærer lov til å arrangere en artig digital hinderløype i nærskogen ved hjelp av mobilen.

Jeg er enig i at man bør være aktsom med hvor mye mobilbruk det er blant barn. Og jeg tar det som en selvfølge at mobilbruk i timen ikke skal være lov, om ikke mobilen brukes som en del av undervisningen. Men dette bør styres av lærer.

Sjansen er uendelig langt større for at mobilen blir brukt til å se en imbesil video på TikTok enn til å artsdefinere en plante på på ekskursjon.

Tilhengerne av digitale hjelpemidler ser ut til å leve i et alternativt univers der lærerne har superkrefter og enorm digital innsikt i stedet for å være normale mennesker som er utslitt etter en travel arbeidsdag, og det samme gjelder elevene; Veronica i 5A vil baksnakke ei annen jente i klassen på SnapChat, ikke artsdefinere planter, og Tobias som lever og ånder for fotball og gaming, vil se på TikTok, ikke kaste bort tiden på ting han føler han har null bruk for.

Og klassens lærerinne tenker på lengsel på når skoledagen omsider er overstått, og hun kan slippe å være psykolog, pedagog i forhold til innpåslitne foreldre som er sinte fordi de mener at hun krenker gullungen deres, fredsmegler for konflikter i klassen, og gjøre sitt beste for å undervise innendørs i stedet for å planlegge digitale hinderløyper i nærskogen.

Anonymkode: 2da77...968

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermtid må være et ord ingen kommer forstå om et par år. Teknologisk nostalgi. Var sikkert folk som savnet papyrus ruller med håndskrift nå disse nymotens trykte bøkene kom. 

- Leser om antikkens idehistorie

- Spiller sjakk

- Løser regnestykken

... Ja er mye skummelt som gjøres på en skjerm. 

Kan dere som bruker ordet ikke skrive om hva det faktisk er, istedenfor det meningsløse skjermtid, som er alt og inget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uenig. Har jobbet på skoler som praktiserer mobilforbud strengt og med gode systemer rundt det og skoler som ikke gjør det, og forskjellen er enorm. Mobilfri skole skaper et mye tryggere og mer sosialt miljø for ungdommene (som er den aldersgruppen jeg har jobbet med). 

Det er dessuten helt umulig å få mobilfri skole uten å involvere foreldrene. Foreldrene må vite skolens regler på dette og følge opp, altså blir det tema på foreldremøter og blir fulgt opp individuelt mot de hjemmene der man ser at det blir slapt, så det er absolutt med på å skape en større bevissthet hos foreldrene.

Det vil jo alltid være noen som ikke tar det til seg eller følger opp som de bør, men hvis man får 80% til å følge opp mobilbruk i skoletiden og bli mer bevisst på deg hjemme så skaper det ringvirkninger også for de som ikke blir fulgt opp like bra. Mobilen er et sosialt verktøy, og hvis venner logger av og finner på andre ting blir det mindre interessant å være pålogget hele tiden.

Anonymkode: 380e4...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjansen er uendelig langt større for at mobilen blir brukt til å se en imbesil video på TikTok enn til å artsdefinere en plante på på ekskursjon.

Tilhengerne av digitale hjelpemidler ser ut til å leve i et alternativt univers der lærerne har superkrefter og enorm digital innsikt i stedet for å være normale mennesker som er utslitt etter en travel arbeidsdag, og det samme gjelder elevene; Veronica i 5A vil baksnakke ei annen jente i klassen på SnapChat, ikke artsdefinere planter, og Tobias som lever og ånder for fotball og gaming, vil se på TikTok, ikke kaste bort tiden på ting han føler han har null bruk for.

Og klassens lærerinne tenker på lengsel på når skoledagen omsider er overstått, og hun kan slippe å være psykolog, pedagog i forhold til innpåslitne foreldre som er sinte fordi de mener at hun krenker gullungen deres, fredsmegler for konflikter i klassen, og gjøre sitt beste for å undervise innendørs i stedet for å planlegge digitale hinderløyper i nærskogen.

Anonymkode: 2da77...968

Og dersom ikke læreren har tenkt til å implementere mobilen i undervisningen så kan læreren selv, eller skolen, forby mobilbruk i timen.

Det er ikke noe motstrid i å tillate hensiktsmessig bruk, og forby bruk når det ikke er en del av opplegget. 

Mener du at mobilbruk i klasserommet er noe politikerne på nasjonalt nivå skal regulerer eller at dette er noe skolene selv bør få håndtere? 

For vi er begge enig i at det ikke skal være lov til å sitte på telefonen og se på Tiktok osv. Jeg vet at lærere generelt har lav digital kompetanse og at tiden ikke alltid strekker til slik at det kan tenkes ut kreative læringsmetoder. Men det finnes lærere som tenker i de baner også. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (7 minutter siden):

Og dersom ikke læreren har tenkt til å implementere mobilen i undervisningen så kan læreren selv, eller skolen, forby mobilbruk i timen.

Det er ikke noe motstrid i å tillate hensiktsmessig bruk, og forby bruk når det ikke er en del av opplegget. 

Mener du at mobilbruk i klasserommet er noe politikerne på nasjonalt nivå skal regulerer eller at dette er noe skolene selv bør få håndtere? 

For vi er begge enig i at det ikke skal være lov til å sitte på telefonen og se på Tiktok osv. Jeg vet at lærere generelt har lav digital kompetanse og at tiden ikke alltid strekker til slik at det kan tenkes ut kreative læringsmetoder. Men det finnes lærere som tenker i de baner også. 

Jo, du har rett i at det også finnes lærere med god digital kompetanse, men de er neppe mange.

Når det gjelder forbud på nasjonalt nivå er det en rekke land som allerede har innført dette og flere vil antagelig følge etter: Italia, Frankrike, Nederland, New Zealand, Sverige har vedtatt forbud mot mobil i barneskolen, i Storbritannia har politikerne vedtatt nye retningslinjer med mobilforbud, og det kommer vel etter hvert også i Danmark.

Poenget er at mens et avgrenset forbud kan føre til konflikter og bruk av tid på unødvendig kverulering om dette, gjør et nasjonalt forbud det enklere for både lærere og foreldre; "slik er det bare, og det får man akseptere."

Klarer man å ha et nasjonalt forbud i Nederland eller Frankrike, der barna og lærere neppe er mindre begavet enn i Norge, så hvorfor ikke også her ...?

Blant elevene selv, som til å begynne med var mot dette, ser stemningen ut til å ha snudd helt, og de setter pris på både den analoge praten og tryggheten til å gjøre noe uten å risikere at dette blir tatt opp og lagt ut på nett:

Flere har begynt å dusje etter at mobilene forsvant fra skolen (plussartikkel)

https://www.aftenposten.no/norge/i/BWpQg0/flere-har-begynt-aa-dusje-etter-at-mobilene-forsvant-fra-skolen

Anonymkode: 2da77...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, du har rett i at det også finnes lærere med god digital kompetanse, men de er neppe mange.

Når det gjelder forbud på nasjonalt nivå er det en rekke land som allerede har innført dette og flere vil antagelig følge etter: Italia, Frankrike, Nederland, New Zealand, Sverige har vedtatt forbud mot mobil i barneskolen, i Storbritannia har politikerne vedtatt nye retningslinjer med mobilforbud, og det kommer vel etter hvert også i Danmark.

Poenget er at mens et avgrenset forbud kan føre til konflikter og bruk av tid på unødvendig kverulering om dette, gjør et nasjonalt forbud det enklere for både lærere og foreldre; "slik er det bare, og det får man akseptere."

Klarer man å ha et nasjonalt forbud i Nederland eller Frankrike, der barna og lærere neppe er mindre begavet enn i Norge, så hvorfor ikke også her ...?

Blant elevene selv, som til å begynne med var mot dette, ser stemningen ut til å ha snudd helt, og de setter pris på både den analoge praten og tryggheten til å gjøre noe uten å risikere at dette blir tatt opp og lagt ut på nett:

Flere har begynt å dusje etter at mobilene forsvant fra skolen (plussartikkel)

https://www.aftenposten.no/norge/i/BWpQg0/flere-har-begynt-aa-dusje-etter-at-mobilene-forsvant-fra-skolen

Anonymkode: 2da77...968

Men da har vi i hvert fall et punkt vi kan forbli uenig om. Jeg mener dette er noe skolene selv skal få styre, så er jeg ikke nødvendigvis negativ til forbud der forbud gir mening. 

Jeg mener ikke nasjonale forbud (eller retningslinjer som det er snakk om i Norge i første omgang) er veien å gå når det gjelder lærerens interaksjon med elevene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...